Po pondělní osmé etapě, ve které měl Aleš Loprais štěstí v neštěstí, neboť posledních deset kilometrů dojížděl s poškozeným chladičem, dal včera všem účastníkům dakarského dobrodružství pořádně zabrat i finiš deváté etapy.
Tříkilometrový sráz do nejsevernějšího místa letošního Dakaru – cílového Iquique, kterým vyvrcholila speciálka dlouhá 422 kilometrů, nabídl výjimečný zážitek. Už třeba jen proto, že ruští rivalové s Kamazy Sotnikov a Nikolajev v něm svedli souboj o třetí místo. Na posledním waypointu ztrácel Nikolajev na Sotnikova minutu a čtvrt, v cíli byl ale o vteřinu dříve!Aleš Loprais se po celou etapu silných Kamazů se svou Královnou 69 držel, seč mohl. Znovu se ale ukázala převaha bohaté ruské stáje. Do cíle dochvátal Aleš o 11 minut za čtvrtým Sotnikovem. Na vítězného Karginova, jak jinak než s ruským Kamazem, ztratil 40 minut. Karginov vyhrál druhou etapu v řadě, celkově už třetí a jeho ztráta na dosavadního lídra kategorie kamionů de Rooye se zmenšila na pouhých 13 a půl minuty. Aleš Loprais je v průběžném hodnocení pátý, za de Rooyem zaostává o dvě hodiny a 9 minut. Před ním je ještě trio Kamazů - Karginov, Nikolajev a Sotnikov. Ovšem nic není ztraceno, šance na pódium stále žije! Dobře se včera vedlo také druhé týmové posádce Jendy Tománka. Svou Tatru s číslem 519 dovedl do cíle jako druhý Čech na 15. příčce se ztrátou necelé hodiny a půl. V celkovém hodnocení patří Tománkovi 16. místo.Dakar2014 - 14.1. - Loprais 9. etapaPři pohledu do výsledků ostatních kategorií je třeba ocenit snažení a putování motorkáře Davida Pabišky. Ten oproti loňsku změnil tým i motorku a zatím si svým strojem KTM vede nadmíru dobře. V týmu SP Moto je Pabiška kolegou úspěšného a rychlého Slováka Štefana Svitka. Ten byl ve včerejší etapě čtvrtým nejrychlejším motorkářem, David Pabiška dojel do Iquique na 27. místě. Po dvou etapách se vrátil na celkovou 19. příčku, a jede tak svůj nejlepší Dakar - dosud byl nejlépe šestadvacátý v roce 2010. 10. etapa: Iquique – AntofagastaSpojovací úseky: 58 km / Rychlostní zkouška: 631 kmDnes už znovu čeká všechny účastníky a techniku krušná zkouška. Speciálka dlouhá 631 kilometrů rozdělená do dvou částí povede z Iquiqua na jih podél břehu Pacifiku do Antofagasty a naservíruje všem nepřeberné množství velejemného písku, který se dostane úplně všude. Pořádný Dakar totiž bez povrchu zvaného fesh-fesh snad ani být nemůže. Náročnost tak po úterní etapě ještě stoupne. Prvních 200 kilometrů se pojede na písečném povrchu, po spojovačce mezi měřenými úseky už přijde na řadu onen pověstný fesh-fesh. Držme palce, ať to všichni zvládnou! Pěknou středu a věříme, že stejně jako fesh-fesh i naše posádky 504 a 519 se dostanou všude. Držte nám, prosím, v tomto jemně drsném souboji palce!
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?