Slavnostní zahájení letošního ročníku Rallye Dakar bylo velkolepé. Už v pátek se v Rosariu uskutečnila velká společenská akce, které se mimo jiných zúčastnili i zástupci argentinské vlády. Včera v sobotu se pak konal slavnostní nástup všech účastníků na pódium, který trval přibližně šest hodin.
Nad městem vyšíval ornamenty akrobatický letoun, helikoptéry kroužily a každý ze závodníků si mohl užít svou chvíli slávy. Zájem argentinských fanoušků byl obrovský. Do milionového Rosaria se jich mělo shromáždit kvůli předstartovní přehlídce jednotlivých posádek na tři miliony. To ovšem nic není ve srovnání s očekávanou sledovaností dakarského maratonu ve světě. Soutěžení totiž bude vysílat více než 70 televizních stanic ve 190 zemích světa!
Aleš Loprais nám k tomu poznamenal: “Krásná atmosféra a Argentinci byli jako obvykle úžasní. Stihli jsme v sobotu také krátké večerní setkání s výherci soutěže společností Budvar a Sherlog. Povečeřeli jsme společně a taky si povyprávěli o Dakaru. No a teď už směřujeme na start první etapy. Suerte - jak říkají místní - hodně štěstí!”
Dnešní první etapa vedla z Rosario do San Luis (spojovací úseky: 629 km, rychlostní zkouška: 180 km). Po startu z Rosaria vyrazili závodníci směrem na západ podél řeky Rio Tercero. Projeli 405 km městy Caňada de Gómez, Villa Maria a Rio Tercero. Přibližně 50 kilometrů za městem, které nese stejný název jako zmíněná řeka, odstartoval první, 180 km dlouhý měřený úsek. Ten se vinul jako had v podobě písmene S v podhůří středoargentinského pohoří Sierra de Córdoba s vrcholem Champaqui, jež ční do výšky 2 790 nad mořem. Hlinitokamenitý měřený úsek začínal v 500 metrech nad mořem, konec se už nacházel ve výšce přibližně 2 100 metrů nad mořem. Hned na 29. kilometru čekal na závodníky první kontrolní bod. Po průjezdu soutěžní částí putovali závodníci dalších 224 kilometrů na jihozápad do cílového města San Luis.Posádka 504 může být s vybojovaným druhým etapovým místem spokojena a náš pilot Alešem Loprais přidává osobní vzkaz: “Letos první dakarské stříbro. Mohlo to být i zlato nebýt jedné malé navigační chybičky, ale je to velmi krásný výsledek ve srovnání s továrním týmem Kamaz a ostatní velkou konkurencí. Etapa měřila bezmála 200 km a rozestupy mezi prvním a druhým místem činí pouhých deset vteřin! To svědčí o současné náročnosti a vyrovnanosti kategorie. Po dlouhém a náročném dni jsme po téměř 900 km na cestě dorazili do bivaku. Na Královně 69, která dnes šlapala skvěle, se začalo opět pracovat. Obě Tatry teď dostávají nezbytný servis a je jasné, že se mechanici až do rána nezastaví. Dakar se již rozjel… a rozjel jsem se i já, respektive my, v osobním životě. Pár dnů před startem se mi narodil syn Alex. Toto symbolické etapové stříbro bych chtěl věnovat jemu a také jeho úžasné mamince. I když jsem mu chtěl vybojovat zlato (a že bylo sakra blízko), věřím, že ještě chvíli počká a že se nám to s Královnou podaří… Děkuji všem za přání a podporu, které se nám během závodu od fanoušků dostává.”My se přidáváme nejen ke gratulaci našemu týmu za skvělý začátek, ale především Alexovi. Hodně zdraví, štěstí a úspěchů v mnoha závodech, které mu život přinese!
//Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?