875 koní na 875 kg, pohon všech 4 kol, vynikající aerodynamika… Není pochyb: inženýři týmu Peugeot Sport při svém úsilí poskytnout Sébastienovi Loebovi „hrozivou zbraň“ se nijak neomezovali. A právě za volantem tohoto vozu se pilot, který v posledních deseti letech dominoval v rally, vydá 30. června směrem do oblak a pokusí se získat titul „King of The Peak“!
Úkolem každého designéra závodního vozu je balancovat mezi limity, které mu diktují předpisy v oblastech, jako je výška a tvar karoserie, obsah válců či umístění motoru. Je to samozřejmě vzrušující výzva, ale někdy to může být velmi frustrující. Je to jako držet plnokrevníka zavřeného ve stáji… Autor má hluboko v sobě jedinou touhu: zrušit všechny překážky a vytvořit dokonalý závodní vůz. Vůz, který by nemuset trpět žádnými kompromisy, vůz, který by zosobňoval hledání absolutního výkonu… prostě vůz, který se ukrývá v tajném koutku jeho mozku – divoký a připravený vyrazit vpřed.
Existuje jediný závod na světě, který umožňuje vypustit tuto dřímající šelmu ven - Pikes Peak! Stačí se o tomto závodě a jeho slavné kategorii „Unlimited“ jen zmínit, aby se oči každého tvůrce rozjiskřily. Šéf projektu 208 T16 Pikes Peak v divizi Peugeot Sport Jean-Christophe to potvrdil: „Tady můžete opravdu popustit uzdu fantazii. Navrhování tohoto auta bylo nesmírně obohacující zkušenost, i když jeden faktor nás omezoval, a to čas!“
Závratná výška hory Pikes Peak představuje jedinečnou technickou výzvu: zajistit okysličování motorů. „V případě normálního atmosférického motoru se totiž musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětlil ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. Toto je zásadní údaj, který je třeba vzít v úvahu v případě závodu, který začíná v nadmořské výšce 2 865 metrů a končí v 4 301 metrech. Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř 30 % svého výkonu. Silný motor je proto nezbytný. Není možné, aby Sébastienu Loebovi chyběl výkon. Peugeot Sport tedy ani nezaváhal a přišel s motorem o výkonu 875 koní. S tímto motorem V6 s dvojitým turbodmychadlem, který je určen pro vytrvalostní závody, bude mít 208 T16 Pikes Peak ještě větší výkon než monopost F1. Je zřejmé, že půjde o nejsilnější auto, jaké kdy tento několikanásobný mistr světa v rally řídil. Stojí před ním extrémní zkušenost, už proto, že místo ochranných svodidel nabízí Pikes Peak jen propast...
Pro cestu do oblak svěřil tým Peugeot Sport Sébastienu Loebovi mimořádně lehké auto: „Dostali jsme se na 875 kg,“ prohlásil Jean-Christophe Pallier. „V důsledku toho jsme dosáhli magického poměru hmotnost/výkon 1:1!“ Aby bylo auto co nejmrštnější, byla mimořádná pozornost věnována rozložení hmotnosti kolem trubkového podvozku, motor je uložen vzadu uprostřed, stejně jako u slavných vozů rally skupiny B v 80. letech či u prototypů pro vytrvalostní závody.
Loebova zbraň na Pikes Peak (foto: Radka Matthey, Peugeto ČR)
208 T16 Pikes Peak ostatně vykazuje jasný příbuzenský vztah s vozem 908, který zvítězil v závodě 24 hodin Le Mans. Od loňského roku je totiž trať závodu na Pikes Peak zcela vyasfaltovaná, takže Peugeot Sport prakticky převzal prototyp z Le Mans. Nová zbraň v rukou Sébastiena Loeba si od něj vypůjčuje řadu prvků, jako je podvozek, brzdy a některé aerodynamické prvky - sání vzduchu nebo velkolepý dvoumetrový zadní spojler, který byl původně použit pro první generaci vozu 908 HDi FAP.
Velká péče byla stejně jako u Le Mans věnována aerodynamice. „Domníváme se, že to nám může zaručit konkurenční výhodu oproti ostatním," sdělil Jean-Christophe Pallier. „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/hod a od 100 km/hod hraje aerodynamika klíčovou roli." Pozoruhodný zadní spojler a přední difuzor dodávají vozu 208 T16 Pikes Peak dravý vzhled, ale jsou také velmi efektivní. Téměř polovinu aerodynamické efektivity zajišťuje i prakticky neviditelný kryt podvozku.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak je opatřen speciálními pneumatikami Michelin, které mu zabezpečují neocenitelnou přilnavost. Vůz se prezentuje jako skutečný černý kůň závodu. Sébastien Loeb, nejúspěšnější rallyový jezdec na světě, bude mít 30. června v rukou jeden z nejsilnějších vozů, který se kdy v závodě objevil. Vyrazí s ním vstříc 156 zatáčkám, které ho oddělují od oblak nad horou Pikes Peak.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.