875 koní na 875 kg, pohon všech 4 kol, vynikající aerodynamika… Není pochyb: inženýři týmu Peugeot Sport při svém úsilí poskytnout Sébastienovi Loebovi „hrozivou zbraň“ se nijak neomezovali. A právě za volantem tohoto vozu se pilot, který v posledních deseti letech dominoval v rally, vydá 30. června směrem do oblak a pokusí se získat titul „King of The Peak“!
Úkolem každého designéra závodního vozu je balancovat mezi limity, které mu diktují předpisy v oblastech, jako je výška a tvar karoserie, obsah válců či umístění motoru. Je to samozřejmě vzrušující výzva, ale někdy to může být velmi frustrující. Je to jako držet plnokrevníka zavřeného ve stáji… Autor má hluboko v sobě jedinou touhu: zrušit všechny překážky a vytvořit dokonalý závodní vůz. Vůz, který by nemuset trpět žádnými kompromisy, vůz, který by zosobňoval hledání absolutního výkonu… prostě vůz, který se ukrývá v tajném koutku jeho mozku – divoký a připravený vyrazit vpřed.
Existuje jediný závod na světě, který umožňuje vypustit tuto dřímající šelmu ven - Pikes Peak! Stačí se o tomto závodě a jeho slavné kategorii „Unlimited“ jen zmínit, aby se oči každého tvůrce rozjiskřily. Šéf projektu 208 T16 Pikes Peak v divizi Peugeot Sport Jean-Christophe to potvrdil: „Tady můžete opravdu popustit uzdu fantazii. Navrhování tohoto auta bylo nesmírně obohacující zkušenost, i když jeden faktor nás omezoval, a to čas!“
Závratná výška hory Pikes Peak představuje jedinečnou technickou výzvu: zajistit okysličování motorů. „V případě normálního atmosférického motoru se totiž musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětlil ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. Toto je zásadní údaj, který je třeba vzít v úvahu v případě závodu, který začíná v nadmořské výšce 2 865 metrů a končí v 4 301 metrech. Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř 30 % svého výkonu. Silný motor je proto nezbytný. Není možné, aby Sébastienu Loebovi chyběl výkon. Peugeot Sport tedy ani nezaváhal a přišel s motorem o výkonu 875 koní. S tímto motorem V6 s dvojitým turbodmychadlem, který je určen pro vytrvalostní závody, bude mít 208 T16 Pikes Peak ještě větší výkon než monopost F1. Je zřejmé, že půjde o nejsilnější auto, jaké kdy tento několikanásobný mistr světa v rally řídil. Stojí před ním extrémní zkušenost, už proto, že místo ochranných svodidel nabízí Pikes Peak jen propast...
Pro cestu do oblak svěřil tým Peugeot Sport Sébastienu Loebovi mimořádně lehké auto: „Dostali jsme se na 875 kg,“ prohlásil Jean-Christophe Pallier. „V důsledku toho jsme dosáhli magického poměru hmotnost/výkon 1:1!“ Aby bylo auto co nejmrštnější, byla mimořádná pozornost věnována rozložení hmotnosti kolem trubkového podvozku, motor je uložen vzadu uprostřed, stejně jako u slavných vozů rally skupiny B v 80. letech či u prototypů pro vytrvalostní závody.
Loebova zbraň na Pikes Peak (foto: Radka Matthey, Peugeto ČR)
208 T16 Pikes Peak ostatně vykazuje jasný příbuzenský vztah s vozem 908, který zvítězil v závodě 24 hodin Le Mans. Od loňského roku je totiž trať závodu na Pikes Peak zcela vyasfaltovaná, takže Peugeot Sport prakticky převzal prototyp z Le Mans. Nová zbraň v rukou Sébastiena Loeba si od něj vypůjčuje řadu prvků, jako je podvozek, brzdy a některé aerodynamické prvky - sání vzduchu nebo velkolepý dvoumetrový zadní spojler, který byl původně použit pro první generaci vozu 908 HDi FAP.
Velká péče byla stejně jako u Le Mans věnována aerodynamice. „Domníváme se, že to nám může zaručit konkurenční výhodu oproti ostatním," sdělil Jean-Christophe Pallier. „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/hod a od 100 km/hod hraje aerodynamika klíčovou roli." Pozoruhodný zadní spojler a přední difuzor dodávají vozu 208 T16 Pikes Peak dravý vzhled, ale jsou také velmi efektivní. Téměř polovinu aerodynamické efektivity zajišťuje i prakticky neviditelný kryt podvozku.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak je opatřen speciálními pneumatikami Michelin, které mu zabezpečují neocenitelnou přilnavost. Vůz se prezentuje jako skutečný černý kůň závodu. Sébastien Loeb, nejúspěšnější rallyový jezdec na světě, bude mít 30. června v rukou jeden z nejsilnějších vozů, který se kdy v závodě objevil. Vyrazí s ním vstříc 156 zatáčkám, které ho oddělují od oblak nad horou Pikes Peak.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?