Posádka Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz na letošní Rally Dakar získala druhé místo. V Jižní Americe tak byla mezi benzinovými vozy nejrychlejší.
Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz, mohlo by se této posádce začít říkat pánové spolehliví? Nebo také pánové Jižní Ameriky? Pomalu už asi ano, protože za dobu, co se Dakar jezdí v Jižní Americe dojeli čtyřikrát v TOP3, což se nikomu jinému nepodařilo.
Od roku 2007 "Ginny" a "Schnietz", jak si navzájem říkají, startují na Dakaru spolu a vždy dojeli do cíle. Na letošním Dakaru dojeli za asi největšími favority soutěže, Stéphanem Peterhanselem a Jeanem-Paulem Cottretem, se svoji Toyotou Hilux druzí. "Druhé místo - pro nás je to skoro jako vítězství! Už vloni jsme naše očekávání hodně překonali," říká Giniel de Villiers. "O tom, že bychom naše třetí místo z Dakaru 2012 ještě vylepšili, jsme před startem letošního Dakaru ani nesnili. Letos byla konkurence ještě větší než v roce 2012. Bylo zde hodně uchazečů o vítězství. Díky naší spolehlivosti jsme dokončili nejen tuto rally, spolehlivost je naším tajemstvím úspěchu. S tímto prvotřídním výsledkem jsme začali náš tříletý program. Už se tak těšíme na příští Dakar, i když tento byl extrémně náročný."
Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz na Dakaru 2011
Dirk von Zitzewitz dodává: "Jedním slovem: wow! Víc jsme od tohoto Dakaru ani nemohli očekávat. Na druhé místo bych si nikdy nevsadil. Tuto pozici jsme získali díky naší spolehlivosti, silnému autu, které se vyvíjelo dobrým směrem a tvrdé práci skvělého týmu. Pořekadlo 'abyste dojeli první, tak musíte napřed dojet do cíle' pochází z Formule 1. Pro Dakar se ale také skvěle hodí. Na tento výsledek jsem hodně hrdý. Byl to těžký Dakar, ale my jsme to zvládli."
Jen připomeňme, že dvojice Dakar vyhrála v roce 2009 v barvách továrního týmu Volkswagenu s Race Touaregem. Začala tak neustále trvající éru, ve které si vítězství z Dakaru odváží dieselové vozy. Jejich Toyota, kterou vyvíjí tým Hallspeed pro Toyotu Jižní Afrika, je však benzínová. Od loňského roku prošla určitou evolucí, když byl sériový 5,0 litrový osmiválec nahrazen závodním motorem se 4,7 litry. Tým tak získal vyšší kroutící moment a sílu.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.