Nejúspěšnějším týmem na letošním Dakaru byl německý X-Raid, který do závodu vyslal především vozy Mini Countryman. Stáj MINI ALL4 Racing získali v cíli 1., 3. a 4. místo. Jak hodnotí tento výsledek jezdci a šéf týmu?
Stéphane Peterhansel - 1.: "Je neuvěřitelné, že se nám podařilo tento titul obhájit. Hned od startu jsme museli bojovat s několika velmi silnými soupeři, ale nakonec jsme si právě my zajistili vítězství. Stejně jako vloni i letos celý tým MINI ALL4 Racing pracoval bezchybně. Musím poděkovat celému týmu za fantastickou práci - nejenom v posledních dvou týdnech. Zažili jsme velmi napínavý Dakar a vítězství je něco unikátního, i když jich máme tolik. Jak soutěž dopadne bylo otevřené až do 9. etapy. Tým X-Raid si musel na svoje první vítězství počkat [vloni], proto jsem tak rád, že se nám podařilo titul obhájit."
Leonid Novitskiy - 3.: "Moje strategie, kdy jsem k Dakaru přistoupil s klidem a vyčkávací taktikou, se vyplatila letos vyplatila. Podařilo se mi dokonce i vylepšit výsledek z roku 2012. Třetí příčka je skvělá i pro celý tým MINI ALL4 Racing. Jsem si jistý, že jsem svým výkonem spoustu lidí překvapil."
Nani Roma - 4.: "Věděl jsem, že ročník 2013 bude mnohem těžší, než byl rok 2012. Celkové pořadí se několikrát měnilo. Musel jsem se vypořádat s několika problémy, ale vždy se mi podařilo se dostat zpět pořadím vzhůru. Jsem rád, že jsem zůstal v klidu i přes tyto problémy a vůz Mini dovezl v pořádku do cíle."
Sven Quandt (X-raid Team Manager): "Prostě nemohu uvěřit tomu, že se nám podařilo vyhrát Dakar podruhé po sobě. Samozřejmě, na startu nás mnoho lidí pokládalo za favority, ale nikdy nesmíte podcenit své soupeře. Hned na první zkoušce rally se ukázalo, že jsou [soupeři] odhodlaní s námi bojovat. Nakonec profesionalita a spolehlivost našeho týmu zabránila konkurenci, aby se dostala na stupínek nejvyšší.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.