FOTO + VIDEO: 1. Etapa : Lima – Pisco :Počasí: 24 stupňů celsia a slunečno | Délka měřeného úseku: 250 km | Délka spojovacího úseku: 13 km. Přejímkou prošlo celkem 183 motocyklů, 38 čtyřkolek, 153 automobilů a 75 kamiónů. Celkový počet 449 soutěžících, opět se oproti loňsku zvýšil počet účastníků, tentokráte o číslo šest.
První etapa byla rozehřívací a poznávací. Ani tak se neobešla bez potíží, například Marcel Schoo se svou posádkou ve voze TATRA PHOENIX zapadl mezi dunami 4 km po startu. Byl na opravdu nepříliš dobře přístupném místě a musel počkat až na členy Ginaf Riwald Dakar Teamu, který Holanďanům z písku pomohl.
Soutěžící nakrojili letošní porci téměř 8500 km a byl to jen lehký náznak toho, jak může Dakar 2013 vypadat. Měřený úsek o délce 13 ostrých kilometrů poprvé prověřil síly všech teamů a rozdělil soutěžící na kategorií podle jejich schopností. Překrásná scenérie pobřeží Pacifiku byla úchvatnou kulisou hodnou nejtěžší soutěže světa. Celá etapa se tentokráte obešla bez většího převýšení. Přestože porce ujetých kilometrů byla jen malá, neznamenalo, že by se jezdci plahočili. Naopak, všichni se chtěli správně úvést a v divácky atraktivní etapě ukázat.
Na slavnostní startu se jako první předvedl obhájce vítězství z roku 2012 Gerard de Rooy, následoval ho Eduard Nikolaev na Kamazu a Marcel van Vliet s Manem. Poté už mával na početný dav diváků náš Aleš, Serge a Radim s Tatrou Princeznou 69 a s českou vlajkou. Za nimi nestartovali borci o nic míň věhlasní, zkušení a z pohledu závodu nebezpeční. Z mnoha jmenujme například Hanse Stacey na Ivecu nebo třeba Ayrata Mardeeva s Kamazem.
Komentář Aleše k první etapě závodu:
"Velmi zajímavý pisečný začátek, teplota přes 32 stupňů. Startovalo se v presu a okamžitě naplno. Profiluji se nám hlavní konkurenti a soupeři. Budou to Rusové na Kamazech a tým De Rooy na Ivecu.
Já osobně jsem udělal na jedné duně drobnou školáckou chybu. Nebyl jsem schopen přeřadit. Těsně pred naloděním jsme ještě upravovali systém řazení, aby mě z něj tak nebolela ruka jako v minulosti. Je to choulostivá věc, během běžné etapy na Dakaru zařadím snad tisickrát. Nicméně jsem se lidově řečeno zapomněl a nový systém řazení mě zmátl. Ztratili jsme dle mého odhadu tak 15 sekund, ale pak jsme jeli na hranici možností auta a velkou část ztráty dohnali.
Během etapy jsem mohl otestovat i svoje záda. Na nejzajímavějším místě i momentu etapy a to na 15-ti metrovém skoku, kdy celá Tatra vylétla do výšky přes dva metry. Páteř se ozvala, ale vše drží a funguje jak má. Byla to fakt skvělá prověrka hned na úvod. Jsme ovšem teprve na úplném začátku soutěže."
To, že se musí s číslem 503 počítat a že Aleš je bojovník se potvrdilo hned v první etapě. Od začátku se pohyboval na krásném třetím místě se ztrátou 25 sekund v cíli, což se ještě může díky zavedení regulačního koeficentu třikrát navýšit. Aleš jel opravdu rychle, lze si představit i z toho, že jeho čas 9 minut 11 sekund by v kategorii mezi automobili stačil na 36. místo! Snad to potvrzuje, že i se starším vozem, bohatými zkušenostmi a velkým srdcem je možné dosáhnout těch nejlepších výsledků. Zároveň je ale naprosto jasné, že to nebude jednoduché. Do jedné minuty a s vteřinovými rozdíly se vešlo hned osm prvních posádek. Jak vždy zdůrazňuje Karel Loprais, bude potřeba pořádná porce štěstí, jet koncentrovaně svůj vlastní závod a spoustu úsilí všech.
Hned v druhé etapě mohou posádky trochu zapomenout na takovýto sprint, protože je čeká písečná etapa Pisco-Pisco s porcí 242 km a spojovacím úsekem o délce 85km. Doufejme, že se našim bude dařit nadále a že se i touto etapou prokousají bez větších problémů.
Video z cesty, přejímek, atmosféry soutěže, prvními dojmy z první etapy včetně rozhovoru s Alešem přinášíme zde
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.