FOTO + VIDEO: 1. Etapa : Lima – Pisco :Počasí: 24 stupňů celsia a slunečno | Délka měřeného úseku: 250 km | Délka spojovacího úseku: 13 km. Přejímkou prošlo celkem 183 motocyklů, 38 čtyřkolek, 153 automobilů a 75 kamiónů. Celkový počet 449 soutěžících, opět se oproti loňsku zvýšil počet účastníků, tentokráte o číslo šest.
První etapa byla rozehřívací a poznávací. Ani tak se neobešla bez potíží, například Marcel Schoo se svou posádkou ve voze TATRA PHOENIX zapadl mezi dunami 4 km po startu. Byl na opravdu nepříliš dobře přístupném místě a musel počkat až na členy Ginaf Riwald Dakar Teamu, který Holanďanům z písku pomohl.
Soutěžící nakrojili letošní porci téměř 8500 km a byl to jen lehký náznak toho, jak může Dakar 2013 vypadat. Měřený úsek o délce 13 ostrých kilometrů poprvé prověřil síly všech teamů a rozdělil soutěžící na kategorií podle jejich schopností. Překrásná scenérie pobřeží Pacifiku byla úchvatnou kulisou hodnou nejtěžší soutěže světa. Celá etapa se tentokráte obešla bez většího převýšení. Přestože porce ujetých kilometrů byla jen malá, neznamenalo, že by se jezdci plahočili. Naopak, všichni se chtěli správně úvést a v divácky atraktivní etapě ukázat.
Na slavnostní startu se jako první předvedl obhájce vítězství z roku 2012 Gerard de Rooy, následoval ho Eduard Nikolaev na Kamazu a Marcel van Vliet s Manem. Poté už mával na početný dav diváků náš Aleš, Serge a Radim s Tatrou Princeznou 69 a s českou vlajkou. Za nimi nestartovali borci o nic míň věhlasní, zkušení a z pohledu závodu nebezpeční. Z mnoha jmenujme například Hanse Stacey na Ivecu nebo třeba Ayrata Mardeeva s Kamazem.
Komentář Aleše k první etapě závodu:
"Velmi zajímavý pisečný začátek, teplota přes 32 stupňů. Startovalo se v presu a okamžitě naplno. Profiluji se nám hlavní konkurenti a soupeři. Budou to Rusové na Kamazech a tým De Rooy na Ivecu.
Já osobně jsem udělal na jedné duně drobnou školáckou chybu. Nebyl jsem schopen přeřadit. Těsně pred naloděním jsme ještě upravovali systém řazení, aby mě z něj tak nebolela ruka jako v minulosti. Je to choulostivá věc, během běžné etapy na Dakaru zařadím snad tisickrát. Nicméně jsem se lidově řečeno zapomněl a nový systém řazení mě zmátl. Ztratili jsme dle mého odhadu tak 15 sekund, ale pak jsme jeli na hranici možností auta a velkou část ztráty dohnali.
Během etapy jsem mohl otestovat i svoje záda. Na nejzajímavějším místě i momentu etapy a to na 15-ti metrovém skoku, kdy celá Tatra vylétla do výšky přes dva metry. Páteř se ozvala, ale vše drží a funguje jak má. Byla to fakt skvělá prověrka hned na úvod. Jsme ovšem teprve na úplném začátku soutěže."
To, že se musí s číslem 503 počítat a že Aleš je bojovník se potvrdilo hned v první etapě. Od začátku se pohyboval na krásném třetím místě se ztrátou 25 sekund v cíli, což se ještě může díky zavedení regulačního koeficentu třikrát navýšit. Aleš jel opravdu rychle, lze si představit i z toho, že jeho čas 9 minut 11 sekund by v kategorii mezi automobili stačil na 36. místo! Snad to potvrzuje, že i se starším vozem, bohatými zkušenostmi a velkým srdcem je možné dosáhnout těch nejlepších výsledků. Zároveň je ale naprosto jasné, že to nebude jednoduché. Do jedné minuty a s vteřinovými rozdíly se vešlo hned osm prvních posádek. Jak vždy zdůrazňuje Karel Loprais, bude potřeba pořádná porce štěstí, jet koncentrovaně svůj vlastní závod a spoustu úsilí všech.
Hned v druhé etapě mohou posádky trochu zapomenout na takovýto sprint, protože je čeká písečná etapa Pisco-Pisco s porcí 242 km a spojovacím úsekem o délce 85km. Doufejme, že se našim bude dařit nadále a že se i touto etapou prokousají bez větších problémů.
Video z cesty, přejímek, atmosféry soutěže, prvními dojmy z první etapy včetně rozhovoru s Alešem přinášíme zde
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.