FOTO + VIDEO: 1. Etapa : Lima – Pisco :Počasí: 24 stupňů celsia a slunečno | Délka měřeného úseku: 250 km | Délka spojovacího úseku: 13 km. Přejímkou prošlo celkem 183 motocyklů, 38 čtyřkolek, 153 automobilů a 75 kamiónů. Celkový počet 449 soutěžících, opět se oproti loňsku zvýšil počet účastníků, tentokráte o číslo šest.
První etapa byla rozehřívací a poznávací. Ani tak se neobešla bez potíží, například Marcel Schoo se svou posádkou ve voze TATRA PHOENIX zapadl mezi dunami 4 km po startu. Byl na opravdu nepříliš dobře přístupném místě a musel počkat až na členy Ginaf Riwald Dakar Teamu, který Holanďanům z písku pomohl.
Soutěžící nakrojili letošní porci téměř 8500 km a byl to jen lehký náznak toho, jak může Dakar 2013 vypadat. Měřený úsek o délce 13 ostrých kilometrů poprvé prověřil síly všech teamů a rozdělil soutěžící na kategorií podle jejich schopností. Překrásná scenérie pobřeží Pacifiku byla úchvatnou kulisou hodnou nejtěžší soutěže světa. Celá etapa se tentokráte obešla bez většího převýšení. Přestože porce ujetých kilometrů byla jen malá, neznamenalo, že by se jezdci plahočili. Naopak, všichni se chtěli správně úvést a v divácky atraktivní etapě ukázat.
Na slavnostní startu se jako první předvedl obhájce vítězství z roku 2012 Gerard de Rooy, následoval ho Eduard Nikolaev na Kamazu a Marcel van Vliet s Manem. Poté už mával na početný dav diváků náš Aleš, Serge a Radim s Tatrou Princeznou 69 a s českou vlajkou. Za nimi nestartovali borci o nic míň věhlasní, zkušení a z pohledu závodu nebezpeční. Z mnoha jmenujme například Hanse Stacey na Ivecu nebo třeba Ayrata Mardeeva s Kamazem.
Komentář Aleše k první etapě závodu:
"Velmi zajímavý pisečný začátek, teplota přes 32 stupňů. Startovalo se v presu a okamžitě naplno. Profiluji se nám hlavní konkurenti a soupeři. Budou to Rusové na Kamazech a tým De Rooy na Ivecu.
Já osobně jsem udělal na jedné duně drobnou školáckou chybu. Nebyl jsem schopen přeřadit. Těsně pred naloděním jsme ještě upravovali systém řazení, aby mě z něj tak nebolela ruka jako v minulosti. Je to choulostivá věc, během běžné etapy na Dakaru zařadím snad tisickrát. Nicméně jsem se lidově řečeno zapomněl a nový systém řazení mě zmátl. Ztratili jsme dle mého odhadu tak 15 sekund, ale pak jsme jeli na hranici možností auta a velkou část ztráty dohnali.
Během etapy jsem mohl otestovat i svoje záda. Na nejzajímavějším místě i momentu etapy a to na 15-ti metrovém skoku, kdy celá Tatra vylétla do výšky přes dva metry. Páteř se ozvala, ale vše drží a funguje jak má. Byla to fakt skvělá prověrka hned na úvod. Jsme ovšem teprve na úplném začátku soutěže."
To, že se musí s číslem 503 počítat a že Aleš je bojovník se potvrdilo hned v první etapě. Od začátku se pohyboval na krásném třetím místě se ztrátou 25 sekund v cíli, což se ještě může díky zavedení regulačního koeficentu třikrát navýšit. Aleš jel opravdu rychle, lze si představit i z toho, že jeho čas 9 minut 11 sekund by v kategorii mezi automobili stačil na 36. místo! Snad to potvrzuje, že i se starším vozem, bohatými zkušenostmi a velkým srdcem je možné dosáhnout těch nejlepších výsledků. Zároveň je ale naprosto jasné, že to nebude jednoduché. Do jedné minuty a s vteřinovými rozdíly se vešlo hned osm prvních posádek. Jak vždy zdůrazňuje Karel Loprais, bude potřeba pořádná porce štěstí, jet koncentrovaně svůj vlastní závod a spoustu úsilí všech.
Hned v druhé etapě mohou posádky trochu zapomenout na takovýto sprint, protože je čeká písečná etapa Pisco-Pisco s porcí 242 km a spojovacím úsekem o délce 85km. Doufejme, že se našim bude dařit nadále a že se i touto etapou prokousají bez větších problémů.
Video z cesty, přejímek, atmosféry soutěže, prvními dojmy z první etapy včetně rozhovoru s Alešem přinášíme zde
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.