Měl to být boj Lopraise a Nikolajeva o první místo v Silk Way Rally 2012... Ve skutečnosti je všechno jinak: bahenní past v úvodu 5. etapy znamenala pro oba nečekanou ztrátu…
Všechno je jinak, v kategorii automobilů i kamionů. Všechna pozornost u těžké vozby se upínala na souboj Aleše Lopraise a Eduarda Nikolajeva, Aleš vjížděl do etapy první (jako vítěz předešlé etapy) a ztráta 8:45 minuty na 460 kilometrů dlouhé speciále nebyla beznadějná. Jenže už v úvodu zůstal Alešův MAN viset v bahenní pasti, jezdec InstaForex Eurol Veka Teamu v ní nechal hodinu a tři čtvrtě. Na podobném místě zůstal ovšem stát i Nikolajev, u něj se přidala porucha motoru a hned čtyři (!) týmoví kolegové se zasadili o jeho vytažení ven.
Podívejte se na situaci okolo Aešova zapadnutí z pohledu on-board kamery na kamionu Petera Versluise, který nějakou dobu strávil na místě se snahou pomoci, ale byl to příliš obtížný úkol pouze pro jeden kamion:
Mezitím se Ajrat Mardějev a Peter Versluis, tedy dvojice, která byla už efektivně mimo hru o prvenství, místu vyhnula a uháněla vpřed. Mardějev po včerejším zdržení etapu jasně vyhrál a zajistil si i celkové prvenství. Versluis dojel za ním a připsal si největší úspěch od vstupu svého týmu do světa dálkových maratónů. V dnešní etapě, stejně jako včera, skončil na 3. místě, když se před něj prodral Martin van den Brink s Ginafem. ten se díky výsledku poslední etapy ještě stihl "kousnout" do první desítky. Nikolajev si po problémech pohoršil na šesté místo, Ilgizar Mardějev rovněž klesl o dvě příčky.
Otázkou zůstávalo, kdo bude třetí v celkovém pořadí. Aleš Loprais i Eduard Nikolajev zahájili stíhací jízdu, při níž přicházelo ke slovu hned několik kalkulací: do boje o třetí místo nečekaně vstoupil třetí Kamaz Antona Šibalova. Ten se dosud držel na 5.-6. místě, ale dnešní etapa mu vyšla, byť na vítězného Mardějeva ztratil okolo 40 minut. Bylo tedy jasné, že stáhne-li Aleš ztrátu alespoň na něj (mezi CP1 a cílem zajel druhý nejlepší čas), ještě může bojovat o bronz, porazí-li ovšem Nikolajeva (ten ovšem svou ztrátu postupně stahoval) o oněch 8:45 minuty.
Druhé jmenované se podařilo, Nikolajev na trati znovu zastavil s problémy, které řešil sprintující domestik ruského týmu Ilgizar Mardějev. Jeho Aleš Loprais tedy nakonec porazil, na Šibalova zbývalo dohnat ještě mizerných pět minut… Výsledkem je pád na 4. místo, ačkoli při normálním průběhu etapy mohlo jít o vítězství. Dokud není rallye v cíli, může se přihodit všechno…
Celkové výsledky poté, co byla zrušena závěrečná etapa do Gelenžiku, budou vyhlášeny bez velkých pomp už dnes v Majkopu. Doufejme, že si Aleš Loprais vybral smůlu alespoň do konce ledna, poté, co rudým speciálům MAN dokázal, že ještě stále patří ke špičce své kategorie…
Závod však bohužel nabídl také nejkratší trať v historii, každá z etap byla nakonec zkrácena a pouhých pět odjetých dějství skutečně není tím, čím by se závod, jenž je druhým nejvýznamnějším podnikem svého druhu na světě, mohl chlubit...
"Bohužel jsme doplatili na to, že jsme startovali jako první kamion. V itineráři byl přejezd řeky, ale po nedávných deštích v ní bylo hodně vody, zapadli jsme do bahna na dně. S námi zůstal viset v korytě i Nikolajev, který měl navíc poruchu motoru a nemohl sám vyjet. Všechny ostatní pořadatelé sami zavedli a nasměrovali do jiného místa, které projet šlo, zatímco my jsme tam nechali hodinu a tři čtvrtě. Protestovali jsme proti tomu, ale bylo to zamítnuto. Z rohodnutí jury mám smíšené pocity a myslím si o něm svoje, ale to je ta to jediné, co se proti tomu dalo dělat. Byl to skvělý test na Dakar, ale fakt, že jsme nemohli obhájit loňské prvenství, když k prvnímu místu jsme vzhledem k průběhu etapy u Nikolajeva neměli daleko, mě dost mrzí," řekl po dojezdu Aleš Loprais.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.