V 5. etapě Rallye Dakar pokračoval vzestup Alešových výkonů až k druhému místu v etapě, pouhých 14 sekund za vítězným Gerardem de Rooyem.
Skutečný, písčitý Dakar začal ve Fiambale, v obávaných bílých dunách. Původně plánovaný, krátký 177 kilometrů dlouhý speciál byl navíc kvůli nepřízni počasí zkrácen o dalších 24 kilometrů. Aleš do etapy nakonec vystartoval sedmý, protože Eduardu Nikolajevovi byla na protest týmu Kamaz odmazána ztráta utrpěná ve čtvrté etapě. Na prvních třech kontrolních bodech Aleš jel na 5. místě za trojicí týmu de Rooy a právě Nikolajevem. V závěru však mohutně zatáhl a snížil odstup za de Rooyem o více než 3 minuty, díky čemuž nakonec skončil v etapě druhý, o pouhých 14 sekund za de Rooyem."Dnes to byla první skutečná dakarská etapa, i když krátká, ale se spoustou písku a relativně čistým výhledem bez extrémních prachových mračen, která nás pronásledovala minulé dny. V závěru se nám ještě podařilo zrychlit. V servisu etapy jsme museli změnit nastavení podvozku a vyplatilo se nám to, auto mělo lepší jízdní vlastnosti. Makáme dál," sdělil Aleš Loprais po etapě.Při pohledu na celkové pořadí je přece jen znát určitá změna, k čemuž písky Fiambaly podle předpokladu přispěly. Pomalu se drobně rozřazuje a odděluje skupina trojice týmu de Rooy, Aleš Loprais a Nikolajev od zbytku první desítky. Pouštní etapy si také vybraly první daň z řad velkých favoritů. Po skvělém výkonu předchozí den bohužel zůstal stát s poruchou motoru na trati Marcel van Vliet a pokud ještě zasáhne do bojů, pak rozhodně už ne v čele pořadí. Po celou etapu udržovali od sebe minimální odstupy neuvěřitelně vyrovnaní piloti týmu de Rooy - ve celkovém pořadí pak druhý Stacey vede Biasiona o pouhé 4 sekundy! I nadále platí, že se zvyšující senáročností pouštních etap plynule stoupá relativita malých časových rozestupů, které se protahují.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu zajel úspěšnou etapu v duchu svých dosavadních umístění a dokončil ji na 20. místě.Šestý den se závodníci měli přesunout na území Chile, a to přes legendární průsmyk San Francisco ve výšce 4726 metrů nad mořem. Vzhledem k extrémním výkyvům počasí je však v průsmyku očekáván příval deště a sněhu, a tak se závodníci v tichosti přesunou do Copiapó v konvoji jinudy a speciálka do Copiapó je zrušena.Navíc byl v noci pro nesportovní chování vyloučen velký soupeř Aleše Lopraise, Eduard Nikolajev s Kamazem. Nejbližším pronásledovatelem tak aktuálně je Artur Ardavičus s klientským vozem Astany.Sobotní etapa před dnem volna bývá jedna vždy jedna z nejtěžších a i tentokrát slibuje sportovní ředitel David Castera nejhorší etapu ze všech právě před den volna - okruh kolem Copiapó. A hlavně, opravdový dakar začne dnem volna...Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.5. etapa, Chilecito - Fiambalá, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 2:34:30 2. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:00:14 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:19 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:39 5. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:02:04 6. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:14:35 7. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:20 8. 506 Wuf Van Ginkel, Daniel Bruinsma, Richard de Rooy NL Ginaf X2222 SP + 0:18:22 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:20:18 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:21:37 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:44:54
Celkové pořadí po páté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 13:44:43 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:21 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:25 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:13:11 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 DNF 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:27:38 6. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:45:57 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:51:47 8. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:53:49 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 1:14:10 25. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 5:43:18 * Posádka Kamazu č. 500 (Eduard Nikolajev) po diskvalifikaci vyškrtnuta z celkovéhopořadí
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?