V 5. etapě Rallye Dakar pokračoval vzestup Alešových výkonů až k druhému místu v etapě, pouhých 14 sekund za vítězným Gerardem de Rooyem.
Skutečný, písčitý Dakar začal ve Fiambale, v obávaných bílých dunách. Původně plánovaný, krátký 177 kilometrů dlouhý speciál byl navíc kvůli nepřízni počasí zkrácen o dalších 24 kilometrů. Aleš do etapy nakonec vystartoval sedmý, protože Eduardu Nikolajevovi byla na protest týmu Kamaz odmazána ztráta utrpěná ve čtvrté etapě. Na prvních třech kontrolních bodech Aleš jel na 5. místě za trojicí týmu de Rooy a právě Nikolajevem. V závěru však mohutně zatáhl a snížil odstup za de Rooyem o více než 3 minuty, díky čemuž nakonec skončil v etapě druhý, o pouhých 14 sekund za de Rooyem."Dnes to byla první skutečná dakarská etapa, i když krátká, ale se spoustou písku a relativně čistým výhledem bez extrémních prachových mračen, která nás pronásledovala minulé dny. V závěru se nám ještě podařilo zrychlit. V servisu etapy jsme museli změnit nastavení podvozku a vyplatilo se nám to, auto mělo lepší jízdní vlastnosti. Makáme dál," sdělil Aleš Loprais po etapě.Při pohledu na celkové pořadí je přece jen znát určitá změna, k čemuž písky Fiambaly podle předpokladu přispěly. Pomalu se drobně rozřazuje a odděluje skupina trojice týmu de Rooy, Aleš Loprais a Nikolajev od zbytku první desítky. Pouštní etapy si také vybraly první daň z řad velkých favoritů. Po skvělém výkonu předchozí den bohužel zůstal stát s poruchou motoru na trati Marcel van Vliet a pokud ještě zasáhne do bojů, pak rozhodně už ne v čele pořadí. Po celou etapu udržovali od sebe minimální odstupy neuvěřitelně vyrovnaní piloti týmu de Rooy - ve celkovém pořadí pak druhý Stacey vede Biasiona o pouhé 4 sekundy! I nadále platí, že se zvyšující senáročností pouštních etap plynule stoupá relativita malých časových rozestupů, které se protahují.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu zajel úspěšnou etapu v duchu svých dosavadních umístění a dokončil ji na 20. místě.Šestý den se závodníci měli přesunout na území Chile, a to přes legendární průsmyk San Francisco ve výšce 4726 metrů nad mořem. Vzhledem k extrémním výkyvům počasí je však v průsmyku očekáván příval deště a sněhu, a tak se závodníci v tichosti přesunou do Copiapó v konvoji jinudy a speciálka do Copiapó je zrušena.Navíc byl v noci pro nesportovní chování vyloučen velký soupeř Aleše Lopraise, Eduard Nikolajev s Kamazem. Nejbližším pronásledovatelem tak aktuálně je Artur Ardavičus s klientským vozem Astany.Sobotní etapa před dnem volna bývá jedna vždy jedna z nejtěžších a i tentokrát slibuje sportovní ředitel David Castera nejhorší etapu ze všech právě před den volna - okruh kolem Copiapó. A hlavně, opravdový dakar začne dnem volna...Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.5. etapa, Chilecito - Fiambalá, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 2:34:30 2. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:00:14 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:19 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:39 5. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:02:04 6. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:14:35 7. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:20 8. 506 Wuf Van Ginkel, Daniel Bruinsma, Richard de Rooy NL Ginaf X2222 SP + 0:18:22 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:20:18 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:21:37 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:44:54
Celkové pořadí po páté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 13:44:43 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:21 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:25 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:13:11 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 DNF 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:27:38 6. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:45:57 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:51:47 8. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:53:49 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 1:14:10 25. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 5:43:18 * Posádka Kamazu č. 500 (Eduard Nikolajev) po diskvalifikaci vyškrtnuta z celkovéhopořadí
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?