V 5. etapě Rallye Dakar pokračoval vzestup Alešových výkonů až k druhému místu v etapě, pouhých 14 sekund za vítězným Gerardem de Rooyem.
Skutečný, písčitý Dakar začal ve Fiambale, v obávaných bílých dunách. Původně plánovaný, krátký 177 kilometrů dlouhý speciál byl navíc kvůli nepřízni počasí zkrácen o dalších 24 kilometrů. Aleš do etapy nakonec vystartoval sedmý, protože Eduardu Nikolajevovi byla na protest týmu Kamaz odmazána ztráta utrpěná ve čtvrté etapě. Na prvních třech kontrolních bodech Aleš jel na 5. místě za trojicí týmu de Rooy a právě Nikolajevem. V závěru však mohutně zatáhl a snížil odstup za de Rooyem o více než 3 minuty, díky čemuž nakonec skončil v etapě druhý, o pouhých 14 sekund za de Rooyem."Dnes to byla první skutečná dakarská etapa, i když krátká, ale se spoustou písku a relativně čistým výhledem bez extrémních prachových mračen, která nás pronásledovala minulé dny. V závěru se nám ještě podařilo zrychlit. V servisu etapy jsme museli změnit nastavení podvozku a vyplatilo se nám to, auto mělo lepší jízdní vlastnosti. Makáme dál," sdělil Aleš Loprais po etapě.Při pohledu na celkové pořadí je přece jen znát určitá změna, k čemuž písky Fiambaly podle předpokladu přispěly. Pomalu se drobně rozřazuje a odděluje skupina trojice týmu de Rooy, Aleš Loprais a Nikolajev od zbytku první desítky. Pouštní etapy si také vybraly první daň z řad velkých favoritů. Po skvělém výkonu předchozí den bohužel zůstal stát s poruchou motoru na trati Marcel van Vliet a pokud ještě zasáhne do bojů, pak rozhodně už ne v čele pořadí. Po celou etapu udržovali od sebe minimální odstupy neuvěřitelně vyrovnaní piloti týmu de Rooy - ve celkovém pořadí pak druhý Stacey vede Biasiona o pouhé 4 sekundy! I nadále platí, že se zvyšující senáročností pouštních etap plynule stoupá relativita malých časových rozestupů, které se protahují.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu zajel úspěšnou etapu v duchu svých dosavadních umístění a dokončil ji na 20. místě.Šestý den se závodníci měli přesunout na území Chile, a to přes legendární průsmyk San Francisco ve výšce 4726 metrů nad mořem. Vzhledem k extrémním výkyvům počasí je však v průsmyku očekáván příval deště a sněhu, a tak se závodníci v tichosti přesunou do Copiapó v konvoji jinudy a speciálka do Copiapó je zrušena.Navíc byl v noci pro nesportovní chování vyloučen velký soupeř Aleše Lopraise, Eduard Nikolajev s Kamazem. Nejbližším pronásledovatelem tak aktuálně je Artur Ardavičus s klientským vozem Astany.Sobotní etapa před dnem volna bývá jedna vždy jedna z nejtěžších a i tentokrát slibuje sportovní ředitel David Castera nejhorší etapu ze všech právě před den volna - okruh kolem Copiapó. A hlavně, opravdový dakar začne dnem volna...Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.5. etapa, Chilecito - Fiambalá, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 2:34:30 2. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:00:14 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:19 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:39 5. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:02:04 6. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:14:35 7. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:20 8. 506 Wuf Van Ginkel, Daniel Bruinsma, Richard de Rooy NL Ginaf X2222 SP + 0:18:22 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:20:18 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:21:37 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:44:54
Celkové pořadí po páté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 13:44:43 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:21 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:25 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:13:11 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 DNF 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:27:38 6. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:45:57 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:51:47 8. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:53:49 9. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 1:14:10 25. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 5:43:18 * Posádka Kamazu č. 500 (Eduard Nikolajev) po diskvalifikaci vyškrtnuta z celkovéhopořadí
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.