Vyhecovaný boj všech proti všem v první desítce kamionů a především vyrovnaný výkon v celém průběhu etapy vynáší Aleše Lopraise na 4. místo průběžného pořadí, a to i po 6. místě ve čtvrté etapě.
Tak těsný, vyrovnaný a zajímavý souboj kamionů už dlouho nebyl, pokud vůbec někdy. I ve čtvrté etapě se pokračovalo doslova ve zběsilém tempu a ve velkém vedru. Etapa do Chilecita s 326 km dlouhým speciálem nenabídla duny ani písčité úseky, zato však spoustu průjezdů kaňony, závodníci šplhali do hor až do výšky 3500 metrů, spousta vyschlých i aktivních řečišť komplikovala jízdu.Byla to dosud nejtechničtější etapa v letošním ročníku, vždyť vítězný de Rooy nedosáhl ani průměru 75 km/h. Od prvního kontrolního bodu bylo zřejmé, že Gerard de Rooy se svým atypickým nosáčem Iveco bude znovu dominovat. Až do poloviny etapy se ho však držel Miki Biasion s odstupem do 15 sekund, těsně následován Staceym a Van Vlietem, jemuž etapa náramně vyšla. Situace v první desítce však vyla natolik našponovaná a vyrovnaná, že se Aleš Loprais stále stejnou vyrovnanou jízdou průběžně pohyboval mezi 5. a 10. místem v etapě. Bylo jen otázkou, koho dnešní den zastihne v momentálně lepší formě. Tu nakonec prokázal právě Aleš, když ve finiši postoupil na 6. příčku s jen minimálními odstupy, stejně tak se zadařilo Franzi Echterovi.Alešova jízda, byť prosta velkých výkyvů v časových rozestupech, však byla poznamenána několika okolnostmi: "Úvod etapy byl prašný, rychlý a tvrdý. Poté jsme dojeli Karginova na Kamazu, poměrně dlouho terén neumožňoval předjetí, navíc se prášilo. Za námi se začali štosovat rychlí Holan´dané, kteří startovali až po mně, tak jsem je pustil, ať na Kamaz vyvíjejí tlak oni. Zásadnějším momentem však byl fakt, že nám v průběhu etapy v jednom kaňonu vlivem vibrací samovolně vypadlo do klína prasklé čelní okno. Museli jsme ho vykopnout ven a dál pokračovat jen s brýlemi. To nás při jízdě omezovalo, při dojíždění osobních aut jsme si museli před kameny krýt obličej rukama. Ale do cíle jsme se dostali a příliš neztratili. Bojujeme dál," dodal k průběhu etapy Aleš.
Dosavadní průběh závodu potvrzuje doslova masivní útok týmu Petronas de Rooy Iveco, jehož jezdci okupují první tři místa v celkové klasifikaci. V etapě mírně ztratil Kazach Ardavičus s Kamazem, který ji zahajoval jako vedoucí jezdec, drobná ztráta na 9. místě znamená okamžitý pád o čtyři příčky, pouhých 6 sekund za Aleše. Nizozemskému týmu se zatím daří více než juniorce Kamazu, tu v první desítce dnes zachraňoval Ajrat Mardějev, když Eduard Nikolajev po výletu mimo trať ztratil přes 17 minut. Stejně jako ve 4. etapě, i tentokrát se pár závodníků podívalo do první desítky poprvé, tentokrát to byli Peter Versluis a Pep Vila.V celkovém pořadí je vidět těsný sled rozestupů, ty se však už postupně navyšují. Drobnost rozdílů patrně vezme za své už v páté etapě, která bude obsahovat speciál dlouhý jen 177 kilometrů, ale ten povede legendárním bílým písečným ergem u Fiambaly. Závodníky čeká velmi technická etapa v měkkých píscích a zrádných dunách. Tam se nejen natahují časové rozestupy, ale odhalují se i skutečné schopnosti závodníků, jiné než absolutní rychlost.Dosud nejlepší etapu si na Dakaru zažila posádka Bonver Dakar Teamu, která se na 6. kontrolním bodě vyšplhala až na 19. místo, nakonec ale skončila dvacátá.
Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.4. etapa, San Juan - Chilecito, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 4:22:12 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:13 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:43 4. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:06:22 5. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:09:38 6. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:10:42 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:12 8. 534 Peter Versluis, Jürgen Damen, Harry Schuurmans NL MAN TGS 18.480 + 0:12:47 9. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:31 10. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:15:29 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:40:14
Celkové pořadí po čtvrté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 11:10:13 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:02:42 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:03:06 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:12:57 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:03 6. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:19:22 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:25:06 8. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:30:37 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:32:12 10. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:32:18 28. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:58:24
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.