Vyhecovaný boj všech proti všem v první desítce kamionů a především vyrovnaný výkon v celém průběhu etapy vynáší Aleše Lopraise na 4. místo průběžného pořadí, a to i po 6. místě ve čtvrté etapě.
Tak těsný, vyrovnaný a zajímavý souboj kamionů už dlouho nebyl, pokud vůbec někdy. I ve čtvrté etapě se pokračovalo doslova ve zběsilém tempu a ve velkém vedru. Etapa do Chilecita s 326 km dlouhým speciálem nenabídla duny ani písčité úseky, zato však spoustu průjezdů kaňony, závodníci šplhali do hor až do výšky 3500 metrů, spousta vyschlých i aktivních řečišť komplikovala jízdu.Byla to dosud nejtechničtější etapa v letošním ročníku, vždyť vítězný de Rooy nedosáhl ani průměru 75 km/h. Od prvního kontrolního bodu bylo zřejmé, že Gerard de Rooy se svým atypickým nosáčem Iveco bude znovu dominovat. Až do poloviny etapy se ho však držel Miki Biasion s odstupem do 15 sekund, těsně následován Staceym a Van Vlietem, jemuž etapa náramně vyšla. Situace v první desítce však vyla natolik našponovaná a vyrovnaná, že se Aleš Loprais stále stejnou vyrovnanou jízdou průběžně pohyboval mezi 5. a 10. místem v etapě. Bylo jen otázkou, koho dnešní den zastihne v momentálně lepší formě. Tu nakonec prokázal právě Aleš, když ve finiši postoupil na 6. příčku s jen minimálními odstupy, stejně tak se zadařilo Franzi Echterovi.Alešova jízda, byť prosta velkých výkyvů v časových rozestupech, však byla poznamenána několika okolnostmi: "Úvod etapy byl prašný, rychlý a tvrdý. Poté jsme dojeli Karginova na Kamazu, poměrně dlouho terén neumožňoval předjetí, navíc se prášilo. Za námi se začali štosovat rychlí Holan´dané, kteří startovali až po mně, tak jsem je pustil, ať na Kamaz vyvíjejí tlak oni. Zásadnějším momentem však byl fakt, že nám v průběhu etapy v jednom kaňonu vlivem vibrací samovolně vypadlo do klína prasklé čelní okno. Museli jsme ho vykopnout ven a dál pokračovat jen s brýlemi. To nás při jízdě omezovalo, při dojíždění osobních aut jsme si museli před kameny krýt obličej rukama. Ale do cíle jsme se dostali a příliš neztratili. Bojujeme dál," dodal k průběhu etapy Aleš.
Dosavadní průběh závodu potvrzuje doslova masivní útok týmu Petronas de Rooy Iveco, jehož jezdci okupují první tři místa v celkové klasifikaci. V etapě mírně ztratil Kazach Ardavičus s Kamazem, který ji zahajoval jako vedoucí jezdec, drobná ztráta na 9. místě znamená okamžitý pád o čtyři příčky, pouhých 6 sekund za Aleše. Nizozemskému týmu se zatím daří více než juniorce Kamazu, tu v první desítce dnes zachraňoval Ajrat Mardějev, když Eduard Nikolajev po výletu mimo trať ztratil přes 17 minut. Stejně jako ve 4. etapě, i tentokrát se pár závodníků podívalo do první desítky poprvé, tentokrát to byli Peter Versluis a Pep Vila.V celkovém pořadí je vidět těsný sled rozestupů, ty se však už postupně navyšují. Drobnost rozdílů patrně vezme za své už v páté etapě, která bude obsahovat speciál dlouhý jen 177 kilometrů, ale ten povede legendárním bílým písečným ergem u Fiambaly. Závodníky čeká velmi technická etapa v měkkých píscích a zrádných dunách. Tam se nejen natahují časové rozestupy, ale odhalují se i skutečné schopnosti závodníků, jiné než absolutní rychlost.Dosud nejlepší etapu si na Dakaru zažila posádka Bonver Dakar Teamu, která se na 6. kontrolním bodě vyšplhala až na 19. místo, nakonec ale skončila dvacátá.
Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.4. etapa, San Juan - Chilecito, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 4:22:12 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:13 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:43 4. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:06:22 5. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:09:38 6. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:10:42 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:12 8. 534 Peter Versluis, Jürgen Damen, Harry Schuurmans NL MAN TGS 18.480 + 0:12:47 9. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:31 10. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:15:29 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:40:14
Celkové pořadí po čtvrté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 11:10:13 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:02:42 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:03:06 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:12:57 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:03 6. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:19:22 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:25:06 8. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:30:37 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:32:12 10. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:32:18 28. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:58:24
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?