Vyhecovaný boj všech proti všem v první desítce kamionů a především vyrovnaný výkon v celém průběhu etapy vynáší Aleše Lopraise na 4. místo průběžného pořadí, a to i po 6. místě ve čtvrté etapě.
Tak těsný, vyrovnaný a zajímavý souboj kamionů už dlouho nebyl, pokud vůbec někdy. I ve čtvrté etapě se pokračovalo doslova ve zběsilém tempu a ve velkém vedru. Etapa do Chilecita s 326 km dlouhým speciálem nenabídla duny ani písčité úseky, zato však spoustu průjezdů kaňony, závodníci šplhali do hor až do výšky 3500 metrů, spousta vyschlých i aktivních řečišť komplikovala jízdu.Byla to dosud nejtechničtější etapa v letošním ročníku, vždyť vítězný de Rooy nedosáhl ani průměru 75 km/h. Od prvního kontrolního bodu bylo zřejmé, že Gerard de Rooy se svým atypickým nosáčem Iveco bude znovu dominovat. Až do poloviny etapy se ho však držel Miki Biasion s odstupem do 15 sekund, těsně následován Staceym a Van Vlietem, jemuž etapa náramně vyšla. Situace v první desítce však vyla natolik našponovaná a vyrovnaná, že se Aleš Loprais stále stejnou vyrovnanou jízdou průběžně pohyboval mezi 5. a 10. místem v etapě. Bylo jen otázkou, koho dnešní den zastihne v momentálně lepší formě. Tu nakonec prokázal právě Aleš, když ve finiši postoupil na 6. příčku s jen minimálními odstupy, stejně tak se zadařilo Franzi Echterovi.Alešova jízda, byť prosta velkých výkyvů v časových rozestupech, však byla poznamenána několika okolnostmi: "Úvod etapy byl prašný, rychlý a tvrdý. Poté jsme dojeli Karginova na Kamazu, poměrně dlouho terén neumožňoval předjetí, navíc se prášilo. Za námi se začali štosovat rychlí Holan´dané, kteří startovali až po mně, tak jsem je pustil, ať na Kamaz vyvíjejí tlak oni. Zásadnějším momentem však byl fakt, že nám v průběhu etapy v jednom kaňonu vlivem vibrací samovolně vypadlo do klína prasklé čelní okno. Museli jsme ho vykopnout ven a dál pokračovat jen s brýlemi. To nás při jízdě omezovalo, při dojíždění osobních aut jsme si museli před kameny krýt obličej rukama. Ale do cíle jsme se dostali a příliš neztratili. Bojujeme dál," dodal k průběhu etapy Aleš.
Dosavadní průběh závodu potvrzuje doslova masivní útok týmu Petronas de Rooy Iveco, jehož jezdci okupují první tři místa v celkové klasifikaci. V etapě mírně ztratil Kazach Ardavičus s Kamazem, který ji zahajoval jako vedoucí jezdec, drobná ztráta na 9. místě znamená okamžitý pád o čtyři příčky, pouhých 6 sekund za Aleše. Nizozemskému týmu se zatím daří více než juniorce Kamazu, tu v první desítce dnes zachraňoval Ajrat Mardějev, když Eduard Nikolajev po výletu mimo trať ztratil přes 17 minut. Stejně jako ve 4. etapě, i tentokrát se pár závodníků podívalo do první desítky poprvé, tentokrát to byli Peter Versluis a Pep Vila.V celkovém pořadí je vidět těsný sled rozestupů, ty se však už postupně navyšují. Drobnost rozdílů patrně vezme za své už v páté etapě, která bude obsahovat speciál dlouhý jen 177 kilometrů, ale ten povede legendárním bílým písečným ergem u Fiambaly. Závodníky čeká velmi technická etapa v měkkých píscích a zrádných dunách. Tam se nejen natahují časové rozestupy, ale odhalují se i skutečné schopnosti závodníků, jiné než absolutní rychlost.Dosud nejlepší etapu si na Dakaru zažila posádka Bonver Dakar Teamu, která se na 6. kontrolním bodě vyšplhala až na 19. místo, nakonec ale skončila dvacátá.
Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.4. etapa, San Juan - Chilecito, speciálka 326 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 4:22:12 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:13 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:43 4. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:06:22 5. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:09:38 6. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:10:42 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:12 8. 534 Peter Versluis, Jürgen Damen, Harry Schuurmans NL MAN TGS 18.480 + 0:12:47 9. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:31 10. 515 Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter Van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:15:29 20. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:40:14
Celkové pořadí po čtvrté etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar 11:10:13 2. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:02:42 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:03:06 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:12:57 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:13:03 6. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:19:22 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:25:06 8. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:30:37 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:32:12 10. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:32:18 28. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:58:24
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?