Třetí etapa dakaru přinesla technickou, ale lítou bitvu minimálně deseti kamionů o čelo pořadí. Aleš Loprais bez výkyvů "uvisel" pičku a posunul se na 5. místoabsolutně.
Rallye Dakar zachvátilo obrovské vedro. V San Rafael bylo k nevydržení, teplota v bivaku místy překračovala až 45 stupňů Celsia. Za těchto podmínek trpěly hlavně pohonné jednotky kamionů, které bylo potřeba chladit. Krátká stopáž etapy zanmenala tak jako minulé dva dny zběsilý úprk skupiny rychlých kamionů týmu de Rooy, Veka MAN, Kamaz a Aleše Lopraise. Etapa byla přesto pomalejší než ta předchozí - Alešova průměrná rychlost se pohybovala na hranici 70 km/h. Velké převýšení v etapě bylo doprovázeno četnými terénním zlomy a přejezdy řečišť na úbočí And.Aleš vystartoval do etapy jako pátý a toto umístění si i přes slabší začátek (osmý na CP1) udržoval. Celou etapu si však poměrně zkušeně ohlídal svou pozici a skončil pátý. Naplňují se tak taktické předpoklady pro úvod soutěže: jet bez výkyvů, nedělat chyby a neriskovat, ale přitom dokázat zůstat v úzkém kontaktu se špičkou. V cíli mu patřila čtvrtá příčka.Vývoj nakonec nabral jiný kurz. Gerard de Rooy, který udržoval po většinu etapy průběžné vedení, v závěru mírně ztratil, a tak etapu vyhrál týmový kolega Miki Biasion, dvojnásobný mistr světa v rallye. Ztratili také Nikolajev, Ajrat Mardějev a Van Vliet, a tak čest Kamazu zachraňoval Andrej Karginov a hlavně klientský vůz týmu Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Ten je také nejpřekvapivějším novým lídrem posledních let. Soutěž tak zaznamenala v kategorii kamionů hned dvě vítězné premiéry - jak v případě Biasiona, tak v případě celkového vedení pro Ardavičuse, který dosud na velké soutěži nevyhrál jedinou etapu. Celá první desítka ovšem jede natolik vyrovnaně, že se i při titěrných časových rozestupech první pětky po další etapě znovu výrazně změní.První desítka zaznamenala dvě nové tváře, nakoukli do ní Joseph Adua s dalším Ivecem na šestém místě a Martin Kolomý s Tatrou na místě osmém. Naopak ztratil André Azevedo a pomalu se po technických problémech rozplynuly naděje Ginafu Wufa van Ginkela.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu si mírně polepšil a poskočil na 33. příčku, když v etapě skončil 27. Žádné zásadní potíže ho na trase tentokrát nezdržely s výjimkou jednoho defektu pneumatiky.Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.Jiří Vintr3. etapa, San Rafael - San Juan, speciálka 203 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 2:50:53 2. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:01:09 3. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:02:19 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:03:34 5. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:37 6. 518 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 + 0:08:03 7. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:08:57 8. 547 Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián CZ Tatra 815 4x4 + 0:10:00 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:10:12 10. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:12:27 27. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:53:27
Celkové pořadí po třetí etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 6:47:23 2. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:00:28 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:51 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:57 5. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:02:43 6. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:34 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:13:22 8. 517 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:13:28 9. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:10 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:23:02 35. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:18:38
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?