Třetí etapa dakaru přinesla technickou, ale lítou bitvu minimálně deseti kamionů o čelo pořadí. Aleš Loprais bez výkyvů "uvisel" pičku a posunul se na 5. místoabsolutně.
Rallye Dakar zachvátilo obrovské vedro. V San Rafael bylo k nevydržení, teplota v bivaku místy překračovala až 45 stupňů Celsia. Za těchto podmínek trpěly hlavně pohonné jednotky kamionů, které bylo potřeba chladit. Krátká stopáž etapy zanmenala tak jako minulé dva dny zběsilý úprk skupiny rychlých kamionů týmu de Rooy, Veka MAN, Kamaz a Aleše Lopraise. Etapa byla přesto pomalejší než ta předchozí - Alešova průměrná rychlost se pohybovala na hranici 70 km/h. Velké převýšení v etapě bylo doprovázeno četnými terénním zlomy a přejezdy řečišť na úbočí And.Aleš vystartoval do etapy jako pátý a toto umístění si i přes slabší začátek (osmý na CP1) udržoval. Celou etapu si však poměrně zkušeně ohlídal svou pozici a skončil pátý. Naplňují se tak taktické předpoklady pro úvod soutěže: jet bez výkyvů, nedělat chyby a neriskovat, ale přitom dokázat zůstat v úzkém kontaktu se špičkou. V cíli mu patřila čtvrtá příčka.Vývoj nakonec nabral jiný kurz. Gerard de Rooy, který udržoval po většinu etapy průběžné vedení, v závěru mírně ztratil, a tak etapu vyhrál týmový kolega Miki Biasion, dvojnásobný mistr světa v rallye. Ztratili také Nikolajev, Ajrat Mardějev a Van Vliet, a tak čest Kamazu zachraňoval Andrej Karginov a hlavně klientský vůz týmu Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Ten je také nejpřekvapivějším novým lídrem posledních let. Soutěž tak zaznamenala v kategorii kamionů hned dvě vítězné premiéry - jak v případě Biasiona, tak v případě celkového vedení pro Ardavičuse, který dosud na velké soutěži nevyhrál jedinou etapu. Celá první desítka ovšem jede natolik vyrovnaně, že se i při titěrných časových rozestupech první pětky po další etapě znovu výrazně změní.První desítka zaznamenala dvě nové tváře, nakoukli do ní Joseph Adua s dalším Ivecem na šestém místě a Martin Kolomý s Tatrou na místě osmém. Naopak ztratil André Azevedo a pomalu se po technických problémech rozplynuly naděje Ginafu Wufa van Ginkela.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu si mírně polepšil a poskočil na 33. příčku, když v etapě skončil 27. Žádné zásadní potíže ho na trase tentokrát nezdržely s výjimkou jednoho defektu pneumatiky.Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.Jiří Vintr3. etapa, San Rafael - San Juan, speciálka 203 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 2:50:53 2. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:01:09 3. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:02:19 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:03:34 5. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:37 6. 518 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 + 0:08:03 7. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:08:57 8. 547 Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián CZ Tatra 815 4x4 + 0:10:00 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:10:12 10. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:12:27 27. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:53:27
Celkové pořadí po třetí etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 6:47:23 2. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:00:28 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:51 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:57 5. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:02:43 6. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:34 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:13:22 8. 517 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:13:28 9. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:10 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:23:02 35. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:18:38
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.