Třetí etapa dakaru přinesla technickou, ale lítou bitvu minimálně deseti kamionů o čelo pořadí. Aleš Loprais bez výkyvů "uvisel" pičku a posunul se na 5. místoabsolutně.
Rallye Dakar zachvátilo obrovské vedro. V San Rafael bylo k nevydržení, teplota v bivaku místy překračovala až 45 stupňů Celsia. Za těchto podmínek trpěly hlavně pohonné jednotky kamionů, které bylo potřeba chladit. Krátká stopáž etapy zanmenala tak jako minulé dva dny zběsilý úprk skupiny rychlých kamionů týmu de Rooy, Veka MAN, Kamaz a Aleše Lopraise. Etapa byla přesto pomalejší než ta předchozí - Alešova průměrná rychlost se pohybovala na hranici 70 km/h. Velké převýšení v etapě bylo doprovázeno četnými terénním zlomy a přejezdy řečišť na úbočí And.Aleš vystartoval do etapy jako pátý a toto umístění si i přes slabší začátek (osmý na CP1) udržoval. Celou etapu si však poměrně zkušeně ohlídal svou pozici a skončil pátý. Naplňují se tak taktické předpoklady pro úvod soutěže: jet bez výkyvů, nedělat chyby a neriskovat, ale přitom dokázat zůstat v úzkém kontaktu se špičkou. V cíli mu patřila čtvrtá příčka.Vývoj nakonec nabral jiný kurz. Gerard de Rooy, který udržoval po většinu etapy průběžné vedení, v závěru mírně ztratil, a tak etapu vyhrál týmový kolega Miki Biasion, dvojnásobný mistr světa v rallye. Ztratili také Nikolajev, Ajrat Mardějev a Van Vliet, a tak čest Kamazu zachraňoval Andrej Karginov a hlavně klientský vůz týmu Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Ten je také nejpřekvapivějším novým lídrem posledních let. Soutěž tak zaznamenala v kategorii kamionů hned dvě vítězné premiéry - jak v případě Biasiona, tak v případě celkového vedení pro Ardavičuse, který dosud na velké soutěži nevyhrál jedinou etapu. Celá první desítka ovšem jede natolik vyrovnaně, že se i při titěrných časových rozestupech první pětky po další etapě znovu výrazně změní.První desítka zaznamenala dvě nové tváře, nakoukli do ní Joseph Adua s dalším Ivecem na šestém místě a Martin Kolomý s Tatrou na místě osmém. Naopak ztratil André Azevedo a pomalu se po technických problémech rozplynuly naděje Ginafu Wufa van Ginkela.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu si mírně polepšil a poskočil na 33. příčku, když v etapě skončil 27. Žádné zásadní potíže ho na trase tentokrát nezdržely s výjimkou jednoho defektu pneumatiky.Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.Jiří Vintr3. etapa, San Rafael - San Juan, speciálka 203 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 2:50:53 2. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:01:09 3. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:02:19 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:03:34 5. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:37 6. 518 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 + 0:08:03 7. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:08:57 8. 547 Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián CZ Tatra 815 4x4 + 0:10:00 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:10:12 10. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:12:27 27. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:53:27
Celkové pořadí po třetí etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 6:47:23 2. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:00:28 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:51 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:57 5. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:02:43 6. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:34 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:13:22 8. 517 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:13:28 9. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:10 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:23:02 35. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:18:38
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?