Třetí etapa dakaru přinesla technickou, ale lítou bitvu minimálně deseti kamionů o čelo pořadí. Aleš Loprais bez výkyvů "uvisel" pičku a posunul se na 5. místoabsolutně.
Rallye Dakar zachvátilo obrovské vedro. V San Rafael bylo k nevydržení, teplota v bivaku místy překračovala až 45 stupňů Celsia. Za těchto podmínek trpěly hlavně pohonné jednotky kamionů, které bylo potřeba chladit. Krátká stopáž etapy zanmenala tak jako minulé dva dny zběsilý úprk skupiny rychlých kamionů týmu de Rooy, Veka MAN, Kamaz a Aleše Lopraise. Etapa byla přesto pomalejší než ta předchozí - Alešova průměrná rychlost se pohybovala na hranici 70 km/h. Velké převýšení v etapě bylo doprovázeno četnými terénním zlomy a přejezdy řečišť na úbočí And.Aleš vystartoval do etapy jako pátý a toto umístění si i přes slabší začátek (osmý na CP1) udržoval. Celou etapu si však poměrně zkušeně ohlídal svou pozici a skončil pátý. Naplňují se tak taktické předpoklady pro úvod soutěže: jet bez výkyvů, nedělat chyby a neriskovat, ale přitom dokázat zůstat v úzkém kontaktu se špičkou. V cíli mu patřila čtvrtá příčka.Vývoj nakonec nabral jiný kurz. Gerard de Rooy, který udržoval po většinu etapy průběžné vedení, v závěru mírně ztratil, a tak etapu vyhrál týmový kolega Miki Biasion, dvojnásobný mistr světa v rallye. Ztratili také Nikolajev, Ajrat Mardějev a Van Vliet, a tak čest Kamazu zachraňoval Andrej Karginov a hlavně klientský vůz týmu Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Ten je také nejpřekvapivějším novým lídrem posledních let. Soutěž tak zaznamenala v kategorii kamionů hned dvě vítězné premiéry - jak v případě Biasiona, tak v případě celkového vedení pro Ardavičuse, který dosud na velké soutěži nevyhrál jedinou etapu. Celá první desítka ovšem jede natolik vyrovnaně, že se i při titěrných časových rozestupech první pětky po další etapě znovu výrazně změní.První desítka zaznamenala dvě nové tváře, nakoukli do ní Joseph Adua s dalším Ivecem na šestém místě a Martin Kolomý s Tatrou na místě osmém. Naopak ztratil André Azevedo a pomalu se po technických problémech rozplynuly naděje Ginafu Wufa van Ginkela.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu si mírně polepšil a poskočil na 33. příčku, když v etapě skončil 27. Žádné zásadní potíže ho na trase tentokrát nezdržely s výjimkou jednoho defektu pneumatiky.Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.Jiří Vintr3. etapa, San Rafael - San Juan, speciálka 203 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 2:50:53 2. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:01:09 3. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:02:19 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:03:34 5. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:37 6. 518 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 + 0:08:03 7. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:08:57 8. 547 Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián CZ Tatra 815 4x4 + 0:10:00 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:10:12 10. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:12:27 27. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:53:27
Celkové pořadí po třetí etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 6:47:23 2. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:00:28 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:51 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:57 5. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:02:43 6. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:34 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:13:22 8. 517 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:13:28 9. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:10 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:23:02 35. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:18:38
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.