Třetí etapa dakaru přinesla technickou, ale lítou bitvu minimálně deseti kamionů o čelo pořadí. Aleš Loprais bez výkyvů "uvisel" pičku a posunul se na 5. místoabsolutně.
Rallye Dakar zachvátilo obrovské vedro. V San Rafael bylo k nevydržení, teplota v bivaku místy překračovala až 45 stupňů Celsia. Za těchto podmínek trpěly hlavně pohonné jednotky kamionů, které bylo potřeba chladit. Krátká stopáž etapy zanmenala tak jako minulé dva dny zběsilý úprk skupiny rychlých kamionů týmu de Rooy, Veka MAN, Kamaz a Aleše Lopraise. Etapa byla přesto pomalejší než ta předchozí - Alešova průměrná rychlost se pohybovala na hranici 70 km/h. Velké převýšení v etapě bylo doprovázeno četnými terénním zlomy a přejezdy řečišť na úbočí And.Aleš vystartoval do etapy jako pátý a toto umístění si i přes slabší začátek (osmý na CP1) udržoval. Celou etapu si však poměrně zkušeně ohlídal svou pozici a skončil pátý. Naplňují se tak taktické předpoklady pro úvod soutěže: jet bez výkyvů, nedělat chyby a neriskovat, ale přitom dokázat zůstat v úzkém kontaktu se špičkou. V cíli mu patřila čtvrtá příčka.Vývoj nakonec nabral jiný kurz. Gerard de Rooy, který udržoval po většinu etapy průběžné vedení, v závěru mírně ztratil, a tak etapu vyhrál týmový kolega Miki Biasion, dvojnásobný mistr světa v rallye. Ztratili také Nikolajev, Ajrat Mardějev a Van Vliet, a tak čest Kamazu zachraňoval Andrej Karginov a hlavně klientský vůz týmu Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Ten je také nejpřekvapivějším novým lídrem posledních let. Soutěž tak zaznamenala v kategorii kamionů hned dvě vítězné premiéry - jak v případě Biasiona, tak v případě celkového vedení pro Ardavičuse, který dosud na velké soutěži nevyhrál jedinou etapu. Celá první desítka ovšem jede natolik vyrovnaně, že se i při titěrných časových rozestupech první pětky po další etapě znovu výrazně změní.První desítka zaznamenala dvě nové tváře, nakoukli do ní Joseph Adua s dalším Ivecem na šestém místě a Martin Kolomý s Tatrou na místě osmém. Naopak ztratil André Azevedo a pomalu se po technických problémech rozplynuly naděje Ginafu Wufa van Ginkela.Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Dakar Teamu si mírně polepšil a poskočil na 33. příčku, když v etapě skončil 27. Žádné zásadní potíže ho na trase tentokrát nezdržely s výjimkou jednoho defektu pneumatiky.Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.Jiří Vintr3. etapa, San Rafael - San Juan, speciálka 203 km:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 2:50:53 2. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 + 0:01:09 3. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:02:19 4. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:03:34 5. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:04:37 6. 518 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 + 0:08:03 7. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:08:57 8. 547 Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián CZ Tatra 815 4x4 + 0:10:00 9. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:10:12 10. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:12:27 27. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 0:53:27
Celkové pořadí po třetí etapě:Poř. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas 1. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 6:47:23 2. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Powerstar + 0:00:28 3. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:51 4. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 + 0:01:57 5. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 + 0:02:43 6. 500 Eduard Nikolajev, Sergej Savostin, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 + 0:12:34 7. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 + 0:13:22 8. 517 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGA 18.480 + 0:13:28 9. 509 Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 + 0:15:10 10. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 + 0:23:02 35. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 + 4:18:38
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).