V tichosti začala Rallye Dakar v argentinském letovisku Mar del Plata. Po silvestrovském slavnostním startu obsadil Aleš Loprais v úvodním speciálu 10. příčku.
Úvodní etapa z Mar del Plata do Santa Rosy nabídla lehké oťukávací menu v podobě 57 kilometrů dlouhé speciálky po prašných pistách na břehu moře, které ovšem zabíhaly lehce do vnitrozemí do malých dun. Aleš Loprais do ní startoval s číslem 501 jako druhý v pořadí za Rusem Eduardem Nikolajevem. Po celou zkoušku Aleš nejel zcela naplno a využil speciálku k vzájemnému sladění s novou posádkou. Nic to nevadilo, v polovině zkoušky stejně Nikolajeva, který také nejel ještě naplno, dojel.
"Dnes to celkem šlo. První polovina etapy byla po břehu moře a zabíhala do dun. Dojeli jsme Nikolajeva a více už netlačili na pilu, Nakonec jsme dojížděli pomalejší osobní auta, cesta byla hodně prašná a zúžila se, předjíždění nebylo snadné, tak jsme neriskovali a dojeli bez problémů. Odstupy jsou ostatně velmi malé," podotkl Aleš Loprais.
Zpomalení prvních dvou vedoucích posádek využili jezdci startující za nimi. Rychlé vozy holandských týmů tak zaujaly první příčky celkového pořadí. Právě rychlá plochá trať na tvrdém povrchu jejich určení ideálně vyhovovala. Zvítězil Marcel Van Vliet před Gerardem de Rooyem, Franzem Echterem a MIki Biasionem. Dlouho jsme na Dakaru neviděli etapu bez Kamazu v první pětici, ten na pátém místě byl navíc netovární z kazašského týmu Astana.
Dakarskou premiéru si odbyla posádka Bonver Dakar Teamu – Tomáš Vrátný nakonec etapu dokončil na 31. místě, když jej zdrželo zapadnutí při vyhýbání se jednomu ze zapadlých vozidel. Na místě nechal Tomáš Vrátný asi deset minut. Ve druhé etapě čeká závodníky nejprve dlouhý přejezd na start speciálky, která sama o sobě bude měřit 295 kilometrů. Úsek do San Rafael už nabídne klasické dakarské menu a patrně i podstatně záživnější průběh než první etapa.
Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.
Výsledky po první Etapě1. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGS 18.480 0:37:452. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul Darek Rodewald NL/PL/B Iveco Powerstar Torpedo +0:00:263. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 +0:00:564. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 +0:01:06 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 +0:01:166. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 +0:01:197. 510 Martin van den Brink, Peter Willemsen, Erwin Lagerweij NL Ginaf X2222 SP +0:01:288. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 +0:01:379. 506 Wuf Van Ginkel, Daniel Bruinsma, Richard de Rooy NL Ginaf X2222 SP +0:01:4310. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 +0:01:57 31. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 +0:13:37
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?