V tichosti začala Rallye Dakar v argentinském letovisku Mar del Plata. Po silvestrovském slavnostním startu obsadil Aleš Loprais v úvodním speciálu 10. příčku.
Úvodní etapa z Mar del Plata do Santa Rosy nabídla lehké oťukávací menu v podobě 57 kilometrů dlouhé speciálky po prašných pistách na břehu moře, které ovšem zabíhaly lehce do vnitrozemí do malých dun. Aleš Loprais do ní startoval s číslem 501 jako druhý v pořadí za Rusem Eduardem Nikolajevem. Po celou zkoušku Aleš nejel zcela naplno a využil speciálku k vzájemnému sladění s novou posádkou. Nic to nevadilo, v polovině zkoušky stejně Nikolajeva, který také nejel ještě naplno, dojel.
"Dnes to celkem šlo. První polovina etapy byla po břehu moře a zabíhala do dun. Dojeli jsme Nikolajeva a více už netlačili na pilu, Nakonec jsme dojížděli pomalejší osobní auta, cesta byla hodně prašná a zúžila se, předjíždění nebylo snadné, tak jsme neriskovali a dojeli bez problémů. Odstupy jsou ostatně velmi malé," podotkl Aleš Loprais.
Zpomalení prvních dvou vedoucích posádek využili jezdci startující za nimi. Rychlé vozy holandských týmů tak zaujaly první příčky celkového pořadí. Právě rychlá plochá trať na tvrdém povrchu jejich určení ideálně vyhovovala. Zvítězil Marcel Van Vliet před Gerardem de Rooyem, Franzem Echterem a MIki Biasionem. Dlouho jsme na Dakaru neviděli etapu bez Kamazu v první pětici, ten na pátém místě byl navíc netovární z kazašského týmu Astana.
Dakarskou premiéru si odbyla posádka Bonver Dakar Teamu – Tomáš Vrátný nakonec etapu dokončil na 31. místě, když jej zdrželo zapadnutí při vyhýbání se jednomu ze zapadlých vozidel. Na místě nechal Tomáš Vrátný asi deset minut. Ve druhé etapě čeká závodníky nejprve dlouhý přejezd na start speciálky, která sama o sobě bude měřit 295 kilometrů. Úsek do San Rafael už nabídne klasické dakarské menu a patrně i podstatně záživnější průběh než první etapa.
Sledujte televizní zpravodajství z Rallye Dakar na televizní stanici ČT4 Sport.
Výsledky po první Etapě1. 507 Marcel Van Vliet, Serge Bruynkens, Peter Bell NL/B MAN TGS 18.480 0:37:452. 502 Gerard de Rooy, Tom Colsoul Darek Rodewald NL/PL/B Iveco Powerstar Torpedo +0:00:263. 503 Franz Echter, Detlef Ruf, Artur Klein D MAN TGS 18.480 +0:00:564. 511 Miki Biasion, Georgio Albiero, Michel Huisman I/NL Iveco Trakker 4x4 +0:01:06 5. 533 Artur Ardavičus, Alexej Kuzmič, Nurlan Turbulajev KAZ Kamaz 4326-9 +0:01:166. 505 Hans Stacey, Hans Van Goor, Bernard de Kinderen NL Iveco Trakker 4x4 +0:01:197. 510 Martin van den Brink, Peter Willemsen, Erwin Lagerweij NL Ginaf X2222 SP +0:01:288. 504 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Šibalov RUS Kamaz 4326-9 +0:01:379. 506 Wuf Van Ginkel, Daniel Bruinsma, Richard de Rooy NL Ginaf X2222 SP +0:01:4310. 501 Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši CZ Tatra Jamal 4x4 +0:01:57 31. 527 Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský CZ Tatra 815 4x4 +0:13:37
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?