Slavnostní odjezd od pražského nákupního centra v Nových Butovicích odstartoval cestu posádek Loprais Teamu za vytouženým cílem Dakaru 2012 v peruánské metropoli Limě.
Dakar startuje v Le Havre, na tohle heslo si účastníci nejslavnějšího pouštního maratónu museli zvyknout už třikrát. Tentokrát sice míří počtvrté do Jižní Ameriky, ale poprvé není start i cíl rallye v Buenos Aires, ale v peruánské Limě. Na mapu dakarské rallye tak přibyla další země. Po rozmanitých terénech Argentiny, majestátní a spektakulární chilské poušti Atacama zamíří soutěžící za velkou neznámou v podobě čtyř etap v peruánských pouštích, na které se všichni nesmírně těší a které mohou v závěru soutěže úplně všechno zvrátit. V táboře Loprais Teamu se za rok udály velké změny. Byla dokončena stavba dlouho očekávaného speciálu Tatra Jamal, který svou závodní pouť zahájil překvapivým, ale o to více povzbudivým vítězstvím na horké půdě Silk way Rally v Rusku, domovině týmu Kamaz, který tuto soutěž pořádá a považuje ji za svou. Přibyla druhá závodní posádka, a tak bude tým v závodě disponovat dvěma kvalitními stroji schopnými si navzájem pomoci. Přibyl také nový asistenční kamion Tatra 6x6, splňující všechny potřebné standardy pro kvalitní zázemí závodního týmu. Ale popořádku.
Aleš Loprais nastupuje ke svému pátému Dakaru v úloze pilota s opatrným optimismem: "Když se podívám do startovní listiny, uvědomuji si, že i když jsme výrazně rozšířili naše řady, proti výpravám Kamazu nebo týmu de Rooy jsme stále malým rodinným týmem a nejedeme na start v úloze ryzích favoritů. Vyhrát může zhruba osm až deset posádek a výsledek je kromě nutnosti stálých výkonů v jednotlivých etapách výrazně ovlivněn štěstím. To jsme vloni neměli, ale díky rovnocennému boji s týmem Kamaz jsme dokázali udělat dobrý dojem, na němž můžeme letos stavět. Výsledek na Silk way Rally nás velmi povzbudil a ukázal, že jdeme správnou cestou, ale nepřeceňuji ho, v Argentině se totiž opět začíná od nuly. Nebudu mluvit o výsledku – podstatné je kvalitně dokončit všechny etapy, od první po poslední, ale samozřejmě chceme být vepředu. Na Dakaru však nelze nic předpovídat ani na úrovni jedné etapy. Udělali jsme však pro úspěch maximum – od vybavení týmu a celkového zázemí, plynulým vývojem naší techniky až po testování, kterých jsme podstoupili dost a v podstatě maximálně využili časové možnosti. Zázemí máme výrazně lepší než vloni. Takže se tradičně těším a jak je naším zvykem, jdeme do toho naplno.",
Loprais zároveň představuje novou posádku. Mechanik Petr Almáši už má ostrý křest za sebou při Silk Way Rally, ale premiéru zažije i navigátor Michal Ernst, jinak ostřílený kopilot s bohatými zkušenostmi z mistrovství světa. "Jistěže to pro mě bude zcela jiná zkušenost, protože po metodické stránce je navigace v dálkovém maratónu něco úplně jiného od klasických rally, ale základní metodiku a preciznost musí mít osvojenu každý navigátor. Aleš mě oslovil na základě doporučení Vojty Štajfa. V přípravě jsem se spíše seznamoval s tím, jaké to je, fungovat v závodním kamionu. Moje pozice se přesunula na prostřední místo v kabině kvůli menším rázům, které na spolujezdce uprostřed působí, a také pro případ lepší komunikace s pilotem při selhán intercomu. Snažili jsme se neponechat nic náhodě," naráží Michal Ernst na skutečnost, že se po dvaceti letech v Lopraisově kamionu stěhuje navigátor doprostřed kabiny. Ostatně, konkurenční týmy už tento gard také praktikují.
Závodní Tatra Jamal InstaForex Loprais Teamu podstoupila po Silk Way Rally základní repasi hnacích skupin, některé úpravy na chlazení a odvodu tepla a také další doladění podvozku, zejména tlumičů. Tým si také pohrál s těžištěm automobilu přesunem různých součástí upevněných na podvozku.
V atraktivních černozlatých barvách se v Praze předvedla Tatra 815 Bonver Dakar Teamu, opět s řidičem Tomášem Vrátným, který při učební premiéře na Silk Way Rally obsadil 19. místo, ale na Dakaru by rád zamířil výše. "Nejsme koncipováni jako typická závodní asistence, ale jedeme na svůj vlastní výsledek. Na autě bylo po Silk Way dále zapracováno, a to nejen po vzhledové stránce, kterou může každý posoudit, a opravě některých poškození, ale zejména dalším laděním podvozku. Intenzivně jsme testovali a z řízení mám nyní mnohem lepší pocit. Možná nebudeme disponovat špičkovým výkonem motoru, ale vyladěním podvozku jsme se pohnuli dopředu a auto je dnes mnohem řiditelnější a pohodlnější," říká Tomáš Vrátný.
Kromě mechanika Radima Pustějovského, který už toho na dálkových soutěžích zažil v mnoha rolích hodně, zaznamenává návrat na Dakar jedna z legendárních postav počátků Tatry na Dakaru, Ota Měřínský, který na Dakaru vystřídal pozice navigátora (nejčastěji se Zdeňkem Kahánkem), ale i řidiče legendární tatrovácké doprovodné osmikolky i pilota závodního vozu. Účastník maratónů do Pekingu i Kapského Města se vrací po 19 letech. "Samozřejmě jsem nadšený možností znovu startovat, ale musím přiznat, že současná technika a její možnosti při jízdě jsou vzdáleny té, na které jsem končil. Dnešní rychlost kamionů v terénu a schopnosti tlumičů i podvozků jsou skutečně neuvěřitelné. Mohu se ale opřít o zkušenosti z pouště, které mi zůstaly a ve dvojici starých pardálů jsem opravdu mnoho prokonzultoval s Pepíkem Kalinou, s nímž jsme na Dakaru hodně zažili tehdy a uvidíme se při soutěži zase, sice v rolích soupeřů, ale i kamarádů."
Závodní Jamal vyrazil do Le Havre bezpečně uložený na speciálním podvalníku, taženém doprovodnou Tatrou, s níž se bude přepravovat pětice mechaniků v čele s Leo Lopraisem. Celá souprava měří 18,5 metru a váží přes třicet tun. Možnosti vzít s sebou do Ameriky podvalník využila řada týmů, neboť doprovodné kamiony se přepravují po kvalitních silnicích, a tak pořadatelé museli pro tentokrát objednat hned dvě obří zaoceánské lodě namísto dřívější jedné.
Ekipu Loprais teamu doplňuje tradiční Tatra 4x4 "Filharmonie", tentokrát nabízející lepší ubytovací možnosti, a také press car Nissan Navara. Soutěž odstartuje technickými přejímkami v argentinském Mar del Plata před koncem roku a po 14 vesměs písečných etapách skončí v Limě 15. ledna.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.