Slavnostní odjezd od pražského nákupního centra v Nových Butovicích odstartoval cestu posádek Loprais Teamu za vytouženým cílem Dakaru 2012 v peruánské metropoli Limě.
Dakar startuje v Le Havre, na tohle heslo si účastníci nejslavnějšího pouštního maratónu museli zvyknout už třikrát. Tentokrát sice míří počtvrté do Jižní Ameriky, ale poprvé není start i cíl rallye v Buenos Aires, ale v peruánské Limě. Na mapu dakarské rallye tak přibyla další země. Po rozmanitých terénech Argentiny, majestátní a spektakulární chilské poušti Atacama zamíří soutěžící za velkou neznámou v podobě čtyř etap v peruánských pouštích, na které se všichni nesmírně těší a které mohou v závěru soutěže úplně všechno zvrátit. V táboře Loprais Teamu se za rok udály velké změny. Byla dokončena stavba dlouho očekávaného speciálu Tatra Jamal, který svou závodní pouť zahájil překvapivým, ale o to více povzbudivým vítězstvím na horké půdě Silk way Rally v Rusku, domovině týmu Kamaz, který tuto soutěž pořádá a považuje ji za svou. Přibyla druhá závodní posádka, a tak bude tým v závodě disponovat dvěma kvalitními stroji schopnými si navzájem pomoci. Přibyl také nový asistenční kamion Tatra 6x6, splňující všechny potřebné standardy pro kvalitní zázemí závodního týmu. Ale popořádku.
Aleš Loprais nastupuje ke svému pátému Dakaru v úloze pilota s opatrným optimismem: "Když se podívám do startovní listiny, uvědomuji si, že i když jsme výrazně rozšířili naše řady, proti výpravám Kamazu nebo týmu de Rooy jsme stále malým rodinným týmem a nejedeme na start v úloze ryzích favoritů. Vyhrát může zhruba osm až deset posádek a výsledek je kromě nutnosti stálých výkonů v jednotlivých etapách výrazně ovlivněn štěstím. To jsme vloni neměli, ale díky rovnocennému boji s týmem Kamaz jsme dokázali udělat dobrý dojem, na němž můžeme letos stavět. Výsledek na Silk way Rally nás velmi povzbudil a ukázal, že jdeme správnou cestou, ale nepřeceňuji ho, v Argentině se totiž opět začíná od nuly. Nebudu mluvit o výsledku – podstatné je kvalitně dokončit všechny etapy, od první po poslední, ale samozřejmě chceme být vepředu. Na Dakaru však nelze nic předpovídat ani na úrovni jedné etapy. Udělali jsme však pro úspěch maximum – od vybavení týmu a celkového zázemí, plynulým vývojem naší techniky až po testování, kterých jsme podstoupili dost a v podstatě maximálně využili časové možnosti. Zázemí máme výrazně lepší než vloni. Takže se tradičně těším a jak je naším zvykem, jdeme do toho naplno.",
Loprais zároveň představuje novou posádku. Mechanik Petr Almáši už má ostrý křest za sebou při Silk Way Rally, ale premiéru zažije i navigátor Michal Ernst, jinak ostřílený kopilot s bohatými zkušenostmi z mistrovství světa. "Jistěže to pro mě bude zcela jiná zkušenost, protože po metodické stránce je navigace v dálkovém maratónu něco úplně jiného od klasických rally, ale základní metodiku a preciznost musí mít osvojenu každý navigátor. Aleš mě oslovil na základě doporučení Vojty Štajfa. V přípravě jsem se spíše seznamoval s tím, jaké to je, fungovat v závodním kamionu. Moje pozice se přesunula na prostřední místo v kabině kvůli menším rázům, které na spolujezdce uprostřed působí, a také pro případ lepší komunikace s pilotem při selhán intercomu. Snažili jsme se neponechat nic náhodě," naráží Michal Ernst na skutečnost, že se po dvaceti letech v Lopraisově kamionu stěhuje navigátor doprostřed kabiny. Ostatně, konkurenční týmy už tento gard také praktikují.
Závodní Tatra Jamal InstaForex Loprais Teamu podstoupila po Silk Way Rally základní repasi hnacích skupin, některé úpravy na chlazení a odvodu tepla a také další doladění podvozku, zejména tlumičů. Tým si také pohrál s těžištěm automobilu přesunem různých součástí upevněných na podvozku.
V atraktivních černozlatých barvách se v Praze předvedla Tatra 815 Bonver Dakar Teamu, opět s řidičem Tomášem Vrátným, který při učební premiéře na Silk Way Rally obsadil 19. místo, ale na Dakaru by rád zamířil výše. "Nejsme koncipováni jako typická závodní asistence, ale jedeme na svůj vlastní výsledek. Na autě bylo po Silk Way dále zapracováno, a to nejen po vzhledové stránce, kterou může každý posoudit, a opravě některých poškození, ale zejména dalším laděním podvozku. Intenzivně jsme testovali a z řízení mám nyní mnohem lepší pocit. Možná nebudeme disponovat špičkovým výkonem motoru, ale vyladěním podvozku jsme se pohnuli dopředu a auto je dnes mnohem řiditelnější a pohodlnější," říká Tomáš Vrátný.
Kromě mechanika Radima Pustějovského, který už toho na dálkových soutěžích zažil v mnoha rolích hodně, zaznamenává návrat na Dakar jedna z legendárních postav počátků Tatry na Dakaru, Ota Měřínský, který na Dakaru vystřídal pozice navigátora (nejčastěji se Zdeňkem Kahánkem), ale i řidiče legendární tatrovácké doprovodné osmikolky i pilota závodního vozu. Účastník maratónů do Pekingu i Kapského Města se vrací po 19 letech. "Samozřejmě jsem nadšený možností znovu startovat, ale musím přiznat, že současná technika a její možnosti při jízdě jsou vzdáleny té, na které jsem končil. Dnešní rychlost kamionů v terénu a schopnosti tlumičů i podvozků jsou skutečně neuvěřitelné. Mohu se ale opřít o zkušenosti z pouště, které mi zůstaly a ve dvojici starých pardálů jsem opravdu mnoho prokonzultoval s Pepíkem Kalinou, s nímž jsme na Dakaru hodně zažili tehdy a uvidíme se při soutěži zase, sice v rolích soupeřů, ale i kamarádů."
Závodní Jamal vyrazil do Le Havre bezpečně uložený na speciálním podvalníku, taženém doprovodnou Tatrou, s níž se bude přepravovat pětice mechaniků v čele s Leo Lopraisem. Celá souprava měří 18,5 metru a váží přes třicet tun. Možnosti vzít s sebou do Ameriky podvalník využila řada týmů, neboť doprovodné kamiony se přepravují po kvalitních silnicích, a tak pořadatelé museli pro tentokrát objednat hned dvě obří zaoceánské lodě namísto dřívější jedné.
Ekipu Loprais teamu doplňuje tradiční Tatra 4x4 "Filharmonie", tentokrát nabízející lepší ubytovací možnosti, a také press car Nissan Navara. Soutěž odstartuje technickými přejímkami v argentinském Mar del Plata před koncem roku a po 14 vesměs písečných etapách skončí v Limě 15. ledna.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.