Slavnostní odjezd od pražského nákupního centra v Nových Butovicích odstartoval cestu posádek Loprais Teamu za vytouženým cílem Dakaru 2012 v peruánské metropoli Limě.
Dakar startuje v Le Havre, na tohle heslo si účastníci nejslavnějšího pouštního maratónu museli zvyknout už třikrát. Tentokrát sice míří počtvrté do Jižní Ameriky, ale poprvé není start i cíl rallye v Buenos Aires, ale v peruánské Limě. Na mapu dakarské rallye tak přibyla další země. Po rozmanitých terénech Argentiny, majestátní a spektakulární chilské poušti Atacama zamíří soutěžící za velkou neznámou v podobě čtyř etap v peruánských pouštích, na které se všichni nesmírně těší a které mohou v závěru soutěže úplně všechno zvrátit. V táboře Loprais Teamu se za rok udály velké změny. Byla dokončena stavba dlouho očekávaného speciálu Tatra Jamal, který svou závodní pouť zahájil překvapivým, ale o to více povzbudivým vítězstvím na horké půdě Silk way Rally v Rusku, domovině týmu Kamaz, který tuto soutěž pořádá a považuje ji za svou. Přibyla druhá závodní posádka, a tak bude tým v závodě disponovat dvěma kvalitními stroji schopnými si navzájem pomoci. Přibyl také nový asistenční kamion Tatra 6x6, splňující všechny potřebné standardy pro kvalitní zázemí závodního týmu. Ale popořádku.
Aleš Loprais nastupuje ke svému pátému Dakaru v úloze pilota s opatrným optimismem: "Když se podívám do startovní listiny, uvědomuji si, že i když jsme výrazně rozšířili naše řady, proti výpravám Kamazu nebo týmu de Rooy jsme stále malým rodinným týmem a nejedeme na start v úloze ryzích favoritů. Vyhrát může zhruba osm až deset posádek a výsledek je kromě nutnosti stálých výkonů v jednotlivých etapách výrazně ovlivněn štěstím. To jsme vloni neměli, ale díky rovnocennému boji s týmem Kamaz jsme dokázali udělat dobrý dojem, na němž můžeme letos stavět. Výsledek na Silk way Rally nás velmi povzbudil a ukázal, že jdeme správnou cestou, ale nepřeceňuji ho, v Argentině se totiž opět začíná od nuly. Nebudu mluvit o výsledku – podstatné je kvalitně dokončit všechny etapy, od první po poslední, ale samozřejmě chceme být vepředu. Na Dakaru však nelze nic předpovídat ani na úrovni jedné etapy. Udělali jsme však pro úspěch maximum – od vybavení týmu a celkového zázemí, plynulým vývojem naší techniky až po testování, kterých jsme podstoupili dost a v podstatě maximálně využili časové možnosti. Zázemí máme výrazně lepší než vloni. Takže se tradičně těším a jak je naším zvykem, jdeme do toho naplno.",
Loprais zároveň představuje novou posádku. Mechanik Petr Almáši už má ostrý křest za sebou při Silk Way Rally, ale premiéru zažije i navigátor Michal Ernst, jinak ostřílený kopilot s bohatými zkušenostmi z mistrovství světa. "Jistěže to pro mě bude zcela jiná zkušenost, protože po metodické stránce je navigace v dálkovém maratónu něco úplně jiného od klasických rally, ale základní metodiku a preciznost musí mít osvojenu každý navigátor. Aleš mě oslovil na základě doporučení Vojty Štajfa. V přípravě jsem se spíše seznamoval s tím, jaké to je, fungovat v závodním kamionu. Moje pozice se přesunula na prostřední místo v kabině kvůli menším rázům, které na spolujezdce uprostřed působí, a také pro případ lepší komunikace s pilotem při selhán intercomu. Snažili jsme se neponechat nic náhodě," naráží Michal Ernst na skutečnost, že se po dvaceti letech v Lopraisově kamionu stěhuje navigátor doprostřed kabiny. Ostatně, konkurenční týmy už tento gard také praktikují.
Závodní Tatra Jamal InstaForex Loprais Teamu podstoupila po Silk Way Rally základní repasi hnacích skupin, některé úpravy na chlazení a odvodu tepla a také další doladění podvozku, zejména tlumičů. Tým si také pohrál s těžištěm automobilu přesunem různých součástí upevněných na podvozku.
V atraktivních černozlatých barvách se v Praze předvedla Tatra 815 Bonver Dakar Teamu, opět s řidičem Tomášem Vrátným, který při učební premiéře na Silk Way Rally obsadil 19. místo, ale na Dakaru by rád zamířil výše. "Nejsme koncipováni jako typická závodní asistence, ale jedeme na svůj vlastní výsledek. Na autě bylo po Silk Way dále zapracováno, a to nejen po vzhledové stránce, kterou může každý posoudit, a opravě některých poškození, ale zejména dalším laděním podvozku. Intenzivně jsme testovali a z řízení mám nyní mnohem lepší pocit. Možná nebudeme disponovat špičkovým výkonem motoru, ale vyladěním podvozku jsme se pohnuli dopředu a auto je dnes mnohem řiditelnější a pohodlnější," říká Tomáš Vrátný.
Kromě mechanika Radima Pustějovského, který už toho na dálkových soutěžích zažil v mnoha rolích hodně, zaznamenává návrat na Dakar jedna z legendárních postav počátků Tatry na Dakaru, Ota Měřínský, který na Dakaru vystřídal pozice navigátora (nejčastěji se Zdeňkem Kahánkem), ale i řidiče legendární tatrovácké doprovodné osmikolky i pilota závodního vozu. Účastník maratónů do Pekingu i Kapského Města se vrací po 19 letech. "Samozřejmě jsem nadšený možností znovu startovat, ale musím přiznat, že současná technika a její možnosti při jízdě jsou vzdáleny té, na které jsem končil. Dnešní rychlost kamionů v terénu a schopnosti tlumičů i podvozků jsou skutečně neuvěřitelné. Mohu se ale opřít o zkušenosti z pouště, které mi zůstaly a ve dvojici starých pardálů jsem opravdu mnoho prokonzultoval s Pepíkem Kalinou, s nímž jsme na Dakaru hodně zažili tehdy a uvidíme se při soutěži zase, sice v rolích soupeřů, ale i kamarádů."
Závodní Jamal vyrazil do Le Havre bezpečně uložený na speciálním podvalníku, taženém doprovodnou Tatrou, s níž se bude přepravovat pětice mechaniků v čele s Leo Lopraisem. Celá souprava měří 18,5 metru a váží přes třicet tun. Možnosti vzít s sebou do Ameriky podvalník využila řada týmů, neboť doprovodné kamiony se přepravují po kvalitních silnicích, a tak pořadatelé museli pro tentokrát objednat hned dvě obří zaoceánské lodě namísto dřívější jedné.
Ekipu Loprais teamu doplňuje tradiční Tatra 4x4 "Filharmonie", tentokrát nabízející lepší ubytovací možnosti, a také press car Nissan Navara. Soutěž odstartuje technickými přejímkami v argentinském Mar del Plata před koncem roku a po 14 vesměs písečných etapách skončí v Limě 15. ledna.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?