Dramatické druhé dějství přineslo více změn než celý loňský ročník dohromady. Aleš Loprais postupuje i po problémech na 3. místo.
Takovou etapu Silk Way Rally ještě nezažila. Podivná směsice zbytku ruských jílovitých celin a nastupujících písků ve volžské oblasti, promísených s bahnem a vlhkem pořádně těžkou porci 483 kilometrů, a to náročnost bude rozhodně ještě narůstat. V celkovém pořadí nezůstal kámen na kameni, snad jen vedoucí trio v celkovém pořadí bylo konzistentní.
Aleš Loprais odstartoval ze 6. příčky a držel se na dostřel nejlepších, na 1. kontrolním bodu byly odstupy minimální. Poté přšel první problém, upadená hadice turba znamenala první zásadnější opravu. V dalším průběhu se smůla Alešovi přilepila na paty znovu, když po se po defektu separoval běhoun prázdné pneumatiky od kordu a ještě se ji podařilo v měkkém písku "svléknout." Poté už Aleš upaloval do cíle a stačil ještě stáhnout několik minut z náskoku dvojice Kabirov – Stacey, která udávala etapě tón. "Dnes to bylo těžké ve všech směrech. Byl to obtížný mix povrchů, a také jsme museli dvakrát opravovat, což nás zdrželo, ale konečné čtvrté místo i přijatelná ztráta jsou pro nás povzbuzením. Bojujeme dál a myslím, že jsme stále ve hře. Nicméně Rusové nastavili laťku proklatě vysoko," dodal pilot InstaForex Loprais Teamu.
Mezitím se děly věci! Dosud vedoucí pilot průběžného pořadí Eduard Nikolajev odstoupil kvůli technickým problémům svého elitního Kamazu. Otec i syn Mardějevové u něj jako asistence nechali přes dvě hodiny a i oni vypadli z boje o první desítku. Prapor ruského týmu držel skvěle po většinu etapy Ardavičus v barvách kazašské Astany, které ale nepřálo štěstí nejen na Tour de France, po výborném výkonu ztratil Ardavičus v závěrečných píscích přes dvě hodiny. Muziku tvrdil zpočátku i Echter, ale i tato etapa byla pro něj problémová a z boje o čelní příčky vypadl. Naopak výborně a konzistentně se držel Peter Verluis a návrat dne zaznamenal Hans Stacey s Ivecem de Rooye, který se s Kabirovem strhujícím způsobem přetahoval o vedení v etapě, až se prosadil zkušený Rus. Trochu překvapivě se ho drží mladý týmový kolega Andrej Karginov. V první desítce to nebyly jediné změny, prosadil se do ní nenápadný, ale rychlý Elfrink, naopak Behringer po slibném začátku musel táhnout na laně Kahleho týmovou buggy a ztratil. Po smůle v úvodu se zajímavě chytly oba liazy týmu KM Racing. Zkrátka mnoho událostí na jednu etapu a neméně zajímavých vyhlídek na dny příští. Osud posádky Bonver Dakar Teamu Tomáše Vrátného trochu podtrhl dosavadní bláznivý a nabitý úvod závodu. V etapě totiž ztratil přes tři hodiny, ale etapu dokončil a pokračuje dál. "Nejdříve jsme dostali defekt ve 110kilometrové rychlosti, kusy separovaného běhounu nám poškodily brzdový válec a opravou jsme se hodně zdrželi. To ale nebylo všechno, zazlobil nás posilovač řazení, tedy další oprava, k tomu jsme řešili problém s dopravou nafty z nádrže. Zkrátka bylo toho hodně a kromě toho byla ta etapa opravdu těžká. Mechanici Petr Almáši s Radimem Pustějovským nespali celou noc a myslím, že tu následující to nebude jinak," shrnul své dojmy Tomáš Vrátný. Další etapa s převahou písků už dovede soutěžící ke Kaspickému moři a přinese těžkou speciálku dlouhou 432 kilometrů. 2. etapa Lipeck - Volgograd, speciálka 483 km:
1. 305 Fidaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 06:24:082. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco +0:04:013. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:21:344. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:27:425. 309 Pieter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +0:34:306. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +0:46:197. 313 Johan Elfrink, Enno Hurtulanus NL Mercedes-Benz Axor +1:00:108. 320 Józef Cabala, Jan Bervic, Josef Kalina PL/CZ LIAZ 111.154 VK +1:02:179. 329 Steven Rotsaert, Dirk Dendooven, Frits Debuf B MAN TGA 18.480 +1:06:3910. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +1:07:2925. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +3:06:07
Celkové pořadí po 2. etapě:
1. 305 Fidaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 09:48:162. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:35:103. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:43:254. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:54:455. 309 Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +0:57:376. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +1:18:277. 308 Marek Spáčil, Radim Kaplánek, Jan Vodrhánek CZ Tatra 815 4x4 +1:39:518. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +1:50:179. 313 Johan Elfrink, Enno Hurtulanus NL Mercedes-Benz Axor +1:52:2810. 329 Steven Rotsaert, Dirk Dendooven, Frits Debuf B MAN TGA 18.480 +1:52:42 22. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +4:02:28
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.