Po problémech v 9. etapě Rallye Dakar v okolí Copiapó musí posádka Aleše Lopraise bohužel na Rallye Dakar skončit.
Jak jsme informovali, postihly posádku tatry č. 504 v 9. etapě první technické problémy v celém závodě. Bohužel šlo o potíže technického charakteru v podobě zásadní závady na turbodmychadle, kvůli kterému motor ztratil podstatnou část svého výkonu. Bez něj ovšem dunové hory v poušti Atacama nelze účinně přejet a pořadatelé záměrně umisťovali průjezdní waypointy na jejich vrcholech. Posádka měla na výběr, zda nechá vozidlo v dunách, nebo se pokusí najít jakoukoli průjezdnou cestu do cíle. To se sice podařilo, ale neprojeté kontrolní body znamenaly bohužel vyloučení.
Dosavadní vystoupení Aleše Lopraise se setkalo s obrovskou podporou fanoušků i nejbližších soupeřů, kteří Čechům fandili v účinném boji s přesilou továrního týmu Kamaz. Při jednáních se sportovními komisaři také většina z nich přišla naši posádku podpořit.
„Chci velmi poděkovat všem našim fanouškům, přátelům a partnerům za to, že nás tak neskutečně tlačili vpřed za naším cílem, kteý jsme si vytyčili a který se nám celou soutěž dařilo naplňovat. Během deváté etapy došlo k zásadní závadě turbodmychadla. Dramatické snížení výkonu motoru na pouhých 30 procent nám sice umožnilo dojet až do cíle speciálky, ale nepodařilo se nám projet veškeré povinné průjezdní body, umístěné v dunových polích atacamské pouště. Přestože se za nás až neuvěřitelně postavila většina konkurenčních týmů, které chtěly, abychom s přesilou Kamazů bojovali dál, jury rozhodla nekompromisně: vyloučení ze závodu z důvodů neprojetí několika kontrolních bodů,“ upřesňuje situaci Aleš Loprais.
„Rozhodnutí musíme akceptovat. Dlužím velké poděkoání celé posádce. Milanu Holáňovi za konstrukci skvělého vozu i péči o něj, Josefu Kalinovi za skvělou navigaci. Samozřejmě i trojici mechaniků – Radim Pustějovský, Leo Loprais Jarda Halfar – za perfektní přípravu vozidla v bivacích. Ti všichni podali naprosto profesionální výkon hodný obdivu,“ dodává Aleš.
Po dvou vítězných etapách (mimochodem, prvních pro značku Tatra od Dakaru 2007 a předtím od Dakaru 2004) a velmi vyrovnaných umístěních v nejlepší trojce tak přišel technický problém na nejnevhodnějším místě, v dunových polích. V případě tvrdého povrchu by bylo možno celou trasu sníženou rychlostí projet až do cíle.
„I když nás letos zastavila nepředvídatelná technická závada, která se na Dakaru nedá nikdy vyloučit, jsem na náš výkon v průlběhu celé soutěže hrdý. Dvě vyhrané etapy a neustálý boj v první trojce nám daly za pravdu, že jsme na dobré cestě a dávají nám energii do budoucna. Velmi jsme se našemu cíli přiblížili, jsme opravdu blízko,“ ukončuje Aleš.
Děkujeme všem za podporu v průběhu celé rallye.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.