Je konec. Posádka Aleše Lopraise na Dakaru 2011 končí.

Tatra
Tatra, foto: www.loprais.cz
Jiří Vintr 12. ledna 2011 21:46
Sdílej:

Po problémech v 9. etapě Rallye Dakar v okolí Copiapó musí posádka Aleše Lopraise bohužel na Rallye Dakar skončit.

Jak jsme informovali, postihly posádku tatry č. 504 v 9. etapě první technické problémy v celém závodě. Bohužel šlo o potíže technického charakteru v podobě zásadní závady na turbodmychadle, kvůli kterému motor ztratil podstatnou část svého výkonu. Bez něj ovšem dunové hory v poušti Atacama nelze účinně přejet a pořadatelé záměrně umisťovali průjezdní waypointy na jejich vrcholech. Posádka měla na výběr, zda nechá vozidlo v dunách, nebo se pokusí najít jakoukoli průjezdnou cestu do cíle. To se sice podařilo, ale neprojeté kontrolní body znamenaly bohužel vyloučení.

Dosavadní vystoupení Aleše Lopraise se setkalo s obrovskou podporou fanoušků i nejbližších soupeřů, kteří Čechům fandili v účinném boji s přesilou továrního týmu Kamaz. Při jednáních se sportovními komisaři také většina z nich přišla naši posádku podpořit.

„Chci velmi poděkovat všem našim fanouškům, přátelům a partnerům za to, že nás tak neskutečně tlačili vpřed za naším cílem, kteý jsme si vytyčili a který se nám celou soutěž dařilo naplňovat. Během deváté etapy došlo k zásadní závadě turbodmychadla. Dramatické snížení výkonu motoru na pouhých 30 procent nám sice umožnilo dojet až do cíle speciálky, ale nepodařilo se nám projet veškeré povinné průjezdní body, umístěné v dunových polích atacamské pouště. Přestože se za nás až neuvěřitelně postavila většina konkurenčních týmů, které chtěly, abychom s přesilou Kamazů bojovali dál, jury rozhodla nekompromisně: vyloučení ze závodu z důvodů neprojetí několika kontrolních bodů,“ upřesňuje situaci Aleš Loprais.

„Rozhodnutí musíme akceptovat. Dlužím velké poděkoání celé posádce. Milanu Holáňovi za konstrukci skvělého vozu i péči o něj, Josefu Kalinovi za skvělou navigaci. Samozřejmě i trojici mechaniků – Radim Pustějovský, Leo Loprais Jarda Halfar – za perfektní přípravu vozidla v bivacích. Ti všichni podali naprosto profesionální výkon hodný obdivu,“ dodává Aleš.

Po dvou vítězných etapách (mimochodem, prvních pro značku Tatra od Dakaru 2007 a předtím od Dakaru 2004) a velmi vyrovnaných umístěních v nejlepší trojce tak přišel technický problém na nejnevhodnějším místě, v dunových polích. V případě tvrdého povrchu by bylo možno celou trasu sníženou rychlostí projet až do cíle.

„I když nás letos zastavila nepředvídatelná technická závada, která se na Dakaru nedá nikdy vyloučit, jsem na náš výkon v průlběhu celé soutěže hrdý. Dvě vyhrané etapy a neustálý boj v první trojce nám daly za pravdu, že jsme na dobré cestě a dávají nám energii do budoucna. Velmi jsme se našemu cíli přiblížili, jsme opravdu blízko,“ ukončuje Aleš.

Děkujeme všem za podporu v průběhu celé rallye.

 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?