Po problémech v 9. etapě Rallye Dakar v okolí Copiapó musí posádka Aleše Lopraise bohužel na Rallye Dakar skončit.
Jak jsme informovali, postihly posádku tatry č. 504 v 9. etapě první technické problémy v celém závodě. Bohužel šlo o potíže technického charakteru v podobě zásadní závady na turbodmychadle, kvůli kterému motor ztratil podstatnou část svého výkonu. Bez něj ovšem dunové hory v poušti Atacama nelze účinně přejet a pořadatelé záměrně umisťovali průjezdní waypointy na jejich vrcholech. Posádka měla na výběr, zda nechá vozidlo v dunách, nebo se pokusí najít jakoukoli průjezdnou cestu do cíle. To se sice podařilo, ale neprojeté kontrolní body znamenaly bohužel vyloučení.
Dosavadní vystoupení Aleše Lopraise se setkalo s obrovskou podporou fanoušků i nejbližších soupeřů, kteří Čechům fandili v účinném boji s přesilou továrního týmu Kamaz. Při jednáních se sportovními komisaři také většina z nich přišla naši posádku podpořit.
„Chci velmi poděkovat všem našim fanouškům, přátelům a partnerům za to, že nás tak neskutečně tlačili vpřed za naším cílem, kteý jsme si vytyčili a který se nám celou soutěž dařilo naplňovat. Během deváté etapy došlo k zásadní závadě turbodmychadla. Dramatické snížení výkonu motoru na pouhých 30 procent nám sice umožnilo dojet až do cíle speciálky, ale nepodařilo se nám projet veškeré povinné průjezdní body, umístěné v dunových polích atacamské pouště. Přestože se za nás až neuvěřitelně postavila většina konkurenčních týmů, které chtěly, abychom s přesilou Kamazů bojovali dál, jury rozhodla nekompromisně: vyloučení ze závodu z důvodů neprojetí několika kontrolních bodů,“ upřesňuje situaci Aleš Loprais.
„Rozhodnutí musíme akceptovat. Dlužím velké poděkoání celé posádce. Milanu Holáňovi za konstrukci skvělého vozu i péči o něj, Josefu Kalinovi za skvělou navigaci. Samozřejmě i trojici mechaniků – Radim Pustějovský, Leo Loprais Jarda Halfar – za perfektní přípravu vozidla v bivacích. Ti všichni podali naprosto profesionální výkon hodný obdivu,“ dodává Aleš.
Po dvou vítězných etapách (mimochodem, prvních pro značku Tatra od Dakaru 2007 a předtím od Dakaru 2004) a velmi vyrovnaných umístěních v nejlepší trojce tak přišel technický problém na nejnevhodnějším místě, v dunových polích. V případě tvrdého povrchu by bylo možno celou trasu sníženou rychlostí projet až do cíle.
„I když nás letos zastavila nepředvídatelná technická závada, která se na Dakaru nedá nikdy vyloučit, jsem na náš výkon v průlběhu celé soutěže hrdý. Dvě vyhrané etapy a neustálý boj v první trojce nám daly za pravdu, že jsme na dobré cestě a dávají nám energii do budoucna. Velmi jsme se našemu cíli přiblížili, jsme opravdu blízko,“ ukončuje Aleš.
Děkujeme všem za podporu v průběhu celé rallye.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.