Dakar 2011 se nachýlil do své poloviny, tedy skoro, protože odjeto je šest ze třinácti speciálních zkoušek. Aleš Loprais stále drží nadějné 3. místo celkově.
Arica, město na pomezí Chile a Peru v severní části pusté pouště Atacama, hostí volný den na Dakaru a je zároveń obrátkovým bodem, rallye se bude pohybovat zase směrem k jihu. Etapa před dnem volna bývý tradičně drakonická a nejnak tomu bylo i letos. Ještě uprostřed volného dne je ve výsledkové listině, vydané pořadateli pouze 28 posádek kamionů z 54 na startu, i když většina těch, kdo etapu dokázali dokončit, už jsou jistě na místě. Už jsme informovali, že Aleš dokázal etapu vyhrát o necelé 4 minuty před Kabirovem a o necelých 10 minut před dotírajícím Čaginem.Jaká byla tedy první vítězná etapa na jihoamerickém Dakaru?"Především krásná, s obrovským množstvím strmých dun opravdu extrémní velikosti. Některými úseky bylo potřeba doslova skákat." Skákat? To může být nebezpečné…"Je to nepopsatelný pocit, když nevíš, co se skrývá za dunou. Pořadatelé to ale tak chtěli, když některé waypointy, které musíme sbírat, umístili přímo na vrcholcích dun. Někdy není jiné cesty, než vrchol prostě proskočit, a je k tomu potřeba zároveń i notná dávka štěstí…" Jaká je atmosféra na rallye?"Užíváme si to, i když býváme z etap velmi unavení. Atmosféra divácká bývá skvělá každý rok a nám se tu zatím daří, takže je dobrá nálada. Přesto je tu něco tentokrát jiné..." Co? "Zjistili jsme, že nám fandí i soupeři. Kamaz tu vyhrál 24 etap v řadě, prakticky nebyl k poražení. My se s nimi zatím dokážeme honit na předních příčkách i s malým rodinným týmem a mnohem menším zázemím, než mají oni. Soupeřům je to sympatické, cítí, že někdo trochu narušuje tu strnulou hegemonii obrovského týmu, je to neobvyklé, nejen pro ně. Chodí za námi a nabízejí sami pomoc, kdybychom potřebovali. Ať už Pep Vila od de Rooye, manažer Veka týmu Van Putten nebo Jordi Juvanteny. Všem patří dík. Víme, že Rusové jedou opravdovou střelbu, jedou naplno. Poslední dva bivaky měnili přední nápravy. Ale také se snažíme…" Teď máte den volna. Čemu se budete věnovat?"Samozřejmě ho věnujeme údržbě vozu, který toho musel hodně vydržet. Ale budou se dělat běžné věci, vyměníme přední kloubové hřídele, tlumiče, dorazy, zkontrolujeme brzové obložení, vyměníme filtry, olej, vyměníme některé pneumatiky." Tatra se zatím tedy drží. Jaký z ní máš pocit?"Zatím skvělý, krásně drží a budeme moc rádi, když jí to tak zůstane. Spokojeni jsme s výkonem i jízdními vlastnostmi. Touto cestou chceme poděkovat panu Jozefu Ferenczovi z firmy FRT z Košic. Vyvinul pro naši Tatru fantastické tlumiče, které jedeme od první etapy. Otestovali jsme je v Senici a on nám je připravil přes Vánoce během 14 dní! Díky nim dokážeme držet krok i s Kamazem, který má vyvinuté tlumení na míru u výrobců světově známých značek. Pan Ferencz je opravdu frajer, díky." A co bude dál?"Ve výsledkové listině jsou před námi dva Kamazy a za námi další dva. Takže nezbývá než bojovat, i když jsme tam jako sami vojáci v poli. Je třeba jet rychle, ale také nepovolovat v koncentraci, vyhnout se chybám a hlavně mít štěstí. Z takové bitvy se neutíká."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.