Etapy před dnem volna bývají většinou drakonické, v té letošní po boji Aleš Loprais poráží oba Kamazy a upevňuje si celkové 3. místo.
Pořadatelé přirpravili v etapě z Iquique do Ariky (na hranicích Chile s Peru) další opravdu výživné menu v absolutní pustině plné dun a prachu feš-feš, zkrátka typická etapa v Atacamě, jaké letošní dakar po dnu volna nabídne ještě tři. Startovalo se prakticky z bivaku v Iquique a nejlepší kamiony už se mohou těšit výhodě startu v kombinovaném pořadí s osobními vozy, takže se na trati v otevřených prostorech rovnoměrně rozmístí. Aleš začal tentokrát mírně zadrženě, když na 2. waypointu ztrácel na vedoucího Kabirova kolo 6 minut a před sebou měl na 5. místě i Nikolajeva. Poté však začal zvolna dotahovat, ale i ruští piloti si své pořadí několikrát vyměnili.
Taktická bitva v plném tempu uprostřed nehostinné krajiny vrcholila. V závěrečné čtvrtině etapy začali Aleš s Čaginem zvolna stahovat Kabirovův náskok, až se mu přiblížili na vzdálenost pod jednu minutu. Zatímco Aleš v útoku pokračoval a zakrátko Kabirova předjel, Čagin se zdržel opravou defektu a vzniklé patnáctiminutové manko dokázal do cíle ještě o třetinu stáhnout. Aleš Loprais mezitím náskok na Kabirova natáhl až na 3:55 minuty.
V celkovém pořadí zůstává vše při starém. Nicméně rozestupy mezi Kabirovem, druhým Čaginem a třetím Lopraisem se ještě zmenšily, Aleš na Čagina ztrácí již jen dvě minuty. Další v pořadí dojely Kamazy Nikolajeva a Mardějeva, už s větší ztrátou, zatímco Němec Franz Echter na MANu na 6. místě ztratil již přes hodinu. První desítka utrpěla další ztrátu kamionu širší špičky, bohužel opět Tatry, tentokrát Brazilce Andrého Azeveda. Dá se očekávat, že tak, jako to bývá v etapách před dnem volna, bude velká spousta účastníků dojíždět až v pozdních hodinách s velkými časovými rozestupy.
Pro statistiky připomínáme, že se jedná o Alešovo druhé etapové vítězství na Dakaru. To první bylo v etapě Kayes-Tambacounda na Dakaru 2007 a bylo tehdy jedním z pilířů na překvapivé, ale systematické cestě k bronzové příčce v dakarském cíli.
Umístění Aleše Lopraise v Rallye Dakar 2011:
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.