První velká etapa na území pouště Atacama výrazně protáhla celkové rozdíly. Aleš Loprais dokázal dvakrát stahovat ztrátu a nakonec v ní skončil 3.
Fenomén Atacamy je tady. Zatímco po včerejším průjezdu Andami dostali soutěžící pouze dvousetkilometrový předkrm plný prachu a v závěru zrádného písku fešfeš, Pátá speciálka do Iquique, dlouhá 423 kilometrů, už byla plným soustem, jaká na soutěžící čekají ještě minimálně čtyřikrát. Měsíční krajina zcela bez života, plná děr, terénních zlomů a hlavně všudypřítomného prachu a písku jemného jako cement byla skutečně důkladnou prověrkou. Aleš si v ní průběžně udržoval třetí místo po celou dobu, se dvěma výjimkami. Po čtvrtém waypointu ztratil okolo 12 minut a z této ztráty postupně dokázal Čaginovi i Kabirovovi, edoucím v čele, umazat přinejmenším polovinu.
Zhruba kolem WP13, cca 50 km před cílem, zaznamenal Aleš ovšem zhruba 17minutové zdržení (oprava defektu?), po kterém klesl na 5. místo v etapě, zatímco se stejným problémem se potýkal dosud vedoucí Čagin. Aleš dokázal část ztráty znovu umazat a v závěru se mocně dotahoval až na druhou příčku – tu však udržel s minimálním náskokem mladý Eduard Nikolajev. Čagin, ale hlavně Echter a Azevedo, dorazili do cíle až za Alešem, a tak jej v celkovém pořadí dále neohrozili. Nebýt těchto dvou lehkých ztrát, mohl Aleš Loprais bojovat o vítězství v etapě.
Naopak, závod má nového lídra a bude zajímavé sledovat taktiku týmu Kamaz, která dosud hrála do not právě Čaginovi. Před další etapou (po ní následuje volný den, takže půjde tradičně o nejtěžší etapu v soutěži) totiž Čagin na druhém místě ztrácí 13 minut, které ovšem může snadno eliminovat. Zajímavá situace, v níž zdaleka není pro nikoho nic rozhodnuto, nastává na pozicích za Alešem. Echter i Nikolajev svádějí krásný souboj o čtvrtou příčku, po 5. etapě je na ní Nikolajev, o pouhých 5 sekund! Ještě před 5. etapou dělilo závodníky na 5.-10. místě pouhých 13 minut! V Iquique to už rozhodně neplatí, na průjezdních bodech zela za Azevedem minimálně hodinová díra a zdá se, že tu máme jasnou skupinu pilotů, která svede v Atacamě rozhodující boje. Proroctví Pepíka Kaliny z předodjezdové tiskovky v Praze se zatím beze zbytku naplňuje. („Je tam obrovské množství rychlých Holanďanů, ale v prvních třech etapách se jich řada vystřílí. Podle mě už se v Atacamě vykrystalizuje taková pětice šestice posádek, které si to opravdu budou rozdávat o umístění vepředu. Ostatní buď odpadnou, nebo neudrží v poušti tempo.“)
"Dnes jsme si všichni hrábli na samotné dno. Potkalo nás bloudění a ke konci etapy jsme ztratili 18 minut při opravě defektu pneumatiky. Každé z těchto zdržení se nám postupně dařilo eliminovat. Než jsme vyměnili pneu, předjelo nás nekolik kamionů našich soupeřů a začala stíhací jízda v dunách, během které jsme je všechny předjeli zase zpátky. dnešek byl velkým sledem extrémních situací. I když jsme dojeli 'jen' třetí, tak dnešního etapového výsledku si z celé rallye cením nejvíc, protože byl opravdu tvrdě vybojovaný," řekl k průběhu etapy Aleš Loprais.
Pátá etapa zkrátka byla tou pravou pouštní, časové rozestupy rapidně vzrostly ve všech kategoriích.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?