První velká etapa na území pouště Atacama výrazně protáhla celkové rozdíly. Aleš Loprais dokázal dvakrát stahovat ztrátu a nakonec v ní skončil 3.
Fenomén Atacamy je tady. Zatímco po včerejším průjezdu Andami dostali soutěžící pouze dvousetkilometrový předkrm plný prachu a v závěru zrádného písku fešfeš, Pátá speciálka do Iquique, dlouhá 423 kilometrů, už byla plným soustem, jaká na soutěžící čekají ještě minimálně čtyřikrát. Měsíční krajina zcela bez života, plná děr, terénních zlomů a hlavně všudypřítomného prachu a písku jemného jako cement byla skutečně důkladnou prověrkou. Aleš si v ní průběžně udržoval třetí místo po celou dobu, se dvěma výjimkami. Po čtvrtém waypointu ztratil okolo 12 minut a z této ztráty postupně dokázal Čaginovi i Kabirovovi, edoucím v čele, umazat přinejmenším polovinu.
Zhruba kolem WP13, cca 50 km před cílem, zaznamenal Aleš ovšem zhruba 17minutové zdržení (oprava defektu?), po kterém klesl na 5. místo v etapě, zatímco se stejným problémem se potýkal dosud vedoucí Čagin. Aleš dokázal část ztráty znovu umazat a v závěru se mocně dotahoval až na druhou příčku – tu však udržel s minimálním náskokem mladý Eduard Nikolajev. Čagin, ale hlavně Echter a Azevedo, dorazili do cíle až za Alešem, a tak jej v celkovém pořadí dále neohrozili. Nebýt těchto dvou lehkých ztrát, mohl Aleš Loprais bojovat o vítězství v etapě.
Naopak, závod má nového lídra a bude zajímavé sledovat taktiku týmu Kamaz, která dosud hrála do not právě Čaginovi. Před další etapou (po ní následuje volný den, takže půjde tradičně o nejtěžší etapu v soutěži) totiž Čagin na druhém místě ztrácí 13 minut, které ovšem může snadno eliminovat. Zajímavá situace, v níž zdaleka není pro nikoho nic rozhodnuto, nastává na pozicích za Alešem. Echter i Nikolajev svádějí krásný souboj o čtvrtou příčku, po 5. etapě je na ní Nikolajev, o pouhých 5 sekund! Ještě před 5. etapou dělilo závodníky na 5.-10. místě pouhých 13 minut! V Iquique to už rozhodně neplatí, na průjezdních bodech zela za Azevedem minimálně hodinová díra a zdá se, že tu máme jasnou skupinu pilotů, která svede v Atacamě rozhodující boje. Proroctví Pepíka Kaliny z předodjezdové tiskovky v Praze se zatím beze zbytku naplňuje. („Je tam obrovské množství rychlých Holanďanů, ale v prvních třech etapách se jich řada vystřílí. Podle mě už se v Atacamě vykrystalizuje taková pětice šestice posádek, které si to opravdu budou rozdávat o umístění vepředu. Ostatní buď odpadnou, nebo neudrží v poušti tempo.“)
"Dnes jsme si všichni hrábli na samotné dno. Potkalo nás bloudění a ke konci etapy jsme ztratili 18 minut při opravě defektu pneumatiky. Každé z těchto zdržení se nám postupně dařilo eliminovat. Než jsme vyměnili pneu, předjelo nás nekolik kamionů našich soupeřů a začala stíhací jízda v dunách, během které jsme je všechny předjeli zase zpátky. dnešek byl velkým sledem extrémních situací. I když jsme dojeli 'jen' třetí, tak dnešního etapového výsledku si z celé rallye cením nejvíc, protože byl opravdu tvrdě vybojovaný," řekl k průběhu etapy Aleš Loprais.
Pátá etapa zkrátka byla tou pravou pouštní, časové rozestupy rapidně vzrostly ve všech kategoriích.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.