První velká etapa na území pouště Atacama výrazně protáhla celkové rozdíly. Aleš Loprais dokázal dvakrát stahovat ztrátu a nakonec v ní skončil 3.
Fenomén Atacamy je tady. Zatímco po včerejším průjezdu Andami dostali soutěžící pouze dvousetkilometrový předkrm plný prachu a v závěru zrádného písku fešfeš, Pátá speciálka do Iquique, dlouhá 423 kilometrů, už byla plným soustem, jaká na soutěžící čekají ještě minimálně čtyřikrát. Měsíční krajina zcela bez života, plná děr, terénních zlomů a hlavně všudypřítomného prachu a písku jemného jako cement byla skutečně důkladnou prověrkou. Aleš si v ní průběžně udržoval třetí místo po celou dobu, se dvěma výjimkami. Po čtvrtém waypointu ztratil okolo 12 minut a z této ztráty postupně dokázal Čaginovi i Kabirovovi, edoucím v čele, umazat přinejmenším polovinu.
Zhruba kolem WP13, cca 50 km před cílem, zaznamenal Aleš ovšem zhruba 17minutové zdržení (oprava defektu?), po kterém klesl na 5. místo v etapě, zatímco se stejným problémem se potýkal dosud vedoucí Čagin. Aleš dokázal část ztráty znovu umazat a v závěru se mocně dotahoval až na druhou příčku – tu však udržel s minimálním náskokem mladý Eduard Nikolajev. Čagin, ale hlavně Echter a Azevedo, dorazili do cíle až za Alešem, a tak jej v celkovém pořadí dále neohrozili. Nebýt těchto dvou lehkých ztrát, mohl Aleš Loprais bojovat o vítězství v etapě.
Naopak, závod má nového lídra a bude zajímavé sledovat taktiku týmu Kamaz, která dosud hrála do not právě Čaginovi. Před další etapou (po ní následuje volný den, takže půjde tradičně o nejtěžší etapu v soutěži) totiž Čagin na druhém místě ztrácí 13 minut, které ovšem může snadno eliminovat. Zajímavá situace, v níž zdaleka není pro nikoho nic rozhodnuto, nastává na pozicích za Alešem. Echter i Nikolajev svádějí krásný souboj o čtvrtou příčku, po 5. etapě je na ní Nikolajev, o pouhých 5 sekund! Ještě před 5. etapou dělilo závodníky na 5.-10. místě pouhých 13 minut! V Iquique to už rozhodně neplatí, na průjezdních bodech zela za Azevedem minimálně hodinová díra a zdá se, že tu máme jasnou skupinu pilotů, která svede v Atacamě rozhodující boje. Proroctví Pepíka Kaliny z předodjezdové tiskovky v Praze se zatím beze zbytku naplňuje. („Je tam obrovské množství rychlých Holanďanů, ale v prvních třech etapách se jich řada vystřílí. Podle mě už se v Atacamě vykrystalizuje taková pětice šestice posádek, které si to opravdu budou rozdávat o umístění vepředu. Ostatní buď odpadnou, nebo neudrží v poušti tempo.“)
"Dnes jsme si všichni hrábli na samotné dno. Potkalo nás bloudění a ke konci etapy jsme ztratili 18 minut při opravě defektu pneumatiky. Každé z těchto zdržení se nám postupně dařilo eliminovat. Než jsme vyměnili pneu, předjelo nás nekolik kamionů našich soupeřů a začala stíhací jízda v dunách, během které jsme je všechny předjeli zase zpátky. dnešek byl velkým sledem extrémních situací. I když jsme dojeli 'jen' třetí, tak dnešního etapového výsledku si z celé rallye cením nejvíc, protože byl opravdu tvrdě vybojovaný," řekl k průběhu etapy Aleš Loprais.
Pátá etapa zkrátka byla tou pravou pouštní, časové rozestupy rapidně vzrostly ve všech kategoriích.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?