Sezóna 2011 se stane přímo zlomová pro maratonský truckerský rallyesport, který je doposud spojován především s Dakarem. Sporadicky se v nedávné minulosti objevily trucky na terénních soutěžích také v lokalitě střední Evropy a na dohled Česka.
Na maďarské a rumunské CER 2008, která se stala mimořádně atraktivním náhradním podnikem za zrušený tehdy ještě africký Dakar 2008, se dokonce představila celosvětová špička ve všech vypsaných kategoriích, tedy i včetně trucků. V dalších letech se trucky objevily na Baja v Maďarsku a také na Baja Slovakia, či třeba na rovněž nedaleké Baja Sachsonia. Navíc také u nás ve Vsetíně, byť jen jako doplněk startovního pole a s ne příliš početným zastoupením.„Přitom Česko je historicky spjato s účastí trucků na nejtěžším marathonu světa – Dakaru - už mnoho let. Již za hluboké totality dokázaly české trucky s českými posádkami, nejprve Liaz a následně také Tatra, vytvářet image výborných soutěžních vozů na dakarské soutěži. Proto vznikla tato iniciativa právě u nás,“ říká šéf komise CCR FAS Jiří Přibyl.Soutěže cross country rally FIA - centrální evropské zóny , které jsou organizovány v Itálii, Maďarsku, Slovensku, Česku a Polsku, přijaly v minulých dnech do svých programů také trucky. Jistě k radosti mnoha fandů. Což konkrétně znamená, že již v roce 2011 se poprvé trucky objeví pravidelně na startu čtyř vybraných rallye ve střední Evropě. „Divák a fanoušek bude mít možnost vidět na vlastní oči tyto vozy na trati a ve vzájemných soubojích. Týmy pak dostanou možnost zkoušet své vozy, testovat nová technická řešení a také celkovou soudržnost týmů pro své vrcholné soutěže, tedy především pro Dakar. Pohárového seriálu se budou moci zúčastnit i týmy, které nejsou schopny dosáhnout na Dakar, či jiné nákladné rallye na mimoevropských kontinentech především z finančních důvodů,“ pokračuje Jiří Přibyl.Seriál závodů Cross country rallye v příštím roce zahajuje prvním podnikem ve dnech 6.-8. května v Maďarsku na Rabakoz Kupa v okolí Kapuváru a končí 14.-16. října na Baja Slovakia, která se vrací do okolí Dunajské Stredy. U nás vyznavače Cross country rallye uvidíme až na podzim - na přelomu září a října v okolí Vsetína.
Ne všech závodů se ale trucky mohou zúčastnit a to z důvodu, že se tam prostě „nevejdou“. Což je případ právě „našeho“ Vsetína. „Pro kategorii t4 máme zatim domluven maďarský Kapuvar a dvě Polska. Ještě jednáme s pořadatelem maďarského Prohunu,“ doplňuje Přibyl.Předpokladáný kalendář 2011:6.-8.5. Rabakoz kupa Kapuvár (H) 26.-28.6 Baja Carpathia Rzesow (PL) 21.-24.7. Prohun 500 Gyula (H) 9.- 11.9 Baja Poland Sczecin (PL) 30.9.– 1.10. Internext rally Vsetín (CZ) 14.- 16.10. Baja Slovakia, Dunajská Streda (SK)
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.