Každá kategorie měla svoje jasné favority a ti svoje role zvládly bezkonkurenčně. Mezi pět Kamazů na prvních sedmi místech se dokázal vklínit jen Aleš Loprais s Tatrou a Echter s MANem. Ztráta čtvrtého Mironěnka na nejpomajelší Volkswagen je propastných pět hodin.
Automobily
O průběhu první poloviny soutěže v katogorii automobilů jsme vás již podrobněji informovali (článek si můžete přečíst zde). V součtu časů prvních čtyřech etap byl doposud nejrychlejším jezdcem Giniel de Villiers. Těsnými odstupy jej následovali týmoví kolegové Sainz a Al-Attiyah. Ovšem pátá a doposud nejtěžší etapa měla tuto situaci poněkud zvrátit.
Velkého zklamání se dočkal v této etapě vítěz loňského Dakaru de Villiers. Když opustil dunový úsek, vlétl se svým Race Tuaregen přímo do rýhy v zemi a byl z toho let "přes budku". Posádka sice vážnějších zranění nedoznala, jejich vůz však ano. Soutěž tím pro dosud nejrychleší posádku skončila. "Byla to hloupá nehoda," přinal sám jezdec.
Kdo si vsadil na VW, neprohrál. Foto: volkswagen-motorsport.com
Do vedení se etapovým vítězstvím dostal jeho kolega Sainz, druhá příčka patřila Al-Attiyahovi, třetí Američanu Millerovi. Všichni na továrních speciálech VW. Čech Mikula zajel 25. čas a posunul se na průběžné dvacáté první místo.
Pořadí na prvních místech se neměnilo ani po šesté etapě, kde však mnoho posádek bojovalo s navigací. Do problémů se dostal i německý rallyový mistr Matthias Kahle. Ztratil více než než hodinu a celkově se propadl na páté místo za Rusa Mironěnka na Nissanu.
Pořadí v posledních dvou etapách se na špici už prakticky neměnilo. Tovární tým VW tak potrdil svoji roli favorita a podobně jako v kamionech bezkonkurenční Kamaz bral celé stupně vítězů. Odstup čtvrtého Mironěnka je již v pravdě propastný...
Matthias Kahle se svojí buggi, foto:Kahle-motorsport.de
Gratulace patří i našemu Mikulovi, který se vyvaroval vážných chyb a svoji Toyotu Land Cruiser nakonec dovedl do cíle na krásném sedmnáctém místě.
Konečné pořadí kategorie automobilů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Sainz / Cruz Senra Volkswagen 19:42:02 --- 2. Al-Attiyah / Gottschalk Volkswagen +8:27 3. Miller / Pitchford Volkswagen +40:22 4. Mironenko / Lebedev Nissan +5:35:34 5. Kahle / Schuenemann SMG +6:50:09 6. Žapajev / Kuzmič UAZ +7:12:26 7. Chavigny / Brucy Nissan +7:12:48 8. Vanagas / Jurgelenas OSC +9:01:13 9. Berkut / Mešerjakov UAZ +9:1453 17. Mikula / Novák Toyota +23:38:25
Kamiony
Celkem šestnáct posádek s kamiony se postavilo v neděli na start tohoto ruského maratónu. Nejsilnější zastoupení měl tovární tým Kamaz, který na domácí soutěž vyslal hned sedm závodních posádek. Mezi nimi nechyběli Firdaus Kabirov, Ilgizar Mardějev a samozřejmě suverén této kategorie Vladimir Čagin, který jel jako jedený s novou evolucí vozu. Vedle zkušeným matadorů vyslal Kamaz i tři kamióny s mladšími posádkami. Jsou jimi Eduard Nikolajev, který dostal k dispozici Čaginovo letošní vítězné auto, dále pak Andrej Karginov a Ajrat Mardějev.
Postavil se domácím favoritům měl především Aleš Loprais, který nasadil vylepšený speciál. Ten zhubnul o celých 500 kg a disponuje výkonem 1000 koní. S novým vozem se postavil na trať také tým de Rooye, se kterým však startoval Španěl Pep Vila Roca. K dalším favoritům se řadil také Franz Echter na MANu.
Pozici favorita začal nekompromisně plnit tým Kamaz, který v pořadí Kabirov, Čagin, Nikolajev a Mardějev obsadil hned v první etapě první čtyři místa. Se ztrátou čtyři a půl minuty absolvoval tento měřená úšek Aleš Loprais. Smůlu měl Španěl Pep Vila Roca, který havaroval a v cíli ztratil už dvě a půl hodiny.
Už na druhé, 630 km dlouhé etapě na sebe výrazněji poukázal Eduard Nikolajev, když o 30 s porazil Kabirova a o 40 s Čagina a připsal si první etapové vítězství. Tento teprve šestadvacetiletý mladíček tak ukázal, že i přes jeho věk se s ním musí počítat. Nováčkem však ale úplně není, v posádce s Čaginem již dvakrát vyhrál Dakar jako mechanik.
Za třemi nejrychlejšími Kamazy Čagina, Kabirova a Nikolajeva, které se pomalu začínali ostatním posádkám vzdalovat, se začalo zadělávat na poměrně zajívou bitvu. Ve "zbytku světa" měl v druhé etapě se čtvrtým časem navrch Franz Echter, který svůj MAN posunul na průběžnou čtvrtou příčku. Krásný druhý čas však v následující třetí etapě zajel Aleš Loprias a rázem Echtera na čtvrté příčce vyměnil. Ten se v průběžném pořadí propadl i za Mardějeva. Do vedení se dostal před Čagina Kabirov.
Lopraisova Tatra
V úterní čtvrté etapě však Aleš svůj výkon nezopakoval. Naopak vinou blouděním ztratil téměř třicet devět minut a pořadí za třemi nejrychlejšími Rusy bylo zase Echter, Mardějev, Loprais. Čtvrtý Echter již v průběžném pořadí nabral ztrátu necelou půl hodinu na třetího Nikolajeva, která se však postupem času už jen a jen zvyšovala.
Toto pořadí ale netrvalo dlouho. Pátou etapu vyhrál Čagin následovám Kabitrovem a Nikolajevem. Necelou půlhodinu za nimi etapu dokončil Mardějev a za ním Loprais. Tito dva také poslali pořadím dolů doposud čtvrtého Echtera. Pořadí prvních třech se neměnilo, ztráta čtvrtého Mardějeva na vedoucího Kabirova však již narostla na více než hodinu.
Etapa s číslem šest přinesla velkou změnu pořadí, mimořádně i na prvních místech. Až na Nikolajeva a Echtera všichni poněkud bloudili a ztráty se počítaly v desítkách minut, někdy i v hodinách. Třetím nejrychlejším byl Aleš Loprais, jehož ztráty 35 min nebyla tak veliká a páté místo mu zůstalo. Na druhé místo za nově vedoucího Nikolajeva klesnul Kabirov, na třetí Čagin. Oba ztratili na vítěze okolo 50 min. Horší osud podkal posádku Ilgizara Mardějeva. Po jednom ze skoků si poranili záda jak mechanik, tak i navigátor a bylo po soutěži. Rázem bylo okolo pátého Lopraise volněji.
Předposlední sedmá etapa určila konečné pořadí, na kterém už poslední sobotní měřený úsek nic nezměnil. V předposlední etapě opět kraloval Čagin, ale jeho čas nestačil na víc, než průběžné druhé místo. Krásný druhý čas zajel Loprais, těsně stíhaný Kabirovem. Skoro čtyřicet sedm minut na vítěze a půl hodiny na Lopraise ztratil Echter, který tak definitivně padnul až za Lopraise na čtvrté místo.
Dnešní poslední etapa již na měřených šestnácti kilometrech pořadím nemíchala. Lze tedy jen gratulovat domácímu Kamazu, který na Hedvábné stezce obsadil kompletní stupně vítězů, a to s rozdílem třídy. Svoji rychlost ukázali také Aleš Loprais s Franzem Echterem, kteří spolu s Mardějeve jeli vyrovnanou soutěž. Ten však cíl neviděl.
Konečné pořadí kategorie kanionů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vítěze 1. Nikolajev / Mizjukajev / Rybakov Kamaz 22:56:41 --- 2. Čagin / Savostin / Šajsultanov Kamaz +22:08 3. Kabirov / Běljajev / Mokjejev Kamaz +28:01 4. Loprais A. / Holáň / Miškolci Tatra +1:25:37 5. Echter / Ruf / Balleis MAN +1:33:13 6. Karginov / Artavičus / Děvjatkin Kamaz +2:23:58 7. Mardějev / Amatyč / Šibalov Kamaz +4:43:42 8. Behringer / Seiler / Kupper MAN +5:38:34 9. Mechtijev / Kozlov / Kupovec MAN +5:46:18 10. Vila Roca / Torrallardona / van Eerd Iveco +6:22:04
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?