Každá kategorie měla svoje jasné favority a ti svoje role zvládly bezkonkurenčně. Mezi pět Kamazů na prvních sedmi místech se dokázal vklínit jen Aleš Loprais s Tatrou a Echter s MANem. Ztráta čtvrtého Mironěnka na nejpomajelší Volkswagen je propastných pět hodin.
Automobily
O průběhu první poloviny soutěže v katogorii automobilů jsme vás již podrobněji informovali (článek si můžete přečíst zde). V součtu časů prvních čtyřech etap byl doposud nejrychlejším jezdcem Giniel de Villiers. Těsnými odstupy jej následovali týmoví kolegové Sainz a Al-Attiyah. Ovšem pátá a doposud nejtěžší etapa měla tuto situaci poněkud zvrátit.
Velkého zklamání se dočkal v této etapě vítěz loňského Dakaru de Villiers. Když opustil dunový úsek, vlétl se svým Race Tuaregen přímo do rýhy v zemi a byl z toho let "přes budku". Posádka sice vážnějších zranění nedoznala, jejich vůz však ano. Soutěž tím pro dosud nejrychleší posádku skončila. "Byla to hloupá nehoda," přinal sám jezdec.
Kdo si vsadil na VW, neprohrál. Foto: volkswagen-motorsport.com
Do vedení se etapovým vítězstvím dostal jeho kolega Sainz, druhá příčka patřila Al-Attiyahovi, třetí Američanu Millerovi. Všichni na továrních speciálech VW. Čech Mikula zajel 25. čas a posunul se na průběžné dvacáté první místo.
Pořadí na prvních místech se neměnilo ani po šesté etapě, kde však mnoho posádek bojovalo s navigací. Do problémů se dostal i německý rallyový mistr Matthias Kahle. Ztratil více než než hodinu a celkově se propadl na páté místo za Rusa Mironěnka na Nissanu.
Pořadí v posledních dvou etapách se na špici už prakticky neměnilo. Tovární tým VW tak potrdil svoji roli favorita a podobně jako v kamionech bezkonkurenční Kamaz bral celé stupně vítězů. Odstup čtvrtého Mironěnka je již v pravdě propastný...
Matthias Kahle se svojí buggi, foto:Kahle-motorsport.de
Gratulace patří i našemu Mikulovi, který se vyvaroval vážných chyb a svoji Toyotu Land Cruiser nakonec dovedl do cíle na krásném sedmnáctém místě.
Konečné pořadí kategorie automobilů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Sainz / Cruz Senra Volkswagen 19:42:02 --- 2. Al-Attiyah / Gottschalk Volkswagen +8:27 3. Miller / Pitchford Volkswagen +40:22 4. Mironenko / Lebedev Nissan +5:35:34 5. Kahle / Schuenemann SMG +6:50:09 6. Žapajev / Kuzmič UAZ +7:12:26 7. Chavigny / Brucy Nissan +7:12:48 8. Vanagas / Jurgelenas OSC +9:01:13 9. Berkut / Mešerjakov UAZ +9:1453 17. Mikula / Novák Toyota +23:38:25
Kamiony
Celkem šestnáct posádek s kamiony se postavilo v neděli na start tohoto ruského maratónu. Nejsilnější zastoupení měl tovární tým Kamaz, který na domácí soutěž vyslal hned sedm závodních posádek. Mezi nimi nechyběli Firdaus Kabirov, Ilgizar Mardějev a samozřejmě suverén této kategorie Vladimir Čagin, který jel jako jedený s novou evolucí vozu. Vedle zkušeným matadorů vyslal Kamaz i tři kamióny s mladšími posádkami. Jsou jimi Eduard Nikolajev, který dostal k dispozici Čaginovo letošní vítězné auto, dále pak Andrej Karginov a Ajrat Mardějev.
Postavil se domácím favoritům měl především Aleš Loprais, který nasadil vylepšený speciál. Ten zhubnul o celých 500 kg a disponuje výkonem 1000 koní. S novým vozem se postavil na trať také tým de Rooye, se kterým však startoval Španěl Pep Vila Roca. K dalším favoritům se řadil také Franz Echter na MANu.
Pozici favorita začal nekompromisně plnit tým Kamaz, který v pořadí Kabirov, Čagin, Nikolajev a Mardějev obsadil hned v první etapě první čtyři místa. Se ztrátou čtyři a půl minuty absolvoval tento měřená úšek Aleš Loprais. Smůlu měl Španěl Pep Vila Roca, který havaroval a v cíli ztratil už dvě a půl hodiny.
Už na druhé, 630 km dlouhé etapě na sebe výrazněji poukázal Eduard Nikolajev, když o 30 s porazil Kabirova a o 40 s Čagina a připsal si první etapové vítězství. Tento teprve šestadvacetiletý mladíček tak ukázal, že i přes jeho věk se s ním musí počítat. Nováčkem však ale úplně není, v posádce s Čaginem již dvakrát vyhrál Dakar jako mechanik.
Za třemi nejrychlejšími Kamazy Čagina, Kabirova a Nikolajeva, které se pomalu začínali ostatním posádkám vzdalovat, se začalo zadělávat na poměrně zajívou bitvu. Ve "zbytku světa" měl v druhé etapě se čtvrtým časem navrch Franz Echter, který svůj MAN posunul na průběžnou čtvrtou příčku. Krásný druhý čas však v následující třetí etapě zajel Aleš Loprias a rázem Echtera na čtvrté příčce vyměnil. Ten se v průběžném pořadí propadl i za Mardějeva. Do vedení se dostal před Čagina Kabirov.
Lopraisova Tatra
V úterní čtvrté etapě však Aleš svůj výkon nezopakoval. Naopak vinou blouděním ztratil téměř třicet devět minut a pořadí za třemi nejrychlejšími Rusy bylo zase Echter, Mardějev, Loprais. Čtvrtý Echter již v průběžném pořadí nabral ztrátu necelou půl hodinu na třetího Nikolajeva, která se však postupem času už jen a jen zvyšovala.
Toto pořadí ale netrvalo dlouho. Pátou etapu vyhrál Čagin následovám Kabitrovem a Nikolajevem. Necelou půlhodinu za nimi etapu dokončil Mardějev a za ním Loprais. Tito dva také poslali pořadím dolů doposud čtvrtého Echtera. Pořadí prvních třech se neměnilo, ztráta čtvrtého Mardějeva na vedoucího Kabirova však již narostla na více než hodinu.
Etapa s číslem šest přinesla velkou změnu pořadí, mimořádně i na prvních místech. Až na Nikolajeva a Echtera všichni poněkud bloudili a ztráty se počítaly v desítkách minut, někdy i v hodinách. Třetím nejrychlejším byl Aleš Loprais, jehož ztráty 35 min nebyla tak veliká a páté místo mu zůstalo. Na druhé místo za nově vedoucího Nikolajeva klesnul Kabirov, na třetí Čagin. Oba ztratili na vítěze okolo 50 min. Horší osud podkal posádku Ilgizara Mardějeva. Po jednom ze skoků si poranili záda jak mechanik, tak i navigátor a bylo po soutěži. Rázem bylo okolo pátého Lopraise volněji.
Předposlední sedmá etapa určila konečné pořadí, na kterém už poslední sobotní měřený úsek nic nezměnil. V předposlední etapě opět kraloval Čagin, ale jeho čas nestačil na víc, než průběžné druhé místo. Krásný druhý čas zajel Loprais, těsně stíhaný Kabirovem. Skoro čtyřicet sedm minut na vítěze a půl hodiny na Lopraise ztratil Echter, který tak definitivně padnul až za Lopraise na čtvrté místo.
Dnešní poslední etapa již na měřených šestnácti kilometrech pořadím nemíchala. Lze tedy jen gratulovat domácímu Kamazu, který na Hedvábné stezce obsadil kompletní stupně vítězů, a to s rozdílem třídy. Svoji rychlost ukázali také Aleš Loprais s Franzem Echterem, kteří spolu s Mardějeve jeli vyrovnanou soutěž. Ten však cíl neviděl.
Konečné pořadí kategorie kanionů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vítěze 1. Nikolajev / Mizjukajev / Rybakov Kamaz 22:56:41 --- 2. Čagin / Savostin / Šajsultanov Kamaz +22:08 3. Kabirov / Běljajev / Mokjejev Kamaz +28:01 4. Loprais A. / Holáň / Miškolci Tatra +1:25:37 5. Echter / Ruf / Balleis MAN +1:33:13 6. Karginov / Artavičus / Děvjatkin Kamaz +2:23:58 7. Mardějev / Amatyč / Šibalov Kamaz +4:43:42 8. Behringer / Seiler / Kupper MAN +5:38:34 9. Mechtijev / Kozlov / Kupovec MAN +5:46:18 10. Vila Roca / Torrallardona / van Eerd Iveco +6:22:04
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?