Každá kategorie měla svoje jasné favority a ti svoje role zvládly bezkonkurenčně. Mezi pět Kamazů na prvních sedmi místech se dokázal vklínit jen Aleš Loprais s Tatrou a Echter s MANem. Ztráta čtvrtého Mironěnka na nejpomajelší Volkswagen je propastných pět hodin.
Automobily
O průběhu první poloviny soutěže v katogorii automobilů jsme vás již podrobněji informovali (článek si můžete přečíst zde). V součtu časů prvních čtyřech etap byl doposud nejrychlejším jezdcem Giniel de Villiers. Těsnými odstupy jej následovali týmoví kolegové Sainz a Al-Attiyah. Ovšem pátá a doposud nejtěžší etapa měla tuto situaci poněkud zvrátit.
Velkého zklamání se dočkal v této etapě vítěz loňského Dakaru de Villiers. Když opustil dunový úsek, vlétl se svým Race Tuaregen přímo do rýhy v zemi a byl z toho let "přes budku". Posádka sice vážnějších zranění nedoznala, jejich vůz však ano. Soutěž tím pro dosud nejrychleší posádku skončila. "Byla to hloupá nehoda," přinal sám jezdec.
Kdo si vsadil na VW, neprohrál. Foto: volkswagen-motorsport.com
Do vedení se etapovým vítězstvím dostal jeho kolega Sainz, druhá příčka patřila Al-Attiyahovi, třetí Američanu Millerovi. Všichni na továrních speciálech VW. Čech Mikula zajel 25. čas a posunul se na průběžné dvacáté první místo.
Pořadí na prvních místech se neměnilo ani po šesté etapě, kde však mnoho posádek bojovalo s navigací. Do problémů se dostal i německý rallyový mistr Matthias Kahle. Ztratil více než než hodinu a celkově se propadl na páté místo za Rusa Mironěnka na Nissanu.
Pořadí v posledních dvou etapách se na špici už prakticky neměnilo. Tovární tým VW tak potrdil svoji roli favorita a podobně jako v kamionech bezkonkurenční Kamaz bral celé stupně vítězů. Odstup čtvrtého Mironěnka je již v pravdě propastný...
Matthias Kahle se svojí buggi, foto:Kahle-motorsport.de
Gratulace patří i našemu Mikulovi, který se vyvaroval vážných chyb a svoji Toyotu Land Cruiser nakonec dovedl do cíle na krásném sedmnáctém místě.
Konečné pořadí kategorie automobilů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. Sainz / Cruz Senra Volkswagen 19:42:02 --- 2. Al-Attiyah / Gottschalk Volkswagen +8:27 3. Miller / Pitchford Volkswagen +40:22 4. Mironenko / Lebedev Nissan +5:35:34 5. Kahle / Schuenemann SMG +6:50:09 6. Žapajev / Kuzmič UAZ +7:12:26 7. Chavigny / Brucy Nissan +7:12:48 8. Vanagas / Jurgelenas OSC +9:01:13 9. Berkut / Mešerjakov UAZ +9:1453 17. Mikula / Novák Toyota +23:38:25
Kamiony
Celkem šestnáct posádek s kamiony se postavilo v neděli na start tohoto ruského maratónu. Nejsilnější zastoupení měl tovární tým Kamaz, který na domácí soutěž vyslal hned sedm závodních posádek. Mezi nimi nechyběli Firdaus Kabirov, Ilgizar Mardějev a samozřejmě suverén této kategorie Vladimir Čagin, který jel jako jedený s novou evolucí vozu. Vedle zkušeným matadorů vyslal Kamaz i tři kamióny s mladšími posádkami. Jsou jimi Eduard Nikolajev, který dostal k dispozici Čaginovo letošní vítězné auto, dále pak Andrej Karginov a Ajrat Mardějev.
Postavil se domácím favoritům měl především Aleš Loprais, který nasadil vylepšený speciál. Ten zhubnul o celých 500 kg a disponuje výkonem 1000 koní. S novým vozem se postavil na trať také tým de Rooye, se kterým však startoval Španěl Pep Vila Roca. K dalším favoritům se řadil také Franz Echter na MANu.
Pozici favorita začal nekompromisně plnit tým Kamaz, který v pořadí Kabirov, Čagin, Nikolajev a Mardějev obsadil hned v první etapě první čtyři místa. Se ztrátou čtyři a půl minuty absolvoval tento měřená úšek Aleš Loprais. Smůlu měl Španěl Pep Vila Roca, který havaroval a v cíli ztratil už dvě a půl hodiny.
Už na druhé, 630 km dlouhé etapě na sebe výrazněji poukázal Eduard Nikolajev, když o 30 s porazil Kabirova a o 40 s Čagina a připsal si první etapové vítězství. Tento teprve šestadvacetiletý mladíček tak ukázal, že i přes jeho věk se s ním musí počítat. Nováčkem však ale úplně není, v posádce s Čaginem již dvakrát vyhrál Dakar jako mechanik.
Za třemi nejrychlejšími Kamazy Čagina, Kabirova a Nikolajeva, které se pomalu začínali ostatním posádkám vzdalovat, se začalo zadělávat na poměrně zajívou bitvu. Ve "zbytku světa" měl v druhé etapě se čtvrtým časem navrch Franz Echter, který svůj MAN posunul na průběžnou čtvrtou příčku. Krásný druhý čas však v následující třetí etapě zajel Aleš Loprias a rázem Echtera na čtvrté příčce vyměnil. Ten se v průběžném pořadí propadl i za Mardějeva. Do vedení se dostal před Čagina Kabirov.
Lopraisova Tatra
V úterní čtvrté etapě však Aleš svůj výkon nezopakoval. Naopak vinou blouděním ztratil téměř třicet devět minut a pořadí za třemi nejrychlejšími Rusy bylo zase Echter, Mardějev, Loprais. Čtvrtý Echter již v průběžném pořadí nabral ztrátu necelou půl hodinu na třetího Nikolajeva, která se však postupem času už jen a jen zvyšovala.
Toto pořadí ale netrvalo dlouho. Pátou etapu vyhrál Čagin následovám Kabitrovem a Nikolajevem. Necelou půlhodinu za nimi etapu dokončil Mardějev a za ním Loprais. Tito dva také poslali pořadím dolů doposud čtvrtého Echtera. Pořadí prvních třech se neměnilo, ztráta čtvrtého Mardějeva na vedoucího Kabirova však již narostla na více než hodinu.
Etapa s číslem šest přinesla velkou změnu pořadí, mimořádně i na prvních místech. Až na Nikolajeva a Echtera všichni poněkud bloudili a ztráty se počítaly v desítkách minut, někdy i v hodinách. Třetím nejrychlejším byl Aleš Loprais, jehož ztráty 35 min nebyla tak veliká a páté místo mu zůstalo. Na druhé místo za nově vedoucího Nikolajeva klesnul Kabirov, na třetí Čagin. Oba ztratili na vítěze okolo 50 min. Horší osud podkal posádku Ilgizara Mardějeva. Po jednom ze skoků si poranili záda jak mechanik, tak i navigátor a bylo po soutěži. Rázem bylo okolo pátého Lopraise volněji.
Předposlední sedmá etapa určila konečné pořadí, na kterém už poslední sobotní měřený úsek nic nezměnil. V předposlední etapě opět kraloval Čagin, ale jeho čas nestačil na víc, než průběžné druhé místo. Krásný druhý čas zajel Loprais, těsně stíhaný Kabirovem. Skoro čtyřicet sedm minut na vítěze a půl hodiny na Lopraise ztratil Echter, který tak definitivně padnul až za Lopraise na čtvrté místo.
Dnešní poslední etapa již na měřených šestnácti kilometrech pořadím nemíchala. Lze tedy jen gratulovat domácímu Kamazu, který na Hedvábné stezce obsadil kompletní stupně vítězů, a to s rozdílem třídy. Svoji rychlost ukázali také Aleš Loprais s Franzem Echterem, kteří spolu s Mardějeve jeli vyrovnanou soutěž. Ten však cíl neviděl.
Konečné pořadí kategorie kanionů:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vítěze 1. Nikolajev / Mizjukajev / Rybakov Kamaz 22:56:41 --- 2. Čagin / Savostin / Šajsultanov Kamaz +22:08 3. Kabirov / Běljajev / Mokjejev Kamaz +28:01 4. Loprais A. / Holáň / Miškolci Tatra +1:25:37 5. Echter / Ruf / Balleis MAN +1:33:13 6. Karginov / Artavičus / Děvjatkin Kamaz +2:23:58 7. Mardějev / Amatyč / Šibalov Kamaz +4:43:42 8. Behringer / Seiler / Kupper MAN +5:38:34 9. Mechtijev / Kozlov / Kupovec MAN +5:46:18 10. Vila Roca / Torrallardona / van Eerd Iveco +6:22:04
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.