Příliš mnoho se toho událo na jednu etapu, v níž Aleš Loprais obsadil velmi dobré 3. místo. Smůla na neobvyklé problémy způsobila, že mu v celkovém pořadí příliš nepomohlo.
Pořadatelé Silk Way Rally poodhalili své karty. Doslova likvidační úroveň etap spolu s enormní navigační náročností, do níž se chytají i světová esa, má vytvořit punc nejtěžšího závodu světa. V průběhu roku se netají ambicemi pořádat na svém území i slavný Dakar, ale je třeba nějakou velkou výzvou přitáhnout pozornost posádek ze západní Evropy. Do sítě úmorného hledání waypointů se dnes chytily i obě nejzkušenější posádky na Kamazech a ztratily průběžné vedení, možná definitivně. Etapa tak nechala vyniknout novégho lídra celkového pořadí, mladého Eduarda Nikolajeva. Bohužel pro Aleše Lopraise se vydařila i Franzi Echterovi, který se přes něj dostal i v průběžném pořadí. A ještě jednu ztrátu Silk Way Rally zaznamenala. Posádka Ilgizara Mardějeva, dosud průběžně čtvrtá, odsotoupila pro zranění zad mechanika a navigátora, způsobená při jednom za skoků. Ano, odolnost a rychlost dnešních vozů je taková, že i takovéhle zacházení kamiony vydrží a odnáší to jejich posádky, před takovými patnácti lety by to nehrozilo. Mardějev podal ve včerejší etapě výborný výkon. Když i taková persona, jako je Carlos Sainz, po dojezdu do Astrachani prohlásí, že šlo o jednu z nejstrašnějších etap, jaké kdy v životě jel, něco to znamená…
Byl to den jako na houpačce, bohužel se Aleš znovu chytil do sítí navigačních útrap, podobně jako Čagin s Kabirovem. Hledání průjezdního bodu ho stálo okolo 20 minut. „Letos máme abnormální smůlu na navigační potíže, ale i tím je tahle soutěž těžká, tolik problémů v navigaci nikdy nepamatuji. Všechny nás bolí záda, tady jde opravdu o to, vyzkoušet, co kdo vydrží,“ dodal Aleš Loprais. Leitmotivem etapy se stal souboj s Franzem Echterem, jemuž dnešek perfektně vyšel. „Echtera jsme dnes předjeli aspoň pětkrát! Bohužel kvůli navigačním potížím jsme o náskok pokaždé přišli. Při posledním předjíždění jsme měli ve 140kilometrové rychlosti rychlý defekt, šlo o vnitřní destrukci pneumatiky.“
Tím to ale neskončilo. Neuvěřitelná rozbíječka, která všechny etapy provází, se podepsala na zámcích bezpečnostních pásů, které se u Aleše uvolnily. „Zastavovali jsme aspoň dvacetkrát, jakákoli fixace vůbec nepomáhala. Zkoušel jsem dokonce jet bez pásů, ale to je fyzicky nemožné, vyletěl bych oknem. Milan Holáň našel na nástavbě stahovací kurtovací popruh, kterým mě napevno přivázal k sedačce, jen tak jsme mohli dojet do cíle, v němž mě zase odpoutal.“ A tak v etapě, kde největší favorité chybovali, jeden nejbližší rival odstoupil a druhý nebyl rychlejší, vlastně není třetí příčka úspěchem z hlediska celkového pořadí, Aleš zůstává pátý. „Auto jede naprosto famózně a rychlost i výkon máme. Bohužel, dnes jsme to měli rozjeté na jasný útok s cílem dostat se na stupně vítězů a mohlo se nám to podařit, těch okolností nám hrálo do karet hodně. Ale na žádné ‚kdyby‘ se na Dakaru ani v jiném sportu nehraje.“
Sedmá, skutečně poslední pořádná etapa do Majkopu, přinese hned ráno 347 kilometrů další poctivé dřiny, u níž pořadatelé slibují další abnormální náročnost na synchronizaci mezi řidičem a navigátorem. Aleš bude mít asi poslední příležitost stáhnout 25minutovou ztrátu na Echtera a Čagin s Kabirovem mohou naposled něco udělat s náskokem Nikolajeva, jemuž ovšem nikdy zásadně neujeli.
Sledujte televizní sestřihy Silk Way Rally na televizní stanici Eurosport a kanále Slovenské televize STV3. Podle denního programu můžete Silk Way Rally sledovat online na adrese www.stv.sk, kliknutím na symbol programu v pravém horním rohu obrazovky.
Celkové pořadí po 6. etapě: 1.Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 19:10:292.Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326 +0:33:033.Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326-9 +0:43:364.Franz Echter, Detlef Ruf, Johann Balleis D MAN TGS 18.480 +1:06:155.Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZ/SK Tatra 815 4x4 +1:30:196.Andrej Karginov, Artur Artavičus, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326-9 +2:14:387.Mathias Behringer, Jochen Seiler, Hugo Kupper D/NL MAN TGA 18.480 +4:13:168.Ajrat Mardějev, Robert Amatyč, Anton Šibalov RUS Kamaz 4911 +4:14:12 9.Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +5:21:2310.Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 +6:04:42
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.