Příliš mnoho se toho událo na jednu etapu, v níž Aleš Loprais obsadil velmi dobré 3. místo. Smůla na neobvyklé problémy způsobila, že mu v celkovém pořadí příliš nepomohlo.
Pořadatelé Silk Way Rally poodhalili své karty. Doslova likvidační úroveň etap spolu s enormní navigační náročností, do níž se chytají i světová esa, má vytvořit punc nejtěžšího závodu světa. V průběhu roku se netají ambicemi pořádat na svém území i slavný Dakar, ale je třeba nějakou velkou výzvou přitáhnout pozornost posádek ze západní Evropy. Do sítě úmorného hledání waypointů se dnes chytily i obě nejzkušenější posádky na Kamazech a ztratily průběžné vedení, možná definitivně. Etapa tak nechala vyniknout novégho lídra celkového pořadí, mladého Eduarda Nikolajeva. Bohužel pro Aleše Lopraise se vydařila i Franzi Echterovi, který se přes něj dostal i v průběžném pořadí. A ještě jednu ztrátu Silk Way Rally zaznamenala. Posádka Ilgizara Mardějeva, dosud průběžně čtvrtá, odsotoupila pro zranění zad mechanika a navigátora, způsobená při jednom za skoků. Ano, odolnost a rychlost dnešních vozů je taková, že i takovéhle zacházení kamiony vydrží a odnáší to jejich posádky, před takovými patnácti lety by to nehrozilo. Mardějev podal ve včerejší etapě výborný výkon. Když i taková persona, jako je Carlos Sainz, po dojezdu do Astrachani prohlásí, že šlo o jednu z nejstrašnějších etap, jaké kdy v životě jel, něco to znamená…
Byl to den jako na houpačce, bohužel se Aleš znovu chytil do sítí navigačních útrap, podobně jako Čagin s Kabirovem. Hledání průjezdního bodu ho stálo okolo 20 minut. „Letos máme abnormální smůlu na navigační potíže, ale i tím je tahle soutěž těžká, tolik problémů v navigaci nikdy nepamatuji. Všechny nás bolí záda, tady jde opravdu o to, vyzkoušet, co kdo vydrží,“ dodal Aleš Loprais. Leitmotivem etapy se stal souboj s Franzem Echterem, jemuž dnešek perfektně vyšel. „Echtera jsme dnes předjeli aspoň pětkrát! Bohužel kvůli navigačním potížím jsme o náskok pokaždé přišli. Při posledním předjíždění jsme měli ve 140kilometrové rychlosti rychlý defekt, šlo o vnitřní destrukci pneumatiky.“
Tím to ale neskončilo. Neuvěřitelná rozbíječka, která všechny etapy provází, se podepsala na zámcích bezpečnostních pásů, které se u Aleše uvolnily. „Zastavovali jsme aspoň dvacetkrát, jakákoli fixace vůbec nepomáhala. Zkoušel jsem dokonce jet bez pásů, ale to je fyzicky nemožné, vyletěl bych oknem. Milan Holáň našel na nástavbě stahovací kurtovací popruh, kterým mě napevno přivázal k sedačce, jen tak jsme mohli dojet do cíle, v němž mě zase odpoutal.“ A tak v etapě, kde největší favorité chybovali, jeden nejbližší rival odstoupil a druhý nebyl rychlejší, vlastně není třetí příčka úspěchem z hlediska celkového pořadí, Aleš zůstává pátý. „Auto jede naprosto famózně a rychlost i výkon máme. Bohužel, dnes jsme to měli rozjeté na jasný útok s cílem dostat se na stupně vítězů a mohlo se nám to podařit, těch okolností nám hrálo do karet hodně. Ale na žádné ‚kdyby‘ se na Dakaru ani v jiném sportu nehraje.“
Sedmá, skutečně poslední pořádná etapa do Majkopu, přinese hned ráno 347 kilometrů další poctivé dřiny, u níž pořadatelé slibují další abnormální náročnost na synchronizaci mezi řidičem a navigátorem. Aleš bude mít asi poslední příležitost stáhnout 25minutovou ztrátu na Echtera a Čagin s Kabirovem mohou naposled něco udělat s náskokem Nikolajeva, jemuž ovšem nikdy zásadně neujeli.
Sledujte televizní sestřihy Silk Way Rally na televizní stanici Eurosport a kanále Slovenské televize STV3. Podle denního programu můžete Silk Way Rally sledovat online na adrese www.stv.sk, kliknutím na symbol programu v pravém horním rohu obrazovky.
Celkové pořadí po 6. etapě: 1.Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Vladimir Rybakov RUS Kamaz 4326-9 19:10:292.Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326 +0:33:033.Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326-9 +0:43:364.Franz Echter, Detlef Ruf, Johann Balleis D MAN TGS 18.480 +1:06:155.Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZ/SK Tatra 815 4x4 +1:30:196.Andrej Karginov, Artur Artavičus, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326-9 +2:14:387.Mathias Behringer, Jochen Seiler, Hugo Kupper D/NL MAN TGA 18.480 +4:13:168.Ajrat Mardějev, Robert Amatyč, Anton Šibalov RUS Kamaz 4911 +4:14:12 9.Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +5:21:2310.Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter van Eerd E/NL Iveco Trakker 4x4 +6:04:42
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.