Další den plný zvratů pro Aleše Lopraise přináší i nového lídra Silk Way Rally

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Loprais team
Jiří Vintr 17. září 2010 00:03
Sdílej:

Příliš mnoho se toho událo na jednu etapu, v níž Aleš Loprais obsadil velmi dobré 3. místo. Smůla na neobvyklé problémy způsobila, že mu v celkovém pořadí příliš nepomohlo.

Pořadatelé Silk Way Rally poodhalili své karty. Doslova likvidační úroveň etap spolu s enormní navigační náročností, do níž se chytají i světová esa, má vytvořit punc nejtěžšího závodu světa. V průběhu roku se netají ambicemi pořádat na svém území i slavný Dakar, ale je třeba nějakou velkou výzvou přitáhnout pozornost posádek ze západní Evropy. Do sítě úmorného hledání waypointů se dnes chytily i obě nejzkušenější posádky na Kamazech a ztratily průběžné vedení, možná definitivně. Etapa tak nechala vyniknout novégho lídra celkového pořadí, mladého Eduarda Nikolajeva. Bohužel pro Aleše Lopraise se vydařila i Franzi Echterovi, který se přes něj dostal i v průběžném pořadí. A ještě jednu ztrátu Silk Way Rally zaznamenala. Posádka Ilgizara Mardějeva, dosud průběžně čtvrtá, odsotoupila pro zranění zad mechanika a navigátora, způsobená při jednom za skoků. Ano, odolnost a rychlost dnešních vozů je taková, že i takovéhle zacházení kamiony vydrží a odnáší to jejich posádky, před takovými patnácti lety by to nehrozilo. Mardějev podal ve včerejší etapě výborný výkon. Když i taková persona, jako je Carlos Sainz, po dojezdu do Astrachani prohlásí, že šlo o jednu z nejstrašnějších etap, jaké kdy v životě jel, něco to znamená…

Byl to den jako na houpačce, bohužel se Aleš znovu chytil do sítí navigačních útrap, podobně jako Čagin s Kabirovem. Hledání průjezdního bodu ho stálo okolo 20 minut. „Letos máme abnormální smůlu na navigační potíže, ale i tím je tahle soutěž těžká, tolik problémů v navigaci nikdy nepamatuji. Všechny nás bolí záda, tady jde opravdu o to, vyzkoušet, co kdo vydrží,“ dodal Aleš Loprais. Leitmotivem etapy se stal souboj s Franzem Echterem, jemuž dnešek perfektně vyšel. „Echtera jsme dnes předjeli aspoň pětkrát! Bohužel kvůli navigačním potížím jsme o náskok pokaždé přišli. Při posledním předjíždění jsme měli ve 140kilometrové rychlosti rychlý defekt, šlo o vnitřní destrukci pneumatiky.“

Tím to ale neskončilo. Neuvěřitelná rozbíječka, která všechny etapy provází, se podepsala na zámcích bezpečnostních pásů, které se u Aleše uvolnily. „Zastavovali jsme aspoň dvacetkrát, jakákoli fixace vůbec nepomáhala. Zkoušel jsem dokonce jet bez pásů, ale to je fyzicky nemožné, vyletěl bych oknem. Milan Holáň našel na nástavbě stahovací kurtovací popruh, kterým mě napevno přivázal k sedačce, jen tak jsme mohli dojet do cíle, v němž mě zase odpoutal.“ A tak v etapě, kde největší favorité chybovali, jeden nejbližší rival odstoupil a druhý nebyl rychlejší, vlastně není třetí příčka úspěchem z hlediska celkového pořadí, Aleš zůstává pátý. „Auto jede naprosto famózně a rychlost i výkon máme. Bohužel, dnes jsme to měli rozjeté na jasný útok s cílem dostat se na stupně vítězů a mohlo se nám to podařit, těch okolností nám hrálo do karet hodně. Ale na žádné ‚kdyby‘ se na Dakaru ani v jiném sportu nehraje.“

Sedmá, skutečně poslední pořádná etapa do Majkopu, přinese hned ráno 347 kilometrů další poctivé dřiny, u níž pořadatelé slibují další abnormální náročnost na synchronizaci mezi řidičem a navigátorem. Aleš bude mít asi poslední příležitost stáhnout 25minutovou ztrátu na Echtera a Čagin s Kabirovem mohou naposled něco udělat s náskokem Nikolajeva, jemuž ovšem nikdy zásadně neujeli.

Sledujte televizní sestřihy Silk Way Rally na televizní stanici Eurosport a kanále Slovenské televize STV3. Podle denního programu můžete Silk Way Rally sledovat online na adrese www.stv.sk, kliknutím na symbol programu v pravém horním rohu obrazovky.

Celkové pořadí po 6. etapě: 1.Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Vladimir Rybakov RUS  Kamaz 4326-9 19:10:292.Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS  Kamaz 4326 +0:33:033.Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS  Kamaz 4326-9 +0:43:364.Franz Echter, Detlef Ruf, Johann Balleis D  MAN TGS 18.480 +1:06:155.Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZ/SK  Tatra 815 4x4 +1:30:196.Andrej Karginov, Artur Artavičus, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326-9 +2:14:387.Mathias Behringer, Jochen Seiler, Hugo Kupper D/NL  MAN TGA 18.480 +4:13:168.Ajrat Mardějev, Robert Amatyč, Anton Šibalov RUS  Kamaz 4911 +4:14:12 9.Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS  MAN TGA 18.480 +5:21:2310.Pep Vila Roca, Moi Torrallardona, Peter van Eerd E/NL  Iveco Trakker 4x4 +6:04:42

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?