Na bronzové pozici skončil v kategorii čtyřkolek v sobotní první etapě světoznámé Rallye Dakar český závodník Josef Macháček, zvítězil Polák Sonik. V kategorii motocyklů byl z českých jezdců nejrychlejší Martin Macek, jenž obsadil pětadvacátou příčku.
První etapa byla kvůli přehlednosti a snadnějšímu přejezdu jednotlivých vozů rozdělena na dvě dílčí trasy. Zatímco motocykly a čtyřkolky absolvovaly z městečka Colón do Cordóby 652 kilometrů dlouhou cestu, na automobily a kamiony čekal úsek o dvaatřicet kilometrů delší. Automobiloví závodníci navíc v úvodu narazili na argentinské údolí Calamuchita, které vyhovuje opravdu zkušeným borcům. Kvůli rozvodnění některých toků byla úvodní etapa navíc zkrácena o zhruba padesát kilometrů.
První vyjeli na trať motocyklisté, kterým od začátku vévodil španělský jezdec Marc Coma na stroji KTM. Vedení ale neudržel a v konečném pořadí po prvním úseku figuruje na třetí příčce. Z vítězství se radoval francouzský závodník Casteu.
Z českých jezdců byl v kategorii motocyklů nejlepší Macek, jenž do cíle v Cordóbě dorazil s téměř dvanáctiminutovou ztrátou na Francouze. David Pabiška dojel třiatřicátý. Roman Krejčí a Dušan Randýsek skončili na dvaapadesátém a osmapadesátém místě.
Jízdu čtyřkolek zahajoval pětinásobný držitel titulu a obhájce prvenství z loňského ročníku Macháček. Český závodník doplatil na mnohdy nevýhodnou první startovní pozici a na 136. kilometru byl až sedmý. Do Cordóby nakonec dorazil na třetím místě. V kategorii čtyřkolek zvítězil polský jezdec Sonik. Macháčkův týmový kolega Martin Plechatý obsadil pátou pozici. Třetí český závodník Oldřich Bražina skončil devátý.
V kategorii automobilů překvapil Španěl Nani Roma, jenž se z páté startovní pozice probojoval do čela závodu a na prvním místě projel i cílem. Za ním se seřadili jeho krajan Carlos Sainz ve volkswagenu a Stéphane Peterhansel v BMW. Z českých závodníků dojela do cíle prozatím jen dvojice Miroslav Zapletal, Toumáš Ouředníček, jež je se ztrátou patnácti minut a 35 vteřin prozatím na dvaadvacátém místě.
Mezi kamiony dominovaly ruské vozy značky Kamaz a české posádky s vozy Tatra. První projel cílem ruský závodník Vladimir Čagin, v jehož těsném závěsu se do Cordóby dostavila československá posádka v čele s Alešem Lopraisem. Na Rusa ztratil tým ve složení Loprais, Milan Holaň a Slovák Jaroslav Miškolci pouhých sedmadvacet vteřin a do nedělní druhé etapy tak má skvělou výchozí pozici.
Pátý je se svým týmem Martin Macík. Sedmou příčku obsadil brazilsko-český tandem ve složení André de Azeved, Jaromír Martinec a Maykel Justo. Mezi elitní desítku se devátým místem vtěsnal i Martin Kolomý, jenž se svou tatrou dojel do cíle se ztrátou 23 minut 41 vteřin.
V nedělní druhé etapě čeká závodníky cesta z Cordóby do městečka La Rioja. Motocykly a čtyřkolky absolvují 626 kilometrů dlouhou trať, trasa pro automobily a kamiony bude o jednašedesát kilometrů delší.
Rallye Dakar 2010, 1. etapa (Colón - Cordóba, automobily: 684 km/motocykly: 652 km):Motocykly: 1. Casteu (Fr./Sherco) 1:50:42, 2. Despres (Fr./KTM) +0:03, 3. Coma (Šp./Casteu) +0:12, 4. Viladoms (Šp./KTM) +1:45, 5. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) +2:42, ...25. MACEK (ČR/Yamaha) +11:42, 33. PABIŠKA (ČR/Yamaha) +15:13, 52. KREJČÍ (ČR/Yamaha) +19:37, 58. RANDÝSEK (ČR/Yamaha) +21:33.Čtyřkolky: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 2:08:49, 2. Patronelli (Arg./Yamaha) +1:55, 3. MACHÁČEK (ČR/Yamaha) +2:34, 4. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) +4:33, 5. PLECHATÝ (ČR/Yamaha) +4:31, ...9. BRAŽINA (ČR/Polaris) +9:53.Automobily: 1. Roma (Šp./BMW) 2:11:15, 2. Sainz (Šp./Volkswagen) +2:07, 3. Peterhansel (Fr./BMW) +2:50, 4. Al Attíja (Katar/Volkswagen) +3:29, 5. De Villiers (JAR/Volkswagen) +4:31, ...22. ZAPLETAL (ČR/Mitsubishi) +15:35, 53. JANEČEK (ČR/Toyota) +40:46, 66. KUNOVSKÝ (ČR/Toyota) +44:33, 108. MIKULA (ČR/Toyota) +1:21:28Kamiony: 1. Čagin (Rus./Kamaz) 2:35:47, 2. LOPRAIS (ČR/Tatra) +0:27, 3. Kabirov (Rus./Kamaz) +4:00, 4. Mardějev (Rus./Kamaz) +9:50, 5. MACÍK (ČR/Liaz) +10:59, ...7. De Azevedo/MARTINEC (Braz.,ČR/Tatra) +11:36, 8. SPÁČIL (ČR/Tatra) +14:32, 9. KOLOMÝ (ČR/Tatra) +23:41.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.