Na bronzové pozici skončil v kategorii čtyřkolek v sobotní první etapě světoznámé Rallye Dakar český závodník Josef Macháček, zvítězil Polák Sonik. V kategorii motocyklů byl z českých jezdců nejrychlejší Martin Macek, jenž obsadil pětadvacátou příčku.
První etapa byla kvůli přehlednosti a snadnějšímu přejezdu jednotlivých vozů rozdělena na dvě dílčí trasy. Zatímco motocykly a čtyřkolky absolvovaly z městečka Colón do Cordóby 652 kilometrů dlouhou cestu, na automobily a kamiony čekal úsek o dvaatřicet kilometrů delší. Automobiloví závodníci navíc v úvodu narazili na argentinské údolí Calamuchita, které vyhovuje opravdu zkušeným borcům. Kvůli rozvodnění některých toků byla úvodní etapa navíc zkrácena o zhruba padesát kilometrů.
První vyjeli na trať motocyklisté, kterým od začátku vévodil španělský jezdec Marc Coma na stroji KTM. Vedení ale neudržel a v konečném pořadí po prvním úseku figuruje na třetí příčce. Z vítězství se radoval francouzský závodník Casteu.
Z českých jezdců byl v kategorii motocyklů nejlepší Macek, jenž do cíle v Cordóbě dorazil s téměř dvanáctiminutovou ztrátou na Francouze. David Pabiška dojel třiatřicátý. Roman Krejčí a Dušan Randýsek skončili na dvaapadesátém a osmapadesátém místě.
Jízdu čtyřkolek zahajoval pětinásobný držitel titulu a obhájce prvenství z loňského ročníku Macháček. Český závodník doplatil na mnohdy nevýhodnou první startovní pozici a na 136. kilometru byl až sedmý. Do Cordóby nakonec dorazil na třetím místě. V kategorii čtyřkolek zvítězil polský jezdec Sonik. Macháčkův týmový kolega Martin Plechatý obsadil pátou pozici. Třetí český závodník Oldřich Bražina skončil devátý.
V kategorii automobilů překvapil Španěl Nani Roma, jenž se z páté startovní pozice probojoval do čela závodu a na prvním místě projel i cílem. Za ním se seřadili jeho krajan Carlos Sainz ve volkswagenu a Stéphane Peterhansel v BMW. Z českých závodníků dojela do cíle prozatím jen dvojice Miroslav Zapletal, Toumáš Ouředníček, jež je se ztrátou patnácti minut a 35 vteřin prozatím na dvaadvacátém místě.
Mezi kamiony dominovaly ruské vozy značky Kamaz a české posádky s vozy Tatra. První projel cílem ruský závodník Vladimir Čagin, v jehož těsném závěsu se do Cordóby dostavila československá posádka v čele s Alešem Lopraisem. Na Rusa ztratil tým ve složení Loprais, Milan Holaň a Slovák Jaroslav Miškolci pouhých sedmadvacet vteřin a do nedělní druhé etapy tak má skvělou výchozí pozici.
Pátý je se svým týmem Martin Macík. Sedmou příčku obsadil brazilsko-český tandem ve složení André de Azeved, Jaromír Martinec a Maykel Justo. Mezi elitní desítku se devátým místem vtěsnal i Martin Kolomý, jenž se svou tatrou dojel do cíle se ztrátou 23 minut 41 vteřin.
V nedělní druhé etapě čeká závodníky cesta z Cordóby do městečka La Rioja. Motocykly a čtyřkolky absolvují 626 kilometrů dlouhou trať, trasa pro automobily a kamiony bude o jednašedesát kilometrů delší.
Rallye Dakar 2010, 1. etapa (Colón - Cordóba, automobily: 684 km/motocykly: 652 km):Motocykly: 1. Casteu (Fr./Sherco) 1:50:42, 2. Despres (Fr./KTM) +0:03, 3. Coma (Šp./Casteu) +0:12, 4. Viladoms (Šp./KTM) +1:45, 5. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) +2:42, ...25. MACEK (ČR/Yamaha) +11:42, 33. PABIŠKA (ČR/Yamaha) +15:13, 52. KREJČÍ (ČR/Yamaha) +19:37, 58. RANDÝSEK (ČR/Yamaha) +21:33.Čtyřkolky: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 2:08:49, 2. Patronelli (Arg./Yamaha) +1:55, 3. MACHÁČEK (ČR/Yamaha) +2:34, 4. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) +4:33, 5. PLECHATÝ (ČR/Yamaha) +4:31, ...9. BRAŽINA (ČR/Polaris) +9:53.Automobily: 1. Roma (Šp./BMW) 2:11:15, 2. Sainz (Šp./Volkswagen) +2:07, 3. Peterhansel (Fr./BMW) +2:50, 4. Al Attíja (Katar/Volkswagen) +3:29, 5. De Villiers (JAR/Volkswagen) +4:31, ...22. ZAPLETAL (ČR/Mitsubishi) +15:35, 53. JANEČEK (ČR/Toyota) +40:46, 66. KUNOVSKÝ (ČR/Toyota) +44:33, 108. MIKULA (ČR/Toyota) +1:21:28Kamiony: 1. Čagin (Rus./Kamaz) 2:35:47, 2. LOPRAIS (ČR/Tatra) +0:27, 3. Kabirov (Rus./Kamaz) +4:00, 4. Mardějev (Rus./Kamaz) +9:50, 5. MACÍK (ČR/Liaz) +10:59, ...7. De Azevedo/MARTINEC (Braz.,ČR/Tatra) +11:36, 8. SPÁČIL (ČR/Tatra) +14:32, 9. KOLOMÝ (ČR/Tatra) +23:41.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.