Na bronzové pozici skončil v kategorii čtyřkolek v sobotní první etapě světoznámé Rallye Dakar český závodník Josef Macháček, zvítězil Polák Sonik. V kategorii motocyklů byl z českých jezdců nejrychlejší Martin Macek, jenž obsadil pětadvacátou příčku.
První etapa byla kvůli přehlednosti a snadnějšímu přejezdu jednotlivých vozů rozdělena na dvě dílčí trasy. Zatímco motocykly a čtyřkolky absolvovaly z městečka Colón do Cordóby 652 kilometrů dlouhou cestu, na automobily a kamiony čekal úsek o dvaatřicet kilometrů delší. Automobiloví závodníci navíc v úvodu narazili na argentinské údolí Calamuchita, které vyhovuje opravdu zkušeným borcům. Kvůli rozvodnění některých toků byla úvodní etapa navíc zkrácena o zhruba padesát kilometrů.
První vyjeli na trať motocyklisté, kterým od začátku vévodil španělský jezdec Marc Coma na stroji KTM. Vedení ale neudržel a v konečném pořadí po prvním úseku figuruje na třetí příčce. Z vítězství se radoval francouzský závodník Casteu.
Z českých jezdců byl v kategorii motocyklů nejlepší Macek, jenž do cíle v Cordóbě dorazil s téměř dvanáctiminutovou ztrátou na Francouze. David Pabiška dojel třiatřicátý. Roman Krejčí a Dušan Randýsek skončili na dvaapadesátém a osmapadesátém místě.
Jízdu čtyřkolek zahajoval pětinásobný držitel titulu a obhájce prvenství z loňského ročníku Macháček. Český závodník doplatil na mnohdy nevýhodnou první startovní pozici a na 136. kilometru byl až sedmý. Do Cordóby nakonec dorazil na třetím místě. V kategorii čtyřkolek zvítězil polský jezdec Sonik. Macháčkův týmový kolega Martin Plechatý obsadil pátou pozici. Třetí český závodník Oldřich Bražina skončil devátý.
V kategorii automobilů překvapil Španěl Nani Roma, jenž se z páté startovní pozice probojoval do čela závodu a na prvním místě projel i cílem. Za ním se seřadili jeho krajan Carlos Sainz ve volkswagenu a Stéphane Peterhansel v BMW. Z českých závodníků dojela do cíle prozatím jen dvojice Miroslav Zapletal, Toumáš Ouředníček, jež je se ztrátou patnácti minut a 35 vteřin prozatím na dvaadvacátém místě.
Mezi kamiony dominovaly ruské vozy značky Kamaz a české posádky s vozy Tatra. První projel cílem ruský závodník Vladimir Čagin, v jehož těsném závěsu se do Cordóby dostavila československá posádka v čele s Alešem Lopraisem. Na Rusa ztratil tým ve složení Loprais, Milan Holaň a Slovák Jaroslav Miškolci pouhých sedmadvacet vteřin a do nedělní druhé etapy tak má skvělou výchozí pozici.
Pátý je se svým týmem Martin Macík. Sedmou příčku obsadil brazilsko-český tandem ve složení André de Azeved, Jaromír Martinec a Maykel Justo. Mezi elitní desítku se devátým místem vtěsnal i Martin Kolomý, jenž se svou tatrou dojel do cíle se ztrátou 23 minut 41 vteřin.
V nedělní druhé etapě čeká závodníky cesta z Cordóby do městečka La Rioja. Motocykly a čtyřkolky absolvují 626 kilometrů dlouhou trať, trasa pro automobily a kamiony bude o jednašedesát kilometrů delší.
Rallye Dakar 2010, 1. etapa (Colón - Cordóba, automobily: 684 km/motocykly: 652 km):Motocykly: 1. Casteu (Fr./Sherco) 1:50:42, 2. Despres (Fr./KTM) +0:03, 3. Coma (Šp./Casteu) +0:12, 4. Viladoms (Šp./KTM) +1:45, 5. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) +2:42, ...25. MACEK (ČR/Yamaha) +11:42, 33. PABIŠKA (ČR/Yamaha) +15:13, 52. KREJČÍ (ČR/Yamaha) +19:37, 58. RANDÝSEK (ČR/Yamaha) +21:33.Čtyřkolky: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 2:08:49, 2. Patronelli (Arg./Yamaha) +1:55, 3. MACHÁČEK (ČR/Yamaha) +2:34, 4. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) +4:33, 5. PLECHATÝ (ČR/Yamaha) +4:31, ...9. BRAŽINA (ČR/Polaris) +9:53.Automobily: 1. Roma (Šp./BMW) 2:11:15, 2. Sainz (Šp./Volkswagen) +2:07, 3. Peterhansel (Fr./BMW) +2:50, 4. Al Attíja (Katar/Volkswagen) +3:29, 5. De Villiers (JAR/Volkswagen) +4:31, ...22. ZAPLETAL (ČR/Mitsubishi) +15:35, 53. JANEČEK (ČR/Toyota) +40:46, 66. KUNOVSKÝ (ČR/Toyota) +44:33, 108. MIKULA (ČR/Toyota) +1:21:28Kamiony: 1. Čagin (Rus./Kamaz) 2:35:47, 2. LOPRAIS (ČR/Tatra) +0:27, 3. Kabirov (Rus./Kamaz) +4:00, 4. Mardějev (Rus./Kamaz) +9:50, 5. MACÍK (ČR/Liaz) +10:59, ...7. De Azevedo/MARTINEC (Braz.,ČR/Tatra) +11:36, 8. SPÁČIL (ČR/Tatra) +14:32, 9. KOLOMÝ (ČR/Tatra) +23:41.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.