SERIÁL: Když se podíváme na vozy Lancia i z doby dávno minulé, jen o málo modelech můžeme říct, že nejsou krásné a že nezaznamenaly nějaký ten úspěch na poli soutěžním.
Historie účasti Lancie v soutěžích se datuje do roku 1960, kdy Lancia vstoupila do soutěží s modelem Fulvia HF - tedy Horizont Full. Vozy Lancia Fulvia dosáhly prvních zásadních úspěchů až v roce 1972, když Sandro Munari dovedl Fulvii k prvnímu vítězství v soutěžích a to na Monte Carlo 1972. Tímto vítězstvím začala Lancia psát historii.
Zde začala Lancia přemýšlet o dalším voze, stavěným jen pro rally. Za vším tehdy stál týmový šéf Cesare Fiorio. Zde se začala rodit Lancia s dveřmi otvíranými nahoru a motorem z Ferrari Dino vzadu - ano byl to Stratos.
Motor z Ferrari byl umístěn před zadní nápravu na horní hranu převodovky. To znamenalo neutrální těžiště a přenos síly na zadní kola.První účast na Tour de Corse 1972 skončila odstoupením. Vůz vyhrál ještě jako prototyp v roce 1973. Poté byl homologován do skupiny 4, kde v rukou Bernarda Darnische vyhrál v roce 1981 Rally Tour de Corse. Mezitím dobyla Lancia tří titulů mezi značkami mezi lety 1973-1976. Poté byl tým Lancie spojen s týmem Fiat, který vyvíjel Fiat 131 Rally. Poslední účast Stratosu se datuje na RAC Rally 1981-1983, když s ním startoval Markku Alen. Ale bez vítězství.
Nastává opět touha Lancie prosadit se v rally. Staví se 037. Ovšem nejen jako soutěžní vozidlo ale i jako civilní, kvůli homologaci. Vzniká 200 ks série. Opět vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Karoserie vzniká u Pininfariny, motor je dopován mechanickým turbem Roots. Výkon 220 kW a hmotnost 960 kg. V roce 1983 získává titul Waltr Röhl a druhý je Markku Alen. Na Rally Bohemia se objevují dva tyto vozy Snijers a Cinnoto. To už ale ve světě rally je potřeba pohon všech kol.
Lancia Rally 037 1985 Rally San Remo
Lancia tedy vyrábí Deltu S4. Soupeři jsou Audi a Peugeot. S4 startovala poprvé v roce 1985 na RAC. Aerodynamická karoserie s mohutnými nasávači vzduchu na C sloupku. Motor 1759 cm3 přeplňovaý turbem, bez turboefektu a časové prodlevy dával až 550 koní. Hned v Británii s ní zvítězil Toivonen a druhý byl Alen.
V roce 1986 plánovala Lancia útok na titul. Toivonen vyhrál v Monte Carlu. Alen v Argentině. Pak ovšem na Korsice za volantem Lancie S4 umírá H.Toivonen S. Cresto, když havarovali s Lancií S4 z prvního místa. Alen svádí v tuto sezónu velký boj s Peugeotem Kankunena. Peugeot je diskvalifikován na San Remu, protože má nějaké speciální aerodynamické prvky. RAC vyhrává Alen, stejně jako Olympus Rally v USA. Vzhledem k tomu, že bylo vyloučení Peugeotu ze San Rema zrušeno mistrem 1986 se stává Kankkunen s Peugeotem. Na Alenovi tak druhý titul není přán a končí druhý.
Lombard RAC Rally 1986 1/2
Lombard RAC Rally 1986 2/2
Éra vozů skupiny B pohasíná ale Lancia s týmem HF Tritone a jezdcem Tabbatonem získává v roce 1986 titul mistra Evropy.
Lancia pokračuje v Deltě, ale 4WD ve skupině A. Jde o známou Lancii Delta HF Integrale. Jezdcem je Mikki Biasion, ale také Jorge Recalde, Markku Alen, Juha Kankunnen, Alex Fiorio, Didier Auriol, Phillipe Bugalski, Mikael Sundström, Rui Costa, Andrea Aghini, Pierro Liatti, Gustavo Trelles, Jesus Puras, Ricardo Errani, Mauro Nocentini v naší republice Piergiorgio Deila a Ladislav Křeček a další . Od roku 1987 do roku 1992 dosáhla několikrát na titul, jak ve značkách tak v hodnocení jezdců. Celkově má na kontě 16 vítězství. Nejúspěšnějším pilotem je se šestnácti vítězstvími Mikki Biasion.
V roce 1992 získává titul Sainz, o deset bodu před Kankunnenem a Auriolem na Lanciích. Tím éra Lancie končí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!