Lancia: Nejúspěšnější vozy ve WRC

Rally Bohemia (CZE)
Rally Bohemia (CZE), foto: Archiv RallyZone.cz
Tomáš Urban 27. prosince 2009 16:17
Sdílej:

SERIÁL: Když se podíváme na vozy Lancia i z doby dávno minulé, jen o málo modelech můžeme říct, že nejsou krásné a že nezaznamenaly nějaký ten úspěch na poli soutěžním.

Historie účasti Lancie v soutěžích se datuje do roku 1960, kdy Lancia vstoupila do soutěží s modelem Fulvia HF - tedy Horizont Full. Vozy Lancia Fulvia dosáhly prvních zásadních úspěchů až v roce 1972, když Sandro Munari dovedl Fulvii k prvnímu vítězství v soutěžích a to na Monte Carlo 1972. Tímto vítězstvím začala Lancia psát historii.

Zde začala Lancia přemýšlet o dalším voze, stavěným jen pro rally. Za vším tehdy stál týmový šéf Cesare Fiorio. Zde se začala rodit Lancia s dveřmi otvíranými nahoru a motorem z Ferrari Dino vzadu - ano byl to Stratos.

Motor z Ferrari byl umístěn před zadní nápravu na horní hranu převodovky. To znamenalo neutrální těžiště a přenos síly na zadní kola.První účast na Tour de Corse 1972 skončila odstoupením. Vůz vyhrál ještě jako prototyp v roce 1973. Poté byl homologován do skupiny 4, kde v rukou Bernarda Darnische vyhrál v roce 1981 Rally Tour de Corse. Mezitím dobyla Lancia tří titulů mezi značkami mezi lety 1973-1976. Poté byl tým Lancie spojen s týmem Fiat, který vyvíjel Fiat 131 Rally. Poslední účast Stratosu se datuje na RAC Rally 1981-1983, když s ním startoval Markku Alen. Ale bez vítězství.

Nastává opět touha Lancie prosadit se v rally. Staví se 037. Ovšem nejen jako soutěžní vozidlo ale i jako civilní, kvůli homologaci. Vzniká 200 ks série. Opět vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Karoserie vzniká u Pininfariny, motor je dopován mechanickým turbem Roots. Výkon 220 kW a hmotnost 960 kg. V roce 1983 získává titul Waltr Röhl a druhý je Markku Alen. Na Rally Bohemia se objevují dva tyto vozy Snijers a Cinnoto. To už ale ve světě rally je potřeba pohon všech kol.

Lancia Rally 037 1985 Rally San Remo

Lancia tedy vyrábí Deltu S4. Soupeři jsou Audi a Peugeot. S4 startovala poprvé v roce 1985 na RAC. Aerodynamická karoserie s mohutnými nasávači vzduchu na C sloupku. Motor 1759 cm3 přeplňovaý turbem, bez turboefektu a časové prodlevy dával až 550 koní. Hned v Británii s ní zvítězil Toivonen a druhý byl Alen.

V roce 1986 plánovala Lancia útok na titul. Toivonen vyhrál v Monte Carlu. Alen v Argentině. Pak ovšem na Korsice za volantem Lancie S4 umírá H.Toivonen S. Cresto, když havarovali s Lancií S4 z prvního místa. Alen svádí v tuto sezónu velký boj s Peugeotem Kankunena. Peugeot je diskvalifikován na San Remu, protože má nějaké speciální aerodynamické prvky. RAC vyhrává Alen, stejně jako Olympus Rally v USA. Vzhledem k tomu, že bylo vyloučení Peugeotu ze San Rema zrušeno mistrem 1986 se stává Kankkunen s Peugeotem. Na Alenovi tak druhý titul není přán a končí druhý.

Lombard RAC Rally 1986 1/2

Lombard RAC Rally 1986 2/2

Éra vozů skupiny B pohasíná ale Lancia s týmem HF Tritone a jezdcem Tabbatonem získává v roce 1986 titul mistra Evropy.

Lancia pokračuje v Deltě, ale 4WD ve skupině A. Jde o známou Lancii Delta HF Integrale. Jezdcem je Mikki Biasion, ale také Jorge Recalde, Markku Alen, Juha Kankunnen, Alex Fiorio, Didier Auriol, Phillipe Bugalski, Mikael Sundström, Rui Costa, Andrea Aghini, Pierro Liatti, Gustavo Trelles, Jesus Puras, Ricardo Errani,   Mauro Nocentini v naší republice Piergiorgio Deila a Ladislav Křeček a další . Od roku 1987 do roku 1992 dosáhla několikrát na titul, jak ve značkách tak v hodnocení jezdců. Celkově má na kontě 16 vítězství. Nejúspěšnějším pilotem je se šestnácti vítězstvími Mikki Biasion.

 

V roce 1992 získává titul Sainz, o deset bodu před Kankunnenem a Auriolem na Lanciích. Tím éra Lancie končí.

 

 

 

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.