SERIÁL O NEÚSPĚŠNĚJŠÍCH VÝROBCÍCH VE WRC; V následujícím dílu seriálu o nejúspěšnějších výrobcích jsme pro Vás připravili povidání o úspěších francouzské značky Peugeot. Jedná se o seriál serveru wrc.com.
Časy Peugeotu ve World Rally Championship mohou být rozděleny na dvě éry: éra Peugeotu 205 T16 a éra Peugeotu 206 WRC. Jakési prapočátky účinkování Peugeotu v rally se datují od vítězství Peugeotu 404 na soutěžích Safari Rally na počátku 60. let 20. století.Další úspěchy na vytrvalostních soutěžích sbíral také Peugeot 504, ale byl to právě model 205 T16, který značku proslavil nejvíce. První prototyp 205ky vyjel z továrny ve Velizy v roce 1982, ale vývojové práce a testy trvaly dalších 18 měsíců, než byl vůz připraven začít závodit. Když byl však připraven, byl připraven vyhrávat. Vůz si odbyl národní debut na Tour de Corse v roce 1984 s Arim Vatanenem, ten v soutěži vedl. To stejné se mu povedlo i později téhož roku na Acropolis Rally a pak vyhrál Rally 1 000 Jezer. Vatanen s tímto vozem začal vyhrávat jako na běžícím pásu a prostě ne a ne přestat. Prvním, kdo ho dokázal zastavit byl až Timo Salonen v dalším roce Rally of Portugal. Od té doby už ale také přesedlal na 205 T16.
Když do rally Audi zavedlo revoluci v podobě pohodu všech čtyř kol, Peugeot 205 byl ještě vylepšen (a Lancia na to zareagovala jen postupně). Motor Peugeotu 205 byl lepší než ten, který měla Audi Quattro. Byl krátký, ostrý, vyvážený a krásný.Vatanenovy naděje na obhajobu titulu z roku 1981 skončily hororovou nehodou na Rally Afgentina v roce 1985. Svého týmového kolegu ale dokázal zastoupit v boji o titul Salonen, který tak dopomohl k zisku titulu mezi týmy Pegeotu a sám vyhrál titul mezi jezdci. Práce na 205 T16 E2 už byly v plném proudu. Takže nebylo překvapivé, když E2 pokračovala v úspěších předchůdkyně. EVO2 mělo lepší chlazení brzd a také značně vylepšenou aerodynamiku masivním zadním přítlačným křídlem. Motor o objemu 1775 kubických centimetrů byl znovu vylepšen, zvláště kroutící moment byl zvýšen. Byl změněn také dodavatel turba, čímž bylo docíleno výkonu až 500 koní. V roce 1986 tým získal díky EVO2 další titul a Juha Kankkunen si připsal svůj první titul.
Celkově se má za to, že právě Peugeot 205 T16 E2 byl nejvíce vyvinutým vozem skupiny B. Patnáct let poté se na scénu při rally na Korsice dostal Peugeot 206 WRC. Francois Delecour v roce 1999 dlouho soutěž vedl, ale nakonec o vítězství přišel. Ale opět to byl Fin, který získal pro francouzskou automobilku první vítězství. Tentokrát byl tím Finem Marcus Grönholm.
Grönholm získal pro 206 první vítězství ve Švédsku 2000. Protože 206 nebyla stavěna se záměrem vytvořit soutěžní vůz, bylo docela těžké, aby auto dokázalo splnit podmínky stanovené pro vozy WRC. Peugeot musel například vytvořit speciálně kvůli projektu WRC edici 206 GT nebo závodní 206 musela být uměle prodlužována extrémně dlouhými nárazníky, aby splnila minimální předepsanou délku vozu. Kdyby se to Peugeotu nepodařilo, tak by nikdy tento vůz nemohl vyjet na soutěžní tratě.
Ale Francouzi to zvládli a vyhráli titul hned dvakrát ve třech letech. Peugeot vytvořil pro rok 2001 i 2002 evoluci svého stroje. Právě tyto evoluce byly základem úspěchu malého velkého vozu. Všechny vítězství ale nezískal pouze Grönholm, nemělo by se zapomínat také na Gillesa Panizziho, který pro 206 WRC získal sedm vítězství na asfaltu.
Statistika Peugeotu: Vítězství: 48Nejúspěšnější jezdec: Marcus Grönholm, 18 vítězstvíNejúspěšnější vůz: Peugeot 205 T16
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.