Citroën: Třetí nejúspěšnější výrobce WRC

Citroen Total WRT
Citroen Total WRT, foto: Citroën Sport
iM2 22. listopadu 2009 9:28
Sdílej:

SERIÁL O NEÚSPĚŠNĚJŠÍCH VÝROBCÍCH VE WRC; V následujícím dílu seriálu o nejúspěšnějších výrobcích jsme pro Vás připravili povidání o úspěších francouzské značky Citroën. Jedná se o seriál serveru wrc.com.

Když se mohl koncernový “bratr“ Citroënu, Peugeot, chlubit úspěchy ze skupiny B, tak se rozhodl tým z Versailles, že by také mohl do této kategorie nakouknout.Prvním modelem se stal DS21, se kterým Pauli Toivonen vyhrál v roce 1966 Rally Monte Carlo, ale byl také vyloučen z British Minis. Tento úspěch měl původně překonat speciál skupiny B, BX 4TC, ten se ovšem nemohl až tak ukázat, když se objevil pouze na třech soutěžích, pak byla sk. B zakázana.

 

První vítězství Citroënu v nejvyšší kategorii moderní éry sportu přišlo 10 let poté s dnes již legendární Xsarou. Dvě vítězství z roku 1999 v podání Philippea Bugalskiho byly jen jakousi špičkou ledovce jménem Xsara. Bugalski vyhrál s autem, které nebylo ani specifikace WRC, ale výkon jeho motoru byl porovnatelný s World Rally Car. Vůz měl však o 270 kilo méně. Na suchém asfaltu byl pohon zadních kol takřka zanedbatelným handicapem oproti rivalům s vozy 4x4.

 

 

Přepracovaný vůz, během vývoje nazývaný jako T4, přijel ve Španělsku o dva roky později a začalo se mu prostě říkat Xsara WRC. Jeho velkou výhodou bylo, že za vývojem vozu stál Jean-Claude Vaucard, muž, který stál i za vývojem velmi úspěšného Peugeotu 205 T16. Zpět ke Xsaře, ta dominovala na prvních 14 zkouškách při svém debutu na Rally Catalunya v březnu 2001. Tým však musel počkat ještě dalších sedm měsíců na vítězství s vozem, který měl poháněna všechna čtyři kola. To přišlo na Tour de Corse, kde Jesus Puras vedl až na jednu RZ po celou dobu soutěže.Fanoušci rally nikdy nemohou zapomenout na senzační úspěch Sebastiena Loeba na rally Sanremo. Jednalo se přitom teprve o třetí start dnes již legendárního Francouze s vozem WRC. Loeb se během celé soutěže tahal o desetinky se zkušeným Gillesem Panizzim, nakonec Seb prohrál o pouhých 11 vteřin. Tento výkon byl od neznámého francouzského mladíčka přímo udivující. Sanremo bylo startem fascinujícího partnerství mezi Loebem a Citroënem, které trvá až dodnes.O tři měsíce později měl Loeb vyhrál na Monte Carlu, ale nakonec spadl na druhé místo poté, co tým použil neregulérní pneumatiky. Tento incident ale pouze oddálil nezadržitelně se blížící vítězství, to přišlo v půlce roku na Německé rally. Loeb zde získal svoje první vítězství ve WRC. Citroënu se podařilo vytvořit skvělý tým, který poprvé absolvoval kompletní sezonu v roce 2003. Tehdy dva zkušené harcovníky, Colina McRae a Carlose Sainze, doplnil ve třetím voze mladík Loeb. Ale byl to právě Loeb, který byl na konci roku pouhý bod od titulu Mistra světa. Rok 2003 byl ale také posledním rokem, kdy Sebastien prohrál, od té doby již titul neputoval nikam jinam, než do Francie.Xsara byla založena na jednoduchosti, efektivnosti a rychlosti a příčně uložená převodová skříň je toho jasným důkazem. V roce 2003 sice ještě panovaly pochybnosti o schopnostech Xsary na nezpevněném povrchu, ale ty byly jasně rozptýleny v roce následujícím. Citröen nikdy nepřišel s evolucí Xsary. Tu postupně vylepšoval až do jejího konce v MS. Zajímavostí také je, že když v roce 2006 Citroën v MS pauzíroval, tak i přesto dokázal Loeb v soukromé Xsaře (servisované týmem Kronos) získat jeden z jeho titulů.

 

 

Návrat Citroënu do MS v roce 2007 už s sebou přinesl i nový stroj: C4 WRC. Vůz, který jak se zdá, je na tratích RZ ještě víc doma, než jeho předchůdkyně. C4 se Xsaře moc nepodobá, ale oba vozy přesto mají jedno společné: Rychlost. C4 je delší a širší než Xsara, C4 používá zcela jinou elektroniku a také převodovka je odlišná. C4 byla stavěna s více kompromisy než Xsara: například motory, převodovka a tlumiče teď musí vydržet déle než jednu soutěž. Stejně jako u Xsary, nebyly u C4 od jejího uvedení na voze provedeny nějaké velké změny. Seb s ní získal již 26 vítězství. Statistika Citroënu: Vítězství: 60Nejúspěšnější jezdec: Sebastien Loeb, 54 vítězstvíNejúspěšnější vůz: Citroen Xsara WRC (2005), 11 vítězství

 

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.