SERIÁL O NEÚSPĚŠNĚJŠÍCH VÝROBCÍCH VE WRC; V následujícím dílu seriálu o nejúspěšnějších výrobcích jsme pro Vás připravili povidání o úspěších francouzské značky Citroën. Jedná se o seriál serveru wrc.com.
Když se mohl koncernový “bratr“ Citroënu, Peugeot, chlubit úspěchy ze skupiny B, tak se rozhodl tým z Versailles, že by také mohl do této kategorie nakouknout.Prvním modelem se stal DS21, se kterým Pauli Toivonen vyhrál v roce 1966 Rally Monte Carlo, ale byl také vyloučen z British Minis. Tento úspěch měl původně překonat speciál skupiny B, BX 4TC, ten se ovšem nemohl až tak ukázat, když se objevil pouze na třech soutěžích, pak byla sk. B zakázana.
První vítězství Citroënu v nejvyšší kategorii moderní éry sportu přišlo 10 let poté s dnes již legendární Xsarou. Dvě vítězství z roku 1999 v podání Philippea Bugalskiho byly jen jakousi špičkou ledovce jménem Xsara. Bugalski vyhrál s autem, které nebylo ani specifikace WRC, ale výkon jeho motoru byl porovnatelný s World Rally Car. Vůz měl však o 270 kilo méně. Na suchém asfaltu byl pohon zadních kol takřka zanedbatelným handicapem oproti rivalům s vozy 4x4.
Přepracovaný vůz, během vývoje nazývaný jako T4, přijel ve Španělsku o dva roky později a začalo se mu prostě říkat Xsara WRC. Jeho velkou výhodou bylo, že za vývojem vozu stál Jean-Claude Vaucard, muž, který stál i za vývojem velmi úspěšného Peugeotu 205 T16. Zpět ke Xsaře, ta dominovala na prvních 14 zkouškách při svém debutu na Rally Catalunya v březnu 2001. Tým však musel počkat ještě dalších sedm měsíců na vítězství s vozem, který měl poháněna všechna čtyři kola. To přišlo na Tour de Corse, kde Jesus Puras vedl až na jednu RZ po celou dobu soutěže.Fanoušci rally nikdy nemohou zapomenout na senzační úspěch Sebastiena Loeba na rally Sanremo. Jednalo se přitom teprve o třetí start dnes již legendárního Francouze s vozem WRC. Loeb se během celé soutěže tahal o desetinky se zkušeným Gillesem Panizzim, nakonec Seb prohrál o pouhých 11 vteřin. Tento výkon byl od neznámého francouzského mladíčka přímo udivující. Sanremo bylo startem fascinujícího partnerství mezi Loebem a Citroënem, které trvá až dodnes.O tři měsíce později měl Loeb vyhrál na Monte Carlu, ale nakonec spadl na druhé místo poté, co tým použil neregulérní pneumatiky. Tento incident ale pouze oddálil nezadržitelně se blížící vítězství, to přišlo v půlce roku na Německé rally. Loeb zde získal svoje první vítězství ve WRC. Citroënu se podařilo vytvořit skvělý tým, který poprvé absolvoval kompletní sezonu v roce 2003. Tehdy dva zkušené harcovníky, Colina McRae a Carlose Sainze, doplnil ve třetím voze mladík Loeb. Ale byl to právě Loeb, který byl na konci roku pouhý bod od titulu Mistra světa. Rok 2003 byl ale také posledním rokem, kdy Sebastien prohrál, od té doby již titul neputoval nikam jinam, než do Francie.Xsara byla založena na jednoduchosti, efektivnosti a rychlosti a příčně uložená převodová skříň je toho jasným důkazem. V roce 2003 sice ještě panovaly pochybnosti o schopnostech Xsary na nezpevněném povrchu, ale ty byly jasně rozptýleny v roce následujícím. Citröen nikdy nepřišel s evolucí Xsary. Tu postupně vylepšoval až do jejího konce v MS. Zajímavostí také je, že když v roce 2006 Citroën v MS pauzíroval, tak i přesto dokázal Loeb v soukromé Xsaře (servisované týmem Kronos) získat jeden z jeho titulů.
Návrat Citroënu do MS v roce 2007 už s sebou přinesl i nový stroj: C4 WRC. Vůz, který jak se zdá, je na tratích RZ ještě víc doma, než jeho předchůdkyně. C4 se Xsaře moc nepodobá, ale oba vozy přesto mají jedno společné: Rychlost. C4 je delší a širší než Xsara, C4 používá zcela jinou elektroniku a také převodovka je odlišná. C4 byla stavěna s více kompromisy než Xsara: například motory, převodovka a tlumiče teď musí vydržet déle než jednu soutěž. Stejně jako u Xsary, nebyly u C4 od jejího uvedení na voze provedeny nějaké velké změny. Seb s ní získal již 26 vítězství. Statistika Citroënu: Vítězství: 60Nejúspěšnější jezdec: Sebastien Loeb, 54 vítězstvíNejúspěšnější vůz: Citroen Xsara WRC (2005), 11 vítězství
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?