SERIÁL O NEÚSPĚŠNĚJŠÍCH VÝROBCÍCH VE WRC; V následujícím dílu seriálu o nejúspěšnějších výrobcích jsme pro Vás připravili povidání o úspěších francouzské značky Citroën. Jedná se o seriál serveru wrc.com.
Když se mohl koncernový “bratr“ Citroënu, Peugeot, chlubit úspěchy ze skupiny B, tak se rozhodl tým z Versailles, že by také mohl do této kategorie nakouknout.Prvním modelem se stal DS21, se kterým Pauli Toivonen vyhrál v roce 1966 Rally Monte Carlo, ale byl také vyloučen z British Minis. Tento úspěch měl původně překonat speciál skupiny B, BX 4TC, ten se ovšem nemohl až tak ukázat, když se objevil pouze na třech soutěžích, pak byla sk. B zakázana.
První vítězství Citroënu v nejvyšší kategorii moderní éry sportu přišlo 10 let poté s dnes již legendární Xsarou. Dvě vítězství z roku 1999 v podání Philippea Bugalskiho byly jen jakousi špičkou ledovce jménem Xsara. Bugalski vyhrál s autem, které nebylo ani specifikace WRC, ale výkon jeho motoru byl porovnatelný s World Rally Car. Vůz měl však o 270 kilo méně. Na suchém asfaltu byl pohon zadních kol takřka zanedbatelným handicapem oproti rivalům s vozy 4x4.
Přepracovaný vůz, během vývoje nazývaný jako T4, přijel ve Španělsku o dva roky později a začalo se mu prostě říkat Xsara WRC. Jeho velkou výhodou bylo, že za vývojem vozu stál Jean-Claude Vaucard, muž, který stál i za vývojem velmi úspěšného Peugeotu 205 T16. Zpět ke Xsaře, ta dominovala na prvních 14 zkouškách při svém debutu na Rally Catalunya v březnu 2001. Tým však musel počkat ještě dalších sedm měsíců na vítězství s vozem, který měl poháněna všechna čtyři kola. To přišlo na Tour de Corse, kde Jesus Puras vedl až na jednu RZ po celou dobu soutěže.Fanoušci rally nikdy nemohou zapomenout na senzační úspěch Sebastiena Loeba na rally Sanremo. Jednalo se přitom teprve o třetí start dnes již legendárního Francouze s vozem WRC. Loeb se během celé soutěže tahal o desetinky se zkušeným Gillesem Panizzim, nakonec Seb prohrál o pouhých 11 vteřin. Tento výkon byl od neznámého francouzského mladíčka přímo udivující. Sanremo bylo startem fascinujícího partnerství mezi Loebem a Citroënem, které trvá až dodnes.O tři měsíce později měl Loeb vyhrál na Monte Carlu, ale nakonec spadl na druhé místo poté, co tým použil neregulérní pneumatiky. Tento incident ale pouze oddálil nezadržitelně se blížící vítězství, to přišlo v půlce roku na Německé rally. Loeb zde získal svoje první vítězství ve WRC. Citroënu se podařilo vytvořit skvělý tým, který poprvé absolvoval kompletní sezonu v roce 2003. Tehdy dva zkušené harcovníky, Colina McRae a Carlose Sainze, doplnil ve třetím voze mladík Loeb. Ale byl to právě Loeb, který byl na konci roku pouhý bod od titulu Mistra světa. Rok 2003 byl ale také posledním rokem, kdy Sebastien prohrál, od té doby již titul neputoval nikam jinam, než do Francie.Xsara byla založena na jednoduchosti, efektivnosti a rychlosti a příčně uložená převodová skříň je toho jasným důkazem. V roce 2003 sice ještě panovaly pochybnosti o schopnostech Xsary na nezpevněném povrchu, ale ty byly jasně rozptýleny v roce následujícím. Citröen nikdy nepřišel s evolucí Xsary. Tu postupně vylepšoval až do jejího konce v MS. Zajímavostí také je, že když v roce 2006 Citroën v MS pauzíroval, tak i přesto dokázal Loeb v soukromé Xsaře (servisované týmem Kronos) získat jeden z jeho titulů.
Návrat Citroënu do MS v roce 2007 už s sebou přinesl i nový stroj: C4 WRC. Vůz, který jak se zdá, je na tratích RZ ještě víc doma, než jeho předchůdkyně. C4 se Xsaře moc nepodobá, ale oba vozy přesto mají jedno společné: Rychlost. C4 je delší a širší než Xsara, C4 používá zcela jinou elektroniku a také převodovka je odlišná. C4 byla stavěna s více kompromisy než Xsara: například motory, převodovka a tlumiče teď musí vydržet déle než jednu soutěž. Stejně jako u Xsary, nebyly u C4 od jejího uvedení na voze provedeny nějaké velké změny. Seb s ní získal již 26 vítězství. Statistika Citroënu: Vítězství: 60Nejúspěšnější jezdec: Sebastien Loeb, 54 vítězstvíNejúspěšnější vůz: Citroen Xsara WRC (2005), 11 vítězství
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.