Když každý večer uléhají závodní piloti v bivaku k odpočinku, práce pro jejich spolujezdce teprve začíná. V takzvaném „roadbooku“ je každý večer uveden hrubý nástin trasy do cíle příštího dne. Na startu příštíetapy již musí mít každá posádka perfektně připraven svůj vlastní rozpis tratě, a to je právě práce spolujezdců. Tentokrát se však nebudou počítat žádné zkušenosti – na startu nového Dakaru v Jižní Americe budou mít všechny posádky rovné šance.
S touto tratí se budou muset vypořádat všichni účastníci, kteří chtějí dojet do cíle
Pořadatelé do „roadbooku“ zaznamenali zkratky, významná orientační místa, mosty stejně tak jako údaje o vzdálenostech a další věci, které by měli při navigaci pomoci. „Značím si obzvláště důležité informace jako je například změny směru nebo průjezdní body různými barvami. K tomu se ještě připočítají změny tratě provedené na poslední chvíli, které si také musíme zaznačit,“ prozradil nám něco málo o své práci Dirk von Zitzewitz, který bude při nadcházejí soutěži sedět po boku Giniele de Villierse v jednom z továrních Touaregů 2.
A takto se na Dakaru s navigací vypořádávají motorkáři
Rozpis tratě nabývá u jezdců „Hi-Tech týmů“ zvláštního významu. Zatímco jsme si zvykly na družicemi řízené maličké obrazovečky, které nám v sériových vozech ukazují cestu, někdy doprovázenou i slovním komentářem, na dálkových soutěžích jako je třeba Rallye Dakar jsou podobné vymoženosti přísně zakázané. Ještě před tím než se spolujezdci odeberou do stanu nebo hotelového pokoje k zaslouženému odpočinku, musí strávit nějaký čas nad sepisováním poznámek, které musí být provedeny skutečně precizně, protože na nich závisí výsledky posádky. Tyto slova potvrzuje i Michel Périn, spolujezdec Carlose Sainze: „Můžu si jít lehnout teprve, až vím, že jsem na další den stoprocentně připraven.“
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.