Finálový podnik mistrovství světa se pojede už o tomto víkendu ve Velké Británii, respektive ve velšských lesích.
O titulu mistra světa už je rozhodnuto, ale zdaleka tak tomu není v boji Citroenu a Fordu v tabulce konstruktérů. Ford potřebuje výborný výsledek, k tomu aby mohl Citroen předstihnout.
Soutěž je součástí seriálu PWRC, kde o mistru rozhodnuto není. Ve hře jsou Fin Juho Hänninen a Rakušan Andreas Aigner. Nyní má navrch Hänninen. Oba startují s vozy Mitsubishi Lancer deváté evoluce.
Místopis
Knížectví Wales se nachází na severozápadě Velké Británie. Povrch je převážně hornatý. Nejvyšší hora Snowdon měří 1085 m. Wales má zhruba 2,9 milionu obyvatel. Správní území je rozděleno na 22 správních celků. Úředními jazyky jsou angličtina a velština. Také se musí počítat s časovým posunem +1 hodina.
Trať
Slavnostní start proběhne v Cardiffu v šest hodin tamního času. Servisní areál je ve městě Swansea. Povrch je šotolinový, ale podle včerejších informací z Walesu je místy také led a sníh. Dnes je na programu shakedown, na stejném úseku jako vloni.
V pátek se startuje v 10:08 našeho času. Na posádky čekají tři úseky, které se pojedou dvakrát. Nejdelší zkouška má 35 km. Večer se vždy dvakrát jede super RZ s názvem Walters Arena. Zajímavostí je, že názvy rychlostních zkoušek zůstaly stejné, ale trať samotná je úplně nová. Etapa obsahuje 123 ostrých kilometrů.
Sobotní etapa má opět tři zkoušky dvakrát a večerní speciálku v Cardiffu. Rychlostní zkouška 9/12 je změněn úsek asi 1/3 od cíle, rz 10/13 se jede v protisměru loňské verze, stejně tak rz 11/14, která je navíc ze třetiny nová. Etapa má 129 ostrých kilometrů.
V neděli čekají na soutěžící dvě zkoušky dvakrát. Obě rychlostní zkoušky jsou totožné s loňskými. Etapa má 97 ostrých kilometrů. Bude to náročná tečka za celou rally, neboť oba úseky mají před 20 km. Cíl je naplánován na 14:56 v Cardiffu.
Favorité Uspět zde může poměrně kdokoliv. Nejvíce potřebuje získat Ford. Citroen určitě ale nedá nic zadarmo. Ve startovní listině je přihlášeno 25 vozů WRC. Podmínky jsou tady natolik náročné, že z prvních 15 vozů může zajet dobrý výsledek téměř každý. Loni komplikovalo soutěž počasí, jeden den lilo jako z konve a večer se pak ještě přidala anglická mlha. Problémy se zde nevyhýbají ani těm nejlepším.
Po dlouhé době zde startuje i Valentino Rossi s Carlem Cassinou a Focusem WRC. Nechat zahanbit se určitě nebudou chtít nechat i místní posádky za volanty WRCček Subaru a Fordů, jako třeba Boland, Jones, Weston.
Česká účast
O body do PWRC bude bojovat Martin Prokop s Janem Tománkem. V konečném účtování se díky dobrému výsledku mohou posunout i na třetí místo klasifikace produkčních vozů. Jejich Mitsubishi Lancer EVO IX má na dveřích číslo 33. Svou premiéru na světové soutěži si zde odbude Miroslav Tarabus s Danielem Trunkátem. Pojedou s vozem Fiat Punto Grande Abarth S 2000 z JM Engineeringu. Věřím že nezůstanou u cíle jen tuto soutěž projet, ale že nás překvapí pěkným výsledkem. Mají startovní číslo 47.
Časový harmonogram
Mapy
Seznam přihlášených
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.