Tento víkend se v okolí Německého Trieru odehrávala již desátá soutěz Mistrovství světa.
Německá rally je první čistě asfaltovou soutěží v kalendáři. Je známá tím, že se zde často střídá přilnavost povrchů (a to doslova po pár metrech), což obzvláště na mokru v minulosti připravilo nejednomu závodníkovi horkou chvilku. Jezdec, který se s podmínkami v Německu dokázal v minulosti vyrovnat nejlépe, byl Sebastien Loeb – zatím tu nenašel jediného přemožitele. Jeho cílem tedy samozřejmě nemohlo být nic jiného než vítězství, kterým by se posunul do vedení v šampionátu.
Proti němu nastupovali tovární jezdci Fordu s novou „evolucí“ vozu. Změněn byl vzhled přední masky tak, aby odpovídala novému Focusu RS a také byla provedena drobná vylepšení motoru. Latvala a Hirvonen absolvovali speciální asfaltový výcvik a šli tedy do soutěže s velkými ambicemi. Za „béčko“ Fordu nastupoval do závodu Francois Duval, který je považován za asfaltového specialistu. Jeho cíl byl jasný. Zajíždět časy na úrovni Loeba, přinutit ho udělat chybu a pomoci ukořistit vítězství pro Ford.
První den čekalo na jezdce zhruba 100 km zkoušek mezi vinicemi. A hned na začátku bylo jasné, kdo je mistrem asfaltu. Loeb vyhrál první RZ a dalo se čekat, že se o to samé pokusí i v dalších. RZ1 si vybrala svou první „oběť“. Urmo Aava (Citroen) jel svou první soutěž na asfaltu s vozem WRC a do jedné zatáčky najel trochu rychleji. Na poslední chvíli situaci zvládl a bez poškození vozu mohl s minimální ztrátou pokračovat dál.
Na RZ2 měl Duval drobné problémy při řazení a ztratil několik drahocenných sekund. Loeb byl opět nejrychlejší a zvýšil svůj náskok na 11 sekund. Po RZ3 následoval servis a Loeb se netajil tím, že Hirvonena na druhém místě nečekal. Druhé průjezdy ranními zkouškami byly pro jezdce trochu obtížnější, protože byla na trati vytahaná hlína. Přesto dokázal Loeb zajet rychleji než ráno a zvýšil svůj náskok na 20 sekund. I ostatní si dali odpoledne záležet a jezdili na limitu. Latvala se po pomalejším ránu začal sunout dopředu.
Na RZ5 se potýkal Gigi Galli s úzkou lesní cestou. Ve vysoké rychlosti najel na vyvýšené místo a to jeho vůz vyhodilo do lesa. Následoval tvrdý náraz, při kterém se vůz otočil na střechu. Galli zůstal uvězněn v autě, protože měl zlomenou nohu. Naštěstí byl celou dobu při vědomí a neměl žádná další zranění. RZ byla zrušena a posádky dostaly náhradní čas.
V RZ6 se Chrisi Atkinsonovi (Subaru) podařila nemilá věc. Na křižovatce ve vysoké rychlosti špatně odbočil a musel se složitě vracet zpět na trať. Ztratil 30 sekund. Nakonec byla zrušena i RZ6 kvůli bezpečnosti – přišlo se na ni podívat příliš mnoho diváků. Po prvním dnu tedy vedl Loeb, následovaný Hirvonenem. Další jezdci se seřadili v pořadí Sordo, Duval, Latvala, P.Solberg, Atkinson, H.Solberg. Zejména osmé místo Henninga Solberga (Ford) bylo celkem překvapivé, neboť si tento Nor s asfaltem v minulosti příliš nerozumněl. Z jedné zatáčky vyjížděl trochu zeširoka a narazil bokem na obrubník. Naštěstí se nic nestalo a mohl pokračovat dál.
Druhý den bylo pro jezdce připraveno 160 km zkoušek, tentokrát ale úplně jiného charakteru. Sobotní program zavedl závodníky do vojenského prostoru, kde jsou cesty lemované betonovými zátarasy a v některých místech se jezdí pekelně rychle. Na RZ7 tak tak vyvázl bez havárie Hirvonen, když dostal nepříjemný smyk a měl plné ruce práce. Problémy měl i Duval, který málem skončil ve vinici a také Latvala, který se snažil jet co nejrychleji a vylepšit svoji pozici. V zatáčce to trochu přepískl a jen těsně minul sloup. Petter Solberg (Subaru) se také podíval mimo trať, když v pomalé zatáčce vyjel a podíval se zblízka na velký pařez. Aava trefil zadkem auta strom a přišel o zadní křídlo.
Na RZ8 projížděli jezdci retardérem ze slámy. Loeb do něj vjel dost rychle a protáhl se doslova na milimetry. Do zkoušky vlétl jako střela Latvala a začal útočit na Duvala. Bohužel do retardéru najel ještě rychleji a skočilo to nárazem a kotrmelcem. Vůz dopadl na všechny čtyři a s pomocí diváků mohl Latvala s poškozeným vozem pokračovat dál, ale propadl se až na deváté místo. V servisu řekl, že jeho problém je tady a ukazoval si při tom na hlavu. P-G Andersson (Suzuki) poškodil kolo a ztratil ve zkoušce mnoho času.
RZ10 – legendární Panzerplatte – vyhrál opět Loeb a výrazně odskočil svým soupeřům. Jediný, kdo se dokázal alespoň trochu vyrovnat jeho času byl Dani Sordo. Latvala udělal další chybu, když přestřelil křižovatku a při couvání mu zhasl motor, takže se propadl ještě více. Duval v cíli zkoušky neměl přední nárazník a jeho čas svědčil o tom, že někde vyjel z trati. Podobně vypadal i vůz Andrease Mikkelsena.
Na RZ11 se Latvala podíval znovu do pole a bylo jasné, že na dobrý výsledek už nedosáhne. Po zbytek dne se již pořadí neměnilo, pouze na RZ14 měl Hirvonen defekt a jeho souboj se Sordem skončil. Loeb trochu zvolnil a přenechal vítězství v RZ Sordovi. Na konci druhého dne bylo tedy pořadí následující. Loeb, Sordo, Duval, Hirvonen, P.Solberg, Atkinson, H.Solberg, Aava.
Na pěti nedělních RZ už se s pořadím nestalo vůbec nic a Citroen tak mohl slavit zisk 18 bodů. V MS je tak na prvním místě mezi jezdci Loeb a mezi týmy Citroen. Ford se bude jistě hodně snažit, aby tato nelichotivá fakta změnil. Loeb opět nenašel přemožitele a na Hirvonenova slova před závodem, že někdy ho prostě někdo porazí, by se dalo říct: „Letos zase ne“.
Výsledky rally najdete ZDE: Další soutěž nás zavede již za dva týdny na Nový Zéland.
Foto: www.rally-deutschland.de
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?