Eurostroj Rally Tišnov se rychle blíží. Posádky vyjedou na traťe v okolí Tišnova už nadhcázející víkend. Pořadatel připravil pro diváky popis rychlostních zkoušek.
Blížící se IV. Eurostroj rally, která o tomto víkendu do Tišnova přiláká špičku MIO GPS Mistrovství ČR ve sprintrally a Austrian Rallye Challenge, nabídne divákům i soutěžícím celkem devět rychlostních zkoušek na třech úsecích. Ani jedna z nich není pro jezdce neznámá, neboť všechny tyto „erzety“ byly již v minulosti v různých verzích použity.
RZ 1,4,7 Synalovská (7,95 km)
Staronová rychlostní zkouška, která se v roce 2006 objevila v itineráři tišnovské rally pod názvem Lomnická, bude letos poprvé startovat na okraji Lomnice. Na začátku zkoušky na posádky čeká nová partie, tvořená dvěma zatáčkami mírně do kopce, které představují mimořádně přehledné a divácky atraktivní místo, zajímavé zvláště u silnějších vozů.
Po jeho absolvování se trať rychlou pasáží napojuje na starou verzi RZ, kde posádky čeká série rychlých protahováků, zakončená nepříliš divácky atraktivním pravým odbočením u obce Ochoz u Tišnova. Rychlostní zkouška poté pokračuje stoupáním s několika serpentinami, které nenabízí moc kvalitních míst pro diváky. V Synalově účastníky rally čeká technický průjezd obcí, přičemž zřejmě nejtěžším místem je samotný vjezd do vesnice, kde předloni havaroval Jan Dohnal se svým VW Polo.
Na Synalov navazuje mimořádně náročný a zajímavý průjezd lesem, který končí prudkou levou zatáčkou za horizontem nad obcí Osiky. Průjezd Osikami je jedním z divácky nejvděčnějších míst celé rally. Po rychlém příjezdu následuje klesání po úzké hrbolaté cestě, které vyvrcholí pěkným pravým odbočením. RZ poté mírnými zatáčkami jezdce přivádí k lyžařskému vleku u obce Žleby, kde je cíl zkoušky.
Divácká místa: DM 1 – zajímavá divácká pasáž hned po startu RZ na okraji obce Lomnice DM 2 – série zatáček před odbočením u obce Ochoz u Tišnova DM 3 – technicky náročný průjezd obcí Osiky
Divácké tipy: 1 – technicky náročný průjezd obcí Synalov
RZ 2,5,8 Černohorská (15,38 km)
Černohorská rychlostní zkouška je dalším známým testem, který se skrývá pod novým názvem. Úvodní část je však zcela nová a zavede peloton účastníků až do těsné blízkosti sídla jednoho z partnerů rally – Pivovaru Černá hora. Bohužel, jedná se o rychlou a nepříliš zajímavou pasáž po hlavní cestě, která zkoušku nijak technicky neobohatila a byla zařazena především z marketingových důvodů.
Nezajímavou pasáž po hlavní cestě se posádkám pořadatelé snažili alespoň částečně vynahradit novým a velmi zajímavým průjezdem obce Žernovník, kam byli diváci v předešlých letech zvyklí jezdit do prudkého odbočení. Organizátoři zde tentokrát k průjezdu využijí úzkou obecní cestu s několika pěknými pasážemi, jež vyvrcholí skokem na hlavní cestu, mírně připomínajícím známou pasáž z vyškovské rally, kde předloni rozbil své subaru Jaromír Tomaštík.
Poté se trať RZ napojí na loňskou variantu Tišnovské RZ a až do cíle zůstává beze změn. Za Žernovníkem rychlostní zkouška pokračuje sérií mírných zatáček, na kterou navazuje náročné klesání k obci Lubě. Po nádherném průjezdu touto dědinou s řadou obtížných a divácky zajímavých zatáček na posádky čekají krásné serpentiny do kopce, po nichž se trať zkoušky opět zrychlí. Následuje členitá pasáž do Hlubokých Dvorů s řadou obtížných protahováků, kde rozhoduje především dobrý rozpis a závodnické srdce. Na prudké klesání do Hlubokých Dvorů a následný technický průjezd touto obcí navazuje stoupání několika mírnými zatáčkami až k nejvyššímu bodu „erzety“ v obci Unín, kde bude umístěn divácky atraktivní přírodní retardér. Za Unínem se trať RZ velice zrychlí a až po klesání nádhernými serpentinami do obce Jamné nenabízí moc zajímavých míst. Průjezd obcí Hájek končí divácky atraktivním levým odbočením do prudkého kopce, kde dojde ke změně povrchu z asfaltu na penetraci.
Závěr rychlostní zkoušky se odehrává na velice úzké zatáčkovité cestě, které jezdci v předešlých letech přezdívali „tišnovské Monte Carlo“. Krásné partie soutěžní posádky přivedou až do obce Hajánky, za kterou je umístěn cíl této RZ.
Divácká místa: DM 4 – divácky atraktivní průjezd obcí Žernovník DM 5 – přírodní retardér v obci Unín DM 6 – průjezd obcí Rohozec a následné klesání serpentinami do obce Jamné DM 7 – technicky náročný průjezd obcemi Hájek a Hajánky
Divácké tipy: 2 – technicky náročný průjezd obcí Lubě
RZ 3,6,9 Řikonínská (4,15 km)
Řikonínská rychlostní zkouška je zajímavá směrově i výškově a v předešlých letech se řadila mezi nejhezčí testy celého spritového šampionátu. Je proto veliká škoda, že kvůli nepochopení představitelů obcí Níhov a Rojetín musela být oproti loňsku výrazně zkrácena a tím přišla o mnoho zajímavých pasáží.
Start RZ bude letos umístěn před obcí Lubné, kde na posádky hned na začátku čeká řada náročných míst. Přibližně 400 metrů po startu si soutěžící vyzkoušejí náročnou uskákanou partii přímo v obci, zakončenou pravou zatáčkou přes most, kde v roce 2005 velmi brzy ukončil svoji pouť tišnovskou rally Roman Odložilík s Renaultem Clio S1600.
Za obcí Lubné rychlostní zkouška začne klesat nádherným lesním úsekem s řadou náročných zatáček, které se už v minulosti staly osudné mnohým jezdcům. Po výjezdu z lesa posádky absolvují těžkou pravou zatáčkou přes most, za kterou začne trať stoupat k řikonínskému nádraží, před nímž je umístěn cíl této krásné, leč zrádné rychlostní zkoušky.
Divácká místa: DM 8 – klesání lesním úsekem za obcí Lubné s řadou náročných zatáček DM 9 – pravá zatáčka přes most u obce Říkonín
Divácké tipy: 3 – technicky náročný průjezd obcí Lubné
Ještě zbývá dodat, že servis letos najde své zázemí na vlakovém nádraží v Tišnově, kam soutěžící během závodu zamíří celkem třikrát. Lokalitu oproti loňsku mění i přeskupení, jež bude umístěno před budovu Autoklubu Tišnov. Startovní a cílovou rampu diváci stejně jako loni najdou na tišnovském náměstí Míru, kde v předvečer soutěže rovněž proběhne představení soutěžních posádek s bohatým doprovodným programem.
Všechny důležité informace o soutěži (včetně mapy tratě a časového harmonogramu) diváci i posádky naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz.
TZ / Text a foto: Jiří Dokulil, ftr-media
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?