Třetí etapa Středoevropské rallye byla ve znamení rozmarů počasí a organizačních zmatků. Kategorie kamionů byla nakonec klasifikována pouze v odpoledním zkráceném testu, v němž vytrvale útočící Aleš Loprais dobyl první etapový triumf.
Trasa se znovu odehrávala na členitém a technicky náročném horském okruhu nad Baia Mare, ovšem v opačném směru. Co téměř letní počasí posledních dvou dnů vysušilo, opět zcela změnil vytrvalý noční déšť, po kterém blátivá trasa velmi klouzala. I start kamionů se odehrál za prudkého lijáku. Zatímco motocykly i automobily svůj díl odjely v plném rozsahu, závod kamionů se zastavil už po dvaceti kilometrech kvůli trati zatarasené jedním z osobních vozů zapadlých do bahna.
Místo incidentu navštívil ředitel soutěže Etienne Lavigne a nakonec rozhodl test kamionů suspendovat. Sdělil to ovšem jen vedoucímu Staceymu, ostatním už ne. Stacey tedy zbytek etapy dojel krokem a za ním celé pole kamionů, v němž pouze Alešova posádka zkoušela dále útočit. Ani na CP1 ani v cíli nebyl nikdo z časoměřičů schopen podat kompetentní informaci (o angličtině ani nemluvě). Po dojezdu do servisní zóny mělo být po všem, neboť už den předem pořadatelé oznámili, že kvůli velmi rozbité trati kamiony odpolední test neodjedou.
Většina týmů tak už poslala svoje doprovody do Debrecínu. "Je to k vzteku, že nás nikdo o zrušení etapy neinformoval, odjeli jsme ji úplně zbytečně a pouze riskovali poškození vozu. Závody, kde se nezávodí, se nedají vyhrát," rozčiloval se v servisní zóně navigátor Ladislav Lála.
Naše asistence naštěstí pouze opustila Baia Mare, když přišla překvapivá informace, že kamiony přece jen odjedou odpolední test s ostatními, ovšem na zkrácené trase. Počasí se nakonec umoudřilo. Alešovi bylo jasné, že na krátkém okruhu nebude možné výrazně ukrojit z nashromážděné časové ztráty, a tak útočil na co nejlepší umístění v etapě, které mu předurčilo startovní pozici do druhé poloviny závodu, neboť právě tam se bude rozhodovat. Vítězství o 11 sekund před Staceym je už jen třešničkou na dortu. S výjimkou jedné smolné sekce Aleš odjel všechny speciálky na prvním nebo druhém místě.
"Všechno šlo ideálně, i když trať stále klouzala. Byli jsme hodně rozjetí a koho, jsme potřebovali předjet, ten nám příliš nevzdoroval. Ztráta sice zůstává, ale v další fázi závodu nás už nebude nikdo zdržovat a my musíme útočit dál, zatímco posádkám před námi organizační komplikace situaci spíše ulehčují, ale to se poddá. Škoda ranního zrušeného testu i ztráty ze včerejška. Na Dakaru by šlo o banalitu," komentoval průběh třetí etapy Aleš Loprais. Odpolední sekce se prý odjela na žádost televizního štábu, který chtěl mít kamiony ve večerním sestřihu.
Výsledky po třetí etapě
1. 400 STACEY (NLD), CHEVAILLIER (BEL), DER KINDEREN (NLD) MAN 3:14:53 2. 402 VAN GINKEL (NLD), BRUINSMA (NLD), DE ROOY (NDL) GINAF +13:35 3. 409 ECHTER (DEU), KLEIN (DEU), RUF (DEU) MAN+14:52 4. 407 MACÍK (CZE), KALINA (CZE), VALTR (CZE) LIAZ +15:17 5. 427 VAN EERD (NLD), MAESSEN (BEL), TIMMERMANS (NLD) DAF +22:31 6. 419 SPÁČIL (CZE), ŽÁK (CZE), NĚMEC (CZE) LIAZ +23:37 7. 401 LOPRAIS (CZE), LÁLA (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA +31:24
TZ/Loprais Tatra Team
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.