Jako nováčka mezi WRC, který pojede kompletní sezónu Mistrovství světa v rally, je Samuraj z Japonska. Pojďme se blíže podívat na technické detaily a zajímavosti.
Počátkem roku 2006, představila automobilka Suzuki na Ženevském autosalónu, vůz na bázi Suzuki SX 4 v provedení WRC. Netajila tak svůj vstup do nejvyšší rallyové scény. Celý rok se tým soustřeďoval na vývoj a testování nového speciálu. Ostrá premiéra se odehrála na francouzském asfaltu, na Rally Korsika.
Když automobilka Suzuki uvedla na trh model Swift (starý), vtiskla mu ryze sportovní vlastnosti. Starý model Swift můžeme ještě dnes viděl na regionálních soutěžích. Bylo to mezi jezdci velmi oblíbené auto, díky své odolnosti, rychlosti a spolehlivosti. Před nedávnem byl uveden na trh Swift nové generace. Dostal atraktivní sportovní design i vlastnosti. Jezdci, zejména JWRC,na něj začali přecházet ze staršího modelu Ignis.
U Suzuki zřejmě nabyli dojmu, že je třeba prodat zkušenosti s nižších tříd a to rovnou se posunout do třídy nejvyšší a to do WRC. Byl vybrán model SX 4, který spadá mezi kategorie malých vozů nižší střední třídy. Vůz byl testován na asfaltu i šotolině. Více testovacích kilometrů absolvoval vůz na šotolině. Vůz si odbyl premiéru i na šotolině, když byl nasazen na Rally Velká Británie. Vůz měl v příšerných Anglických podmínkách mnoho technických problémů. Sebastien Lindholm nakonec obsadil 27. místo.
Hlavním partnerem týmu je petrochemický gigant Shell. Vybavení posádky dodala forma OMP. Dalšími partnery týmu jsou Japonské aerolinie, Magneti Marelli, Kyoto tool, a další.
Jezdci týmu Suzuki WRT pro sezónu 2008 jsou Toni Gardemeister s Tomi Tuominenem, Per Gunar Andersson s Jonas Andersson.
Generálním šéfem týmu je Nobuhiro Tajima. Tento Japonec má za sebou několi úspěšných vystoupení na proslulém závodě do oblak Pikes Peak, kde zajel rekordní čas 10 min 1,4s. To vše na sedmisetkňovém speciálu Suzuki XL 7.
Týmovým ředitelem je Yutaka Awazuhara, týmový manažer je Akira Kawada, a technickým manažerem je Shusuke Inagaki. Vše v režiji Japonců.
Motor
Suzuki pohání dle předpisu FIA přeplňovaný motor DOHC 16ti ventil, 2,0 litru o výkonu 235 kW (320 HP) při 5000 min-1 a točivém momentu 590 N.m/3500 min-1 Na stavbu závodního motoru byl využit sériový 1,8 litru. O správnou funkci se stará 32 bitová jednotka. Je využito dle pravidel restriktoru 32 mm a také systému ALS.
Transmise
Samozřejmostí je trvalý pohon všech čtyř kol s elektronicky řízeným mezinápravovým diferenciálem, ostatní samosvorné diferenciály jsou pasivní. To vše podle informací, které máme k dispozici od firmy Sadev.
Převod zajišťuje tříkotoučová spojka z uhlíkových kompozitů a pětistupňová převodovka s polosamočinným sekvenčním řazením na volantu. Tento systém je doplněn i o klasickou řadící páku v případě selhání řazení na volantu.
Podvozek
Karoserie je dle předpisů vyztužena trubkovým rámem, nezávislé zavěšení kol na příčných ramenech se vzpěrami McPherson. Odpružení vinutými pružinami a nastavitelnými tlumiči Rieger. Brzdy dvoukruhové s možností měnit účinnost na přední a zadní nápravu, kotouče s vnitřním chlazením, jinak kapalinové s posilovačem. Samozřejmostí je hydraulická ruční brzda.
Podle povrchu se přizpůsobují i brzdy. Vždy v předu jsou osmipístové třmeny, vzadu čtyřpístové. Na asfalt používají v předu kotouče o průměru 370mm vpředu a 300 mm vzadu, na šotolinu 355mm vpředu a 300 mm vzadu.
Ráfky 8 x 18palců - asfalt, 7 x 15 palců šotolina a 6 x 16palců led a sníh.
Obutí vozu dle dodavatele tedy Pirelli příslušných dezénů. V rozměrech 235/40 - 18 (asfalt) 205/65 - 15 (šotolina) , 145/85 - 16 (sníh)
Rozměry a hmotnosti
Vůz váží dle pravidel FIA 1230 kg. Rozměry d/š/v 4135/1770/1450 mm. Rozvor náprav 2500 mm.
Při rally Monte Carlo se podařilo P.G. Anderssonovi získat body za osmé místo. Gardemeister byl v sobotním večerním servise inženýri stažen s přehřívajícím se motorem. Pokud jim to takhle půjde dál, tak přibyl další velký konkurent pro továrny stabilně startující v kolotoči WRC.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.