Jako nováčka mezi WRC, který pojede kompletní sezónu Mistrovství světa v rally, je Samuraj z Japonska. Pojďme se blíže podívat na technické detaily a zajímavosti.
Počátkem roku 2006, představila automobilka Suzuki na Ženevském autosalónu, vůz na bázi Suzuki SX 4 v provedení WRC. Netajila tak svůj vstup do nejvyšší rallyové scény. Celý rok se tým soustřeďoval na vývoj a testování nového speciálu. Ostrá premiéra se odehrála na francouzském asfaltu, na Rally Korsika.
Když automobilka Suzuki uvedla na trh model Swift (starý), vtiskla mu ryze sportovní vlastnosti. Starý model Swift můžeme ještě dnes viděl na regionálních soutěžích. Bylo to mezi jezdci velmi oblíbené auto, díky své odolnosti, rychlosti a spolehlivosti. Před nedávnem byl uveden na trh Swift nové generace. Dostal atraktivní sportovní design i vlastnosti. Jezdci, zejména JWRC,na něj začali přecházet ze staršího modelu Ignis.
U Suzuki zřejmě nabyli dojmu, že je třeba prodat zkušenosti s nižších tříd a to rovnou se posunout do třídy nejvyšší a to do WRC. Byl vybrán model SX 4, který spadá mezi kategorie malých vozů nižší střední třídy. Vůz byl testován na asfaltu i šotolině. Více testovacích kilometrů absolvoval vůz na šotolině. Vůz si odbyl premiéru i na šotolině, když byl nasazen na Rally Velká Británie. Vůz měl v příšerných Anglických podmínkách mnoho technických problémů. Sebastien Lindholm nakonec obsadil 27. místo.
Hlavním partnerem týmu je petrochemický gigant Shell. Vybavení posádky dodala forma OMP. Dalšími partnery týmu jsou Japonské aerolinie, Magneti Marelli, Kyoto tool, a další.
Jezdci týmu Suzuki WRT pro sezónu 2008 jsou Toni Gardemeister s Tomi Tuominenem, Per Gunar Andersson s Jonas Andersson.
Generálním šéfem týmu je Nobuhiro Tajima. Tento Japonec má za sebou několi úspěšných vystoupení na proslulém závodě do oblak Pikes Peak, kde zajel rekordní čas 10 min 1,4s. To vše na sedmisetkňovém speciálu Suzuki XL 7.
Týmovým ředitelem je Yutaka Awazuhara, týmový manažer je Akira Kawada, a technickým manažerem je Shusuke Inagaki. Vše v režiji Japonců.
Motor
Suzuki pohání dle předpisu FIA přeplňovaný motor DOHC 16ti ventil, 2,0 litru o výkonu 235 kW (320 HP) při 5000 min-1 a točivém momentu 590 N.m/3500 min-1 Na stavbu závodního motoru byl využit sériový 1,8 litru. O správnou funkci se stará 32 bitová jednotka. Je využito dle pravidel restriktoru 32 mm a také systému ALS.
Transmise
Samozřejmostí je trvalý pohon všech čtyř kol s elektronicky řízeným mezinápravovým diferenciálem, ostatní samosvorné diferenciály jsou pasivní. To vše podle informací, které máme k dispozici od firmy Sadev.
Převod zajišťuje tříkotoučová spojka z uhlíkových kompozitů a pětistupňová převodovka s polosamočinným sekvenčním řazením na volantu. Tento systém je doplněn i o klasickou řadící páku v případě selhání řazení na volantu.
Podvozek
Karoserie je dle předpisů vyztužena trubkovým rámem, nezávislé zavěšení kol na příčných ramenech se vzpěrami McPherson. Odpružení vinutými pružinami a nastavitelnými tlumiči Rieger. Brzdy dvoukruhové s možností měnit účinnost na přední a zadní nápravu, kotouče s vnitřním chlazením, jinak kapalinové s posilovačem. Samozřejmostí je hydraulická ruční brzda.
Podle povrchu se přizpůsobují i brzdy. Vždy v předu jsou osmipístové třmeny, vzadu čtyřpístové. Na asfalt používají v předu kotouče o průměru 370mm vpředu a 300 mm vzadu, na šotolinu 355mm vpředu a 300 mm vzadu.
Ráfky 8 x 18palců - asfalt, 7 x 15 palců šotolina a 6 x 16palců led a sníh.
Obutí vozu dle dodavatele tedy Pirelli příslušných dezénů. V rozměrech 235/40 - 18 (asfalt) 205/65 - 15 (šotolina) , 145/85 - 16 (sníh)
Rozměry a hmotnosti
Vůz váží dle pravidel FIA 1230 kg. Rozměry d/š/v 4135/1770/1450 mm. Rozvor náprav 2500 mm.
Při rally Monte Carlo se podařilo P.G. Anderssonovi získat body za osmé místo. Gardemeister byl v sobotním večerním servise inženýri stažen s přehřívajícím se motorem. Pokud jim to takhle půjde dál, tak přibyl další velký konkurent pro továrny stabilně startující v kolotoči WRC.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.