Jako nováčka mezi WRC, který pojede kompletní sezónu Mistrovství světa v rally, je Samuraj z Japonska. Pojďme se blíže podívat na technické detaily a zajímavosti.
Počátkem roku 2006, představila automobilka Suzuki na Ženevském autosalónu, vůz na bázi Suzuki SX 4 v provedení WRC. Netajila tak svůj vstup do nejvyšší rallyové scény. Celý rok se tým soustřeďoval na vývoj a testování nového speciálu. Ostrá premiéra se odehrála na francouzském asfaltu, na Rally Korsika.
Když automobilka Suzuki uvedla na trh model Swift (starý), vtiskla mu ryze sportovní vlastnosti. Starý model Swift můžeme ještě dnes viděl na regionálních soutěžích. Bylo to mezi jezdci velmi oblíbené auto, díky své odolnosti, rychlosti a spolehlivosti. Před nedávnem byl uveden na trh Swift nové generace. Dostal atraktivní sportovní design i vlastnosti. Jezdci, zejména JWRC,na něj začali přecházet ze staršího modelu Ignis.
U Suzuki zřejmě nabyli dojmu, že je třeba prodat zkušenosti s nižších tříd a to rovnou se posunout do třídy nejvyšší a to do WRC. Byl vybrán model SX 4, který spadá mezi kategorie malých vozů nižší střední třídy. Vůz byl testován na asfaltu i šotolině. Více testovacích kilometrů absolvoval vůz na šotolině. Vůz si odbyl premiéru i na šotolině, když byl nasazen na Rally Velká Británie. Vůz měl v příšerných Anglických podmínkách mnoho technických problémů. Sebastien Lindholm nakonec obsadil 27. místo.
Hlavním partnerem týmu je petrochemický gigant Shell. Vybavení posádky dodala forma OMP. Dalšími partnery týmu jsou Japonské aerolinie, Magneti Marelli, Kyoto tool, a další.
Jezdci týmu Suzuki WRT pro sezónu 2008 jsou Toni Gardemeister s Tomi Tuominenem, Per Gunar Andersson s Jonas Andersson.
Generálním šéfem týmu je Nobuhiro Tajima. Tento Japonec má za sebou několi úspěšných vystoupení na proslulém závodě do oblak Pikes Peak, kde zajel rekordní čas 10 min 1,4s. To vše na sedmisetkňovém speciálu Suzuki XL 7.
Týmovým ředitelem je Yutaka Awazuhara, týmový manažer je Akira Kawada, a technickým manažerem je Shusuke Inagaki. Vše v režiji Japonců.
Motor
Suzuki pohání dle předpisu FIA přeplňovaný motor DOHC 16ti ventil, 2,0 litru o výkonu 235 kW (320 HP) při 5000 min-1 a točivém momentu 590 N.m/3500 min-1 Na stavbu závodního motoru byl využit sériový 1,8 litru. O správnou funkci se stará 32 bitová jednotka. Je využito dle pravidel restriktoru 32 mm a také systému ALS.
Transmise
Samozřejmostí je trvalý pohon všech čtyř kol s elektronicky řízeným mezinápravovým diferenciálem, ostatní samosvorné diferenciály jsou pasivní. To vše podle informací, které máme k dispozici od firmy Sadev.
Převod zajišťuje tříkotoučová spojka z uhlíkových kompozitů a pětistupňová převodovka s polosamočinným sekvenčním řazením na volantu. Tento systém je doplněn i o klasickou řadící páku v případě selhání řazení na volantu.
Podvozek
Karoserie je dle předpisů vyztužena trubkovým rámem, nezávislé zavěšení kol na příčných ramenech se vzpěrami McPherson. Odpružení vinutými pružinami a nastavitelnými tlumiči Rieger. Brzdy dvoukruhové s možností měnit účinnost na přední a zadní nápravu, kotouče s vnitřním chlazením, jinak kapalinové s posilovačem. Samozřejmostí je hydraulická ruční brzda.
Podle povrchu se přizpůsobují i brzdy. Vždy v předu jsou osmipístové třmeny, vzadu čtyřpístové. Na asfalt používají v předu kotouče o průměru 370mm vpředu a 300 mm vzadu, na šotolinu 355mm vpředu a 300 mm vzadu.
Ráfky 8 x 18palců - asfalt, 7 x 15 palců šotolina a 6 x 16palců led a sníh.
Obutí vozu dle dodavatele tedy Pirelli příslušných dezénů. V rozměrech 235/40 - 18 (asfalt) 205/65 - 15 (šotolina) , 145/85 - 16 (sníh)
Rozměry a hmotnosti
Vůz váží dle pravidel FIA 1230 kg. Rozměry d/š/v 4135/1770/1450 mm. Rozvor náprav 2500 mm.
Při rally Monte Carlo se podařilo P.G. Anderssonovi získat body za osmé místo. Gardemeister byl v sobotním večerním servise inženýri stažen s přehřívajícím se motorem. Pokud jim to takhle půjde dál, tak přibyl další velký konkurent pro továrny stabilně startující v kolotoči WRC.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.