Přinášíme velmi zajímavý rozhovor s třetím pilotem pořadí jezdců WRC v sezóně 2007 Mikko Hirvonenem, nejen o uplynulé sezóně.
Mikko Hirvonen, jezdec týmu Ford BP, který vyhrál poslední podnik mistrovství světa v rally, Wales Rally Great Britain. Mikko Hirvonen hodnotí uplynulou sezónu, a také sezónu příští, kdy by se po odchodu Marcuse Gronholma mohl stát jedničkou tohoto týmu.
Mikko, skončil jste sezónu vítězstvím v Anglii, jste třetí v celkovém pořadí jezdců. Jak šťastný jste ze svého počínání v Anglii?
Myslím si, že když jsem viděl ty podmínky, jsem velmi šťastný. Rally Great Britain pro mě nebyla nikdy dobrá, nikdy jsem tam nezajel dobrý výsledek. V těch podmínkách, které panovaly jsem musel být velmi obezřetný. Z toho respektu, jsem počítal že můžeme vyhrát.
Když říkáte, že počasí v Anglii bylo příšerné. Jak moc hrozné to bylo na RZ?
Takže, speciálně v pátek večer to bylo velmi těžké. Vlastně celý první den soutěže jsme jeli v mlze ve třech zkouškách jsme měli problémy s viditelností. Když jsme odstartovali poslední zkoušku, ještě k tomu všemu padla tma a začalo moc pršet. Velmi, velmi těžké. Bylo tam velmi mnoho deště a mlhy, viditelnost byla někde dva někde pět metrů. Mohli jsme jet jen velmi pomalu a to je velmi těžké, když víte, že s tím bojují všichni jen nevíte jak kdo rychle. Je velmi snadné udělat chybu a opustit trať. Je těžké skloubit rychlost, spolehlivost a podmínky.
Co se Vám honilo hlavou během nočních rychlostních zkoušek ? Je to dobrý doplněk ?
Je to nová věc ve WRC. Vím, v minulosti se v noci běžně závodilo, mnohdy celou noc, ale není to dobré pro diváky a televizi, ale tma dělá celou věc zajímavou a napínavou. Celkově si myslím, že pro jezdce je to nová výzva – velmi krásná výzva.
Tento rok jste skončil třetí v pořadí se ziskem 99 bodů. Jste celkově spokojen se sezónou ?
Jo, jsem spokojen. Velmi dobrý byl konec sezóny. Na začátku roku jsem doufal, že budu daleko za Sebastienem a Marcusem. Po Finsku jsem byl jen pět bodů za Sebem, ale během asfaltových podniků svůj náskok přede mnou navýšil. Ale celkově jsem s vývojem sezóny spokojen. V budoucnu se chci krok za krokem stále zlepšovat a být příští rok nejvýše.
Jaké byly pocity z jízdy v letošní sezóně ?
Myslím, že jsem udělal v mnoha podnicích krok k útoku a zrychlil jsem a jel jsem tak, jak silný a sebedůvěřivý jezdec. Pokud toto mám, cítím se v pohodě, mohu jet kvalitně. Letos jsem jel čistěji a lehčeji než loni.
Ford nasadil vozy specifikace 2007 až od Finska. Jak mnoho to pomohlo Vám a týmu?
To je těžko říci. Pravdou je, je to vylepšený stávající vůz, ale v reálu Marcus i já, jsme dokázali jet lehce na maximum do každé zatáčky. Toto auto se stále vylepšuje, ale nejsou vidět nějaké obrovské kroky, vše jde po malých časových úsecích a po malých krocích. Vylepšování je samo o sobě velmi těžké.
Příští rok (2008) můžete být jedničkou týmu BP FORD WRT, teď když Marcus odešel. Jste připraven na tuto výzvu ?
Samozřejmě, myslím, že už mám dost zkušeností a stojí za mnou celý tým. Jsem připraven na tuto výzvu.
Máte nějaké přednosti při vybírání dvojky týmu ?
Ne, opravdu ne. V této záležitosti nevím kdo by to měl být. Kdyby to měl být Fin, tak například Jarri Matti (Latvala) myslím. Je mladý pilot. Poslední dva roky pracoval s Marcusem jak jet lehčeji a rychleji, což se mu v sezóně dařilo. Strávili jsme všichni spolu hodně času a zažili spoustu zábavy. Bylo by hezké kdyby to byl zase Fin, není v tom rozdíl, kdyby to byl někdo jiný.
Mnoho lidí si myslí, že Jarri Matti má podporu BP Ford a to místo dvojky dostane. Jaké jsou jeho šance ?
Takže co má je rychlost, o tom není pochyb. Je také velmi mladý a dělá chyby. Pokud dostane toto místo, bude více testovat a více času stráví v autě. Uvidíme. Byla by to pro něj velká výzva. Je velmi rychlý a některé podniky měl opravdu dobré.
Jaký máte teď program po konci sezóny ?
Je tam nějaké testování. Jinak chci být venku, zkusím relaxovat a hlavně strávit nějaký čas s rodinou a přáteli ve Finsku. Chci si přes Vánoce odpočinout a relaxovat.
Myslíte si, že v sezóně 2008 můžete bojovat s titul se Sebastianem Loebem?
Určitě se o to pokusím. Poslední čtyři sezóny vidíme jak těžké je Seba porazit. Dívám se do budoucna, jak ta sezóna bude perfektní. Myslím, že šanci máme. Budu bojovat v každém podniku. Bude to velmi těžké ale zkusíme to.
Mikko děkujeme za Váš čas a přejeme hodně štěstí to sezóny 2008.
Tento rozhovor je překlad přepisu rozhovoru z rádia CRASH.NET
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.