Právě ukončená sezóna roku 2007 měla nádherné vyvrcholení. O titulu mezi značkami bylo již před posledním závodem rozhodnuto, ale mezi jezdci se bojovalo do poslední rychlostní zkoušky. Hlavními účastníky Sebastien Loeb a Marcus Gronholm
Podívejme se, jak vypadalo vyvrcholení boje o titul mistra světa v rally pro rok 2007. Na Rally Japan měl Marcus Gronholm náskok na druhého Francouze Loeba čtyři body. Jezdecká chyba znamenala havárii, poškození rámu soutěžního vozu a odstoupení. O chvíli později havaroval i Loeb. Ten sice ještě nastoupil do superrally. Ani toto nemělo dlouhého trvání a C4 se ztratil olej z motoru. Takže situace zhoustla.
Na Rally Ireland se sešla obrovská konkurence. Čekalo se nevyzpytatelné počasí a ještě k tomu zima. Podnik se konal na asfaltu na který, se díky podzimnímu počasí vytahalo bláto a nečistoty, do toho občas zapršelo. Bohužel paní Štěstěna se od Gronholma odvrátila zády. Na RZ 4 byl Marcus trošičku delší na brzdy a po uklouzaném asfaltě ztratil přilnavost a zle poničil svůj Focus WRC 07 o zeď. Znamenalo to další odstoupení. Z toho těžil konkurent v boji o titul Loeb, který si uvědomil, že tuto rally musí vyhrát. A také tak učinil, když mu záda kryl týmový kolega Sordo.
Do Rally Great Britain byl rozdíl mezi Francouzem a Finem šest bodů. Další počty už jsou více než jasné. Právě Marcus se nechal slyšet, že rozhodlo už Irsko, jelikož Loeb chyby nedělá a lepší než šestou pozici v Anglii si dokáže pohlídat. Fin se ale mohl spolehnout na podporu všech jezdců s Fordy (Latvala, Hirvonen, H. Solberg, Wilson, Mikkelsen), že se budou snažit držet Loeba za sebou. V naprosto šíleném počasí, lijáku, větru, tmě a mlze na chvíli vysvitla naděje, že Loeb udělá chybu. Jelikož mu chvílemi přestávala svítit světla na večerních RZ. Od počátku vedl Hirvonen s Fordem, Marcus držel druhou pozici Loeb třetí. Rally Great Britiain vyhrál Hirvonen, jeho čtvrté vítězství. Ač se Gronholm snažil sebevíc, Francouz si třetí pozici podržel a stal se díky tomu Mistrem světa v rally 2007.
A co na to samotní jezdci? „Na konci poslední zkoušky jsme byli oba hodně dojatí. Ukončit kariéru v takovémhle týmu je báječné. Dva roky jsem si to užíval u Fordu bez téměř jakéhokoli problému. Navíc jsem měl báječný vůz,“ říká Marcus Grönholm, letošní vicemistr. „Samozřejmě jsem zklamaný, že jsem nezískal titul. Ale již před startem této soutěže bylo jasné, že to bude velmi těžké.“ Dále dodává „Byl to neuvěřitelně drsný víkend. Jet najednou v mlze, dešti a tmě bylo tak těžké, že jsem jako čerstvý důchodce rád, že už v takovýchto podmínkách nebudu muset jezdit! Dělal jsem vše co jsem mohl, ale titul jsem neztratil zde. Ten jsem ztratil po své havárii v Irsku.“ říká velmi zklamaně Marcus Gronholm.
Loeb to komentuje takto: „Je to fantastické a jsme oba velmi šťastní. V těchto podmínkách, které panovaly v Anglii. Je to pro nás obrovský úspěch,“ Další reakce nenechala dlouho čekat: „Je to pro mne speciální vítězství. Je pro mne rozhodně lepší vyhrát o čtyři body na posledním podniku, než mít náskok čtyřicet bodů,“ dále se Loeb trošku ponořil do historie: „Čtvrtým titulem v řadě jsme de dostali do společnosti velkých osobností rally, čehož si nadmíru vážíme. Tento čtvrtý titul byl pro nás asi nejtěžší ze všech,“ bilancuje Loeb.
Co bude dělat Marcus Gronholm v příští sezóně? „S Malcolmem jsme mluvili o tom, že bych se příští rok na několik závodů vrátil. Není to ale otázka pro tento okamžik. Spíš je to o tom, že bych měl do toho chuť, než že by to bylo reálné. Všechno je to o jednání, možná zůstanu u Fordu v jiné funkci. Ještě není o ničem rozhodnuto,“
Takže se nechme překvapit, co nastane. Jedno je jisté, celý seriál závodů Gronholm určitě nepojede. Loebovi tak ubyl velký soupeř, ale minimálně další tři rostou. Hirvonen a Latvala. Třetím vzadu je Henning Solberg. Necháme se překvapit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.