Včera proběhlo důležité zasedání FIA, které řešilo změny na sezónu 2008 ve WRC. Na bodu programu bylo i schválení kalendáře na rok 2008, ale o tom dále.
Hlavními změnami pro rok 2008 jsou v pravidlech, kdy dnes nazývané etapy budou z důvodů přiblížení laické veřejnosti nazývány dny, dále se FIA opět vrátila k použití startovacích pozic druhého tak, že posádky budou druhý den startovat podle umístění v předchozí etapě. Tedy první posádka prvního dne bude startovat do druhého dne z prvního místa. Což je návrat ke klasice, kterou známe z našich soutěží. Dále FIA vložila před cílový přejezd přes rampu, 10 min servis, aby se posádky více přiblížily divákům.
Od 1. ledna 2009 vejdou v platnost další dvě nová pravidla. Aby došlo ke zvýšení náročnosti soutěží a podpoře jejich mediální atraktivity, mohou se soutěže jet na smíšeném povrchu s podmínkou, že se na použitém povrchu pojede ve dvou po sobě následujících etapách. Zároveň dojde k prodloužení celkové délky rychlostních zkoušek z 360 na 400 km. Nejsem si zcela jistý, jestli FIA pořád zastává názor, že je rally, tedy WRC, potřeba zlevňovat. Přestavení auta z asfaltu na šotolinu je docela nákladná záležitost.
Vás ale určitě bude především zajímat složení soutěží pro sezónu 2008. Jak problesklo v některých médiích, tak se o účast v šampionátu WRC ucházelo Polsko a i nestabilní Kypr. Bohužel právě díky problémům s infrastrukturou v Polsku a nejednotnosti automobilových federací na Kypru se obě soutěže do kalendáře nedostaly. Překvapením je zařazení soutěže Jordan Rally a Mexika. Podrobnější charakteristiky jednotlivých soutěží uvedu v dalším článku.
Kalendář mistrovství světa rally 2008:
FIA World Rally Championship 24. – 27. 1. MC Rallye Automobile Monte Carlo 08. – 10. 2. SWE Uddeholm Swedish Rally 28. 2. – 2. 3. MEX Rally Mexico 27. – 30. 3. ARG Rally Argentina 24. – 27. 4. HKJ Jordan Rally WRC 16. – 18. 5. I Rallye d'Italia Sardegna 29. 5. – 1. 6. GR BP Ultimate Acropolis Rally 13. – 15. 6. TR Rally of Turkey 31. 7. – 3. 8. FIN Neste Oil Rally Finland 15. – 17. 8. D ADAC Rallye Deutschland 28. – 31. 8. NZ Rally of New Zealand 2. – 5. 10. ESP Rallye de Espana 10. – 12. 10. F Rallye de France – Tour de Corse 24. – 26. 10. JAP Rally Japan 28. – 30. 11. GB Wales Rally GB FIA Šampionát produkčních vozů ( PCWRC) 8. – 10. 2. SWE Uddeholm Swedish Rally 27. – 30. 3. ARG Rally Argentina 29. 5. – 1. 6. GR BP Ultimate Acropolis Rally 28. – 31. 8. NZ Rally of New Zealand 19. – 21. 9. AUS Rally Australia 24. – 26. 10. JAP Rally Japan 28. – 30. 11. GB Wales Rally GB
FIA Juniorské mistrovství světa (JRC) 24. – 27. 4. HKJ Jordan Rally WRC 16. – 18. 5. I Rallye d'Italia Sardegna 13. – 15. 6. TR Rally of Turkey 31. 7. – 3. 8. FIN Neste Oil Rally Finland 15. – 17. 8. D ADAC Rallye Deutschland 2. – 5. 10. ESP Rally de Espana
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.