Symbolických 55 vozů je přihlášeno na 55. ročník podniku Rolex 24 at Daytona, který otevírá čtvrtou sezonu IMSA SportsCar Championship. Závodu od soboty do neděle se zúčastní řada špičkových pilotů z celého světa napříč nejrůznějšími šampionáty. Podstatné ovšem je, že IMSA vstupuje do nové éry v kategorii prototypů.
Vytrvalostní závod na čtyřiadvacet hodin každoročně láká řadu jezdců, kteří si lednovou Daytonou krátí zimní přestávku. Stejný případ platí i pro některé týmy, startující v Daytoně jen v rámci vytrvalostního poháru, jenž IMSA vypsala na závody v Daytoně, Sebringu, Watkins Glen a Road Atlantě.
Nejsledovanější kategorií budou tradičně nejrychlejší prototypy a vozy GTLM. Hlavní kategorie prototypů čítá dvanáct zcela nových strojů. Pravděpodobně největší emoce budí modely DPi Mazda a Cadillac, postavené na základech LMP2 od konstruktérů Riley a Dallara. Dalším vozem DPi je Ligier Nissan.
Na straně přívrženců klasických LMP2 stojí motorem Gibson poháněné vozy týmů Rebellion Racing (Oreca 07) PR1/Mathaisen Motorsports (Ligier JS P217), Visit Florida Racing (Riley Mk. 30) a vítěz kolektivních testů DragonSpeed (Oreca 07).
Posádky jsou pro vytrvalost tří až čtyřčlenné, takže k sezónním stálicím přibudou hosté nemalých zkušeností. Mezi velké externí hvězdy například patří tovární piloti Porsche LMP1 Brendon Hartley (Extreme Speed Motorsport) a Neel Jani (Rebellion Racing), bývalý pilot NASCAR Jeff Gordon (Wayne Taylor Racing), pilot Toyoty LMP1 Mike Conway (Action Express Racing), jezdec série IndyCar James Hinchcliffe (Mazda) a podobně.
Kategorie PC shodných prototypů ORECA FLM09 má před sebou finálovou sezonu a chudé pětičlenné startovní pole tudíž není žádným překvapením. Do Daytony nastoupí tým Starworks s dvěma prototypy a ve shodném počtu se představí i BAR1 Motorsport. Třetím týmem v PC bude Performance Tech Motorsport.
Volné tréninky začínají již ve čtvrtek 26. ledna a odpoledne tamního času budou na řadě kvalifikace pro všechny čtyři kategorie. Na pátek je naplánován poslední trénink a v sobotu 28. 1. v 20:30 SEČ bude odstartován 55. ročník čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně.
Podívejte se na kompletní startovní listinu
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.