Máme za sebou legendární 110. ročník na trati Ecce Homo, který byl zároveň 35. rokem v seriálu Mistrovství Evropy. Letošní závod byl netradičně zahájen již v pátek 5. června na Hlavním náměstí a také slavnostním otevřením Ecce Homo Parku. Přes páteční administrativní a technické přejímky prošlo 154 jezdců, z toho 40 historických vozidel. V sobotu se trénovalo za horkého letního počasí a do nedělního závodu nenastoupili pouze čtyři závodníci.
Při nedělních závodních jízdách se počasí nijak nezměnilo a za stálého slunce jsme odjeli dvě závodní jízdy v poměrně dobrém časovém harmonogramu, v poměru s počtem technických závad a nehod. Skupina historických vozů měla tradičně velký počet „odpadlíků“, zejména právě díky poruchám na závodních vozech. Pořadatelé kolem trati, stejně jako každý rok, zasypali a zametli velké množství olejových skvrn, párkrát si na trať vyjel i odtahový vůz a záchranný systém zasahoval dvakrát pouze pro kontrolu, nikdo z jezdců ani diváků tentokrát nepotřeboval ošetření nebo pomoc záchranářů.
Absolutním vítězem letošních závodů je Ital Simone Faggioli, kterému již po sedmé v řadě ve Šternberku patří stupínek nejvyšší. I přes snahu činovníka pro styk s jezdci pozvat na Ecce Homo špičky evropských závodů, se nedokázal nikdo Simonemu přiblížit. I v letošním roce jsme si tedy vyslechli italskou hymnu a Faggioliho už ve Šternberku považujeme za domácího jezdce. Druhou příčku absolutní klasifikace obsadil český pilot Miloš Beneš, vodící po kopci krásnou černou Osellu FA30. V celkovém součtu obou časů dělilo Beneše 11 sekund od nepřemožitelného vítěze. Třetí místo patří taktéž Italovi, který sedí ve formulovém monopostu, Fausto Bormolinimu, s Reynardem K02. Velký obdiv ale zaslouží další z Čechů, David Komárek, který zajel na neskutečném čtvrtém místě absolutně. Je to velký Davidův úspěch, zajel oba časy pod tři minuty a na voze Norma M20 FC porazil jména jako Václav Janík, Dušan Nevěřil, László Szász a další. Pátou pozici si odváží Sébastien Petit do Francie. Je nám ctí, že jsme ve Šternberku mohli přivítat takového špičkového jezdce, několikanásobného Mistra Francie. Celou noc tým Petit Racing ladil motor, který nefungoval tak, jak by měl, ale nakonec to stačilo na pátou pozici. Petit byl na Ecce Homo nováčkem, proto rozhodně zaslouží obdiv.
Skupinu N v dnešním závodě ovládl Jiří Los, za sebou na druhém místě nechal loňského Mistra Evropy kategorie cestovních vozů, Igora Stefanovskiho. Třetí pozici získal Martin Jerman. Všichni tři startovali na vozech Mitsubishi Lancer Evo IX.
I skupině A vévodí vozy značky Mitsubishi, které obsadily první tři pozice. Vítězem skupiny je Jaromír Malý, druhé místo patří Vojáčkovi mladšímu a Rakušan Stefan Wiedenhofer si odváží pohár za třetí místo.
Ze závodníků ve skupině E1H měl bezesporu největší radost domácí jezdec Ing. Lukáš Tomeček s Golfem, který si na Ecce Homo prožil své „poprvé“. Jako předjezdec jezdí tuto trať dlouhá léta, zná ji téměř zpaměti. Počínaje přihlášením se do závodu jako ostrý jezdec, však Ecce Homo pro poruchy vozu nikdy nedojel. Proto rozhodně nesmutní pro bramborovou příčku ve skupině, ale raduje se pro první dokončený závod. Vítězem skupiny je Milan Boháč na voze Renault Clio a deset vteřin za ním na druhém místě se umístil Dušan Doseděl, další z jezdců soutěžící za AMK Ecce Homo, který nám předvedl krásné modré Subaru Impreza WRX.
Ve skupině GT si prvenství odvezl dlouholetý závodník Petr Vojáček, který nám ve Šternberku představil nádherné Ferrari 430 GT3. Za sebou nechal dva vozy Nissan 350Z s jezdci Chakoupkou a Filingerem.
Silnou skupinu E1 si vzal za své Ing. Andreas Gabat s jedinečným vozem Ford Escort Cosworth, druhý byl velmi rychlý Jozef Béreš s Fabií specifikace WRC a třetí místo právem patří jezdci z Rakouska, Karlu Schagerlovi, jehož drifterský jezdecký styl milují všichni diváci kolem trati. Felix Pailer letos uzmul pouze„bramboru“.
Ve skupině E2-SH se nejlépe dařilo Danu Michlovi s Lotusem Evora, jen drobný rozdíl byl ale mezi ním a druhým Vitverem. Ten s Audi TT zajel pod 3:10 a to je v každém případě úctyhodný výkon. Oba zajeli naprosto skvělé časy, byla to rozhodně famózní podívaná. Na třetím místě se umístil jezdec Liqui Moly Racing Teamu, sympatický Marek Rybníček s krásným Mitsubishi Lancer Evo 600. Povedla se mu zejména druhá závodní jízda, ve které zrychlil skoro o tři sekundy. Tyhle nádherné a rychlé stroje právem vévodí skupině E2-SH.
Královské třídě E2-SS kraluje český Miloš Beneš, před druhým Bormolinim a třetím Petitem a prvenství skupiny E2-SC právem náleží tomu NEJ jezdci posledních let, Simone Faggiolimu, žijící velké legendě. O skvělém výkonu Davida Komárka jsme se již zmiňovali, patří mu tedy ve skupině druhá pozice a třetí skončil Dušan Nevěřil. Všechny tyto jezdce jsme viděli v „plackách“ Norma M20FC, které jsou v současnosti nejsilnější vrchařskou zbraní. Sedmé místo patří hrdinovi dnešního dne. Šternberský závodník, mimochodem neskutečně rychlý šternberský závodník Petr Trnka, v první závodní jízdě dojel vůz před sebou a zažádal o opravnou jízdu. Po dlouhém rozhodování sportovní komisaři povolili opravnou jízdu a tak stačil ještě porazit svého stájového kolegu Jiřího Svobodu, Maďara Szásze, Ferdinanda Madriana, Itala Capucciho a další. Za jeho raketový progres v závodní kariéře mu patří velký obdiv.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.