Máme za sebou legendární 110. ročník na trati Ecce Homo, který byl zároveň 35. rokem v seriálu Mistrovství Evropy. Letošní závod byl netradičně zahájen již v pátek 5. června na Hlavním náměstí a také slavnostním otevřením Ecce Homo Parku. Přes páteční administrativní a technické přejímky prošlo 154 jezdců, z toho 40 historických vozidel. V sobotu se trénovalo za horkého letního počasí a do nedělního závodu nenastoupili pouze čtyři závodníci.
Při nedělních závodních jízdách se počasí nijak nezměnilo a za stálého slunce jsme odjeli dvě závodní jízdy v poměrně dobrém časovém harmonogramu, v poměru s počtem technických závad a nehod. Skupina historických vozů měla tradičně velký počet „odpadlíků“, zejména právě díky poruchám na závodních vozech. Pořadatelé kolem trati, stejně jako každý rok, zasypali a zametli velké množství olejových skvrn, párkrát si na trať vyjel i odtahový vůz a záchranný systém zasahoval dvakrát pouze pro kontrolu, nikdo z jezdců ani diváků tentokrát nepotřeboval ošetření nebo pomoc záchranářů.
Absolutním vítězem letošních závodů je Ital Simone Faggioli, kterému již po sedmé v řadě ve Šternberku patří stupínek nejvyšší. I přes snahu činovníka pro styk s jezdci pozvat na Ecce Homo špičky evropských závodů, se nedokázal nikdo Simonemu přiblížit. I v letošním roce jsme si tedy vyslechli italskou hymnu a Faggioliho už ve Šternberku považujeme za domácího jezdce. Druhou příčku absolutní klasifikace obsadil český pilot Miloš Beneš, vodící po kopci krásnou černou Osellu FA30. V celkovém součtu obou časů dělilo Beneše 11 sekund od nepřemožitelného vítěze. Třetí místo patří taktéž Italovi, který sedí ve formulovém monopostu, Fausto Bormolinimu, s Reynardem K02. Velký obdiv ale zaslouží další z Čechů, David Komárek, který zajel na neskutečném čtvrtém místě absolutně. Je to velký Davidův úspěch, zajel oba časy pod tři minuty a na voze Norma M20 FC porazil jména jako Václav Janík, Dušan Nevěřil, László Szász a další. Pátou pozici si odváží Sébastien Petit do Francie. Je nám ctí, že jsme ve Šternberku mohli přivítat takového špičkového jezdce, několikanásobného Mistra Francie. Celou noc tým Petit Racing ladil motor, který nefungoval tak, jak by měl, ale nakonec to stačilo na pátou pozici. Petit byl na Ecce Homo nováčkem, proto rozhodně zaslouží obdiv.
Skupinu N v dnešním závodě ovládl Jiří Los, za sebou na druhém místě nechal loňského Mistra Evropy kategorie cestovních vozů, Igora Stefanovskiho. Třetí pozici získal Martin Jerman. Všichni tři startovali na vozech Mitsubishi Lancer Evo IX.
I skupině A vévodí vozy značky Mitsubishi, které obsadily první tři pozice. Vítězem skupiny je Jaromír Malý, druhé místo patří Vojáčkovi mladšímu a Rakušan Stefan Wiedenhofer si odváží pohár za třetí místo.
Ze závodníků ve skupině E1H měl bezesporu největší radost domácí jezdec Ing. Lukáš Tomeček s Golfem, který si na Ecce Homo prožil své „poprvé“. Jako předjezdec jezdí tuto trať dlouhá léta, zná ji téměř zpaměti. Počínaje přihlášením se do závodu jako ostrý jezdec, však Ecce Homo pro poruchy vozu nikdy nedojel. Proto rozhodně nesmutní pro bramborovou příčku ve skupině, ale raduje se pro první dokončený závod. Vítězem skupiny je Milan Boháč na voze Renault Clio a deset vteřin za ním na druhém místě se umístil Dušan Doseděl, další z jezdců soutěžící za AMK Ecce Homo, který nám předvedl krásné modré Subaru Impreza WRX.
Ve skupině GT si prvenství odvezl dlouholetý závodník Petr Vojáček, který nám ve Šternberku představil nádherné Ferrari 430 GT3. Za sebou nechal dva vozy Nissan 350Z s jezdci Chakoupkou a Filingerem.
Silnou skupinu E1 si vzal za své Ing. Andreas Gabat s jedinečným vozem Ford Escort Cosworth, druhý byl velmi rychlý Jozef Béreš s Fabií specifikace WRC a třetí místo právem patří jezdci z Rakouska, Karlu Schagerlovi, jehož drifterský jezdecký styl milují všichni diváci kolem trati. Felix Pailer letos uzmul pouze„bramboru“.
Ve skupině E2-SH se nejlépe dařilo Danu Michlovi s Lotusem Evora, jen drobný rozdíl byl ale mezi ním a druhým Vitverem. Ten s Audi TT zajel pod 3:10 a to je v každém případě úctyhodný výkon. Oba zajeli naprosto skvělé časy, byla to rozhodně famózní podívaná. Na třetím místě se umístil jezdec Liqui Moly Racing Teamu, sympatický Marek Rybníček s krásným Mitsubishi Lancer Evo 600. Povedla se mu zejména druhá závodní jízda, ve které zrychlil skoro o tři sekundy. Tyhle nádherné a rychlé stroje právem vévodí skupině E2-SH.
Královské třídě E2-SS kraluje český Miloš Beneš, před druhým Bormolinim a třetím Petitem a prvenství skupiny E2-SC právem náleží tomu NEJ jezdci posledních let, Simone Faggiolimu, žijící velké legendě. O skvělém výkonu Davida Komárka jsme se již zmiňovali, patří mu tedy ve skupině druhá pozice a třetí skončil Dušan Nevěřil. Všechny tyto jezdce jsme viděli v „plackách“ Norma M20FC, které jsou v současnosti nejsilnější vrchařskou zbraní. Sedmé místo patří hrdinovi dnešního dne. Šternberský závodník, mimochodem neskutečně rychlý šternberský závodník Petr Trnka, v první závodní jízdě dojel vůz před sebou a zažádal o opravnou jízdu. Po dlouhém rozhodování sportovní komisaři povolili opravnou jízdu a tak stačil ještě porazit svého stájového kolegu Jiřího Svobodu, Maďara Szásze, Ferdinanda Madriana, Itala Capucciho a další. Za jeho raketový progres v závodní kariéře mu patří velký obdiv.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.