Máme za sebou legendární 110. ročník na trati Ecce Homo, který byl zároveň 35. rokem v seriálu Mistrovství Evropy. Letošní závod byl netradičně zahájen již v pátek 5. června na Hlavním náměstí a také slavnostním otevřením Ecce Homo Parku. Přes páteční administrativní a technické přejímky prošlo 154 jezdců, z toho 40 historických vozidel. V sobotu se trénovalo za horkého letního počasí a do nedělního závodu nenastoupili pouze čtyři závodníci.
Při nedělních závodních jízdách se počasí nijak nezměnilo a za stálého slunce jsme odjeli dvě závodní jízdy v poměrně dobrém časovém harmonogramu, v poměru s počtem technických závad a nehod. Skupina historických vozů měla tradičně velký počet „odpadlíků“, zejména právě díky poruchám na závodních vozech. Pořadatelé kolem trati, stejně jako každý rok, zasypali a zametli velké množství olejových skvrn, párkrát si na trať vyjel i odtahový vůz a záchranný systém zasahoval dvakrát pouze pro kontrolu, nikdo z jezdců ani diváků tentokrát nepotřeboval ošetření nebo pomoc záchranářů.
Absolutním vítězem letošních závodů je Ital Simone Faggioli, kterému již po sedmé v řadě ve Šternberku patří stupínek nejvyšší. I přes snahu činovníka pro styk s jezdci pozvat na Ecce Homo špičky evropských závodů, se nedokázal nikdo Simonemu přiblížit. I v letošním roce jsme si tedy vyslechli italskou hymnu a Faggioliho už ve Šternberku považujeme za domácího jezdce. Druhou příčku absolutní klasifikace obsadil český pilot Miloš Beneš, vodící po kopci krásnou černou Osellu FA30. V celkovém součtu obou časů dělilo Beneše 11 sekund od nepřemožitelného vítěze. Třetí místo patří taktéž Italovi, který sedí ve formulovém monopostu, Fausto Bormolinimu, s Reynardem K02. Velký obdiv ale zaslouží další z Čechů, David Komárek, který zajel na neskutečném čtvrtém místě absolutně. Je to velký Davidův úspěch, zajel oba časy pod tři minuty a na voze Norma M20 FC porazil jména jako Václav Janík, Dušan Nevěřil, László Szász a další. Pátou pozici si odváží Sébastien Petit do Francie. Je nám ctí, že jsme ve Šternberku mohli přivítat takového špičkového jezdce, několikanásobného Mistra Francie. Celou noc tým Petit Racing ladil motor, který nefungoval tak, jak by měl, ale nakonec to stačilo na pátou pozici. Petit byl na Ecce Homo nováčkem, proto rozhodně zaslouží obdiv.
Skupinu N v dnešním závodě ovládl Jiří Los, za sebou na druhém místě nechal loňského Mistra Evropy kategorie cestovních vozů, Igora Stefanovskiho. Třetí pozici získal Martin Jerman. Všichni tři startovali na vozech Mitsubishi Lancer Evo IX.
I skupině A vévodí vozy značky Mitsubishi, které obsadily první tři pozice. Vítězem skupiny je Jaromír Malý, druhé místo patří Vojáčkovi mladšímu a Rakušan Stefan Wiedenhofer si odváží pohár za třetí místo.
Ze závodníků ve skupině E1H měl bezesporu největší radost domácí jezdec Ing. Lukáš Tomeček s Golfem, který si na Ecce Homo prožil své „poprvé“. Jako předjezdec jezdí tuto trať dlouhá léta, zná ji téměř zpaměti. Počínaje přihlášením se do závodu jako ostrý jezdec, však Ecce Homo pro poruchy vozu nikdy nedojel. Proto rozhodně nesmutní pro bramborovou příčku ve skupině, ale raduje se pro první dokončený závod. Vítězem skupiny je Milan Boháč na voze Renault Clio a deset vteřin za ním na druhém místě se umístil Dušan Doseděl, další z jezdců soutěžící za AMK Ecce Homo, který nám předvedl krásné modré Subaru Impreza WRX.
Ve skupině GT si prvenství odvezl dlouholetý závodník Petr Vojáček, který nám ve Šternberku představil nádherné Ferrari 430 GT3. Za sebou nechal dva vozy Nissan 350Z s jezdci Chakoupkou a Filingerem.
Silnou skupinu E1 si vzal za své Ing. Andreas Gabat s jedinečným vozem Ford Escort Cosworth, druhý byl velmi rychlý Jozef Béreš s Fabií specifikace WRC a třetí místo právem patří jezdci z Rakouska, Karlu Schagerlovi, jehož drifterský jezdecký styl milují všichni diváci kolem trati. Felix Pailer letos uzmul pouze„bramboru“.
Ve skupině E2-SH se nejlépe dařilo Danu Michlovi s Lotusem Evora, jen drobný rozdíl byl ale mezi ním a druhým Vitverem. Ten s Audi TT zajel pod 3:10 a to je v každém případě úctyhodný výkon. Oba zajeli naprosto skvělé časy, byla to rozhodně famózní podívaná. Na třetím místě se umístil jezdec Liqui Moly Racing Teamu, sympatický Marek Rybníček s krásným Mitsubishi Lancer Evo 600. Povedla se mu zejména druhá závodní jízda, ve které zrychlil skoro o tři sekundy. Tyhle nádherné a rychlé stroje právem vévodí skupině E2-SH.
Královské třídě E2-SS kraluje český Miloš Beneš, před druhým Bormolinim a třetím Petitem a prvenství skupiny E2-SC právem náleží tomu NEJ jezdci posledních let, Simone Faggiolimu, žijící velké legendě. O skvělém výkonu Davida Komárka jsme se již zmiňovali, patří mu tedy ve skupině druhá pozice a třetí skončil Dušan Nevěřil. Všechny tyto jezdce jsme viděli v „plackách“ Norma M20FC, které jsou v současnosti nejsilnější vrchařskou zbraní. Sedmé místo patří hrdinovi dnešního dne. Šternberský závodník, mimochodem neskutečně rychlý šternberský závodník Petr Trnka, v první závodní jízdě dojel vůz před sebou a zažádal o opravnou jízdu. Po dlouhém rozhodování sportovní komisaři povolili opravnou jízdu a tak stačil ještě porazit svého stájového kolegu Jiřího Svobodu, Maďara Szásze, Ferdinanda Madriana, Itala Capucciho a další. Za jeho raketový progres v závodní kariéře mu patří velký obdiv.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.