Nová generace motoru 1,4 BoosterJet nyní přichází v modelech Suzuki Vitara a S-Cross standardně s mild-hybridním pohonem. Díky výkonné 48V soustavě dosahují obě SUV značky Suzuki výrazně nižší spotřeby paliva, ve městě až o 1,7 l/100 km, a to při zachování ostatních parametrů na stávající úrovni.
Zcela nový motor 1,4 BoosterJet představuje pro značku Suzuki start nové éry. Pohonná jednotka K14D sdílí se svým předchůdcem typu K14C jen několik základních rysů: počet čtyř válců, vrtání 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývající objem 1373 cm3. Vše ostatní je nové nebo prošlo důkladnou modernizací. Inovace jsou tak rozsáhlé, že nový je blok i hlava motoru, ale také klikový mechanismus a mnoho dalších částí motoru.
Hlavní novinkou je však přidání výkonného elektromotoru, který se spalovacím motorem spolupracuje v pěti různých režimech a společně tvoří hybridní pohon. Elektromotor o výkonu 10 kW slouží jako generátor elektrické energie.
Podstatou hybridního pohonu je uložení energie, která by jinak přišla nazmar, pro budoucí užití. Dochází k tomu vždy, když řidič uvolní plynový pedál: elektromotor začne přibrzďovat spalovací motor a tím dobíjet baterii. Brzdění motorem je díky tomu výraznější a v běžných klesáních odpadá nutnost brzdit provozními brzdami, případně je snížena na minimum.Takto získanou energii hybridní systém zužitkuje při zrychlování. Při mírnějším stlačení plynového pedálu se aktivuje funkce podpory při akceleraci (torque boost). Elektromotor zahladí takzvaný turboefekt a postará se o plynulejší a výraznější reakci na sešlápnutí pedálu. Při prudším stlačení plynového pedálu se elektromotor zapojí naplno. Elektrické navýšení točivého momentu (torque-fill control) zvyšuje celkový točivý moment pohonného systému až o 53 Nm, hybridní pohon je tak schopen dosahovat v nízkých a středních otáčkách lepších parametrů než samotný spalovací motor.
Hybridní systém v Suzuki Vitara a S-Cross tak snižuje zátěž spalovacího motoru a společně s tím i jeho spotřebu. Vedle toho ale šetří palivo i dalšími způsoby. Elektrické udržování volnoběhu umožňuje odpojit přívod paliva kdykoliv po vyšlápnutí spojky. Udržování volnoběžných otáček za běžných okolností vyžaduje určitou dávku paliva, která neslouží k pohonu auta, ale jen k udržování motoru v běhu. S novou funkcí hybridního pohonu využívá elektromotor energii nashromážděnou při zpomalování. Při zařazení rychlosti se přívod paliva do vstřikování okamžitě obnoví a řidič může normálně pokračovat v jízdě.
Pokud naopak řidič před zastavením spojku uvolní a rychlost jízdy klesne pod zhruba 15 km/h (odpovídá otáčkám volnoběhu na dvojku), motor se automaticky vypne a naskočí až s opětovným vyšlápnutím spojky a zařazením převodu. Při stání na místě dokáže lithium-iontová baterie napájet všechny elektrické systémy ve voze po dobu nejméně několika minut bez nutnosti nastartovat spalovací motor.
Vyšší efektivita hybridního systému je dána nejen vysokým výkonem pomocného elektromotoru, ale také vyšším napětím. Dosud nabízené varianty hybridního systému v modelech Ignis a Swift pracují s napětím 12 V – stejné napětí jako ve zbytku elektroinstalace klade menší nároky na složitost systému, což u kompaktního městského auta znamená dvě důležité výhody: nízkou hmotnost a nízké výrobní náklady. Pro modely SUV Suzuki přikročilo ke zvýšení napětí hybridní soustavy na 48 V. Díky tomu systém hospodaří s většími toky energie, elektromotor má větší brzdný účinek a baterie může mít až desetkrát vyšší kapacitu.
Celý systém je mimořádně jednoduchý a kompaktní. Elektromotor s funkcí startéru a generátoru (ISG – integrovaný startér-generátor) je připojen ke spalovacímu motoru přes klínový řemen. Nahrazuje konvenční alternátor, jehož funkci mimo jiné plní. Pod předními sedadly se nacházejí lithium-iontový akumulátor a měnič stejnosměrného napětí 48 V / 12 V, který spojuje hybridní systém s ostatními elektrickými okruhy ve voze. Všechny přidané komponenty zvyšují hmotnost vozu jen o zhruba 30 kg a nezmenšují objem zavazadlového prostoru ani velikost kabiny. Elektrické součásti přitom nevyžadují žádnou údržbu, naopak přinášejí výhodu v podobě jednoduché 12V baterie. Systém vypínání motoru při stání je totiž od ní oddělen, a tak není 12V baterie zatěžována velkými výkyvy proudu.
S napětím 48 V se může ISG připojovat jako elektromotor nebo generátor i při jízdě ustálenou rychlostí, aniž by řidič něco pocítil. Umělé navýšení nebo snížení zátěže spalovacího motoru podle pokynů řídicí jednotky zvyšuje účinnost spalování, a tím ve střednědobém a dlouhodobém měřítku snižuje spotřebu benzinu (thermal efficiency). S 12V systémem by tyto nenápadné korekce nebyly možné.
Přidané elektrické části hybridního pohonu ale nejsou jedinými novinkami motoru 1,4 BoosterJet typu K14D. Díky kompletně přepracovaným základním částem se zvýšil kompresní poměr z 9,9 na 10,9 : 1 a společně s tím byl motor nově osazen variabilním časováním nejen sacích, ale i výfukových ventilů. Obojí vede k vyšší účinnosti spalovacího motoru, stejně jako další nová opatření, mimo jiné chlazení spalin při jejich recirkulaci přes EGR ventil, olejové čerpadlo s proměnným průtokem nebo elektronická regulace průchodu chladicí kapaliny topení.
Nové je i přímé vstřikování Hitachi s maximálním tlakem 350 bar – předchozí motor K14C měl systém Bosch s maximem 200 bar. Další změnou je turbodmychadlo IHI nahrazující stávající Mitsubishi a na něj navazující modifikovaný filtr pevných částic (GPF) sdružený v jednom obalu s katalyzátorem. Všechny provedené úpravy mají za cíl především snížit spotřebu paliva a snížit emise škodlivin pod úroveň nejpřísnějších současných limitů. Zároveň přináší jiný zvukový projev motoru, který je od stávajícího provedení snadno rozeznatelný.
Maximum točivého momentu díky vyšší účinnosti spalování a přidání elektromotoru vzrostlo z 220 na 235 Nm. Nejvyšší výkon motoru 1,4 BoosterJet v provedení K14D je 95 kW dosahovaných již při 5500 otáčkách. Pohonný systém je naladěný pro jízdu v nízkých a středních otáčkách, a tomu odpovídá i úprava převodovky: třetí až šestý stupeň i stálý převod jsou delší než dosud. Díky tomu motor při jízdě na nejvyšší stupeň rychlostí 100 km/h točí jen 2000 otáček. Při běžných provozních podmínkách je tak možné kdykoliv naplno využít veškerý točivý moment hybridního systému.
Spotřeba paliva díky úpravám spalovacího motoru, přidání elektromotoru a prodloužení převodů klesla v kombinovaném cyklu o 20 %, v městském cyklu dosahuje úspora dle konkrétní verze až 1,7 l/100 km. Emise CO2 klesly až o 28 gramů, u modelu Vitara i S-Cross s pohonem předních kol dosahují v základním provedení shodně 104 g/km. Díky tomu motor 1,4 BoosterJet s 48V hybridním systémem SHVS rozhodujícím způsobem přispívá ke splnění flotilových limitů emisí CO2, které letos vstupují v Evropské unii v platnost.
Suzuki Vitara s hybridním pohonem vstupuje na český trh s cenou od 456 900 Kč. Standardem jsou nově pokročilé technologie, dosud sériově nabízené až v nejvyšší úrovni Elegance: LED světlomety, světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat doplněný o systém automatického nouzového brzdění a také systémy hlídání jízdního pruhu a rozpoznání dopravních značek. Základní výbava Comfort je dále rozšířena o automatickou klimatizaci, přední mlhovky a střešní ližiny, tedy prvky, které byly dosud dostupné až v prostřední úrovni Premium.
Vitara Premium s pohonem všech kol stojí s novým motorem 1,4 BoosterJet SHVS od 555 900 Kč. I nadále tak patří k nejdostupnějším SUV s pohonem 4x4 na českém trhu a současně je jedním z mála vozů, které kombinují hybridní technologii s pohonem všech kol.
Příchod nového pohonného systému je u modelu Vitara také spojen s nasazením nových LED světlometů. Nové světlomety používají světelné diody i pro dálková světla, jejichž funkci dosud zajišťovala konvenční žárovka. Upravená optika hlavních světlometů je drobným faceliftem, který mění výraz předních partií Vitary. Modrý ozdobný prvek už nemá tvar kroužku obepínajícího projektor potkávacích světel. Nově jde o elegantní linku volně navazující na chromované lišty v masce chladiče a v nárazníku, která zdůrazňuje výrazný vzhled předních partií.
Suzuki S-Cross v novém hybridním provedení stojí v základní výbavě Comfort od 489 900 Kč. I u něj se základní výbava rozšířila o nové prvky dostupné dosud jen ve vyšších verzích: adaptivní tempomat, systém automatického brzdění, LED světlomety, světelný a dešťový senzor, přední mlhovky nebo dvouzónovou klimatizaci. I hybridní S-Cross je stejně jako Vitara dostupný s pohonem předních i všech kol.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?