Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

bohy / AutoRoad.cz, 9. října 2019, 16:49 Google+

Již čtvrt století je Audi RS synonymem pro rodinná kombi s dynamickými schopnostmi sportovních vozů. Připomeňme si všechny rychlé kombi střední třídy od legendární RS2 až po v minulém týdnu představené faceliftované RS4 Avanti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč

Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč | foto: Audi ČR

Sdílejte článek

img-responsive

Audi RS2 | foto: Audi

Audi RS2
V letech 1994 a 1995 bylo vyráběno první rychlé kombi. Jako základ posloužil tehdejší typ Audi 80 B4. S úpravou na vysokovýkonné RS pomáhala automobilka Porsche. K pohonu sloužil přeplňovaný 20 ventilový řádový pětiválec s výkonem 232 kW (315 koní) a točivý moment vrcholil hodnotou 440 N.m. Také díky pohonu 4x4 quattro dokázal kombík zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8s a maximální dosažitelná rychlost měla hodnotu 262 km/h. Pro zajímavost můžeme dodat, že 50 km/h bylo dosaženo v kratším čase, než dokázalo tehdejší nejrychlejší sériové vozidlo planety McLaren F1. Proč Audi pro svůj nejvýkonnější model zvolilo nezvyklou karosářskou verzi kombi? Důvod byl prostý. Audi bylo natolik schopné, že se samotné Porsche obávalo, aby neodvedlo případné zákazníky jeho modelu 911. Proto byla zvolena právě ta nejméně "sportovní" karosářská verze.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B5
V roce 1999 byla představena první Audi RS4. Na místo Porsche pomáhala s úpravou tohoto modelu sesterská společnost Quattro GmbH, která v 90. letech připravoval sportovní modely značky Audi. Pod kapotou byl biturbo V6 2,7 litru upravený firmou Cosworth. Výsledný výkon dosahoval 280 kW (380 koní) a 440 N.m. 6 stupňová manuální převodovka posílala výkon na všechna čtyři kola. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,9 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B7
V roce 2005 přišla RS4 v generaci B7. Poprvé bylo možné zvolit i jinou karosářskou variantu. K výběru byl kromě kombíku i sedan a kabriolet. Použitý motor též znamenal odklon od zažitých tradici. K pohonu sloužil vysokootáčkový atmosférický V8 o objemu 4,2 litru. Výkon byl 309 kW (420 koní) ve vysokých 7800 ot./min. Točivý moment dosahoval 430 N.m. Na rozdíl od předchozích generací měl pohon všech kol quattro asymetrické rozdělení výkonu 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Maximální rychlost byla obligátně omezena na 250 km/h, za příplatek byla možnost posunout omezovač na maximální rychlost 280 km/h. Zrychlení 0 na 100 km/h zabralo 4,9 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B8
Od roku 2012 byla k dispozici nová generace rychlého kombi RS4. Na rozdíl od té předchozí nebyla u B8 možnost jiné karosářské verze, než kombi. Komu se líbil charakter RS4, avšak není příznivcem této karosářské verze, mohl sáhnou po RS5, jenž v elegantnější karoserii ukrývala stejnou pohonnou jednotku. Motor zde byl podobně jako u předchozích generace atmosférický V8 4,2 l. Výkon poskočil o 30 koní na celkových 450 (331 kW), točivý moment se nezměnil, stále dosahoval 430 N.m. Největší změnou bylo posunutí motoru více do středu vozu. To velice prospělo celkovému vyvážení a byl výrazně potlačen dřívější nešvar rychlých Audi, což byla značná nedotáčivost. Na všechna kola byl výkon směřován přes 7 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, na přání byl omezovač posunut na 280 km/h. Akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,7 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B9
V roce 2017 byla zahájena výroba zatím poslední generace RS4. Vynikající atmosférický V8 byl nahrazen biturbo V6 2,9 l. Mnozí tuto změnu přijímali v nelibosti, já v ní spíše vnímám návrat ke kořenům. Vždyť první RS4 měla biturbo V6 s obsahem ještě o 0,2 l menším. Nový motor byl naladěn na 331 kW (450 koní), což je totožná hodnota s V8 v předchozí generaci. Avšak točivý moment poskočil o nezanedbatelných 170 N.m. na konečných 600 N.m. I díky 8 stupňové automatické převodovce a pohonu všech kol se podařilo stlačit zrychlení 0 na 100 km/ na 4,1s. Maximální rychlost je opět 250 km/h na přání 280 km/h.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B9 facelift
Na základě RS4 B9 přichází novinka v podobě faceliftované verze. Pod kapotou zůstává vše při starém. Tudíž můžeme počítat s biturbo V6 2,9 l o výkonu 331 kW (450 koní) a 600 N.m. Ani dynamické hodnoty se nezměnily. Stále je možné dosáhnout až 280 km/h a akcelerovat 0-100 km/h za 4,1 s. Změny nastaly v designu interiéru a exteriéru. Přesně po vzoru A4 a A4 Allroad. Největší změnou je větší maska a nové světlomety. Ty na přání mohou mít technologie LED Matrix. Záď zaujme novým nárazníkem s dvěmi koncovkami výfuku. Interiér se také měnil po vzoru civilnějších verzí a hlavní změnou je zde dotykový 10,1" displej infotainment. Faceliftované provedení bude k dodání od prosince letošního roku. Cena by měla startovat okolo 2 100 000 Kč.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GMC

GMC 6,2 Diesel V8 Gulf Stream-Sun Sport, cestování po americku

V12 9,5 l

Atmosférická V12 ještě neřekla poslední slovo

Toyota Yaris

NOVÁ Toyota Yaris. Největší výrobce aut nečekaně změnil strategii a svůj malý model...

Golf I z roku 1974

Víte, jak pečlivě si VW připravoval přechod z Brouka na Golfa?

Ilustrační foto

Jak jsou na tom VELCÍ HRÁČI? První autobazary se staly členy APPAA + SEZNAM

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

Když to FUNGUJE NA MILIONÁŘE? BMW 2 zkusí osvědčený klíč i mezi kompakty

Seat Arona TGI

Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

reklama

Doporučujeme

Volkswagen představil nové logo svých sportovně laděných modelů

Nové logo sportovních Volkswagenů. Jeho promyšlenost udiví

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  2. Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

  3. NOVÁ Toyota Yaris. Největší výrobce aut nečekaně změnil strategii a svůj malý model...

  4. Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

  5. Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

  6. Víte, jak pečlivě si VW připravoval přechod z Brouka na Golfa?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud