Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč
Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč, foto: Audi ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 9. října 2019 16:49
Sdílej:

Již čtvrt století je Audi RS synonymem pro rodinná kombi s dynamickými schopnostmi sportovních vozů. Připomeňme si všechny rychlé kombi střední třídy od legendární RS2 až po v minulém týdnu představené faceliftované RS4 Avanti.

Audi RS2V letech 1994 a 1995 bylo vyráběno první rychlé kombi. Jako základ posloužil tehdejší typ Audi 80 B4. S úpravou na vysokovýkonné RS pomáhala automobilka Porsche. K pohonu sloužil přeplňovaný 20 ventilový řádový pětiválec s výkonem 232 kW (315 koní) a točivý moment vrcholil hodnotou 440 N.m. Také díky pohonu 4x4 quattro dokázal kombík zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8s a maximální dosažitelná rychlost měla hodnotu 262 km/h. Pro zajímavost můžeme dodat, že 50 km/h bylo dosaženo v kratším čase, než dokázalo tehdejší nejrychlejší sériové vozidlo planety McLaren F1. Proč Audi pro svůj nejvýkonnější model zvolilo nezvyklou karosářskou verzi kombi? Důvod byl prostý. Audi bylo natolik schopné, že se samotné Porsche obávalo, aby neodvedlo případné zákazníky jeho modelu 911. Proto byla zvolena právě ta nejméně "sportovní" karosářská verze.

Audi RS4 B5V roce 1999 byla představena první Audi RS4. Na místo Porsche pomáhala s úpravou tohoto modelu sesterská společnost Quattro GmbH, která v 90. letech připravoval sportovní modely značky Audi. Pod kapotou byl biturbo V6 2,7 litru upravený firmou Cosworth. Výsledný výkon dosahoval 280 kW (380 koní) a 440 N.m. 6 stupňová manuální převodovka posílala výkon na všechna čtyři kola. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,9 s.

Audi RS4 B7V roce 2005 přišla RS4 v generaci B7. Poprvé bylo možné zvolit i jinou karosářskou variantu. K výběru byl kromě kombíku i sedan a kabriolet. Použitý motor též znamenal odklon od zažitých tradici. K pohonu sloužil vysokootáčkový atmosférický V8 o objemu 4,2 litru. Výkon byl 309 kW (420 koní) ve vysokých 7800 ot./min. Točivý moment dosahoval 430 N.m. Na rozdíl od předchozích generací měl pohon všech kol quattro asymetrické rozdělení výkonu 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Maximální rychlost byla obligátně omezena na 250 km/h, za příplatek byla možnost posunout omezovač na maximální rychlost 280 km/h. Zrychlení 0 na 100 km/h zabralo 4,9 s.

Audi RS4 B8Od roku 2012 byla k dispozici nová generace rychlého kombi RS4. Na rozdíl od té předchozí nebyla u B8 možnost jiné karosářské verze, než kombi. Komu se líbil charakter RS4, avšak není příznivcem této karosářské verze, mohl sáhnou po RS5, jenž v elegantnější karoserii ukrývala stejnou pohonnou jednotku. Motor zde byl podobně jako u předchozích generace atmosférický V8 4,2 l. Výkon poskočil o 30 koní na celkových 450 (331 kW), točivý moment se nezměnil, stále dosahoval 430 N.m. Největší změnou bylo posunutí motoru více do středu vozu. To velice prospělo celkovému vyvážení a byl výrazně potlačen dřívější nešvar rychlých Audi, což byla značná nedotáčivost. Na všechna kola byl výkon směřován přes 7 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, na přání byl omezovač posunut na 280 km/h. Akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,7 s.

Audi RS4 B9V roce 2017 byla zahájena výroba zatím poslední generace RS4. Vynikající atmosférický V8 byl nahrazen biturbo V6 2,9 l. Mnozí tuto změnu přijímali v nelibosti, já v ní spíše vnímám návrat ke kořenům. Vždyť první RS4 měla biturbo V6 s obsahem ještě o 0,2 l menším. Nový motor byl naladěn na 331 kW (450 koní), což je totožná hodnota s V8 v předchozí generaci. Avšak točivý moment poskočil o nezanedbatelných 170 N.m. na konečných 600 N.m. I díky 8 stupňové automatické převodovce a pohonu všech kol se podařilo stlačit zrychlení 0 na 100 km/ na 4,1s. Maximální rychlost je opět 250 km/h na přání 280 km/h.

Audi RS4 B9 faceliftNa základě RS4 B9 přichází novinka v podobě faceliftované verze. Pod kapotou zůstává vše při starém. Tudíž můžeme počítat s biturbo V6 2,9 l o výkonu 331 kW (450 koní) a 600 N.m. Ani dynamické hodnoty se nezměnily. Stále je možné dosáhnout až 280 km/h a akcelerovat 0-100 km/h za 4,1 s. Změny nastaly v designu interiéru a exteriéru. Přesně po vzoru A4 a A4 Allroad. Největší změnou je větší maska a nové světlomety. Ty na přání mohou mít technologie LED Matrix. Záď zaujme novým nárazníkem s dvěmi koncovkami výfuku. Interiér se také měnil po vzoru civilnějších verzí a hlavní změnou je zde dotykový 10,1" displej infotainment. Faceliftované provedení bude k dodání od prosince letošního roku. Cena by měla startovat okolo 2 100 000 Kč.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?