Audi Q3 Sportback OFICIÁLNĚ: Další SUV-kupé jde na trh! Už na podzim

František Zakopal / AutoRoad.cz, 24. července 2019, 14:35 Google+

Audi rozšiřuje svou modelovou paletu o kompaktní SUV ve stylu kupé – Audi Q3 Sportback. Nový model kombinuje výrazný vzhled, praktičnost a mnohostrannost SUV se sportovní elegancí a agilní ovladatelností kupé. Díky tomu je prvním kompaktním crossoverem značky Audi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback | foto: Audi ČR

Sdílejte článek

Nízká střecha, svalnaté tělo: design

Audi Q3 Sportback ztělesňuje sílu a preciznost, což je patrné ze všech stylistických detailů. Černá mřížka osmiúhelníkové masky chladiče Singleframe má výrazně trojrozměrný design s mimořádně sportovním charakterem. To samé platí i pro lichoběžníkové otvory pro přívod vzduchu a expresivní nárazník s plochou ozdobnou lištou. Výrazné vnější díly karoserie jsou lakovány v kontrastní barvě a umocňují charakter SUV. Opakem je kabina ve stylu kupé. Nízká linie střechy přechází do velmi skloněných střešních sloupků D a je zakončena střešním spoilerem. Audi Q3 Sportback tak vypadá výrazně delší než sesterský model Q3. SUV ve stylu kupé je zároveň o téměř tři centimetry nižší. Díky tomu působí vůz svalnatějším dojmem. Výrazné kontury nad koly poukazují na pohon quattro, který je dodáván sériově pro většinu nabízených motorů. Na výrazně prostorově zpracovaných plochách zádě vzniká velmi efektní hra světla a stínu. Šířku modelu Audi Q3 Sportback umocňuje nízké zadní okno, které je po stranách obklopeno aerodynamickými prvky, a sportovní nárazník, jenž přebírá vzhled otvorů pro přívod vzduchu. K tomuto efektu přispívají také zadní svítilny, které mají stejně jako nízké přední světlomety klínovitý tvar, jenž se od okrajů zužuje. Audi dodává přední světlomety ve třech verzích včetně technologie Matrix LED, u níž adaptivní dálková světla inteligentně osvětlují vozovku v závislosti na jízdní situaci.

Sportovní na silnicích i nezpevněných cestách: podvozek

Audi Q3 Sportback poskytuje potěšení z jízdy na nejrůznějších površích. Kompaktní crossover je dynamickým všestranným automobilem ve městě, na dálnicích i v lehkém terénu. Sériově je vybaven progresivním řízením, jehož převod je tím strmější převod, čím větší je úhel otočení volantu, a sportovním podvozkem. Na přání je k dispozici podvozek s adaptivními tlumiči, poskytující ještě větší šíři možných nastavení od dynamického až po komfortní. V závislosti na jízdní situaci, stavu vozovky a osobních preferencích může řidič měnit charakteristiku svého vozu prostřednictvím sériového systému pro řízení jízdní dynamiky Audi drive select v šesti režimech, včetně módu offroad. Systém ovlivňuje kromě nastavení motoru a převodovky také elektronicky řízené tlumiče a posilovač řízení. Na přání podporuje řidiče rovněž asistent pro jízdu z kopce. Při jízdě ze svahu se sklonem více než šest stupňů udržuje systém řidičem nastavenou konstantní rychlost jízdy.

TFSI, TDI, S tronic, quattro: pohon

V době uvedení na trh v Evropě bude pro model Audi Q3 Sportback nabízen jeden zážehový motor a jeden vznětový agregát. Nejvýkonnějším motorem (Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,7 – 7,3; kombinované emise CO2 v g/km*: 174 – 166) je 2.0 TFSI se 169 kW (230 k). Jednotka 2.0 TDI (Audi Q3 Sportback 35 TDI S tronic: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 4,9 – 4,7; kombinované emise CO2 v g/km*: 129 – 123) je vyladěna na nejvyšší výkon 110 kW (150 k). Krátce po zahájení prodeje bude k dispozici také s mechanickou převodovkou a pohonem všech kol quattro. Další varianty poháněcího ústrojí budou následovat v průběhu roku, včetně ještě výkonnějšího turbodieselu a základního zážehového motoru, který bude kombinován s částečně hybridním systémem s napětím 48 V. Jeho přínosem je rekuperace kinetické energie při zpomalování a podporování spalovacího motoru při akceleraci z nízkých otáček. V reálném silničním provozu lze tímto způsobem ušetřit až 0,4 litru paliva na 100 kilometrů.

Ve verzích s nejvýkonnějšími motory zajišťuje přenos hnací síly sériově dodávaný pohon všech kol quattro. Centrálním modulem pohonu všech kol je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová vícelamelová spojka, uložená v oblasti zadní nápravy. Řízení mezinápravové spojky dbá na zajištění nejvyšší úrovně stability a trakce v kombinaci s maximálním potěšením z jízdy. Pohon quattro při jízdě na limitu úzce spolupracuje se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Tato softwarová funkce zlepšuje ovladatelnost vozidla a zvyšuje jízdní dynamiku i stabilitu mírnými brzdnými zásahy – na vnitřních kolech u pohonu quattro, resp. na vnitřním předním kole u verzí s pohonem předních kol.

Variabilní komfort: interiér a koncept vnitřního uspořádání

Audi Q3 Sportback má vnější délku 4,50 metru, šířku 1,84 metru a výšku 1,56 metru. Rozvor náprav je 2,68 metru. Výsledkem je velký a zároveň velmi variabilní interiér. Zadní sedadla pro tři cestující jsou sériově podélně posuvná v rozsahu 130 milimetrů a jejich třídílná opěradla mají nastavitelný sklon v sedmi krocích. Objem zavazadlového prostoru je 530 až 1400 litrů. Podlaha zavazadlového prostoru může být umístěna do dvou různých poloh. Horizontální kryt zavazadlového prostoru se v případě potřeby prakticky uloží pod podlahu. Na přání dodává Audi elektricky ovládané zadní výklopné víko, které se otevře nebo zavře také na povel specifického pohybu nohy. Přední sedadla – na přání elektricky nastavitelná a vyhřívaná – nabízejí sportovní polohu sezení a vysokou úroveň komfortu. V závislosti na výbavě jsou k dispozici sportovní sedadla s kontrastním prošíváním a barevnými proužky podél bočních polštářů. Progresivní designérskou filozofii navíc umocňují plochy z Alcantary na přístrojové desce a loketních opěrkách. Za tmy si lze atmosféru v interiéru individualizovat na přání dodávaným paketem dekoračního osvětlení a osvětlení kontur s výběrem 30 barev světla.

Digitální svět: ukazatele a ovládání

Koncept ovládání a zobrazování ukazuje, jak Audi pokračuje v digitalizaci svých modelů. K sériové výbavě patří digitální panel sdružených přístrojů s úhlopříčkou 10,25 palce, který řidič ovládá na multifunkčním volantu. U vrcholného systému MMI Navigation plus zobrazuje ukazatele digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s mnoha dodatečnými funkcemi. Další zobrazovací plochu tvoří v tomto případě displej MMI touch uprostřed přístrojové desky. Tento displej má úhlopříčku 10,1 palce a výběr funkce potvrzuje akustickým signálem. Stejně jako u modelů Audi vyšší třídy je displej obklopen širokým, leskle černým ozdobným obložením. Displej je natočen k řidiči pod úhlem 10 stupňů, stejně jako pod ním umístěný ovládací panel klimatizace. Na přání si může zákazník zvolit Audi virtual cockpit plus s úhlopříčkou 12,3 palce. V tomto případě má řidič na výběr tři různé styly zobrazování, včetně mimořádně dynamického módu.

Plochou strukturu menu doplňuje hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorové řeči, které rozumí i libovolně formulovaným větám. Zadávání cíle pro navigaci a vyhledávání MMI usnadňuje funkce textové nápovědy. Systém rozpoznává nejčastější cíle řidiče na základě projížděných tras. Na základě toho mu může předkládat vhodné návrhy tras. Přitom zohledňuje statistiky intenzity dopravy v jednotlivých denních obdobích.

Rozsáhlá konektivita: informační a zábavní systémy a Audi connect

Společně se systémem MMI Navigation plus mohou cestující využívat internetové služby Audi connect. Připojení k internetu je zajištěno rychlým standardem LTE Advanced prostřednictvím vložené karty SIM. Mezi internetové služby patří například „dopravní zpravodajství online“ nebo internetové vyhledávání objektů zájmu, které doplňují navigaci do cíle fotografiemi, informacemi o otvíracích dobách a hodnoceními uživatelů. Síťové propojení flotily vozidel Audi poskytuje řidiči modelu Q3 Sportback informace o parkovacích místech na ulicích, nebezpečných úsecích a omezeních rychlosti, která jsou navíc rozpoznávána prostřednictvím kamery a senzorů vozidla. Novou službou „Car-to-X“ jsou informace od semaforů. Automobil přijímá informace o příslušných fázích rozsvícení semaforů z centrálního počítače pro řízení světelné signalizace na křižovatkách, které jsou řidiči zobrazovány na panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Řidič tak může předvídavě přizpůsobit svou rychlost jízdy, což zvyšuje hospodárnost a přispívá k plynulejší dopravě. Tato nabídka je zpočátku spouštěna ve vybraných evropských městech a postupně bude rozšiřována – v závislosti na příslušné infrastruktuře městských aglomerací.

Paket Audi connect Navigation & Infotainment plus zahrnuje také navigaci s Google Earth a hybridní přijímač rozhlasového vysílání, který v závislosti na intenzitě signálu naladěné rozhlasové stanice automaticky přepíná mezi příjmem v režimech FM, DAB nebo internetové vysílání. Hlasové ovládání v tomto případě využívá k odpovídání na dotazy řidiče a jeho povely detailní znalosti z cloudu.

Konektivitu mezi automobilem a chytrým telefonem zajišťuje jak bezplatná aplikace myAudi App, tak i Audi smartphone interface. Toto rozhraní zajistí propojení informačního a zábavního systému vozidla s mobilními telefony iOS a Android. Systémy Apple Car Play nebo Android Auto přenesou ovládací a zobrazovací rozhraní chytrého telefonu na displej MMI – u telefonu iPhone, ve spojení s vrcholným informačním a zábavním systémem, dokonce bez kabelu. Rozsáhlou nabídku završují Audi phone box a prémiový audiosystém Bang & Olufsen s virtuálním zvukem 3D.

Připravenost na každou situaci: asistenční systémy

V modelu Audi Q3 Sportback slouží bezpečnosti čtyři sériově dodávané systémy. Mezi ně patří upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu a upozorňování na riziko kolize při změně jízdního pruhu. První uvedená funkce podporuje řidiče při udržování vozidla v jízdním pruhu, druhý systém poukazuje na kritické situace při změně jízdního pruhu, například na vozidlo v oblasti slepého úhlu. K sériové výbavě v České republice patří také Audi pre sense front. Hrozí-li kolize s překážkou před vozem, upozorní řidiče vizuálně, akusticky a hapticky. V případě nouze začne brzdit s maximální intenzitou a systém Audi pre sense basic aktivuje svá preventivní opatření. Mezi ně patří přitažení předních bezpečnostních pásů, uzavření oken, včetně na přání dodávaného posuvného střešního okna, a aktivace výstražných ukazatelů.

Mezi nejvýznamnější novinky mezi systémy, dodávanými na přání, patří adaptivní jízdní asistent, který podporuje řidiče při řízení v příčném i podélném směru. Při parkování a manévrování pomáhají nejmodernější systémy, včetně prostorového kamerového systému. Systém kamer ukazuje řidiči bezprostřední okolí SUV ve stylu kupé na displeji MMI, přičemž řidič má na výběr pohledy z různých perspektiv. Parkovací asistent zajistí automatické řízení vozidla při zajíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Chce-li řidič couvat z příčného parkovacího místa nebo úzkého vjezdu, upozorní jej asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran na kritické situace.

Prodej od podzimu: uvedení na trh a speciální edice

První vozy Audi Q3 Sportback budou předány zákazníkům v evropských zemích na podzim. České ceny budou oznámeny v průběhu léta 2019. U příležitosti uvedení nového modelu na trh nabídne Audi dvě verze exkluzivně vybavené speciální edice, jejichž označení prozrazuje odstín laku karoserie: „edition one stříbrná Tau“ a „edition one černá Mythos“. Exteriér obou verzí vychází z verze S line s paketem černých ozdobných prvků. Ještě sportovnější vzhled dodávají vozu tmavé ozdobné prvky ve světlometech Matrix LED a 20“ kola. Interiér stříbrné edice zaujme ušlechtilou vnitřní výbavou „interiér design selection“ a světlými barevnými odstíny, zatímco černá verze sází na tmavý interiér S line, doplněný o modré plochy z Alcantary na přístrojové desce a loketních opěrkách ve dveřích.

Vytisknout

Diskuze: Audi Q3 Sportback OFICIÁLNĚ: Další SUV-kupé jde na trh! Už na podzim

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Hyundai Nexo

ĎÁBELSKY dlouhý dojezd. Za modely NEXO a KONA Electric získal Hyundai ocenění

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud