Volkswagen vyvinul novou moderní přímo řazenou převodovku. „MQ281“ se vyznačuje mimořádnou účinností a v závislosti na kombinaci motoru a převodovky sníží emise CO2 až o pět gramů na kilometr. Poprvé bude převodovka MQ281 využita v novém modelu Passat a poté se rozšíří do téměř všech segmentů vozidel koncernu Volkswagen.
Přímo řazeným převodovkám je v současnosti věnována malá pozornost. Ale i drobná zdokonalení, vedoucí ke zvýšení účinnosti a snížení spotřebypaliva, mají enormní vliv na emise a ochranu životního prostředí. Přímo řazené převodovky mají navzdory své nenápadné funkci významný podíl na trhu převodovek, protože jsou na celém světě součástí výbavy mnoha nových automobilů.
Trend k vozidlům segmentu SUV s většími průměry kol klade na převodovky velké požadavky. „S MQ281 jsme vyvinuli velmi účinnou přímo řazenou převodovku, která tento úkol spolehlivě splňuje – a zanedlouho bude k dispozici v mnoha nejžádanějších modelech,“ vysvětluje Helmut Göbbels, vedoucí vývoje přímo řazených převodovek a pohonu všech kol ve společnosti Volkswagen. Převodovka MQ281 je koncipována pro motory s točivým momentem 200 až 340 N.m. Díky tomu zcela nebo částečně nahradí současné varianty převodovek Volkswagen s interními označeními MQ250 a MQ350.
Nová převodovka MQ281 vychází z „2,5hřídelového“ konceptu a vyznačuje se velkým rozsahem převodů až 7,89. Tím je na jedné straně zaručena dynamická akcelerace při rozjezdu – a to i u těžkých vozidel s velkými koly – a na druhé straně je na vyšší převodové stupně umožněn hospodárný provoz s nízkými otáčkami.
Vývoj převodovky se zaměřil především na zvýšení účinnosti. „Přitom jsme vsadili na metody virtuálního vývoje,“ říká Helmut Göbbels. „Díky tomu jsme zavedli zcela nový systém vedení oleje. Pomocí různých opatření jsme zajistili rovnoměrné a optimální mazání všech ozubených kol a ložisek. Současně jsme snížili objem oleje, jehož životnost je shodná s životností vozidla, na 1,5 litru.“ Speciální koncept ložisek, přizpůsobený požadavkům na novou převodovku, přispěl k dalšímu snížení tření. Ložiska s minimalizovaným třením jsou vybavena bezkontaktními těsněními.
Optimalizována byla také konstrukce skříně převodovky včetně materiálu, z něhož je vyrobena. Pomocí nástrojů virtuálního vývoje se podařilo vytvořit konstrukci skříně s optimální tuhostí. Nově uspořádaná skříň zabraňuje vzniku nežádoucího hluku, a přispívá tak ke zvýšení jízdního komfortu. Do interiéru se díky tomu přenáší méně slyšitelných a citelných vibrací.
Stejně jako mnoho dalších převodovek vyrábí Volkswagen převodovku MQ281 ve vlastní režii. Sériová výroba byla zahájena v závodech v Barceloně (Španělsko) a Córdobě (Argentina).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.