Domácí automobilka Škoda využila právě probíhajícího veletrhu "CNG Mobility Days 2019" v Berlíně k uvedení ekologické varianty svého nového kompaktního vozu. Škoda Scala G-TEC kombinuje dvojici nádrží, která ji umožňuje akční rádius přibližně 639 kilometrů. Zahájení prodeje modelu Scala G-TEC je plánováno v posledním čtvrtletí letošního roku. Co však již nyní o automobilu víme?
Škoda poprvé prezentuje ekologickou variantu svého nového modelu Scala, která je díky pohonu na zemní plyn efektivní a šetrná k životnímu prostředí. Model 1,0 GTEC o výkonu 66 kW (90 PS) a jeho tři nádrže na CNG umožňují na základě předběžných měření při pohonu čistě na zemní plyn dojezd přibližně 410 kilometrů. V kombinaci s benzinovou nádrží na devět litrů dosahuje celkový dojezd přibližně 630 kilometrů. Jak říká Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto za technický vývoj: "Zemní plyn hraje důležitou roli v mixu motorů vozů Škoda, protože nám pomáhá snižovat emise CO2. Naše motory na zemní plyn jsou díky nízkým emisím stále oblíbenější u zákazníků. A kdo v budoucnu bude jezdit ve voze Škoda Scala G-TEC, bude navíc v mnoha zemích profitovat z nízkých nákladů na palivo.“
Škoda pokračuje v budování palety ekologických vozidel na zemní plyn. Scala G-TEC je vedle modelu Octavia druhým modelem s pohonem na zemní plyn v aktuální nabídce značky. Nový model pohání přeplňovaný tříválcový motor s objemem 1,0 litru a 66 kW (90 PS). Maximální točivý moment činí 160 Nm a na kola jej přenáší 6 stupňová manuální převodovka. Model Scala G-TEC je navržen na provoz s CNG a splňuje emisní normu EU6d-TEMP. V porovnání s benzinovým provozem klesají emise CO2 o přibližně 25 procent, výrazně méně vzniká i oxidů dusíku (NOx) a netvoří se žádné pevné částice.
Dojezd 410 kilometrů
Scala G-TEC disponuje třemi spojenými ocelovými nádržemi na CNG, které mají kapacitu 13,8 kilogramů CNG. Díky tomu může tento model urazit 410 kilometrů v ekologickém a efektivním režimu na zemní plyn. Pokud dojdou zásoby CNG, Scala automaticky přepne na benzinový režim. S palivem v dodatečné 9 litrové nádrži může urazit ještě dalších 220 kilometrů. Scala G-TEC tak zůstává mobilní i v regionech bez čerpacích stanic na zemní plyn a celkový dojezd činí přibližně 630 kilometrů.
Bohatá sériová výbava
Scala 1,0 G-TEC je k dispozici ve dvou úrovních výbavy Ambition a Style a je vybavena kotoučovými brzdami vpředu a vzadu. Stejně jako všechny modely Scala, tak i varianta G-TEC nabízí sériově Asistent udržování jízdního pruhu a Front Assist s funkcí nouzového brzdění, LED světlomety a zadní skupinové svítilny, pro stupeň Style v Bi-LED provedení. Díky chytrému uspořádání nádrží na CNG v podlaze disponuje Scala G-TEC objemem zavazadlového prostoru 339 l, což je nejlepší hodnota ve srovnání s vozidly na zemní plyn v tomto segmentu.
Zemní plyn – most do éry elektromobility
V porovnání s benzinem a naftou obsahuje stlačený zemní plyn (CNG) více energie. Je levnější, má čistší spalování a motory na zemní plyn jsou navíc i tišší. Pokud se místo CNG použije syntetický plyn či bioplyn z odpadních vod nebo zemědělské produkce, ekologická bilance se dále výrazně zlepšuje. Zemní plyn tedy tvoří most mezi konvenčními fosilními palivy a elektromobilitou a je navíc okamžitě dostupný. Přitom se vozidlo na zemní plyn tankuje podobně jednoduše a pohodlně jako model s benzinovým nebo naftovým motorem.
Co o Scale G-TEC bohužel zatím nevíme je předpokládaná cena, která samozřejmě nejvíce určí zda a jaký bude o automobil zájem. Tuto informace se však pokusíme co nejdříve zjistit a informovat vás.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.