Škoda Mountiaq je tu: Šestý žákovský vůz je působivý dvoudveřový koncept pickupu na bázi modelu Škoda Kodiaq. Navrhlo a zkonstruovalo jej 35 talentovaných studentů podnikového učiliště Škoda Auto v rámci jejich výuky. Jedinečný vůz nalakovaný ve speciální barvě oranžová Sunset a zaujme také výkonným navijákem, sedmnáctipalcovými koly Rockstar se speciálními pneumatikami s terénním vzorkem, osvětleným nákladovým prostorem a výkonným sound systémem. Od roku 2014 tento projekt každoročně potvrzuje vysoký standard vzdělávání v renomovaném Středním odborném učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Šestý žákovský vůz dostal jméno Mountiaq – tento název dokonale vystihuje spojení moderního životního stylu s vysokou užitnou hodnotou pickupu. Jako výchozí model si účastnice a účastníci projektu vybrali SUV Škoda Kodiaq. Po dobu osmi měsíců vkládalo do tohoto tradičního projektu úsilí a kreativitu hned 35 žáků (mezi nimi i šest dívek) Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Celkem do projektu investovali více než 2 000 hodin práce. Přitom talentovaný dorost i v letošním roce podporovali odborníci z oblasti techniky, výroby a designu společnosti Škoda Auto.
„Jméno Mountiaq dokonale vyjadřuje dobrodružný charakter a jedinečné offroadové vlastnosti tohoto silného pickupu. Jsem neuvěřitelně hrdý na to, že jsem se mohl na tomto jedinečném projektu podílet,“ říká Petr Zemanec, jeden ze žáků z letošního týmu.
Žáci ve věku od 17 do 20 let začali s prací na studii vozu jménem Mountiaq v září 2018 pod vedením vyučujících, v lednu pak začala praktická realizace. V prvním kroku byla zesílena karoserie, následně byla z modelu Škoda Kodiaq odstraněna střecha a vyrobena zadní stěna společně s bočními okny kabiny. Dveře řidiče a spolujezdce byly zkráceny a rozšířeny. Pro naviják na přídi vozu Škoda Mountiaq vyvinuli žáci speciální držák, který snese enormní zatížení při nasazení v terénu. Integrace plně funkčního zadního výklopného víka vozidla na konci ložné plochy představovala jednu z největších výzev projektu. Nápis Škoda, provedený jednotlivými písmeny na zádi vozu, převzal Mountiaq mimo jiné z modelů Škoda Scala a Škoda Kamiq, které jsou vybaveny tímto prvkem jako první sériové modely v Evropě.
Pro perfektní využití i mimo silnice zvýšili žáci světlou výšku tohoto více než pět metrů dlouhého pickupu ve srovnání s modelem Kodiaq Scout zhruba o deset centimetrů. Dosáhli toho mimo jiné také montáží sedmnáctipalcových kol Rockstar II a pneumatik s obzvláště vysokým terénním vzorkem. Studie žákovského vozu má rozvor 2 788 milimetrů. Mountiaq pohání výkonný benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k).
Škoda Mountiaq upoutá pozornost svou zajímavou karoserií, vysoko vyvedeným sáním, světelnou rampou na střeše a také navijákem a předním ochranným rámem. Vzhled vozu skvěle doplňuje lak v oranžovém odstínu Sunset, který si žáci navrhli sami. Další zajímavostí studie žákovského vozu 2019 je osvětlená ložná plocha a pod ní skryté úložné prostory.
Zářivý odstín barvy laku navazuje i v černo-oranžovém interiéru s koženou výbavou. Stejně jako u předešlých studií žákovských vozů i u modelu Mountiaq ukázali žáci svou kreativitu a um překvapivými řešeními – například osvětlenou maskou chladiče.
Od roku 2014 umožňuje Střední odborné učiliště Škoda Auto, které již existuje více než 90 let, mimořádně talentovaným žákům možnost navrhnout a postavit vlastní vůz. Škoda během projektu profituje ze zpětné vazby a nápadů budoucích odborníků. Zároveň své budoucí zaměstnance seznamuje s procesem výroby již během studia. Každý žák Středního odborného učiliště Škoda Auto dostane po vyučení nabídku pracovního místa ve společnosti Škoda Auto.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?