Škoda Mountiaq je tu: Šestý žákovský vůz je působivý dvoudveřový koncept pickupu na bázi modelu Škoda Kodiaq. Navrhlo a zkonstruovalo jej 35 talentovaných studentů podnikového učiliště Škoda Auto v rámci jejich výuky. Jedinečný vůz nalakovaný ve speciální barvě oranžová Sunset a zaujme také výkonným navijákem, sedmnáctipalcovými koly Rockstar se speciálními pneumatikami s terénním vzorkem, osvětleným nákladovým prostorem a výkonným sound systémem. Od roku 2014 tento projekt každoročně potvrzuje vysoký standard vzdělávání v renomovaném Středním odborném učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Šestý žákovský vůz dostal jméno Mountiaq – tento název dokonale vystihuje spojení moderního životního stylu s vysokou užitnou hodnotou pickupu. Jako výchozí model si účastnice a účastníci projektu vybrali SUV Škoda Kodiaq. Po dobu osmi měsíců vkládalo do tohoto tradičního projektu úsilí a kreativitu hned 35 žáků (mezi nimi i šest dívek) Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Celkem do projektu investovali více než 2 000 hodin práce. Přitom talentovaný dorost i v letošním roce podporovali odborníci z oblasti techniky, výroby a designu společnosti Škoda Auto.
„Jméno Mountiaq dokonale vyjadřuje dobrodružný charakter a jedinečné offroadové vlastnosti tohoto silného pickupu. Jsem neuvěřitelně hrdý na to, že jsem se mohl na tomto jedinečném projektu podílet,“ říká Petr Zemanec, jeden ze žáků z letošního týmu.
Žáci ve věku od 17 do 20 let začali s prací na studii vozu jménem Mountiaq v září 2018 pod vedením vyučujících, v lednu pak začala praktická realizace. V prvním kroku byla zesílena karoserie, následně byla z modelu Škoda Kodiaq odstraněna střecha a vyrobena zadní stěna společně s bočními okny kabiny. Dveře řidiče a spolujezdce byly zkráceny a rozšířeny. Pro naviják na přídi vozu Škoda Mountiaq vyvinuli žáci speciální držák, který snese enormní zatížení při nasazení v terénu. Integrace plně funkčního zadního výklopného víka vozidla na konci ložné plochy představovala jednu z největších výzev projektu. Nápis Škoda, provedený jednotlivými písmeny na zádi vozu, převzal Mountiaq mimo jiné z modelů Škoda Scala a Škoda Kamiq, které jsou vybaveny tímto prvkem jako první sériové modely v Evropě.
Pro perfektní využití i mimo silnice zvýšili žáci světlou výšku tohoto více než pět metrů dlouhého pickupu ve srovnání s modelem Kodiaq Scout zhruba o deset centimetrů. Dosáhli toho mimo jiné také montáží sedmnáctipalcových kol Rockstar II a pneumatik s obzvláště vysokým terénním vzorkem. Studie žákovského vozu má rozvor 2 788 milimetrů. Mountiaq pohání výkonný benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k).
Škoda Mountiaq upoutá pozornost svou zajímavou karoserií, vysoko vyvedeným sáním, světelnou rampou na střeše a také navijákem a předním ochranným rámem. Vzhled vozu skvěle doplňuje lak v oranžovém odstínu Sunset, který si žáci navrhli sami. Další zajímavostí studie žákovského vozu 2019 je osvětlená ložná plocha a pod ní skryté úložné prostory.
Zářivý odstín barvy laku navazuje i v černo-oranžovém interiéru s koženou výbavou. Stejně jako u předešlých studií žákovských vozů i u modelu Mountiaq ukázali žáci svou kreativitu a um překvapivými řešeními – například osvětlenou maskou chladiče.
Od roku 2014 umožňuje Střední odborné učiliště Škoda Auto, které již existuje více než 90 let, mimořádně talentovaným žákům možnost navrhnout a postavit vlastní vůz. Škoda během projektu profituje ze zpětné vazby a nápadů budoucích odborníků. Zároveň své budoucí zaměstnance seznamuje s procesem výroby již během studia. Každý žák Středního odborného učiliště Škoda Auto dostane po vyučení nabídku pracovního místa ve společnosti Škoda Auto.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.