A4 patří mezi nejdůležitější modely značky Audi. Ta nyní po čtyřech letech výroby představuje modernizovanou verzi svého úspěšného modelu střední třídy s ještě uhlazenějšími tvary a sportovnějším charakterem. Exteriér přebírá nový designérský styl značky. Způsob ovládání na velkém displeji MMI touch znají zákazníci ze svého chytrého telefonu. Rozsáhlá elektrifikace doplnila mnoho motorů o systém částečně hybridního pohonu (MHEV), který zvyšuje úroveň hospodárnosti a komfortu. To platí i pro Audi S4 TDI. Tento model má poprvé pod kapotou jednotku V6 TDI, hlavní elektrickou síť s napětím 48 V a elektricky poháněné dmychadlo EAV, jež dodává ohromujícímu zrychlení ještě větší spontánnost. S touto kombinací výkonu, točivého momentu a hospodárnosti je Audi S4 TDI ve svém segmentu jedinečné.
Vnější design s ještě sportovnějším vzhledem
Model střední třídy působí díky sportovnějším stylistickým prvkům ještě dynamičtějším a kvalitnějším dojmem. Maska chladiče Singleframe je širší a nižší. Horizontální linie na přídi a zádi umocňují šířku vozu. Profil je definován výraznými „svaly“ nad blatníky a ramenní linií, umístěnou v nižší poloze mezi nimi. Výsledkem jsou nepřehlédnutelné kontury nad koly, které zřetelně prozrazují geny quattro.
Světlomety LED jsou nyní součástí sériové výbavy modelu Audi A4. Vrcholná verze světlometů je vybavena technikou Matrix LED se zcela automatickým ovládáním dálkových světel. Novinkou je také koncept výbavových linií. Kromě základní varianty jsou k dispozici verze exteriéru advanced a S line. Nabídku doplňují modely S a A4 allroad quattro se specifickým vzhledem. Zákazníci mají na výběr 12 barev laků, včetně nového odstínu šedá Terra.
Horizontální linie převládají také v kultivovaném interiéru modelu Audi A4. Uprostřed přístrojové desky je umístěn velký displej MMI touch, natočený mírně k řidiči, který je centrálou nového ovládacího systému. Nové pakety vnitřní výbavy design selection a interiér S line lze libovolně kombinovat s výbavovými liniemi pro exteriér. Jejich součástí je rozmanitá nabídka barev a materiálů. Za tmy vytvoří v interiéru příjemnou atmosféru paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení.
Progresivní síťové propojení
Nový systém MMI v rozsáhle síťově propojeném modelu Audi A4 se ovládá podobně jako moderní chytrý telefon. Displej MMI touch s akustickou zpětnou vazbou přebírá funkce dosavadního otočného tlačítka na tunelu středové konzoly. Displej TFT s vysokým rozlišením má úhlopříčku 10,1 palce. Jeho grafika je záměrně čistá a minimalistická. Struktura menu s jasnou hierarchií vychází vstříc požadavkům uživatelů a zaručuje snadné ovládání. Vyhledávání MMI pracuje s inteligentní nápovědou, která umožňuje velmi rychlé nalezení požadované položky nebo informace. Další funkcí nového systému je hlasové ovládání hovorovou řečí, které rozumí mnoha formulacím používaným v každodenní komunikaci.
Navigační systém modelu Audi A4 je ještě mnohostrannější a uživatelsky přívětivější. Portfolio služeb Audi connect a Audi connect plus zahrnuje mnoho internetových služeb, včetně služeb „Car-to-X“, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi. Kromě informací o dopravních značkách a nebezpečích, jakož i služby On-Street Parking, jsou novinkou informace od semaforů. V rámci síťového propojení s infrastrukturou města přijímá automobil prostřednictvím serveru informace od centrálního počítače pro řízení semaforů, aby mohl řidič přizpůsobit rychlost pro plynulou jízdu na zelenou. Panel sdružených přístrojů zobrazuje doporučenou rychlost jízdy a kolik času zbývá, než se na semaforu objeví zelená, pokud řidič již čeká na červeném semaforu. Systém tak přispívá k předvídavému, hospodárnému stylu jízdy a plynulosti dopravy. Tato funkce je součástí paketu Audi connect a bude postupně dostupná ve vybraných evropských městech.
Služby Audi connect nouzové volání a servis se dodávají sériově. Bezplatná aplikace myAudi App zajistí těsné propojení chytrého telefonu zákazníka s automobilem. Na přání dodávaná funkce Audi connect klíček umožňuje odemknutí a zamknutí vozidla i spuštění motoru prostřednictvím kompatibilního chytrého telefonu Android. Další digitální funkcí je individualizace, která umožňuje až 14 uživatelům aplikace myAudi sestavit si uživatelské profily s individuálními nastaveními a uložit je do paměti.
Mezi četné novinky, s nimiž Audi A4 přichází na trh, patří také progresivní nabídka „functions on demand“. Jejím prostřednictvím si mohou zákazníci zcela flexibilně, podle aktuální potřeby, objednat tři funkce informačního a zábavního systému i po zakoupení vozidla. V Německu se jedná o MMI plus, přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+ a Audi smartphone interface. K dispozici jsou různá časová období pro využívání služby.
Pokud se bude chtít zákazník s některým prvkem výbavy nejprve seznámit, může si jej objednat na zkušební období jednoho měsíce. Již během této fáze je možné službu prodloužit – znovu na dobu jednoho měsíce, na jeden rok nebo trvale. Pokud si zákazník službu prodloužit nechce, dojde automaticky k jejímu ukončení bez nutnosti podávat aktivně výpověď na konci sjednané lhůty.
Základem nového systému MMI je nová hlavní jednotka třetí generace modulárních informačních a zábavních systémů MIB 3 s vysokým výpočetním výkonem. Hlavní jednotka spolupracuje s rovněž novým, prostorově odděleným komunikačním boxem, který zajišťuje veškeré funkce v oblasti konektivity – například telefonní systém, služby Audi connect nebo hotspot WLAN. Mezi na přání dodávané hardwarové moduly patří Audi phone box a prémiový audiosystém Bang & Olufsen se zvukem ve formátu 3D vpředu.
Zákazníci mají na výběr tři varianty panelu sdružených přístrojů: dva částečně analogové informační systémy nebo – ve spojení se systémem MMI plus – zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus. Řidič ovládá 12,3“ displej s rozlišením Full HD na multifunkčním volantu a k dispozici má tři režimy zobrazování. Průhledový displej promítá důležité informace přímo do zorného pole řidiče.
Pro modely A4 je nabízen velký počet asistenčních systémů. Systémy, které se dodávají na přání, jsou sdruženy do paketů „Tour“, „City“ a „Parking“. Mimořádně důležitým systémem v paketu „Tour“ je adaptivní tempomat včetně funkce Stop & Go, který automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu. Ve spojení s asistentem pro předvídavou a hospodárnou jízdu dokáže A4 i bez vpředu jedoucího vozidla předvídavě zpomalovat a zrychlovat. Za tím účelem vyhodnocuje informace z komunikace „Car-to-X“, data navigačního systému a dopravní značky.
Rozsáhlá elektrifikace pohonu
Audi bude v době zahájení prodeje v Evropě nabízet pro modelovou řadu A4 šest přeplňovaných motorů. Rozsah jejich výkonů sahá od 110 kW (150 k) do 255 kW (347 k) – od modelu Audi A4 35 TFSI až po Audi S4 TDI. O trochu později budou do nabídky zařazeny další dvě jednotky s přeplňováním turbodmychadlem: 30 TDI s výkonem 100 kW (136 k) a 35 TDI s výkonem 120 kW (163 k). Všechny agregáty – vznětové čtyřválce, V6 TDI i čtyřválce TFSI – splňují limity emisní normy Euro 6d-temp.
Tři motory, nabízené v době příchodu na trh, jsou vybaveny částečně hybridním systémem (MHEV) s 12V elektrickou sítí. MHEV snižuje spotřebu paliva a zároveň zvyšuje komfort. Další dvě jednotky budou následovat zanedlouho. Rozsáhlá elektrifikace významně přispěje ke splnění cílů v oblasti flotilové spotřeby paliva. V každodenním provozu ušetří systém MHEV na základě interních měření společnosti Audi až 0,3 litru paliva na 100 kilometrů.
Pro každý z šesti motorů je k dispozici na míru střižené převodné ústrojí, které může zahrnovat mechanickou převodovku, sedmistupňovou převodovku S tronic nebo osmistupňovou převodovkou tiptronic a pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro. S výjimkou vstupní verze TFSI jsou všechny verze modelu A4 sériově vybaveny převodovkou s automatickým řazením. Mechanickou převodovku má verze 35 TFSI s výkonem 110 kW (150 k). Krátce po uvedení na trh bude následovat verze 40 TDI s výkonem 140 kW (190 k), pohonem předních kol a mechanickou převodovkou.
Podvozek se sportovně vyváženým nastavením
S charakterem modelu Audi A4 ideálně ladí sportovně vyvážené nastavení podvozku. Zákazníci mají na výběr sériové nastavení a sportovní podvozek. Navíc jsou k dispozici dva adaptivní podvozky. Jedním z nich je komfortní podvozek s adaptivními tlumiči, který má o 10 milimetrů nižší světlou výšku a nabízí mimořádně vysokou úroveň jízdního komfortu. Druhou variantou je sportovní podvozek, dodávaný ve verzích s adaptivními tlumiči i bez nich. V obou případech má vozidlo o 23 milimetrů nižší světlou výšku. Ještě dynamičtější základní nastavení sportovního podvozku umocňuje sportovní charakter modelu A4 při zachování komfortu. Oba podvozky s adaptivními tlumiči jsou součástí systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. To samé platí pro řízení (na přání se dodává mimo jiné dynamické řízení), automatickou převodovku a škrticí klapku. Prostřednictvím systému Audi drive select si může řidič zvolit jeden z až pěti režimů činnosti uvedených systémů.
Síla turbodieselu: Audi S4 TDI
Oba modely S v rámci modelové řady A4 – Audi S4 TDI a S4 TDI Avant – jsou nyní pro evropské trhy vybaveny vznětovým motorem V6. Jednotka 3.0 TDI kombinuje podmanivou hnací sílu v každé situaci, kultivovaný běh a dlouhý dojezd. Její nejvyšší výkon je 255 kW (347 k) a maximální točivý moment 700 N.m. S4 TDI Limuzína zrychlí díky tomu z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost této verze je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi S4 TDI je touto kombinací výkonu, točivého momentu a hospodárnosti ve svém segmentu jedinečné.
Elektricky poháněné dmychadlo EAV zaručuje výjimečné výkony při rozjezdu a téměř okamžitý nárůst hnací síly při sešlápnutí pedálu plynu. Motor reaguje ve všech jízdních situacích s mimořádnou rychlostí a bez prodlevy turbodmychadla. Dmychadlo EAV je napájeno z nové hlavní elektrické sítě s napětím 48 V, jejíž součástí je také systém částečně hybridního pohonu. V tomto případě je potenciál pro úsporu paliva ještě vyšší než u verzí modelu A4 s 12V systémem MHEV. V modelu S4 TDI nalézá uplatnění částečně hybridní technika na základě 48V elektrické sítě. K hlavní elektrické síti s napětím 48 V je prostřednictvím výkonného měniče DC/DC připojena vedlejší elektrická síť s napětím 12 V. V modelu S4 TDI poprvé pracuje výkonný 48V generátor s funkcí spouštěče, poháněný řemenem. Srdce částečně hybridního systému dosahuje při zpomalování maximálního rekuperačního výkonu až 8 kW. Energetickou centrálou je kompaktní sada vzduchem chlazených lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 0,5 kWh, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru. Částečně hybridní systém modelů S má potenciál snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů.
Hnací síla je na vozovku přenášena osmistupňovou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro. Na přání dodávaný sportovní diferenciál může aktivně rozdělovat točivý moment mezi zadní kola. Při dynamickém průjezdu zatáčkou je cíleně přenášena větší hnací síla na vnější kolo, což již v zárodku eliminuje sklon k nedotáčivosti. Sportovní podvozek S se dodává sériově. Díky specifickému nastavení S nabízí nevšední zážitky ze sportovní jízdy. Ty mohou být ještě podmanivější, pokud se zákazník rozhodne pro sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči, dodávaný na přání. Na výjimečný charakter modelů S poukazuje mnoho detailů vnějšího a vnitřního designu, od koncovek výfukové soustavy až po režim zobrazování S na displeji na přání dodávaného digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit.
Pro všechny silnice a cesty: Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro snoubí vysokou úroveň jízdního komfortu a dobré terénní vlastnosti díky pohonu všech kol quattro a zvýšení světlé výšky o 35 milimetrů. Komfort a dynamiku posouvá na ještě vyšší úroveň na přání dodávaný specifický podvozek allroad s adaptivními tlumiči. Audi A4 allroad quattro se od modelu A4 Avant liší detaily, mezi něž patří ochranný spodní panel, ochranné prvky kolem podběhů kol, o 12 milimetrů větší kola a širší rozchod kol – o šest milimetrů vpředu a o jedenáct milimetrů vzadu.
Audi A4 allroad quattro se dodává se třemi motory – jedním zážehovým a dvěma vznětovými. Sériová výbava zahrnuje převodovky s automatickým řazením. Alternativou sériového podvozku je podvozek s adaptivními tlumiči. Zavazadlový prostor má stejně jako u modelu A4 Avant objem 495 litrů, který lze sklopením zadních opěradel a využitím celé výšky interiéru až ke stropu zvětšit až na 1495 litrů. Ovládání víka a krytu zavazadlového prostoru je již v sériové výbavě elektrické. Řidič modelu A4 allroad quattro má k dispozici celkem šest jízdních režimů systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, včetně dodatečného režimu offroad.
Speciální edice Audi A4 edition one
Značka se čtyřmi kruhy nabídne při uvedení na trh speciální edici modelu A4 s označením „edition one“. Karosářské verze Limuzína a Avant jsou na výběr se třemi variantami pohonu – 2.0 TFSI o výkonu 180 kW (245 k), 2.0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) a 3.0 TDI o výkonu 170 kW (231 k). Vnější design vychází z paketu S line exteriér, který doplňují výrazné detaily, například z paketu černých ozdobných prvků. Pro interiér má zákazník na výběr pakety design selection a interiér S line.
Uvedení na trh v Evropě
V Německu a Evropě budou modely Audi A4 a Audi S4 s motorem TDI uvedeny na trh na podzim 2019. Na trzích mimo Evropu nabízí Audi modely S4 a S4 Avant s motorem 3.0 TFSI. Zážehový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva dosahuje nejvyššího výkonu 260 kW (354 k) a maximálního točivého momentu 500 N.m od 1370 do 4500 otáček za minutu. S4 TFSI Limuzína se zážehovým motorem V6 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. U verze S4 TFSI Avant trvá klasický sprint o dvě desetiny sekundy déle.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.