Zbrusu nová Toyota PROACE CITY se 30. dubna 2019 představí ve světové premiéře na přehlídce užitkových vozidel v britském Birminghamu. Nová řada mimořádně schopných a atraktivních dodávek kompaktní třídy posílí zastoupení Toyoty na evropském trhu s lehkými užitkovými vozidly.
Toyota PROACE CITY, vyvinutá ve spolupráci se skupinou Groupe PSA, se v rámci posilování pozice Toyoty na evropském trhu s lehkými užitkovými vozidly připojí k zavedenému dodávkovému vozu střední hmotnostní kategorie PROACE a legendárnímu pick-upu Hilux. S konkurenty se utká v segmentu, který se těší stabilnímu růstu a do roku 2021 by měl dosáhnout ročních prodejů v objemu cca 900 tisíc vozidel.
Nový model svými rozměry a užitečným zatížením dokonale doplňuje řadu PROACE. Tržní podíl modelu PROACE, jenž se prodává od roku 2016, se v segmentu dodávkových vozů střední hmotnostní kategorie blíží podílu pěti procent a je na nejlepší cestě v roce 2019 dosáhnout v Evropě ročních prodejů kolem 30 tisíc vozů.
Vlastnosti a praktická využitelnost: rozměry, prostornost a výkony
Řada PROACE CITY splňuje širokou škálu potřeb ze strany firem i podnikatelů, neboť nabízí různé varianty uspořádání nákladu a sedadel i pohonných jednotek.
Kompaktní dodávka se představuje ve dvou různých provedeních, lišících se délkou karoserie – kratší o délce 4,4 m a delší o délce 4,7 m. V obou případech je možné objednat si trojici předních sedadel, stejně tak jako variantu bez prosklení či s prosklením; v případě dlouhé verze se také nabízí užitková varianta ‚crew cab‘ pro posádku a náklad. Osobní verze se nabízí s pěti nebo sedmi sedadly, a to v kombinaci s kratší i delší karoserií.
PROACE CITY díky svým rozměrům a uspořádání přináší vynikající nákladový objem, který může dosáhnout až 3,3 m3 (ve standardní verzi), resp. 4,3 m3 (v prodloužené verzi s volitelnou výbavou Smart Cargo, tedy modulárním sedadlem spolujezdce). Důležitý je i fakt, že tato Toyota je v dané třídě jedním z mála vozů schopných pobrat dvě europalety. S volitelným systémem Smart Cargo pak vůz v dané třídě nabídne nejdelší prostor pro náklad: až 3,1 m ve standardní verzi, resp. 3,4 m v prodloužené verzi, přičemž i maximální užitečné zatížení PROACE CITY dosahující jedné tuny (v oboru provedeních) stojí na vrcholu třídy. Těm, kteří potřebují dopravovat ještě větší nebo těžší náklad, pak dodávka nabídne možnost tahání brzděných přívěsů o hmotnosti až 1,5 tuny. Zákazníci si mohou objednat asymetrické zadní dveře (prosklené nebo plné), resp. výklopnou záď s panty nahoře.
Nabídka benzínových a naftových jednotek zahrnuje agregáty o výkonu od 75 do 130 koní a možnost volit mezi pěti- či šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatickým ústrojím.
Řada PROACE CITY svými schopnostmi, všestranností, výkony a hospodárností s rezervou splňuje nejrůznější požadavky firem i správců vozových parků v tomto automobilovém segmentu, a může tak svůj potenciál plně zužitkovat k posílení značky Toyota na trhu s lehkými užitkovými vozy.
Praktické a všestranné provedení
PROACE CITY nabízí široké možnosti uspořádání interiéru k naplnění různorodých požadavků na převoz osob i nákladu.
Dodávku lze objednat se dvěma samostatnými předními sedadly nebo s trojmístnou lavicí – v tomto případě je navíc k dispozici řešení ‚Smart Cargo‘ (modulární sedadlo spolujezdce), podobně jako u většího modelu PROACE. Systém Smart Cargo zahrnuje sklápění krajního sedadla spolujezdce a otvor v dělicí přepážce, čímž se prostor pro náklad zvětší o 0,4 m3 a zároveň o 1,3 m prodlouží maximální délka převážených předmětů; z prostředního sedadla spolujezdce lze sklopením vytvořit praktický stolek, včetně dalšího úložného prostoru pod sedadlem.
Pokud u provedení ‚crew cab‘ momentálně nepotřebujete sedadla druhé řady, lavici můžete sklopit do roviny a posunout dělicí přepážku dopředu pro zvětšení prostoru pro náklad. Při transportu delších předmětů je možné otevřít otvor v dělicí přepážce.
Po celé kabině najdeme praktické a chytře řešené úložné prostory (v závislosti na konkrétním modelu), od držáku mincí a nápojů přes otevřené odkládací přihrádky až po zásuvku pod sedadlem nebo prostory začleněné do střechy, dveří a podlahy. V osobní verzi si zájemci mohou objednat panoramatické střešní okno s odkládacími skříňkami nad hlavou (podobně jako v letadle) a středovou konstrukcí v podobě ‚plovoucího‘ oblouku v úhrnném objemu 74 litrů a přístupem ze sedadel druhé řady nebo zavazadlového prostoru. Otevíratelné okno ve výklopné zádi zjednodušuje přístup do zavazadlového prostoru při parkování na stísněných místech.
PROACE CITY Verso nabízí flexibilní uspořádání pro převoz cestujících, včetně možnosti zvolit pro druhou řadu buďto tři samostatná sedadla, nebo lavici dělenou a sklopnou v poměru 60:40. V dlouhém i krátkém provedení lze přidat třetí řadu s dostatečnými rozměry a funkcí posouvání pro pohodlný převoz dospělých pasažérů.
U vozů se třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě je pro všechna sedadla k dispozici uchycení dětských sedaček Isofix (opět v dané třídě jedinečné). Všechna sedadla (kromě řidiče) lze sklopit do roviny, a tak vytvořit velkorysý a všestranně využitelný prostor.
Bezpečnost, pohodlí a funkčnost, bohatá nabídka výbavy
Výhodou modelu PROACE CITY je široká nabídka prvků výbavy zaměřených na vyšší bezpečnost, co nejpohodlnější prostředí pro řízení nebo vyšší schopnosti a praktičnost, ať již v případě vanu nebo osobního provedení Verso.
Bezpečnostní prvky nabízené formou bezpečnostního paketu přinášejí vysokou úroveň aktivní bezpečnosti v souladu s požadavky zákazníků. Součástí základní výbavy je předkolizní bezpečnostní systém, systém rozpoznávání dopravních značek, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, tempomat a funkce upozorňování na únavu řidiče po delší době řízení bez přestávky („šálek kávy“).
Bezpečnostní sestavu rozšiřuje druhý paket zahrnující navíc automatické přepínání dálkových světel, funkci upozorňování na ‚kličkování‘ vozidla a rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek, zatímco nejkomplexnější paket přidává adaptivní tempomat a sledování slepého úhlu. Všechna provedení kromě toho zahrnují systém eCall, zajišťující automatické kontaktování tísňových služeb v případě vážné nehody.
Ohledně multimédií a konektivity je Toyota PROACE CITY vybavena 8" dotykovým displejem audiosystému s podporou chytrých telefonů, včetně zrcadlení obsahu MirrorLink a systémů Apple CarPlay (vč. asistentky Siri) a Android Auto (s asistentem Google), plus připojení Bluetooth a portů USB/Aux-in. Prostřednictvím displeje lze ovládat funkce navigace a online připojení, včetně 3D map, rozpoznávání hlasových příkazů a online dopravních informací (služba TomTom Traffic).
PROACE CITY kromě toho nabízí displej HUD, který do zorného pole řidiče pohodlně a srozumitelně promítá informace klíčové pro řízení (např. pokyny navigace, rychlostní omezení a bezpečnostní funkce).
K bezpečnosti a snadnému manévrování napomáhá zadní kamera poskytující výhled v rozmezí 180° a dynamicky zobrazující pohled shora na situaci za vozidlem, stejně tak jako statický pohled s pokrytím ještě širšího pole (nejm. 180°). Systém sledování slepého úhlu upozorňuje řidiče na výskyt jiných účastníků silničního provozu v mrtvém úhlu výhledu s upozorněním na displeji audiosystému.
Ještě vyšší úroveň podpory při řízení zajišťuje systém zobrazování ‚Smart Active Vision‘. Ten s využitím dvou speciálních kamer a 5" displeje v oblasti stropu zprostředkuje v reálném čase čistý obraz situace za vozidlem i podél něj – a tak řidiči v podstatě umožňuje dívat se skrz kovové panely. Během jízdy nebo při parkování lze navolit pohled na dálku dozadu, resp. zobrazování na krátkou vzdálenost při couvání. Zobrazení lze dále přepnout na mrtvý úhel výhledu podél vozidla na straně spolujezdce.
Jízdní schopnosti Toyoty PROACE CITY lze pomocí voliče režimů ‚Toyota Traction Select‘ uzpůsobit různým jízdním podmínkám. Pomocí otočného ovladače může řidič volit mezi režimy Normal, Snow (Sníh), Sand (Písek) nebo All-terrain (Terén). Uživatelé vanu mohou snadno zkontrolovat užitečné zatížení pomocí ukazatele ‚Smart Load Indicator‘ – další funkce, kterou Toyota PROACE CITY v dané třídě nabízí jako jediná; upozorňuje na dosažení 90 procent maximální nosnosti a v případě jejího překročení ještě doplní výstrahu na panelu se sdruženými přístroji.
Z dalších pokročilých prvků výbavy PROACE CITY jmenujme bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, elektrickou parkovací brzdu (v dané třídě jedinečnou) a panoramatické střešní okno (pro osobní verzi) s elektricky ovládanou clonou a systém parkovacího asistenta.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.