Audi AI:ME - kompaktní elektromobil chce řešit problémy megaměst budoucnosti

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. dubna 2019, 13:16 Google+

Audi vystaví na autosalonu Auto Shanghai 2019 vizionářský koncept mobility pro megaměsta budoucnosti. Studie s označením Audi AI:ME nabízí kompaktní rozměry, prostorný, progresivní interiér a funkci automatizované jízdy na úrovni 4. Cestující tak mohou libovolně trávit čas uvnitř vozu během cestování. Audi AI:ME jim za tím účelem poskytne rozmanité prvky výbavy ze světa high-tech pro komunikaci, zábavu nebo prostý odpočinek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi AI:ME

Audi AI:ME | foto: Audi

Sdílejte článek

Design studie Audi AI:ME dokládá, jak dokonale může elektricky poháněné kompaktní vozidlo snoubit emoce s vynikajícím využitím obestavěného prostoru. Není bez důvodu, že umělé jméno AI:ME naznačuje spřízněnost se studií Audi AIcon pro automatizovanou jízdu na dlouhé vzdálenosti, která byla představena v roce 2017. Podobnost tvarového řešení a konceptu obou studií bude v Šanghaji nápadná, protože v expozici značky Audi na autosalonu Auto Shanghai 2019 bude stát AIcon hned vedle studie slavící světovou premiéru.

Kompaktní uspořádání, elektrický pohon: koncept

Audi AI:ME zaujímá s vnější délkou 4,30 metru a vnější šířkou 1,90 metru stejnou plochu jako současné kompaktní vozy. Rozvor 2,77 metru a vnější výška 1,52 metru naproti tomu signalizují rozměry interiéru, které odpovídají minimálně vozidlům o třídu větším. Této přednosti bylo dosaženo díky uspořádání elektrického pohonu, který umožnil vytvořit krátké převisy karoserie a velkoryse prostorný interiér bez středového tunelu pro spojovací hřídel. Poháněcí jednotka o výkonu 125 kW (170 k) je uložena na zadní nápravě.

Kompaktní konstrukce systému pohonu znamená pro cestující maximum objektivně využitelného místa, prostorový komfort a značnou variabilitu. Audi AI:ME má uspořádání interiéru 2+x, které umožňuje rozmanité konfigurace sedadel a zavazadlového prostoru. Během většiny jízd budou využívána výhradně přední samostatná sedadla. V případě potřeby mohou vpředu a vzadu cestovat až čtyři osoby.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Audi AI: na cestě k automatizované mobilitě

Audi AI:ME a Audi AIcon jsou dva koncepční automobily, jejichž označení se zkratkou AI poukazuje na řadu inovativních technologií v oblasti mobility. Audi AI je šifrou pro velký počet elektronických systémů, které usnadňují řidiči řízení a zároveň mu nabízejí nové možnosti trávení času uvnitř automobilu. Audi AI k tomu využívá také strategie a technologie z oblasti umělé inteligence a strojového učení. Audi AI kombinuje inteligenci vozidla, která umožňuje automatizované řízení, a interakční inteligenci, jejímž prostřednictvím se vozidlo stane partnerem cestujících. Audi AI:ME navazuje proto již svým označením spojení mezi AI a uživatelem. Systémy Audi AI se učí a přemýšlejí s uživatelem, jednají preventivně a aktivně podle individuální situace. Díky Audi AI budou modely se čtyřmi kruhy v budoucnosti jezdit inteligentně a „empaticky“, doslova se schopností vcítit se. Mohou proto nepřetržitě vstupovat do interakcí s okolím a cestujícími, a ještě lépe než dosud vycházet vstříc jejich požadavkům.

Automatizovaná jízda na úrovni 4 pro klidné cestování ve městě

Automatizované řízení se již dávno etablovalo v železniční nebo dokonce letecké dopravě a nyní způsobí revoluci také v automobilové dopravě. Audi AI:ME je koncipováno pro městský provoz a automatizovanou jízdu na úrovni 4. Na mezinárodně standardizované stupnici automatizace řízení se jedná o druhý nejvyšší stupeň. Systémy úrovně 4 již nevyžadují žádné zásahy, ani pohotovost řidiče, jsou však limitovány jen pro určitou funkční oblast, například pro jízdu na dálnici nebo pro speciálně vybavené oblasti v centrech měst. Řidič zde může předat systému kompletní řízení vozidla, které převezme zpět, až když vozidlo opustí zónu definovanou pro zcela automatizovanou jízdu. Na rozdíl od vždy zcela autonomní studie Audi AIcon – vozidla s funkcí autonomního řízení na úrovni 5 – je Audi AI:ME z toho důvodu navíc vybaveno tradičními ovládacími prvky, volantem a pedály.

To znamená, že v definované dopravní zóně, disponující příslušnou infrastrukturou, bude automobil – stejně jako ostatní účastníci silničního provozu – jezdit automatizovaně. Samy sebe regulující a kontrolující dopravní proudy umožní klidné cestování, při němž vozidlo předchází situacím s velkým podélným nebo příčným zrychlením. Pro cestující v automobilech to bude důležitý předpoklad k tomu, aby přestali vnímat okolní dopravní dění a mohli se věnovat činnostem podle svých představ.

Interiér jako luxusní útočiště a technicky vyspělá centrála

Audi AI zásadním způsobem mění používání automobilu a výrazně zvyšuje kvalitu pobytu v interiéru vozu. Automobil se bude stále více proměňovat v „třetí životní prostor“ – po domově a pracovišti. Proto je logickým a důsledným krokem, že se designéři Audi při navrhování interiéru studie Audi AI:ME nepodřídili tvarovému řešení karoserie. Naopak dali interiéru prioritu, takže tvoří jádro celého vozidla. V popředí konceptu interiéru však nestojí klasické propojení řidiče a vozidla prostřednictvím volantu, přístrojů a pedálů, nýbrž pobyt cestujících v automatizovaně jedoucím automobilu. Proto se i konvenční ovládací prvky zasunou v elegantně rafinované choreografii a v klidovém stavu je zakrývá odkládací přihrádka s povrchem ze dřeva ořešáku s otevřenými póry.

Odkládací prostory budou mít v automobilech s funkcí automatizované jízdy mnohem větší význam než dosud. Ve studii Audi AI:ME slouží tomuto účelu nejen kryt konvenčních ovládacích prvků pro řízení vozidla, ale také velké plochy mezi předními sedadly. V nich je ukrytý další inovativní detail v podobě magnetů, které drží na místě odložené poháry nebo talíře z kovu. V automatizovaném Audi AI:ME lze totiž během jízdy v klidu stolovat.

Cestující naleznou vždy příjemnou polohu sezení pro příslušnou činnost. Přední sedadla, inspirovaná klasickými křesly z luxusních salonků, nabízejí široké a komfortně čalouněné sedací plochy, potažené tkaninou v teplých odstínech šedé. Opěradla mají klenutý, skořepinový tvar a k sedákům jsou připevněna pouze jedním vertikálním nosníkem. Nejsou-li pedály zapotřebí, může si řidič opřít nohy o podložky pod přístrojovou deskou, podobně jako u otomanu. Na zadních spojitých sedadlech, protažených až do bočních stěn, si mohou cestující přizpůsobit polohu sezení téměř libovolně.

Výrazným prvkem na bočních stěnách – a zároveň citátem ze studie Audi AIcon – je také v interiéru horizontální zalomení linie bočních oken, protažených hluboko dolů. Pro cestující je toto řešení ergonomicky velmi výhodné, protože rozšiřuje volnost pohybu pro ruku opřenou o dveře a také vizuálně výrazně zvětšuje celý interiér.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Ovládání vozidla a jeho komunikačních a interaktivních systémů probíhá prostřednictvím systému sledování očí, hlasových pokynů a dotykových ploch umístěných pod okny. Dotykové plochy jsou z ergonomického hlediska dokonale rozmístěny a v normálním stavu jsou neznatelně zapuštěny do okolních ploch. Až při přiblížení se aktivuje osvětlení, které přivede pohled uživatele k funkčním plochám.

Pod předním oknem se v celé jeho šíři nachází multifunkční trojrozměrný displej OLED, který se uplatňuje především při dialogu se systémem, umožňujícím ovládání pohledem. Přehledně a srozumitelně uspořádaná funkční menu, například pro navigaci nebo informační a zábavní systémy, lze aktivovat pohledem a vstoupit pak do dalších úrovní, které se na displeji 3D přesunou z pozadí do režimu ostrého zobrazování.

Pro sledování vizuálních výstupů informačního a zábavního systému je vůz vybaven brýlemi s funkcí virtuální reality. Brouzdání po internetu, sledování filmů nebo dokonce interaktivní hraní her se promění ve fascinující zážitky cestujících. Značka Audi již představila na veletrhu CES 2019 v Las Vegas systém Holoride, jímž ukázala možnosti a směr budoucího vývoje v této oblasti. Senzory detekované pohyby vozidla jsou systémem Holoride interaktivně integrovány do vizuálního průběhu hry. Cestující má reálný pocit, že se nachází doslova uprostřed dění.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Interiér studie Audi AI:ME není pro cestující pouhým dopravním prostředkem, nýbrž luxusním salonkem s rozmanitou nabídkou funkcí ze světa high-tech. Interiér cestující zároveň izoluje od okolního silničního provozu. Velmi kvalitní audiosystém disponuje systémem kompenzace hluku, který dokáže zcela potlačit zvuky, pronikající zvenku, prostřednictvím akustických vln s opačnou fází. Cestující tak mohou ve studii Audi AI:ME meditovat v naprostém tichu, nebo poslouchat hudbu jako v koncertním sále.

Již ve výběru povrchových úprav a struktur dominují materiály, které jsou důvěrně známé z oblasti bydlení. Velmi kvalitní tkaniny, vyrobené částečně z recyklátů, dřevo a hapticky mimořádně příjemný minerální kompozit Corian pro dotykové plochy pod okny vnášejí do většinou spíše technicky působícího automobilu útulnou a luxusní atmosféru. Napětí mezi přírodními a technickými prvky vytváří v interiéru prostředí s mimořádným emocionálním nábojem. Velké prosklené plochy oken, protažených hluboko dolů, a střechy vpouštějí do interiéru světlo a přispívají k transparentnímu prostředí. V případě potřeby však může elektrochromatická regulace zmenšit množství světla a tepla, pronikající do interiéru, a vizuálně odclonit interiér plynulou změnou intenzity tónování skel oken. Štíhlé dřevěné vzpěry v oblasti stropu se pnou nad interiérem jako pergola.

Naprostou novinkou v interiéru automobilu je použití živých rostlin. Vegetace, která je v často životu nebezpečném biotopu velkoměsta vzácností, pomáhá i v automobilu vytvářet pocit blízkosti k přírodě a zároveň objektivně vylepšuje kvalitu vzduchu. Znečištěný městský vzduch se díky náročné filtrační technice do interiéru studie Audi AI:ME vůbec nedostane.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Dobré náladě a kondici cestujících slouží také systémy, které sledují zatížení stresem a nejdůležitější tělesné parametry. Díky inteligentním algoritmům se Audi AI:ME postupně učí poznávat řidiče a může cíleně zlepšovat jeho stav.

Nepřehlédnutelná tvář: exteriér

Audi AI:ME bude bezpochyby okamžitě rozpoznatelné již ve vnitřním zpětném zrcátku. Nezaměnitelný výraz jeho tváři dodává šestiúhelníková maska chladiče Singleframe, zde v obráceném tvaru, typickém pro elektromobily Audi. Pro značku Audi nové je tvarové řešení karoserie. Bližší pohled však prozradí příbuznost s koncepčním vozidlem Audi AIcon z roku 2017. Navzdory zcela odlišným proporcím jsou patrné společné rysy, například preciznost kontur nebo pozvolný oblouk linie střechy. Obě tak rozdílná autonomní vozidla spojuje především výrazné zalomení linie bočních oken.

Exteriér se zřetelně odlišuje od mainstreamových konkurentů. Audi AI:ME jde záměrně proti proudu. Víc než jen náznak klínovitých tvarů, pro značku Audi typicky zvýrazněné a rozšířené podběhy kol i pregnantní tvary bočních oken – to vše dodává celkovému vnějšímu designu mimořádný emocionální náboj. Automobil si přitom svou plochou nárokuje v ulicích jen málo místa. Vnější délka 4,30 metru a vnější šířka 1,90 patří do kompaktního segmentu. Vnější výška 1,52 metru nabízí velké přednosti především pro interiér. Výsledkem je velkorysý vnitřní prostor, komfortní nastupování a excelentní prostor pro hlavu. Nastupování usnadňují také velké boční dveře se zavěšením vpředu a vzadu, které se otvírají od sebe. Audi AI:ME přesto není žádné MPV krychlových tvarů a již v klidu vyzařuje výjimečnou dynamiku. Tento dojem umocňují velká, 23“ kola.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Vidět a být viděn: osvětlení

U autonomně provozovaných automobilů budoucnosti se změní i role světlometů, protože řidič, věnující se jiným věcem, bude jen vzácně potřebovat jasné osvětlení vozovky. Důležitější bude naproti tomu jiná funkce osvětlení, zajišťující komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. Již studie Audi AIcon ukázala, jak zřetelné signály mohou poskytovat svíticí plochy Digital Matrix prostřednictvím pohyblivých grafických zobrazení. Stejně důležité je samozřejmě i zajištění viditelnosti vozidla pro ostatní účastníky silničního provozu.

Audi AI:ME tento přístup důsledně rozvíjí, protože ve městě jsou vzdálenosti od ostatních účastníků silničního provozu ještě menší, takže přední a zadní světlomety na obvyklých místech často nebývají viditelné. Designéři Audi se specializací na osvětlení proto umístili na karoserii prvky LED i nad podběhy kol, tedy do neobvykle vysoké polohy. Tyto zdroje světla jsou viditelné ze všech úhlů. Komunikace v rozsahu 360 stupňů významně zvyšuje bezpečnost chodců a cyklistů.

Světlomety LED na přídi a projektory Micro Matrix mohou stejně jako již u studie AIcon signalizovat snadno rozpoznatelnými symboly například chodci, že mu AI:ME dává přednost, aby mohl přejít ulici. Jako projekční plochu pro grafická zobrazení lze použít vozovku nebo stěnu. Tato funkce nalézá uplatnění také jako bezpečné osvětlení prostoru kolem dveří při nastupování a vystupování. Vozidlo je tím zároveň viditelné i pro ostatní účastníky silničního provozu. Projektory Matrix mohou navíc automatizovaně zvyšovat bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu s méně výkonným osvětlením, a to osvětlováním jejich okolí.

Další inovací studie Audi AI:ME je schopnost interpretovat signály ostatních vozidel a zesilovat je vlastní osvětlovací technikou, pokud by to znamenalo výhodu pro okolí. Například vpředu jedoucí automobil poukazuje slabě svítícími výstražnými světly na nebezpečí. AI:ME dokáže toto znamení detekovat a pro všechny dobře viditelně je zesílí projekcemi a jednotkami LED na karoserii.

Audi AI:ME je jako vozidlo s funkcí automatizované jízdy úrovně 4 vybaveno také výkonnými světlomety Matrix LED a snadno rozpoznatelnými brzdovými a koncovými svítilnami pro všechny situace, při nichž řídí řidič. I v budoucnosti totiž bude při aktivním řízení dobrá viditelnost za tmy stejně důležitá jako za dne.

Pohon pro mnohahodinové cestování

Zadání pro vývoj studie Audi AI:ME zahrnovalo požadavky na provoz ve městě. To znamená, že extrémní hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlost na dálnici jsou v tomto případě stejně bezvýznamné jako vysoké rychlosti při průjezdech zatáčkami nebo dojezd pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Rychlost jízdy automobilu, jako je AI:ME, se bude převážně pohybovat v rozsahu mezi 20 a 70 km/h. Často přitom bude muset zajišťovat mobilitu po dlouhé hodiny bez možnosti nabíjet akumulátory. Dlouhý kilometrový dojezd zde však nehraje roli, místo něj je důležitá dobře využitelná doba provozu.

Inženýři se na základě toho rozhodli pro relativně jednoduchou a zároveň lehkou základní konfiguraci. Pro splnění výše uvedených požadavků postačuje sada akumulátorů s kapacitou 65 kWh. V oblasti zadní nápravy studie AI:ME pracuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který v případě potřeby poskytne nejvyšší výkon 125 kW (170 k). Pro plynulou jízdu v městském provozu stačí zpravidla zlomek této hodnoty. Audi AI:ME se dokonce i v městském provozu může pochlubit mimořádně nízkou spotřebou elektrické energie díky rekuperaci kinetické energie a relativně nízké hmotnosti.

Nápravy a ostatní komponenty podvozku pocházejí z kompaktních modelů značky Audi. Dobrý jízdní komfort ve městě zajišťuje osvědčená kombinace adaptivních tlumičů a minimálních neodpružených hmot. Karoserie je vyrobena z různých lehkých materiálů, jako jsou vyspělé druhy oceli, hliník nebo plasty, které jsou použity především pro vnější díly karoserie.

„Audi on demand“: inovativní koncepty nabídky

Audi AI:ME je po studii Audi AIcon, představené na IAA 2017, a radikálním sportovním automobilu Audi PB 18 z léta 2018 již třetí vizí značky, která reprezentuje nabídku vozidel pro jasně definované použití. Audi AIcon nabízí kvality soukromého proudového letadla pro překonávání dlouhých vzdáleností na silnicích. PB 18 slouží příležitostnému potěšení na závodních okruzích. A Audi AI:ME je ideálním partnerem pro cestování v městských aglomeracích. Kvarteto konceptů završí čtvrté vizionářské vozidlo na IAA v září 2019.

Hlavním cílem u výše uvedených technických studií nebylo navrhnout všestranný automobil pro heterogenní skupinu zákazníků s rozmanitým a mnohaletým provozním profilem. Jedná se o velmi specializované prémiové automobily, které bude možné objednávat na individuální přání zákazníka. Uvedený přístup reaguje na měnící se požadavky mnoha zákazníků zejména v městských oblastech. Automobily mají být dostupné a využitelné pokud možno v podobě střižené na míru individuálním potřebám, avšak nepočítá se s jejich trvalým osobním vlastnictvím. V platnosti ovšem zůstává požadavek prémiových zákazníků, aby si mohli od poskytovatele Audi objednávat automobily v co nejindividuálnější podobě – a samozřejmě v obvykle vysoké kvalitě, která se již očekává.

Zákazník, který si vozidlo objedná, obdrží automobil podle svého přání a navíc si jej může nechat také dalekosáhle nakonfigurovat podle vlastních přání. Barvu, výbavu interiéru a technickou výbavu na přání lze zadat prostřednictvím aplikace nebo na základě údajů o řidiči, uložených v systému „myAudi“. Již při nastupování se například aktivuje individuálně preferovaná teplota interiéru, ergonomicky dokonalé nastavení sedadel a osobní sbírka hudby.

Tato uživatelsky přívětivá nabídka bude dostupná prostřednictvím aplikace, která kombinuje objednání vozidla, nastavení osobních preferencí uživatele a mnoho dalších funkcí, využitelných během jízdy. Uživetel si objedná své Audi AI:ME a podle potřeby si nechá vozidlo vybavit dvěma nebo více sedadly, případně i dětskou sedačkou. V požadovaný okamžik pak nalezne AI:ME na stanoveném místě a po absolvované jízdě nechá vůz jednoduše stát na parkovišti. V patřičně vybavených zónách může pak vozidlo jezdit dokonce bez řidiče mezi areálem provozovatele služby a adresou zákazníka.

img-responsive

Audi AI:ME | foto: Audi

Aplikace, kterou lze ovládat na chytrém telefonu i v samotném automobilu, je navíc asistentem a zprostředkovatelem mnoha dalších služeb. Například při spontánní komunikaci s přáteli prostřednictvím internetu a sociálních sítí. Uživatelé se mohou uvnitř vozu fotit a záběry sdílet s přáteli na sociálních sítích. K dispozici je kompletní internet pro zábavu, rešerše i služby. Za jízdy si mohou cestující také objednávat jídlo. Vybrané pokrmy jsou dodány do vozu během krátké, automatizované zastávky u restaurace, aby si je mohli cestující sníst uvnitř vozu při jízdě domů.

Díky propojení mezi domácí sítí a vozem Audi AI:ME mohou uživatelé dokonce po nastoupení do automobilu pokračovat ve sledování filmu, na který se začali dívat doma, a to prostřednictvím brýlí s virtuální realitou. Na zpáteční cestě ze zaměstnání může řidič zavřít oči a v tichu a klidu odpočívat.

Audi AI:ME se stane pevným bodem v osobním digitálním „biotopu“ svého uživatele. Únavné, každodenní cesty z bodu A do bodu B se změní ve svobodnou, zážitkovou jízdu. V cíli uživatelé vystoupí odpočatí, s dobrou náladou. Dokonce ani o parkovací místo nebo nabíjecí stanici se nemusejí vůbec starat. Audi AI:ME samo nalezne cestu zpět do provozního areálu poskytovatele služby.

Služba „Audi on demand“, dostupná v metropolích několika kontinentů, je již dnes nejlepším příkladem budoucího rozšiřování nabídky značky Audi v její snaze stát se globálním poskytovatelem služeb pro mobilitu. Díky současnému rozšiřování a specializaci flotily vozidel bude tento program pro velmi náročné zákazníky v budoucnosti ještě atraktivnější. Značka Audi si i v tomto segmentu vytváří náskok – náskok díky technice – samotnou nabídkou prémiových vozidel a digitálním propojením automobilu s životem uživatelů.

Vytisknout

Diskuze: Audi AI:ME - kompaktní elektromobil chce řešit problémy megaměst budoucnosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. Roomzz

Volkswagen I.D. Roomzz: Elektrické SUV sází na kombinaci prostoru, elegance a…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud