Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid přijíždí na trh ve dvou jasně odlišených variantách: jako sportovně stylizovaný Explorer ST-Line a jako luxusní Explorer Platinum. Obě jsou poháněny plug-in hybridním hnacím ústrojím, jež sestává ze zážehového šestiválce 3.0 EcoBoost, elektromotoru a generátoru. Hnací soustava dosahuje nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) a točivého momentu 840 Nm. Umožňuje i provoz na čistě elektrický pohon.
Nový Explorer je sériově vybaven inteligentním pohonem všech kol, kterému sekunduje desetistupňová samočinná převodovka. K dispozici má sedm přepínatelných jízdních režimů. Řízení vozu usnadňuje a zpříjemňuje řada vyspělých asistenčních technologií. Nechybí mezi nimi adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s rozpoznáváním dopravních značek a vedením uprostřed jízdního pruhu.
V mimořádně prostorném, luxusním, komfortně zařízeném interiéru naleznou řidiči moderní prvky, například na výšku orientovanou dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 10,1 palce nebo digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3 palce. Rodiny ocení flexibilní řešení sedadel včetně funkce snadného nastupování na třetí řadu, k němuž postačí jedna ruka.
„Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid reprezentuje nejvšestrannější SUV, jaké jsme kdy evropským zákazníkům nabídli. Komfortně odveze sedm dospělých, snadno utáhne přívěs o hmotnosti 2 500 kg, a přitom nabízí dojezd 40 kilometrů v elektrickém režimu s nulovými emisemi," definuje vůz Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby.
Šestá generace Exploreru, zkonstruovaná od základu nově, se americkým zákazníkům představila již začátkem letošního roku. Ford Explorer přišel na trh v roce 1991 a zahájil ve Spojených státech rychlý růst segmentu SUV, který dnes pozorujeme po celém světě.
Jízda s nulovými emisemi
Nový Explorer Plug-In Hybrid přináší v mnoha každodenních situacích výhody elektrifikovaného pohonu, zároveň však má dojezd odpovídající tradičnímu spalovacímu motoru. Dojezd na elektřinu přes 40 km v městském cyklu znamená pro zákazníky v některých zemích daňové zvýhodnění.
Zážehovému vidlicovému šestiválci 3.0 EcoBoost o výkonu 257 kW (350 k) pomáhá elektromotor o výkonu 74 kW (100 k). Lithium-ion baterii o kapacitě 13,1 kWh lze nabíjet přes port umístěný na levé straně, mezi dveřmi a blatníkem. Baterie se automaticky dobíjí během jízdy. Slouží k tomu technologie rekuperačního brzdění. Zachycuje kinetickou energii, jež jinak přichází nazmar.
Elektromotor umožňuje Exploreru jízdu s nulovými emisemi. Způsob využívání elektřiny uložené v baterii může řidič ovlivnit volbou režimu: EV Auto (automaticky), EV Now (elektrický režim až do vybití baterie), EV Later (vůz šetří elektřinu v baterii na pozdější dobu) a EV Charge (průběžné dobíjení). Při vyčerpání energie v baterii vůz automaticky přejde do režimu EV Auto. Předpokládané hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva jsou 78 g/km, respektive 3,4 l/100 km.
Paralelní konstrukce hybridního agregátu umožňuje také kombinovat sílu zážehového a elektrického motoru, například při akceleraci či při tažení těžkého přívěsu. K efektivnímu využití potenciálu pohonné jednotky přispívá vyspělá desetistupňová samočinná převodovka.
„Explorer je skutečné SUV, vůz určený rodinám se smyslem pro dobrodružství. Proto bylo důležité dát mu pohon, který uveze i lodě nebo přívěsy na přepravu koní," říká Matthias Tonn, šéfkonstruktér programu Explorer pro Evropu. „Zvolili jsme paralelní uspořádání hybridní soustavy, které řidičům umožňuje využít veškerých 450 koní a 840 Nm. Také jsme zařadili do výbavy vyspělejší variantu systému hlídání mrtvých úhlů, která účinkuje i při jízdě s přívěsem dlouhým až deset metrů."
Inteligentní pohon všech kol analyzuje každých 10 milisekund vstupy z mnoha snímačů. Zohledňuje například rychlost jízdy, rychlost stáčení okolo svislé osy, teplotu okolního vzduchu, prokluz kol nebo to, zda je připojen přívěs a jak se chová. Nová jednostupňová rozvodovka je opatřena elektromechanickou spojkou, která dokáže podle potřeby během 100 milisekund plynule změnit rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. Stejně jako desetistupňový automat využívá adaptivních učících algoritmů.
Systém Terrain Management nabízí sedm přepínatelných jízdních režimů: Normal, Sport, Trail (nezpevněné cesty), Slippery (kluzký povrch), Tow/Haul (jízda s přívěsem), Eco, Deep Snow (hluboký sníh) a Sand (písek). Každému z nich odpovídá specifické grafické zobrazení na 12,3" přístrojovém štítu. Jízdu v terénu usnadní i systém pro kontrolované sjíždění svahů.
Pohodové cestování po městě i na dálnicích
Díky vyspělým asistenčním technologiím se řidiči Exploreru Plug-In Hybrid mohou těšit na klidné a příjemné cestování. Některé ze systémů slouží speciálně tomu, aby usnadnily jízdu s rozměrným vozem v městském prostředí.
Aktivní parkovací asistent 2, nabízený jako výbava na přání, umožňuje plně automatické zajetí do podélného i příčného parkovacího místa. Řidič pouze vyřadí na neutrál a během manévru drží stisknuté tlačítko na středové konzole. Vůz poté sám ovládá řízení, plyn, brzdy i přepínání mezi jízdou vpřed a couváním. Po dokončení manévru zvolí polohu „P". Součástí systému je i asistent vyparkování, který obstará vyjetí z podélného stání.
Systém hlídání mrtvých úhlů s upozorněním na provoz v kolmém směru upozorní řidiče, pokud se při couvání z parkovacího místa kolmo do vozovky blíží ze strany jiné vozidlo. Jestliže řidič na varování nezareaguje, začne systém automaticky brzdit, aby zmírnil následky střetu. Couvací brzdový asistent plní podobnou funkci při každém couvání. Prostřednictvím radaru a ultrazvukových senzorů monitoruje prostor za vozem a v případě hrozící srážky začne automaticky brzdit. Při manévrování řidič ocení také přední a zadní kamery s automatickým čistěním čoček nebo doplňkové kamery pod zpětnými zrcátky, díky nimž lze na palubním displeji zobrazit kompletní okolí vozu v rozsahu 360 stupňů.
V nabídce pokročilých asistenčních systémů nalezneme rovněž předkolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu. Asistent vyhýbacího manévru pomůže řidiči vyhnout se překážce a systém brzdění po nárazu snižuje riziko škod způsobených případnou sekundární kolizí.
Všestranný a komfortní
Nový Explorer Plug-In Hybrid měří více než pět metrů na délku, dva metry na šířku a bezmála dva metry na výšku. Proto nabízí až sedmi cestujícím ve třech řadách sedadel velkorysý prostor.
Cestující na první a druhé řadě mají k dispozici více než metr prostoru pro hlavu i nohy, vnitřní šířka v úrovni ramen přesahuje 1,5 metru. Třetí řada nabízí 96 cm místa pro hlavu, více než jeden metr na šířku v oblasti ramen a více než 83 centimetrů prostoru pro nohy. I zde tedy mohou komfortně cestovat dospělí.
Sériově dodávaná sedadla Easy Fold s funkcí Power Raise ve třetí řadě a sedadla Easy Fold ve druhé řadě lze sklopit do podlahy a díky tomu vytvořit zavazadlový prostor o objemu 2 274 litrů. Odkládací prostory po celém interiéru mají souhrnný objem 123 litrů. Držáků nápojů mají cestující k dispozici celkem 12.
Součástí bohaté standardní výbavy je mimo jiné otočný volič desetistupňové samočinné převodovky; vyhřívaná a ventilovaná, v deseti směrech elektricky seřiditelná přední sedadla; vyhřívaná sedadla ve druhé řadě; podložka pro bezdrátové dobíjení; vyhřívaný volant, sluneční clony v bočních oknech u druhé řady sedadel a tónování bočních oken od B-sloupků dozadu. Modely Platinum mají navíc 1 000wattový audiosystém B&O se čtrnácti reproduktory. V případě varianty ST-Line nabízí audio B&O výkon 800 wattů a 12 reproduktorů.
Zabudovaný modem FordPass Connect promění Explorer Plug-In Hybrid v pojízdný WiFi hotspot až pro deset zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace, získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat několik přitažlivých funkcí dálkového přístupu:
- Poloha vozidla – pomůže s nalezením vozu například na rozlehlém parkovišti u nákupního centra.
- Stav vozidla – hladina paliva, stav alarmu, životnost oleje a další.
- Odemykání a zamykání na dálku.
- Spouštění motoru na dálku.
Varianta Platinum je standardně vybavena dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 10,1 palce, orientovanou na výšku. Díky konstrukci z kapacitního skla, které se používá i na chytrých telefonech a tabletech, se obrazovka vyznačuje rychlými a plynulými reakcemi na dotyk. Komunikační a zábavní systém SYNC 3 lze navíc ovládat také hlasem.
K dispozici je rovněž plně digitální přístrojový štít, tvořený displejem o úhlopříčce 12,3 palce. Součást jeho grafického rozhraní představují obrazovky, zaměřené na tok energie, dobíjení a hospodárnost jízdy. Varianta ST-Line je sériově vybavena 12,3" přístrojovým štítem a 8" dotykovou obrazovkou.
Stylový, moderní design
Po celých 29 let úspěšného působení na americkém trhu si Explorer zachovává některé designové rysy. Návrháři proto pamatovali na vizuální kontinuitu i v případě jeho nejnovější generace. Působivý příklad tradičního prvku reprezentují černé sloupky karoserie. Klesající linie střechy a krátký přední převis udělují Exploreru sportovní siluetu. Explorer Plug-In Hybrid standardně jezdí na dvacetipalcových kolech z lehké slitiny.
Provedení ST-Line má jednodílnou masku v černém laku. Stejnou povrchovou úpravu nalezneme rovněž na střešních ližinách, liště na pátých dveřích a na obložení spodní části bočních dveří. Sedadla, vkládané koberce i sportovně tvarovaný volant jsou prošívané červenou nití a na palubní desce se nacházejí dekorační prvky ve vzhledu uhlíkového kompozitu.
U varianty Platinum jsou exteriérové detaily vyvedeny v matně kovové povrchové úpravě a palubní desku zdobí pravé dřevo.
„Vynikající charisma a impozantní proporce, to také patří do standardní výbavy nového Exploreru Plug-In Hybrid," říká Matthias Tonn. „Ze specifických variant ST-Line a Platinum si zákazníci určitě vyberou právě tu, která se nejlépe hodí k jejich osobnosti."