Příchod první řady špičkových sportovních modelů v kategoriích Sports Activity Vehicle (SAV) a Sports Activity Coupe (SAC) střední třídy do nabídky BMW M GmbH znamená představení modelů BMW X3 M a BMW X4 M a ještě působivějších BMW X3 M Competition a v BMW X4 M Competition.
Pohonné ústrojí.Nový řadový šestiválec, převodovka M Steptronic, M xDrive.
Příchod první řady špičkových sportovních modelů v kategoriích SportsActivity Vehicle (SAV) a Sports Activity Coupe (SAC) střední třídy do nabídky BMW M GmbH znamená také představení nově vyvinutého řadového šestiválcového motoru ve dvou variantách. Tento motor je výjimečný svým typickým točivým charakterem vozů divize M, nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo a na závodních okruzích testovaného chlazení a mazání. Nabízí výkon 353 kW/480 k v BMW X3 M (kombinovaná spotřeba paliva: 10,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 239 g/km) a BMW X4 M (kombinovaná spotřeba paliva: 10,6 l/100 km; kombinované emise CO2: 239 g/km*) a ještě působivějších 375 kW/510 k v BMW X3 M Competition (kombinovaná spotřeba paliva: 10,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 239 g/km) a v BMW X4 M Competition (kombinovaná spotřeba paliva: 10,6 l/100 km; kombinované emise CO2: 239 g/km).
Výjimečné výkonnostní charakteristicky pohonných jednotek o objemu3,0 litru jsou podpořeny lineárním přísunem výkonu, typickým pro vozy divize M, a nadšením pro otáčky, které zastaví až jejich omezovač. To vše je doplněno působivým zvukovým doprovodem. Stejně tak hodnota maximálního točivého momentu 600 Nm představuje nový vrchol mezi řadovými šestiválcovými motory z produkce BMW. Pokračující vývoj technologie M TwinPower Turbo, spolu s použitím dvojice benzinových filtrů pevných částic a čtyř katalyzátorů, také zaručuje, že se oba vysoce výkonné motory vyznačují působivou účinností a neobyčejně nízkými emisemi.
Řadový šestiválec poskytuje maximální točivý moment v rozmezí 2600 až5600 1/min u vozů BMW X3 M a BMW X4 M, a v rozmezí 2600 až 5950 1/min u BMW X3 M Competition a BMW X4 Competition. Maximálního výkonu dosahuje v 6250 1/min a dodávku vysokého výkonu udržuje až k hranici červeného pole otáčkoměru v 7200 1/min. Vozy BMW X3 M a BMW X4 M akcelerují z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy, zatímco modely Competition dosáhnou hranice 100 km/h již za 4,1 sekundy. Maximální rychlost všech variant je elektronicky omezena na 250 km/h. Pokud je však objednán volitelný paket M Driver’s, posunuje se tento limit na 280 km/h – nebo na 285 km/h u modelů Competition.
Výfukový systém se dvěma větvemi a elektronicky ovládanými klapkami, dvěma benzinovými filtry pevných částic a čtyřmi koncovkami výfuku.
Výfukový systém, optimálně navržený na míru novému řadovému šestiválcovému motoru, se vyznačuje omezením zpětných tlaků, působivým zvukovým doprovodem a minimalizovanými emisemi. Výfukové potrubí se dvěma větvemi vede do speciálně navrženého tlumiče a vypouští výfukové plyny, jak je pro vozy divize M zvykem, dvěma páry koncovek. Každá z koncovek má průměr 100 milimetrů; jeden jejich pár je umístěn na pravé straně zadního nárazníku a ten druhý na levé. Obě větve výfukového potrubí jsou vybaveny benzinovým filtrem pevných částic, který omezuje jejich emise.
Elektronicky ovládané klapky pomáhají vytvořit emocemi nabitý zvuk motoru, kterým jsou vozy BMW M proslulé a který akusticky podtrhuje dravost motoru a jeho lineární přísun výkonu. Charakter zvukového doprovodu se přizpůsobuje zvolenému režimu motoru; kromě standardního nastavení mohou být stiskem tlačítka zvoleny i režimy SPORT a SPORT+. Stisknutí dalšího tlačítka na středovém panelu naopak dodá motoru zvláště utlumený zvuk. Standardní výbava pro modely Competition zahrnuje výfukový systém M Sport, který dodává motoru příjemně sonorní tón, především v ostrém provozu za vysokých otáček. Plynule ovládané výfukové klapky dodávají zvláště široký zvukový rozsah. Výfukový systém M Sport lze na přání objednat i do vozů BMW X3 M a BMW X4 M.
Osmistupňová převodovka M Steptronic se systémem Drivelogica třemi režimy řazení.
Nový vysokovýkonný motor je spojen s nejnovější verzí osmistupňové převodovky M Steptronic se systémem Drivelogic. Kromě plně automatického řazení umožňuje i manuální řazení pomocí sekvenční volby převodových stupňů. Součástí standardní výbavy jsou kromě nově navrženého voliče řazení také řadicí páčky pod volantem. Manuální režim řidiči umožňuje podřadit několikrát za sebou na nejnižší dostupný stupeň, aby tak mohl využít brzdění motorem. Převodovka M Steptronic při akceleraci nezařadí na vyšší převod v okamžiku, kdy motor dosáhne omezovače otáček. Je také navržena pro okamžitou odezvu a bleskové řazení. Přemosťovací spojka měniče točivého momentu je plně aktivována od chvíle, kdy se vůz dá do pohybu.
Řidič může využít přepínače Drivelogic na voliči převodovky k tomu, aby přizpůsobil charakteristiku řazení jak v automatickém, tak i v manuálním režimu. Režim 1 systému Drivelogic poskytuje efektivní jízdu s hladkými změnami rychlostních stupňů, přepnutí na režim 2 podpoří sportovní charakter s kratšími časy řazení, třetí režim učiní řazení ještě ostřejším. V něm převodovka drží motor v nejvyšších otáčkách a pomáhá tak řidiči maximalizovat výkony vozu a dostat z něj na okruhu maximum.
Pohon všech kol M xDrive: maximum trakce, důraz na pohon zadních kol.
Nový systém pohonu všech kol M xDrive také hraje svoji roli ve sportovnímcharakteru modelů BMW X3 M, BMW X4 M a Competition. Tento systém,který se poprvé objevil v novém BMW M5, kombinuje výhody přenosu výkonu na všechna čtyři kola s prověřenými dynamickými kvalitami klasického pohonu zadních kol. Elektronicky řízený systém M xDrive, který pracuje v kombinaci se systémem DSC (Dynamic Stability Control), přenáší výkon na přední kola jen tehdy, když zadní kola dosáhnou limitu svých trakčních schopností. Toto nastavení maximalizuje agilitu sportovních SAV a SAC.
Kromě přizpůsobení reakcí systému DSC mohou řidiči stiskem tlačítka přizpůsobit i rozdělení výkonu mezi předními a zadními koly. Režim M Dynamic Mode, který lze aktivovat jako alternativu ke standardnímu nastavení DSC, dává řidiči přístup k módu M xDrive 4WD Sport. Ten přenáší ještě více výkonu na zadní kola a umožňuje tak řízené smyky a zvláště hravou ovladatelnost. Režim DSC Off (s vypnutým DSC) je optimalizován pro ultra-dynamické jízdní situace a může být kombinován se standardním nastavením pohonu všech kol 4WD nebo s režimem 4WD Sport. Volba režimu probíhá prostřednictvím menu iDrive.
Centrálně řízená spolupráce mezi M xDrive a zadním Aktivním M diferenciálem zodpovídá za přenos masivního výkonu motoru skrze kola vozidla bez toho, aby cestou docházelo k jeho ztrátám. Točivý moment je rozdělen mezi přední a zadní kola se sametovou jemností a s plnou variabilitou díky využití elektronicky řízené vícelamelové spojky v rozvodovce, zadní Aktivní M diferenciál současně výkon dále rozdělí podle potřeby mezi obě zadní kola. To přináší lepší trakci, agilitu a směrovou stabilitu, zejména pokud je vůz řízen zvláště sportovním stylem nebo na silnicích s proměnnou úrovní přilnavosti. Všechno dohromady to znamená, že zásahy systému DSC jsou nutné jen v extrémních situacích.
Podvozek.Jízdní dynamika na špičce segmentu.
Kombinace agility, dynamiky a preciznosti, kterou se automobily BMW Mproslavily, je podtržena propracovanou technologií podvozku, navrženouspecificky pro tyto modely a naladěnou tak, aby odpovídala vysokému výkonu a schopnostem pohonu všech kol M xDrive. To dává jak modelům BMW X3 M a BMW X4 M, tak i jejich sourozencům s označením Competition dynamické schopnosti, kterými zastiňují své rivaly. Jejich výjimečná úroveň výkonů, ať už po stránce dynamiky v přímce, rychlosti v zatáčkách, ovladatelnosti nebo brzdného účinku, je doplněna o excelentní směrovou stabilitu, neutrální chování v zatáčkách a jízdní komfort, který z nich dělá ideální nástroj pro každodenní provoz i dlouhé cesty. Jemně sladěná kombinace výkonu motoru, jeho přenosu na silnici, nastavení podvozku a konstrukce karoserie byla cizelována při náročných testech na mnoha místech, včetně testovacího centra BMW Group Miramas ve Francii nebo Nordschleife okruhu Nürburgring.
Rozsáhlé kroky k vyztužení karoserie a podvozku měly zvláště kladný přínos pro přesnost a reakce řízení. BMW X3 M, BMW X4 M a modely Competition jsou vybaveny speciálními M výztuhami přední části, jejichž klíčovým prvkem je rozpěra motorového prostoru, která spojuje horní uložení tlumičů. V srpnu 2019 se v nabídce volitelné výbavy objeví extrémně pevná, precizní rozpěra z karbonem vyztuženého plastu (CFRP). Kromě toho byla do přední části zakomponována vzpěra ve tvaru A, která spolu se dvěma dalšími výztuhami zvyšuje tuhost mezi uložením tlumičů a přídí vozu. Torzní tuhost karoserie je dále podpořena velkou vzpěrou v zadní části a pro daný model specifickými rameny zadní nápravy
Specifický M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.
BMW X3 M, BMW X4 M a modely Competition jsou vybaveny adaptivním podvozkem, jehož elektronicky ovládané tlumiče zajišťují jak vynikající každodenní komfort, tak i extrémně přímý kontakt se silnicí s minimálními odskoky kol a náklony karoserie. Tlumicí síly pro každé jednotlivé kolo jsouneustále upravovány za pomoci elektromagneticky regulovaných ventilů tak, aby odpovídaly dané jízdní situaci.
Základní nastavení tlumičů lze měnit stiskem tlačítka, které nabízí výběr ze tří režimů, každý se svým vlastním naladěním. Režim COMFORT vyhladínerovnosti na silnici a zároveň nabídne vynikající jízdní stabilitu. V režimuSPORT se tlumiče stanou citelně tvrdšími. Aktivace módu SPORT+ přinese ještě tužší nastavení. SPORT+ je navržen tak, aby dal řidiči k dispozici maximální možné zrychlení v příčném i podélném směru při jízdě po hladkém povrchu, jako je závodní okruh.
Design.Charakteristický M design exteriéru a interiéru.
Specifické designové prvky modelů BMW X3 M, BMW X4 M a variantCompetition jsou jasně orientovány na funkční požadavky na vysoce výkonný sportovní automobil. Nezaměnitelný vzhled exteriéru neskrývá sportovní charakter vozů kategorie SAV a SAC z nabídky BMW M GmbH. Velké vstupy vzduchu na přídi zajišťují efektivní přísun chladicího vzduchu k motoru, převodovce a brzdám. Typické M designové prvky na přídi, bocích i zádi pak pomáhají optimalizovat aerodynamické vlastnosti vozu a byly pečlivě navrženy tak, aby odpovídaly výkonovým charakteristikám pohonné jednotky a naladění podvozku. Extrémně výkonný motor pod kapotou modelů BMW X3 M, BMW X4 M a jejich variant Competition, jejich podvozek využívající schopností získaných při vývoji závodních vozů spolu s perfektně vyváženou aerodynamikou společně vytvářejí všestranně vzrušující soubor sportovních vlastností, jimiž jsou vozy BMW M proslulé.
Ergonomicky efektivní řešení palubní desky, sportovní sedadla a bohatá paleta pro daný model specifických designových detailů dodávají vnitřnímu prostoru BMW X3 M a BMW X4 M extrémně sportovní, a přitom luxusní charakter. Zvýšená pozice sedadel pomáhá nabídnout vynikající výhled na silnici před vozem, displeje a ovládací prvky v M designu usnadňují nadšeným, sportovně založeným řidičům, aby se plně soustředili na svůj úkol.
Výbava.Známé M ovládací prvky, jedinečný komfort, digitální konektivita.
Stejně jako design interiéru BMW X3 M a BMW X4 M vytváří i jejich výbava ideální prostředí, ve kterém si posádka může užít výjimečných výkonů s potřebnou intenzitou. Design přístrojového panelu a ovládacích prvků pro funkce pohonného ústrojí a podvozku, umístěných na středové konzole, pomáhá zaručit precizní ovladatelnost i ve vysoce dynamických jízdních situacích. Standardní specifikace, která kombinuje sportovní a luxusní charakter, zahrnuje také LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla, hi-fi audiosystém a funkce ConnectedDrive s navigačním systémem Professional. Jedinečná identita modelů BMW X3 M Competition a BMW X4 M Competition se odráží v jejich charakteristických designových prvcích.
Další prostor pro zdůraznění individualizace a komfortu přináší nabídkavolitelné výbavy pro BMW X3 a BMW X4. Tady je na výběr z široké nabídky asistenčních systémů řidiče, nemluvě o službách BMW Connected a BMW ConnectedDrive.
Oddělený ovládací panel na středové konzole a dvě tlačítka M Drivena volantu umožňují řidičům zvolit nastavení podle jejich preferencí.
Pro vozy M specifický přístup k ovládání a nastavení systémů pohonnéhoústrojí a podvozku dává řidiči široký rozsah možností konfigurace nastavení vozidla přesně podle jeho osobních požadavků a aktuální jízdní situace. Ovládací panel, specifický pro modely M, je umístěn na středové konzole vedle voliče řazení a ovladače iDrive. Tato tlačítka umožňují nezávisle na sobě nastavit režim DSC (Dynamic Stability Control), charakteristiku motoru, elektronicky ovládaných tlumičů a řízení M Servotronic. Dalším tlačítkem lze nastavit zvukový projev motoru. Program řazení osmistupňové převodovky M Steptronic se systémem Drivelogic je aktivován stiskem tlačítka na voliči převodovky. Řidiči mohou použít menu iDrive k volbě režimu M xDrive s deaktivovaným systémem DSC. Menu iDrive jim také umožňuje nastavovat obsah BMW Head-Up Displeje.
Řidič může dvě různá nastavení uložit do paměti, kterou lze vyvolat stiskem jednoho ze dvou červených tlačítek M Drive na volantu. To znamená, že má vždy své ideální nastavení, například jedno pro zvláště sportovní jízdu a druhé pro uvolněné cestování, po ruce. Nastartováním motoru se navolí standardní konfigurace vozu, která nabízí harmonické vyvážení sportovnosti, komfortu a hospodárnosti.
M sportovní sedadla: perfektní místo, kde si užít vzrušující zážitky.
Standardní výbava pro BMW X3 M a BMW X4 M zahrnuje vyhřívaná sportovní sedadla v koženém čalounění Vernasca, v jejichž horní části je vytlačené logo M a které jsou vybavené elektrickým nastavením podélného směru, výšky a sklonu. Úhel opěradla lze také nastavit elektricky, jeho šířku pneumaticky a sportovní sedadlo řidiče je vybaveno funkcí paměti. Volitelně je možné doplnit bederní opěrku sedadla řidiče i spolujezdce.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.