Britský výrobce prémiových automobilů ohlašuje novou verzi extrémně sportovního malého vozu, chystaného pro rok 2020. Čtyřválcový přeplňovaný motor s výkonem přes 220 kW/300 k a závodní technologií John Cooper Works slibuje novou dimenzi výkonnosti a potěšení z jízdy.
Zkratka GP spojuje MINI s nadšenci do závodů vozů britské prémiové značky. Jméno John Cooper Works bylo vždy spojeno s automobilovým nadšením a současně velmi speciálními vozy. A přesně to samé se dnes potvrzuje: příští rok vezme nové MINI John Cooper Works GP silnice celého světa útokem. Je navrženo tak, aby uhranulo srdce řidičů zaměřených na dynamiku a výkon. Nové provedení nejsportovnějšího modelu nabídky je poháněno 4válcovým motorem o výkonu více než 220 kW/300 k, využívajícím nejnovější technologii MINI TwinPower Turbo. Jde o nejrychlejší a nejvýkonnější MINI, které kdy bylo schváleno pro provoz na běžných silnicích. Jeho uvedení na trh současně volá po rychlém rozhodnutí: výroba nového MINI John Cooper Works GP je omezena na pouhých 3000 kusů.
Každý, kdo bude mít možnost usednout do tohoto exkluzivního a extrémně sportovního vozu, může očekávat ryzí potěšení z jízdy a nekompromisní pocity závodního vozu. Přesně to slibovala již studie MINI John Cooper Works GP Concept, představená v roce 2017 na autosalonu ve Frankfurtu. Výrazné přední a zadní nárazníky, vzrušující zadní spoiler a rozsáhlé použití lehkých materiálů nenechává nikoho na pochybách o sportovních ambicích tohoto vozu.
Vývoj sériové verze MINI John Cooper Works GP právě vstupuje do své závěrečné fáze. Probíhá samozřejmě na okruzích, kde byl vůz v několika posledních měsících intenzivně vyvíjen. S využitím všech zkušeností divize John Cooper Works byl podvozek tohoto modelu pečlivě naladěn a přizpůsoben velmi vysokému výkonu motoru. Rozsáhlé úpravy v oblasti aerodynamiky, snížená hmotnost a odpovídající technologie podvozku vytvářejí vzrušující celek s mimořádným zaměřením na dynamiku a jízdní výkonnost.
Aplikace závodní technologie pro použití v sériovém voze umožní dosahování rekordních časů na kolo. Měřítkem je v tomto směru nejvýkonnější model předchozí generace MINI. Ten dosáhl na Nordschleife okruhu Nürburgring času 8 minut a 23 sekund, což byl lepší čas než u soupeřů z výše umístěných segmentů. Porážet na trati větší vozy je ale u značky MINI dobrou tradicí. Po zásahu konstruktéra formule 1 Johna Coopera se z klasického Mini stal malý, ale mimořádně rychlý závodní vůz, který pravidelně porážel mnohem větší hráče své doby. Kromě jiného Mini třikrát vyhrálo v Rally Monte Carlo.
Nové MINI John Cooper Works GP vzniklo v duchu přetvoření sportovních vlastností MINI do téměř závodního vozu. Jeho předchůdce, MINI Cooper S s kitem John Cooper Works GP, vznikl v roce 2006 v počtu 200 kusů. Dnes je tento vůz ceněným sběratelským artiklem. Nové provedení je již nyní fanoušky MINI netrpělivě očekáváno.
„Nejrychlejší MINI v historii naší značky, která sahá 60 let do minulosti, je ukázkou našeho nadšení pro automobilové závody,“ řekl Thomas Giuliani, viceprezident pro produkty. „Jsme připraveni na enormní zájem o MINI John Cooper Works GP, a to nejen z důvodů euforických reakcí na stejnojmenný koncepční vůz, ale také na základě našich zkušeností. Každý z předchůdců tohoto vozu byl vyprodán ještě před tím, než byl oficiálně uveden na trh.“
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?