Na ženevském autosalonu 2019 se ve světové premiéře představí nová speciální edice modelové řady Toyota Aygo s označením x-cite. Aygo druhé generace s okamžitě rozpoznatelným tvarováním přídě a širokou nabídkou zákaznických úprav láká zákazníky zaměřené na styl.
V loňském roce byl tento model jedním z nejlépe prodávaných v evropské třídě minivozů s prodejním objemem přes 91 700 vozidel a podílem v daném segmentu na úrovni 7,4 %.
Návrháři a konstruktéři Toyoty ještě zdůraznili svěží a výrazný image tohoto modelu, jenž v roce 2018 prošel modernizací, upravili pohonnou jednotku ve prospěch nižší spotřeby paliva a vylepšili jízdní schopnosti a ovladatelnost pro zábavnější jízdní charakter.
Design
Původně dvourozměrný ikonický podpis Toyoty AYGO v podobě písmene X na přídi vozu dozrál do výraznější prostorové podoby. Součástí markantních čelních partií jsou i sdružené světlomety v duchu designových zásad Keen Look se zabudovanými světly denního svícení, které již na první pohled stvrzují nepřehlédnutelnou podobu tohoto modelu. Orámovaná mřížka chladiče ve spodní části zdůrazňuje stabilní postoj AYGA a typickou agilitu tohoto kompaktního vozidla. Dekor pod světlomety na druhé straně akcentuje charakteristické X a šířku vozidla.
LED světlovodné trubice na zádi vozu propůjčují Toyotě AYGO rafinovaný vzhled a napomáhají k její okamžité rozpoznatelnosti. Jedinečný světelný podpis vyvolává představu kompaktní kabiny nad širší hmotou v oblasti nárazníků ke zdůraznění šířky zadních partií vozidla a jeho vysoké stability.
Celkovou atmosféru v kabině vylepšují specifická barevná provedení a obklady tohoto modelu, navíc oživené barevnými dekory kolem výdechů ventilace.
Speciální edice x-cite
Nový model x-cite je nejnovějším zástupcem průběžně aktualizované nabídky speciálních edic Toyoty AYGO. Zákazníci tak mohou vystoupit z davu prostřednictvím jedinečného modelu, který nabízí pečlivě zvolenou kombinaci prvků exteriéru a interiéru.
AYGO x-cite nabízí dvoubarevné lakování v odstínu Pure Orange v kombinaci s černou střechou, doplněné dekorem předního spoileru a černými vnějšími zrcátky. Zpracování exteriéru pak doplňují mlhová světla, zatmavená zadní okna a leskle černá 15" litá kola s 10 paprsky.
V interiéru zaujme ozdobný obklad středového panelu a přístrojové desky v leskle černém provedení, resp. chromový dekor kolem voliče převodovky a dekory kolem výdechů ventilace v odstínu Pure Orange. Verze x-cite je rovněž vybavena koberečky s lemováním v barvě Pure Orange a látkovým čalouněním sedadel s oranžovými detaily.
Model AYGO x-cite nabízí mimořádnou hodnotu díky obsáhlému seznamu prvků standardní výbavy, vč. komfortních funkcí jako je klimatizace, ovládání audiosystému na volantu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo nastavitelný omezovač rychlosti u provedení s manuální převodovkou.
Multimediální soustava se 7" displejem podporuje konektivitu s chytrými telefony prostřednictvím technologie Apple CarPlay a Android Auto a ve standardu zahrnuje i parkovací kameru. Volitelně se nabízí bezklíčový vstup a spouštění motoru tlačítkem nebo bezpečnostní paket Toyota Safety Sense.
Bezpečnostní paket Toyota Safety Sense
Toyota Safety Sense spojuje různé technologie aktivní bezpečnosti s cílem pomoci předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky za nejrůznějších dopravních situací.
Systém PCS při rychlostech přibližně od 10 do 80 km/h rozpoznává vozidla jedoucí vpředu a snižuje riziko nárazu do nich zezadu. Pokud hrozí kolize, systém upozorní řidiče (akusticky i opticky), aby začal brzdit.
PCS rovněž zvýší tlak v brzdové soustavě s cílem posílit účinek brzd ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Pokud řidič nereaguje včas, systém PCS začne brzdit automaticky, a sníží tak rychlost jízdy přibližně o 30 km/h, případně vůz zcela zastaví, aby se střetu předešlo, nebo alespoň snížila energie nárazu.
Systém pro hlídání jízdních pruhů (LDA) monitoruje vodorovné pruhy na vozovce a pomáhá zabránit nehodám nebo čelním střetům v důsledku nechtěného opuštění jízdního pruhu. Pokud vůz začne vyjíždět z jízdního pruhu bez použití směrových světel, systém LDA upozorní řidiče akustickou i optickou signalizací.
Hnací ústrojí
Oceňovaný tříválec Toyota 998 cm3 DOHC 12v s časováním Dual VVT-i představuje ideální kombinaci výkonu, točivého momentu dostupného za nízkých otáček a spotřeby paliva. Motor dosahuje max. výkonu 53 kW (72 k) při 6000 ot/min, resp. točivého momentu 93 Nm při 4400 ot/min. AYGO zrychluje na 100 km/h za 13,8 s a rozjede se až na 160 km/h.
Standardní provedení vykazuje spotřebu paliva jen 4,1 l/100 km při emisích CO2 na úrovni pouhých 93 g/km (podle WLTP: 112 g/km). AYGO vybavené automatizovanou manuální převodovkou x-shift dosahuje spotřeby paliva 4,2 l/100 km a produkuje emise CO2 na úrovni jen 95 g/km (podle (WLTP: 117 g/km).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?