Audi e-tron potřetí: Značka se čtyřmi kruhy představuje ve filmové metropoli Los Angeles jednu z hvězd tamního autosalonu. Elektricky poháněné Audi e-tron GT concept oslavilo debut jako studie čtyřdveřového kupé. Sériová verze bude následovat za dva roky.
Po SUV Audi e-tron a modelu Audi e-tron Sportback, který bude následovat v roce 2019, se tak na start postaví další elektrické Audi. Tentokrát na platformě s plochou podlahou, která umožnila vytvořit automobil se vzrušujícími proporcemi a nízkým těžištěm. Jízdní vlastnosti hodné sportovního vozu zaručí nejvyšší výkon 434 kW (590 k). Pro tak dynamické Audi je samozřejmostí, že je točivý moment přenášen na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro s cíleným rozdělováním hnací síly mezi jednotlivá kola. Za realizaci sériového modelu nese odpovědnost dceřiná firma pro sportovní vozy Audi Sport GmbH.
Inspirace z aerodynamického tunelu: design a karoserie
Nízký a široký automobil s dlouhým rozvorem – to jsou proporce klasického gran turisma. A platí to i pro studii Audi e-tron GT concept s vnější délkou 4,96 metru, šířkou 1,96 metru a výškou 1,38 metru. Karoserie čtyřdveřového kupé kombinuje ve své lehké konstrukci různé materiály. Střecha je vyrobena z uhlíkového kompozitu, velký počet různých komponentů je z hliníku a nosné prvky jsou z vysokopevnostní oceli. Technika tohoto automobilu byla vyvinuta v úzké spolupráci se značkou Porsche. Design a charakter zároveň maximálně vyjadřují nezaměnitelnou DNA značky Audi.
Daleko dozadu protažená, pozvolna klesající linie střechy studie e-tron GT concept je inspirována pro značku Audi typickým uspořádáním karosářských verzí Sportback. Studie však jednoznačně míří do budoucnosti a ukazuje směřování k dalšímu evolučnímu stupni designérského stylu Audi. V porovnání s aktuálními modely Audi je nápadná kabina, která se směrem k zádi výrazně zužuje. Zvýrazněné podběhy kol a ramenní oblast, společně s neobvykle plochou podlahou elektromobilu, vizuálně umocňují nízké těžiště a dynamický potenciál studie Audi e-tron GT concept.
Dlouhé linie a četné funkční prvky karoserie, jakož i ventilační otvory v oblasti podběhů kol a velký zadní difuzor prozrazují svůj původ z aerodynamického tunelu. Vnější design je nepřehlédnutelně podřízen požadavkům na nízkou hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu, která snižuje spotřebu elektrické energie, a na minimalizaci vztlakových sil.
Oblast prahů mezi podběhy kol vystupuje do šířky a je zřetelně oddělena od kabiny. Tímto způsobem je pozornost přiváděna k místu uložení akumulátorů, energetickému centru studie Audi e-tron GT concept, pod podlahou. Pozornost při pohledu na vůz z profilu k sobě přitahují také 22“ kola s pneumatikami rozměru 285/30. Rovněž dynamický design kol s pěti dvojitými paprsky je viditelně podřízen funkci, protože optimalizuje chlazení brzdových kotoučů a zároveň snižuje aerodynamický odpor vzduchu.
Uprostřed přídě se nachází pro značku typická maska chladiče Singleframe. V porovnání s oběma SUV e-tron je její uspořádání výrazně horizontálnější. Horní část tvoří kryt lakovaný v barvě karoserie. Jeho povrchová struktura připomíná typický voštinový vzor masky chladiče modelů Audi RS. Studie tím dává vizuálně najevo, že se Audi e-tron GT concept v budoucnosti promění v produkt společnosti Audi Sport GmbH.
Velké otvory pro přívod vzduchu na přídi přispívají cíleným vedením vzduchu karoserií k účinnému chlazení agregátů, akumulátorů a brzd. Přední kapota s aerodynamicky tvarovaným povrchem je inspirována oběma nejnovějšími studiemi značky, Aicon a PB18 e-tron. Její tvarové řešení zajišťuje stabilní proudění vzduchu s minimem nežádoucích turbulencí.
Šípovitý tvar čelní partie zvýrazňuje také světlomety Matrix LED s laserovými dálkovými světly a umocňuje dynamický vzhled studie Audi e-tron GT concept dokonce i v klidu. Stejně jako u aktuálních vizionářských studií značky vytváří i v tomto případě světlomety atraktivní animace. Vůz například přivítá řidiče krátkými sekvencemi světla, které se horizontálně rozšiřuje. Tento nový světelný design nalezne v budoucnosti uplatnění v sériové výrobě.
V celé šířce zádě probíhá světelný pruh, který na vnějších okrajích ústí do jednotlivých klínovitých segmentů LED, tvořících vlastní zadní svítilny. Toto uspořádání spojuje studii e-tron GT se sériově vyráběným SUV e-tron. Oba vozy jsou díky němu i za tmy rozpoznatelné jako elektromobily Audi.
Funkční, nikoli však technicky chladná je nová barva karoserie Kinetic Dust – teplý, tmavý odstín připomínající titan. V závislosti na úhlu dopadu a pohybu světla vytváří lak výrazné kontrasty mezi plochami karoserie. Prvky z matného hliníku, rovněž v teplém odstínu, na okenních lištách a kolech tyto efekty ještě více umocňují.
Trvale udržitelný a moderní interiér
Audi e-tron GT concept se čtyřdveřovou karoserií s rozvorem 2,90 metru nabízí ve čtyřmístném interiéru vysokou úroveň praktičnosti pro každodenní provoz, ve spojení s nejvyšší kvalitou. Funkční centrum interiéru studie Audi e-tron GT se nachází vpředu vlevo a je zřetelně zaměřeno na řidiče. Středová konzola, velkoplošný dotykový displej v horní části a linie horní části výplní dveří a přístrojové desky ohraničují pracoviště řidiče, který má k dispozici ergonomicky dokonale uspořádané ovládací prvky a informační a zábavní systém. Středová konzola a do prostoru vyčnívající panel sdružených přístrojů vyvolávají dojem, že se vznášejí. Světlé barevné odstíny v horní části přístrojové desky směrem k prostoru pro nohy postupně přecházejí do tmavších odstínů, čímž je umocněn dojem velkorysého světlého prostoru. Motoristickým sportem inspirovaná sportovní sedadla v obou řadách poskytují vynikající oporu těla v příčném směru i při rychlé jízdě zatáčkami.
Jak displej panelu sdružených přístrojů, tak i dotykový displej nad středovou konzolou mají vzhled černého panelu, čímž umocňují velkoplošný, klidný design interiéru s převážně horizontálním základním uspořádáním. Řidič si může pro displeje nakonfigurovat různá uspořádání s virtuálními kruhovými přístroji, přehlednými navigačními mapami s informacemi o dojezdu nebo různými funkčními menu informačního a zábavního systému. Ovládání probíhá na dotykovém displeji s haptickou zpětnou vazbou.
Designéři se u koncepčního vozu záměrně rozhodli pro důsledné použití trvale udržitelných materiálů, které zřetelně vyjadřují moderní charakter tohoto automobilu. Zcela upustili od použití produktů živočišného původu. Audi e-tron GT concept má díky tomu veganský interiér. Sedadla a další plochy v interiéru jsou čalouněny velmi kvalitní syntetickou kůží. Na sedacích plochách, loketních opěrkách a středové konzole jsou použity tkaniny, vyrobené z recyklovaných vláken. Na stropě a obloženích střešních sloupků nalézá uplatnění materiál z mikrovláken. Dokonce i podlahové koberce s dlouhým vlasem jsou vyrobeny z trvale udržitelného vlákna Econyl, které se vyrábí recyklací použitých rybářských sítí.
Se dvěma zavazadlovými prostory je studie Audi e-tron GT concept jako stvořená pro cestování ve velkém stylu. Využívá přitom výhodu koncepce elektromobilu s kompaktní konstrukcí systému pohonu. V zádi s velkým výklopným víkem lze přepravovat zavazadla o objemu 450 litrů. Pod přední kapotou je další zavazadlový prostor o objemu 100 litrů.
Pohon se sportovními výkony a dlouhým dojezdem
Pozoruhodný nejvyšší celkový výkon 434 kW (590 k) prozrazuje mimořádný potenciál čistě elektrického pohonu. Na přední i zadní nápravě je uložen vždy jeden elektromotor. V obou případech se jedná o synchronní elektromotory s permanentním magnetem. Točivý moment je tak přenášen na vozovku vždy prostřednictvím všech kol. I nová studie Audi e-tron GT concept je tedy samozřejmě opravdové quattro. Přesně vzato se jedná o e-quattro, protože mezi přední a zadní nápravou neexistuje žádné mechanické spojení. Elektronicky řízený systém koordinuje poměr hnací síly na obou nápravách a rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Tím je zajištěna optimální trakce s požadovanou mírou prokluzu.
Díky tomu je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 3,5 sekundy a za sotva více než 12 sekund pokoří elektromobil hranici 200 km/h. Nejvyšší rychlost je v zájmu dojezdu omezena na 240 km/h. Mezi konkurencí vyniká i možnost užívat si maximálního zrychlení opakovaně, v rychlém sledu za sebou, což není dosud samozřejmostí. Zatímco v jiných elektromobilech se výkon elektrického pohonu v těchto situacích snižuje, aby nedošlo k přehřátí, dokáže Audi e-tron GT concept díky své důmyslné strategii chlazení poskytovat řidiči maximální výkonový potenciál obou elektromotorů a akumulátorů.
Dojezd koncepčního vozidla podle nové zkušební metodiky WLTP přesáhne hranici 400 kilometrů. Potřebné napájení zajišťují lithium-iontové akumulátory s energetickou kapacitou více než 90 kWh. Plochá sada akumulátorů zaujímá veškerý prostor pod podlahou mezi přední a zadní nápravou. Rozhodující předností této konstrukce je extrémně nízké těžiště automobilu – porovnatelné s modelem Audi R8 – které má rozhodující vliv na jízdní dynamiku. Řízení všech kol navíc přispívá k dokonalé syntéze agility a preciznosti sportovního vozu, doplněné o nejvyšší úroveň směrové stability.
Systém rekuperace v elektromobilech Audi prodlužuje dojezd až o 30 procent, což je zásadní i u tak sportovního vozidla, jakým je Audi e-tron GT concept. Na rekuperaci se podílejí jak oba elektromotory, tak i elektrohydraulická brzdová soustava. Dochází přitom ke kombinování různých druhů rekuperace: rekuperace manuálně ovládaným brzděním motory prostřednictvím páček na volantu, automatická rekuperace brzděním motory prostřednictvím asistenta pro předvídavou hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechody mezi elektrickým a hydraulickým zpomalováním. Do hodnoty zpomalení 0,3 g probíhá rekuperace bez použití konvenčních brzd studie Audi e-tron GT concept, výhradně prostřednictvím elektromotorů – to je případ více než 90 procent všech zpomalování. Prakticky všechny normální brzdné manévry jsou tak využívány k nabíjení akumulátorů. Až v situaci, kdy řidič pedálem brzdy požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí do hry třecí brzdy. Studie Audi e-tron GT concept je vybavena výkonnými brzdami s keramickými kotouči, jejichž výkon neklesá ani po opakovaných extrémních zpomaleních.
Zkrácení doby nabíjení díky 800V systému
Akumulátory studie Audi e-tron GT concept lze nabíjet různými způsoby: kabelem, který se připojí do zásuvky pod víčkem v levém předním blatníku, nebo bezkontaktně indukčním nabíjením (tzv. Audi Wireless Charging). V tomto případě je parkovací místo vozidla vybaveno nabíjecí deskou s integrovanou cívkou, připojenou k elektrické síti. Střídavé magnetické pole indukuje přes vzduchovou mezeru střídavé napětí v sekundární cívce, která je uložena v podlaze automobilu. S nabíjecím výkonem 11 kW lze tak Audi e-tron GT concept komfortně nabíjet přes noc.
Mnohem rychleji probíhá nabíjení kabelem, protože čtyřdveřové kupé je vybaveno 800V systémem, který výrazně zkracuje doby nabíjení v porovnání s konvenčními, v současnosti běžnými systémy. Na 80 procent kapacity se akumulátory nabijí za pouhých 20 minut. Řidič pak má k dispozici dostatek elektrické energie pro ujetí více než 320 kilometrů (WLTP). Elektromobil e-tron GT concept lze však nabíjet také na nabíjecích stojanech s nižším napětím, takže řidič může využívat kompletní síť nabíjecích stanic.
Audi pokračuje ve své e-ofenzivě
Značka se čtyřmi kruhy zahájila svou e-ofenzivu světovou premiérou elektricky poháněného SUV Audi e-tron v září 2018. Do roku 2025 bude Audi nabízet dvanáct automobilů s čistě elektrickým pohonem na nejdůležitějších světových trzích a přibližně třetina prodaných vozidel bude připadat na elektrifikované modely. Mezi SUV v tomto portfoliu patří mimo jiné Audi e-tron a Audi e-tron Sportback, který oslaví debut v roce 2019. Kromě toho bude nabízena řada modelů s klasickým uspořádáním karoserie, například Avant nebo Sportback. Nabídka pokryje všechny významné segmenty trhu, od kompaktní až po vyšší třídu.
Na letošním autosalonu v Los Angeles debutuje studie Audi e-tron GT concept, velmi dynamické kupé s plochou konstrukcí podlahy. Technika tohoto automobilu byla vyvinuta ve spolupráci se značkou Porsche. Design a charakter studie e-tron GT concept přidávají k technickému základu maximum nezaměnitelné DNA značky Audi. Vývoj projektu probíhá tak, aby mohla být v závěru roku 2020 zahájena sériová výroba. S předáním prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku roku 2021.
Dalším společným projektem vývojových oddělení značek Audi a Porsche je prémiová platforma PPE pro elektrifikované vozy. Platforma PPE bude základem hned několika modelových řad Audi s čistě elektrickým pohonem, které pokryjí segmenty B až D s velkým objemem prodeje.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.