Již během týdne jsme mohli vidět první náznaky upraveného designu Mazdy 3, nyní však japonská automobilka konečně odhalila vůz v plné kráse. Vůz, který by se měl stát úsvitem nové éry, nabízí kromě pozměněného vzhledu i revoluční techniku. Pod kapotou se totiž ukrývá nový motor z řady Skyactiv-X, který díky funkci SCCI kombinuje výhody benzínových a naftových motorů.
Design nové Mazdy 3 stále čerpá z designového jazyka Kodo, tentokrát však v poněkud nové formě. Ta by měla podle automobilky působit elegantněji a současně výrazněji, čehož se podle prvotních fotografií hatchbacku i sedanu skutečně podařilo dosáhnout.
Větší emoce však vzbuzuje právě sedan, který převzal řadu stylistických drobností od konceptu Vision Coupe. Maska vozu je opět dominantní a v horní části přechází její chromované kraje do úzkých protáhlých světlometů. Boční profil působí jednoduše, elegantně a dynamicky. Zadní část pak vzbuzuje dojem sportovnosti, což podtrhuje i integrovaný spoiler, úzká světla a dvojitá koncovka výfuku.
Kromě revoluce v exteriéru jsme se však dočkali výrazných změn i v interiéru. Mazda sice stále drží bližší informace pod pokličkou, podle webu Carscoops se však měla při jeho navrhování řídit heslem „Méně je více," čemuž odpovídá čistý minimalistický design.
Klíčovými prvky je sportovně působící třípaprskový volant, volně stojící 8.8 palcová obrazovka infotainmentu nebo čalouněná palubní deska, kterou doplňuje řada chromových detailů. Za pozornost stojí i řadící páka a její okolí, které bylo vytvářeno s ohledem na pocit luxusu. Designéři navíc protáhli loketní opěrku a přemístili držák nápojů před řadící páku.
To nejzajímavější by se však mělo ukrývat pod kapotou. Nabídka motorů se bude lišit podle cílových trhů, přesto již nyní víme, že se dočkáme 1.5, 2.0 a 2.5 - litrových motorů a 1.8 litrového dieselu. Jejich technická parametry však bohužel výrobce nezveřejnil.
Utajeny také zůstávají detaily o motoru Skyactiv-X a jeho obsahu. Podle dostupných informací by však měl být kombinován s M hybridním systémem, díky kterému by měl nabídnout „lepší ekonomiku provozu, nabídnout větší potěšení z jízdy a menší zátěž životního prostředí."
Nová Mazda 3 by měla nabídnout i upravený podvozek, který bude vpředu využívat zavěšení MacPherson a vzadu nově vyvinutou nápravu s torzní tyčí. Chybět nebude ani vylepšený pohon všech kol i-Activ, který spolupracuje s novým systémem G-Vectoring Control Plus. Ten automobilka poprvé představila u Mazdy CX-5 model 2019.
Díky těmto změnám by vůz měl během akcelerace, zatáčení a brzdění vyvolávat „pocit přirozenosti a intuitivnosti. Podobně jako nástroj, který využíváte řadu let."
Jako každý nový automobil nabídne i Mazda 3 řadu pokročilých asistenčních a bezpečnostních systémů, jako je třeba Front Cross Traffic Alert. Ten využívá boční radary, díky kterým může detekovat i automobily ukryté ve slepých křižovatkách. Chybět nebude ani systém Cruising & Traffic Support, který pomáhá s automatickým rozjížděním, zatáčením a brzděním během jízdy auta v koloně.
Za zmínku ale stojí i nový systém monitorování řidiče „Driver Monitoring," který za pomoci infračervených kamer sleduje řidiče a vyhodnocuje jeho ospalost nebo rozptýlenost. Pokud systém vyhodnotí, že by se řidič mohl stát nebezpečným (na silnicích), upozorní ho zvukovým signálem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.