Design nové Mazdy 3 stále čerpá z designového jazyka Kodo, tentokrát však v poněkud nové formě. Ta by měla podle automobilky působit elegantněji a současně výrazněji, čehož se podle prvotních fotografií hatchbacku i sedanu skutečně podařilo dosáhnout.
Větší emoce však vzbuzuje právě sedan, který převzal řadu stylistických drobností od konceptu Vision Coupe. Maska vozu je opět dominantní a v horní části přechází její chromované kraje do úzkých protáhlých světlometů. Boční profil působí jednoduše, elegantně a dynamicky. Zadní část pak vzbuzuje dojem sportovnosti, což podtrhuje i integrovaný spoiler, úzká světla a dvojitá koncovka výfuku.
Kromě revoluce v exteriéru jsme se však dočkali výrazných změn i v interiéru. Mazda sice stále drží bližší informace pod pokličkou, podle webu Carscoops se však měla při jeho navrhování řídit heslem „Méně je více," čemuž odpovídá čistý minimalistický design.
Klíčovými prvky je sportovně působící třípaprskový volant, volně stojící 8.8 palcová obrazovka infotainmentu nebo čalouněná palubní deska, kterou doplňuje řada chromových detailů. Za pozornost stojí i řadící páka a její okolí, které bylo vytvářeno s ohledem na pocit luxusu. Designéři navíc protáhli loketní opěrku a přemístili držák nápojů před řadící páku.
To nejzajímavější by se však mělo ukrývat pod kapotou. Nabídka motorů se bude lišit podle cílových trhů, přesto již nyní víme, že se dočkáme 1.5, 2.0 a 2.5 - litrových motorů a 1.8 litrového dieselu. Jejich technická parametry však bohužel výrobce nezveřejnil.
Utajeny také zůstávají detaily o motoru Skyactiv-X a jeho obsahu. Podle dostupných informací by však měl být kombinován s M hybridním systémem, díky kterému by měl nabídnout „lepší ekonomiku provozu, nabídnout větší potěšení z jízdy a menší zátěž životního prostředí."
Nová Mazda 3 by měla nabídnout i upravený podvozek, který bude vpředu využívat zavěšení MacPherson a vzadu nově vyvinutou nápravu s torzní tyčí. Chybět nebude ani vylepšený pohon všech kol i-Activ, který spolupracuje s novým systémem G-Vectoring Control Plus. Ten automobilka poprvé představila u Mazdy CX-5 model 2019.
Díky těmto změnám by vůz měl během akcelerace, zatáčení a brzdění vyvolávat „pocit přirozenosti a intuitivnosti. Podobně jako nástroj, který využíváte řadu let."
Jako každý nový automobil nabídne i Mazda 3 řadu pokročilých asistenčních a bezpečnostních systémů, jako je třeba Front Cross Traffic Alert. Ten využívá boční radary, díky kterým může detekovat i automobily ukryté ve slepých křižovatkách. Chybět nebude ani systém Cruising & Traffic Support, který pomáhá s automatickým rozjížděním, zatáčením a brzděním během jízdy auta v koloně.
Za zmínku ale stojí i nový systém monitorování řidiče „Driver Monitoring," který za pomoci infračervených kamer sleduje řidiče a vyhodnocuje jeho ospalost nebo rozptýlenost. Pokud systém vyhodnotí, že by se řidič mohl stát nebezpečným (na silnicích), upozorní ho zvukovým signálem.